دسته‌بندی نشده

عوارض خطرناک جوهر تاتو(خالکوبی)

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا در مورد عوارض تتو بیشتر بدانید.

 با عوارض

یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در ارتباط با خالکوبی واکنش‌های آلرژیک به رنگدانه‌های تاتو است. خارش، برجستگی و بثورات جلدی می‌تواند روزها، ماه‌ها و یا حتی سال‌ها پس از انجام خالکوبی ایجاد شود. بزرگ‌ترین خطر برای سلامتی فرد در زمان انجام خالکوبی در شرایط غیربهداشتی، به طور بالقوه انتقال بیماری‌های خونی همچون هپاتیت B یا C است، اما خطر کمتر شناخته شده، قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین است.هیچکدام از رنگدانه‌های تاتو برای تزریق در پوست مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و این امر شامل همه رنگدانه‌های تاتو، از جمله آنهایی که برای نور ماوراء بنفش(UV) و یا درخشش در تاریک استفاده می‌شوند‌، می‌شود.

ارکوئیدوز یک بیماری خود ایمنی است که با تورم و خارش همراه بوده و می‌تواند در یک یا چند دهه پس از عمل تاتو رخ دهد.این بیماری می‌تواند باعث درگیری سایر اندام‌های بدن همچون ریه‌ها و یا چشم شود. سلول‌های بدن به عنوان یک سد دفاعی در برابر عفونت ممکن است درست همانگونه که بدن را از باکتری‌ها و سایر مواد خارجی رهایی می‌دهند باعث هضم و از بین بردن جوهر تاتو شوند.مطالعات نشان می‌دهد که رنگدانه‌های رایج مورد استفاده در رنگ‌های زرد (رنگدانه زرد 74) ممکن است توسط آنزیم شکسته، و متابولیزه شود.

بیش از 50 رنگدانه با تون‌های مختلف برای خالکوبی(تاتو) استفاده می‌شود، اگر چه برخی از مواد افزودنی رنگی برای استفاده در لوازم آرایشی موضعی تأییدیه دارند، اما هیچ کدام برای تزریق به پوست مورد تأیید نیست. استفاده از حنا در خالکوبی‌های موقت نیز توسط وزارت بهداشت تأیید نشده است و حنا فقط برای استفاده به عنوان یک رنگ مو مورد تأیید است.سلول‌های پوست حاوی رنگ ممکن است در اثر نور خورشید و یا نور لیزر کشته شده و مواد حاصل از تجزیه در بدن پراکنده شود.

این فلزات شامل کبالت، سلنیوم، کروم، آنتیموان، آرسنیک، باریم، کادمیوم، سرب، جیوه، قلع، روی، محلول مس و نیکل است. رنگ‌های با تون سبز بالاترین سطوح فلزات غیر سازگار را دارند و پس از آن آبی و سفید قرار دارند.پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مواد تشکیل دهنده معمول جوهرهای سبز رنگ همچون سرب، کروم و مس است، جوهرهای آبی رنگ معمولا حاوی کبالت و مس و رنگ‌های سفید معمولا حاوی سرب، روی و باریم است.

جوهر تاتو تا چه حد برای سلامتی بدن ما مضر خواهند بود افرادی که دائما از این جوهرها برای زیبایی پوستشان استفاده می کنند باید به این مطلب به خوبی دقت کنند و از عوارض جانبی این محصولات و موادتشکیل دهنده آن ها آشنایی پیدا کنند این محصولات می توانند زمینه ساز انواع سرطان ها و بیماری های صعب العلاج باشند .

عوارض جوهر تاتو برای سلامتی

جوهرهای تاتوی مورد استفاده در اروپا عمدتا از آمریکا وارد می‌شوند و استفاده از آن‌ها روزبه‌روز درحال افزایش است. اما یکی از گزارش‌های اخیر، نگرانی‌های تازه‌ای را درباره این محصولات مطرح می‌کند: جوهرهای تاتو حاوی مواد شیمیایی خطرناک، از جمله عناصر سرطان‌زا، هستند.

این گزارش که توسط مرکز تحقیقات مشترک کمیسیون اروپا ارائه شده است، نشان می‌دهد که فلزات سنگین مثل آرسنیک، سرب،‌ نیکل، مواد نگهدارنده، ترکیبات آلی، باکتری‌ها و عناصر مضر دیگر در جوهرهای تاتو وجود دارند. مسئولان این مرکز اروپایی معتقدند که همه جوهرهای تاتو در کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید مورد بررسی کامل قرار بگیرند. به نظر آنان، باید دستورالعمل‌های سخت‌گیرانه‌تری نیز درباره استفاده از این جوهرها برای آرایش دائمی (permanent makeup) در نظر گرفته شود. آنان بعد از انتشار این گزارش از آژانس مواد شیمیایی اروپا (ECHA) درخواست کردند تا سلامت جوهرهای تاتو را با دقت بیشتری تحت نظر قرار دهد.

در بیانیه آژانس مواد شیمیایی اروپا (ECHA) آمده است: «جوهرهای تاتو و آرایش دائمی (PMU) ممکن است حاوی عناصر خطرناکی باشند؛ عناصری که باعث مشکلات ناخوشایند و جدی‌ای می‌شوند: سرطان,جهش‌های ژنتیکی,عوارض سمی بر روی تولید مثل, آلرژی یا اثرات مخرب دیگر بر روی سلامتی».ترکیب جوهر تاتو به طور چشمگیری در طول سال‌ها تغییر کرده است که در گذشته، نمک‌های فلزی، سرب، کبالت، و کربن در جوهر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

امروزه، بسیاری از جوهرهای خال کوبی مدرن(به ویژه رنگ‌های قرمز و زرد) حاوی رنگ‌های آزو آلی با رنگدانه‌های با پایه پلاستیکی است که دارای مصارف صنعتی در چاپ، نساجی، و رنگ خودرو است. در میان مواد تشکیل دهنده جوهر تاتو رنگدانه‌ها اغلب حاوی فتالات‌ها و هیدروکربن‌ها نیز هستند که سرطان‌زا بوده و باعث اختلال در غدد درون‌ریز می‌شوند.

عوارض جوهر تاتو برای سلامتی

عوارض تاتو

1- بروز عفونت

ایجاد عفونت پوستی در تاتو معمولا شایع نیست و عفونت گرچه مکرر رخ می دهد، ولی به ندرت جدی و خطرناک است. سیفیلیس و سل نیز در اثر سوزن تاتو قابل تلقیح کردن و انتشار است. از طرفی هپاتیت در افرادی که تاتو انجام می دهند به سرعت قابل انتقال است. بروز زگیل نیز در محل تاتو در اثر آلودگی سوزن مشاهده می شود.

2- واکنش حساسیتی

مهم ترین اتفاقی که پس از تاتو امکان رخ دادن دارد، بروز واکنش آلرژیک به یکی از مواد موجود در تاتو است. در بیشتر موارد، رنگدانه تاتو یا مشتقات آن که بر روی پوست می ماند، باعث بروز واکنش می شود. بروز ناگهانی تحریک، ورم و قرمزی قسمتی که تاتو روی آن انجام شده است، در عرض چند هفته یا حتی چند سال پس از انجام تاتو دیده می شود.

واکنش های تحریکی ناشی از تاتو می تواند به دلیل سولفید جیوه موجود در رنگ تاتو باشد که امروزه با رنگ های گیاهی جایگزین شده است. واکنش تحریکی معمولا محدود به منطقه تاتو است، ولی گاهی اوقات وسیع تر شده و با بروز اگزما و پوسته ریزی همراه می شود.

عوارض جوهر تاتو برای سلامتی

ترکیباتی که باعث بروز واکنش آلرژیک تاتو می شوند شامل:

  • جیوه: مناطق قرمز در تاتو را درگیر می کند احتمال دارد که واکنش آلرژیک شدیدتر شده و با بروز اگزما همراه باشد.
  • کروم: نواحی سبز در تاتو را درگیر می کند.
  • کبالت: مناطق آبی روشن در تاتو را درگیر می کند.
  • منگنز: نواحی ارغوانی در تاتو را درگیر می کند.
  • کربن: مناطق سیاه تاتو را درگیر می کند.

درصد بالایی از نواحی زرد در تاتو اگر در معرض نور آفتاب قرار بگیرد، دچار قرمزی و تورم می شود و دلیل اصلی آن مشخص نیست، ولی علت می تواند وجود کادمیوم سولفات موجود در رنگ زرد باشد که مشتقات آن به نور حساس است.بعضی اختلالات پوستی در مناطق تاتو دیده می شود، که می تواند برای اولین بار دیده شود و یا تشدید شود.

سیفلیس در فاز دوم یا سوم غالبا در مناطق تاتو دیده می شود، ولی تمایل دارد که در مناطق قرمز منتشر شود، که در این مناطق جیوه وجود دارد.بیماری لیکن پلان و پسوریازیس نیز در مناطق تاتو دیده می شود، ولی تمایل به رنگ خاصی ندارد.لوپوس در تاتو نیز به ندرت دیده می شود. گرانولوم سارکوئیدوز نیز یکی از عوارض پوستی تاتو است.به علاوه ملانوم که یکی از بدخیم ترین تومورهای پوستی است، نیز در محل تاتو گزارش شده است

عوارض جوهر تاتو برای سلامتی

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا