دسته‌بندی نشده

علل پایین بودن تری گلیسیرید (چربی خون) چیست؟

خطرات و معایب کمبود چربی در بدن

چربی همه آدمها نرمال یا بالا نیست. بلکه خیلی ها چربی شان پایین است و این مساله هم مانند چربی بالا عوارض خود را دارد. برای درمان کمبود چربی باید از چربی های طبیعی مثل گردو، بادام و … استفاده کنید. از معایب کمبود چربی در بدن میتوان به ضعف بدن، استخوان های شکننده و … اشاره کرد. در این بخش معایب و روشهای درمان کمبود چربی در بدن را به شما معرفی می کنیم.

اشخاص مایلند لاغر شوند، آن ها می خواهند بدنشان را از نوعی گرفتگی و یا خشکی عضلانی برهانند و به سمت و سوی سلامتی پیش روند. لیکن نکته این است که تفکیک چربی از بدن، سلامتی نیست.

به نقل از دانشگاه ایالت پنسیلوانیا، میانگین درصد چربی بدن باید از 15 تا 20.3 درصد باشد،.یعنی فرد بدون این مقدار خواهد مرد.

ضرر دفع سریع چربی بدن و کمبود چربی در بدن

مقدار چربی در بدن فرد به میزان کمتر از 5 درصد حتی برای قهرمانان نخبه، هشداری به نشانه فقر سلامت آنان محسوب می شود. به عنوان نمونه، درصد چربی در بدن بدنسازان در فصول مسابقات به کمتر از 5 درصد می رسد چنانچه این مقدار در زمان های دیگر به این میزان باقی نمی ماند.

چربی جزء جدایی ناپذیر بدن هر فرد است؛ زیرا از عروق خونی قلب، هورمون ها، مراحل تولید مثلی، مسائل مربوط به استخوان بندی و سیستم اعصاب مرکزی محافظت می کند. به گزارش دلگرم کافی نبودن میزان چربی بدن، موجب اختلال کارکرد در همه ی اعضا بدن می شود.

  • معایب کمبود چربی در بدن : ماهیچه ها ضعیف تر می شوند

در تمرینات نفس گیر، ضعف بهبود ماهیچه ها و سطوح بسیار اندک تستسترون؛ ماهیچه سازی را در افرادی که درصد پایینی از بافت چربی دارند، غیر ممکن می کند. در واقع بدنسازان قوا و توده عضلانی خود را در ماه های قبل از مسابقه از دست می دهند و بیش از 6 ماه طول می کشد تا عضله ی خود را به دست آورند.

  • معایب کمبود چربی در بدن : ناگهانی احساس سرما می کنید

اینجا هوا سرده یا فقط شما سردتان شده است؟ چربی خون عاملی برای نگه داری دمای بدن و نیز تامین عایقی حرارتی برای اندام هاست. افراد دارای چربی پایین اضافی همیشه از سرما می نالند. عدم عملکرد تیروئید نیز می تواند ترموستات داخلی بدنتان را از سرعت بیاندازد.

  • معایب کمبود چربی : عملکرد واقعی بدن را از دست می دهید

بعد از حدود 20 دقیقه از ورزش، بدن شما شروع به از دست دادن و تمام کردن کربوهیدرات برای انرژی می کند و از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می کند. اگر شما چربی خیلی کمی برای تولید انرژی در دسترس دارید، عملکرد واقعیتان به طور چشم گیری آسیب می بیند.

  • معایب کمبود چربی : ماهیچه های شما بعد از ورزش بهبود نمی یابند

حتی اگر شما قادر به انجام تمرین بدنی خوبی با بدن فوق العاده لاغر خود هستید احتمالاً مشکل زیادی در انجام تمرینات ورزشی دارید. این مسئله به خاطر این است که زمانی که درصد پایینی از چربی بدن را دارید، سطح گلیکوژن وکربوهیدرات ذخیره شده در ماهیچه ها وکبدتان نیز پایین است. این گلیکوژن برای کمک رسانی بدن در بهبود پس از انجام تمرینات ضروری است.

  • معایب کمبود چربی در بدن : مستعد مشکلات قلبی می شوید

داشتن درصد چربی بیش از اندازه قادر است در عملکرد طبیعی سیستم عروق قلبی تاثیر بگذارد. به عنوان نمونه بدن سازان در تحقیقی منتشر شده در مجله بین المللی فیزیولوژی ورزش و اجرا، هنگامی که با پائین آوردن چربی بدنشان خود را برای مسابقات آماده می کنند، میزان تپش قلبشان نیز تا 27 تپش در دقیقه کاهش می یابد.

افت بیش از حد تپش قلب را brady cardia می نامند که موجب گیجی، بیهوشی کامل و توقف ناگهانی قلب می شود. وی بیان نمود در عین حال عدم توازن مایع الکترولیت به علت افت بیش از حد درصد چربی بدن؛ به غیر از دریافت کالری، موجب مرگ ناگهانی قلب و تغییر میزان تپش قلب می شود.

معایب کمبود چربی در بدن : سطح انرژی شما پایین می آید

زمانی که شما انرژی تخلیه کرده اید، هیچ گونه ذخیره انرژی ندارید و بدنتان نمی تواند در سطح مطلوبی فعالیت کند. علاوه بر این، میزان پایین چربی، منجر به کاهش سرعت قلب و همچنین افت در تولید هورمون تیروئید است که بیشتر به خستگی مرتبط می شود.

معایب کمبود چربی در بدن : شما به طور مداوم گرسنه می شوید

هرچه بیشتر از سینه مرغ، بروکلی و غذای کم چرب تغذیه می کنید، پیتزا خوشمزه تر به نظر می رسد. تغذیه با غذا های کم چرب، سطح لپتین در حال گردش که هورمونی تولید شده از سلول های چربی است را پایین می آورد. سلول های گیرنده لپتین در هیپوتالاموس این افت را احساس و اشتها را افزایش می دهند. به طوری که تمام وقت گرسنه هستید.

معایب کمبود چربی در بدن : همیشه بد اخلاق هستید

اگر انزوای اجتماعی و شمارش کالری های تماماً استفاده شده که همراه با نگهداری درصد پایینی از چربی است شما را عصبانی نمی کند، سطوح پایین چربی در مغز، حتماً باعث عصبانیت شما خواهد شد. چربی برای عملکرد عصبی مهم است. داشتن میزان پایینی از اسید های چرب ضروری که مغزتان به شدت برای تولید انرژی به آن نیازمند است می تواند منجربه کج خلقی و نوسانات شدید اخلاقی شود.

معایب کمبود چربی در بدن : از مغز مه آلود رنج می برید

سطوح پایین اسید های چرب مورد نیاز در مغز می تواند منجر به اختلال تمرکز و خستگی ذهنی شود. در حالی که عموماً سطوح پایین انرژی باعث می شود که در ساعات اداری بازدهی کم تری داشته باشید.

معایب کمبود چربی در بدن : پوستتان مثل تفاله می شود

چربی در وعده غذایی برای سلامت پوست و بدنتان مهم است. علاوه بر آن، از آن جایی که افرادی سعی در خیلی لاغرشدن دارند، بخاطر رژیم های غذایی سخت و نخوردن بسیاری از مواد مغذی و آبدار، کم آبی بدن در آن ها شایع است. زمانی که کم آبی بدن دارید، بدنتان آب را از پوستتان جذب و به ارگان های حیاتی تغییر مسیر می دهد. در نتیجه پوست شما خشک و لکه لکه می شود.

معایب کمبود چربی در بدن : سطح تستسترون پایین می آید

سطوح پایین لپتین حتی به معنی سطوح پایین تری از تستسترون می باشد. از طریق زنجیره ای از سیگنال ها در هیپوتالاموس مغز و غده ی هیپوفیز، سطوح پایین لپتین به بیضه هایتان می گوید تا تسترون کم تری تولید کند. برای مثال در طول آماده شدن برای مسابقه، میانگین تسترون شخص از 9.22 به 2.27 درصد کاهش می یابد.


تعداد اسپرم هایتان کم و آزادسازی آن ها سخت می شود

سطوح بسیار پایین لپتین و تستسترون می تواند منجر به هیپوگنادیسم هایپوگونادوتروپیک یا هیپوگنادیسم ثانویه شود که در آن سیستم تناسلی اصولاً از کار می افتد. بدنتان این پیام را دریافت می کند که وقت زنده ماندن است و زمان تولید مجدد نیست. از تولید اسپرم به طور قابل توجهی کاسته می شود. اما اگر قرار است همسر خود را از راه قدیمی باردار سازید، این مسئله بی تاثیر خواهد بود، زیرا احتمال آن وجود دارد که از دردسر بارورسازی اسپرم رنج ببرید.

  • زیاد مریض می شوید

چربی بسیار کم بدن و صرف انرژی به هم وابسته اند. در واقع جذب انرژی مرتبط با سطوح بالایی از کرتیزول است که سیستم ایمنی را از کار می اندازد و خطر عفونت های باکتریایی و ابتلا به ویروس سرماخوردگی یا آنفولانزا را افزایش می دهد.

  • استخوان هایتان شکننده می شوند

زمانی که از درصد چربی بدن و وزن شما کم تر کاسته می شود، شما احتمالاً با قوای بدنی تان قادر به جذب و استفاده از ویتامین دی و کلسیم خواهید بود. ورزشکاران در کلاس های ورزشی که برای سطوح شدیدی از لاغری تلاش می کنند، تراکم استخوانی کم تری دارند ودر برخی از موارد پوکی استخوان دارند.

  • شما شیوه خاصی از زندگی را ندارید

دستیابی به سطوح بسیار پایین از چربی بدن نیاز به تغییر در شیوه ی زندگی است که اکثر افراد خواهان تغییر در آن نیستند. اجتناب از مصرف الکل، آماده کردن تمام وعده های غذایی و تهیه نکردن غذا از بیرون و ردیابی دقیق هر گرم از غذای مصرف شده به کاری بیش از تمام وقت تبدیل می شود که دستمزدی به شما نخواهد داد.


راه های درمان کمبود چربی و راههای افزایش HDL

  • برای درمان کمبود چربی در بدن سعی کنید حداقل 11 کیلومتر در هفته بدوید یا با ورزش کردن 1200 کالری انرژی مصرف کنید.
  • جالب است بدانید کاهش وزن برای درمان کمبود چربی در بدن مفید است. چون چربی های بد را نابود کرده و چربی های خوب را باقی می گذارد.
  • برای درمان کمبود چربی در بدن ورزش کردن قبل از غذای چرب را فراموش نکنید.
  • ترک کردن سیگار و نکشیدن سیگار برای درمان کمبود چربی در بدن مفید است.
  • اگر چربی مفیدتان پایین است از مصرف شکر، آرد، سیب زمینی و برنج سفید پرهیزید.
  • چربی گردو و بادام برای بدن مفید است. چربی های جامد و روغن نباتی و چربی های شیرینی ها و … برای بدن سم است.
  • دارد.
  • جالب است که کسانی که کمبود چربی دارند تصور میکنند ورزش کردن برای انها بد است. در صورتی که برعکس ورزش کردن برای کسانی که کمبود چربی دارند بسیار مفید است.
  • همه چیز در بدن در حد تعادل لازم است.

همچنین بخوانید:

فواید شگفت انگیز چربی بدن که تا به حال در مورد آن نمی دانستید!

دمنوش لاغری و از بین بردن چربی اضافی بدن

عوارض کوچک کردن ران و برداشتن چربی( لیپوماتیک، لیپوساکشن)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا