دسته‌بندی نشده

علل ، تشخیص و درمان فوری اسپاستیسیتی

اسپاستیسیتی چیست ؟

اسپاستیسیتی (Spasticity) به معنای افزایش مقاومت اندام در مقابل حرکت دادن است که بعلت سفتی بیش از حد عضلات اندام مربوطه رخ می دهد.

اسپاستیسیتی بسته به محل بروز آن متفاوت است. مثلا در صورت بروز آن در عضلات ران ممکن است پاها در موقع راه رفتن به هم تماس یابد و مانع راه رفتن درست شود که به این حالت قیچی شدن (Scissoring) می گویند، همچنین این حالت مانع بهداشت ناحیه تناسلی و دفع صحیح ادرار و یا مانع سوندگذاری در مجرای ادرار می شود.

اگر اسپاستیسیتی در ساق پاها باشد منجر به خم شدن پاها به سمت پایین و چرخیدن پا به داخل شده و باعث می شود بیمار روی پنجه پا راه برود و یا نتواند بخوبی کفش هایش را بپوشد.

نوشته های مشابه

در صورت بروز اسپاستیسیتی در انگشتان دستها ممکن است ناخن ها در کف دست فرو روند و باعث زخم و التهاب در کف دست شوند و نیز مانع شستن صحیح دست شود.

نهایتا اینکه اسپاستیسیتی طولانی مدت می تواند منجر به تغییرات دائمی و تخریب مفصلی بصورت غیر قابل برگشت شود و عضلات تدریجا از بین رفته و جای آن را بافت فیبری بگیرد.

دلایل شایع بروز اسپاستیسیتی عبارتند از :

  1. سکته مغزی (CVA)
  2. ام اس (MS)
  3. فلج مغزی کودکان یا سی پی (CP)
  4. ضربه مغزی و آسیب نخاعی.

درمان بیماری اسپاستیستی

راه درمان بیماری اسپاستیستی :

برای درمان اسپاستیسیتی راه های مختلفی از جمله داروهای شل کننده (مثل بکلوفن Baclofen و تیزانیدین Tizanidine) ، فیزیوتراپی و کاردرمانی پیشنهاد شده است.

از بهترین راه های درمانی اسپاستیسیتی تزریق دیسپورت Dysport (یا بوتاکس Botox) در عضلات محل درگیر است که بایستی هر سه ماه یکبار تکرار شود.

یکی دیگر از راه های درمان اسپاستیسیتی تحریک مغناطیسی مغز یا تی ام اس (TMS) است که در چندین جلسه انجام میشود و کار تقریبا بی خطری است.

divider

بیشتر بخوانید :

درمان فلج مغزی کودکان با داروی بوتاکس

همه چیز در مورد فلج مغزی از پیشگیری تا درمان این عارضه

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا