دسته‌بندی نشده

علت کچلی کشاله ران (تیناکروریس) چیست + درمان این عارضه

همه چیز در مورد کچلی کشاله ران که تا به حال نمی دانستید

کچلی کشاله ران یا (تیناکروریس ) عبارت است از عفونت پوست در کشاله ران که کچلی کشاله ران در مردان شایع تر از زنان است و نحوه سرایت آن از فردی به فرد دیگر است.

علایم شایع کچلی کشاله ران

لکه در پوست کشاله ران و باسن و گاهی به صورت تاول های کوچک و پر چرکی ظاهر می گردند و خارش نواحی مبتلا همراه با درد.

علل تیناکروریس

  • عفونت با قارچ های کپکی به نام درماتوفیت
  • تماس با سطوح دچار عفونت مثل پارچه یا نیمکت
  • عوامل تشدید کننده بیماری
  • هوای گرم و مرطوب
  • تعریق بیش از حد
  • چاقی که منجر به تعریق می شود.
  • اصطکاک پوست با پوست در اثر حرکت دایمی

انواع عفونت های قارچی کدامند؟

بطور کلی 5 نوع عفونت قارچی پوستی وجود دارد. همه انواع قارچ ها در محیط مرطوب و گرم رشد میکنند و وجود چنین محیط هایی عامل اصلی رشد قارچ میباشد. در ادامه این 5 نوع کلی قارچ های پوستی آمده است.

1. کچلی تغییر دهنده رنگ

کچلی تغییر دهنده رنگ نوعی عفونت قارچی میباشد که توسط قارچ مالاسزیا بوجود میاید.

علائم قارچ کچلی تغییر دهنده رنگ :این نوع قارچ باعث ایجاد لکه های سفید پوستی در سراسر بدن میشود. این لکه های سفید هنگام تماس با نور خورشید صورتی یا قرمز میشوند. برخی دیگر از علائم این قارچ عبارتند از خارش و پوسته پوسته شدن پوست.این نوع قارچ در میان افرادی که در محیط های مرطوب زندگی میکنند رایج تر است.

همچنین بخوانید: ۱۶ درمان خانگی برای خشکی و پوسته پوسته شدن پوست

2. بیماری پای ورزشکاران

پای ورزشکاران توسط قارچی به نام تینه آ پدیس بوجود میاید.برخی از علائم این نوع قارچ عبارتند از خارش و سوزش انگشتان و کف پا، تاول زدن بین انگشتان پا و ترک خوردن پوست.

مانند همه انواع بیماری های قارچی، محیط مرطوب تاریک باعث ابتلا به این بیماری میشود.بیماری پای ورزشکاران میتواند بواسطه راه رفتن در استخر، استفاده از حوله مشترک و یا پوشیدن کفش و جوراب های آلوده بوجود آید.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد بیماری پای ورزشکار

3. کچلی‌ کشاله‌ ران‌

کچلی کشاله ران بواسطه قارچی به نام تینه آ کروریس بوجود میاید.

کچلی کشاله ران معمولا مناطق تناسلی همچون مقعد، باسن، واژن و قسمت های داخلی ران پا را تحت تاثیر قرار میدهد. برخی از علائم کچلی کشاله ران عبارت است از قرمز شدن، التهاب و خارش اطراف ران ها و آلت تناسلی، پوسته پوسته شدن پوست و همچنین احساس سوزش.

افراد مبتلا به دیابت، دارای سیستم ایمنی ضعیف و کسانی که چاق هستند بیشتر در خطر ابتلا به کچلی کشاله ران میشوند. کچلی ران ممکن است بر اثر بهم مالیده شدن پوست، تعریق بیش از حد و بیماری کاندیدا بوجود آید.البته عوامل دیگری همچون رطوبت و گرما و استفاده از اماکن عمومی مثل استخر ها همچنان از جمله عوامل دیگر ابتلا به کچلی کشاله ران هستند.

4. درماتوفیتوز

درماتوفیتوز توسط قارچی به نام تینه آ کورپوریس بوجود میاید.برخی علائم درماتوفیتوز عبارتند از پوست خشک، خشن و پوسته پوسته شده و همچنین لکه های دایره ای قرمز رنگ. درماتوفیتوز اگر در اسکلت سر بوجود آید میتواند موجب ریزش مو شود.

در شرایطی که درماتوفیتوز شدید باشد میتواند موجب تب، تورم غدد لنفاوی و عفونی شدن لکه های قرمز بوجود آمده در پوست شود.

درماتوفیتوز بواسطه تماس مستقیم پوستی با انسان ها و یا حیوانات آلوده منتقل میشود. همچنین استفاده از لوازم شخصی دیگران مثل حوله، لباس ها و حتی نشستن روی مبلی و یا دیگر لوازم منزل که آلوده باشند نیز میتواند منجر به انتقال این بیماری شود. رطوبت، تعریق و گرما نیز میتواند خطر ابتلا به درماتوفیتوز را افزایش دهد.

همچنین بخوانید: علت تورم و دردناک شدن غدد لفاوی

5. عرق گز

عرق گز سرخی و التهابی است که در چینهای پوستی مثل کشاله ران و زیر بغل بعلت مالش سطوح پوست ایجاد می شود.برخی از علائم عرق گز قرمز ( و یا قرمز و قهوه ای ) شدن، خارش و یا ایجاد ترشحات پوستی میباشد. در برخی موارد حتی ممکن است پوست ترک خورده و بوی نا مطبوعی نیز داشته باشد.

همانطورکه اشاره کردیم، عرق گز معمولا در قسمت هایی از بدن که پوست چروک خورده مثل باسن، زیر بغل و زیر سینه ها بوجود میاید.عرق گز بدلیل رطوبت و اصطکاک زیاد و همچنین عدم گردش هوا در نواحی چروک خورده پوست بوجود میاید.


بهترین راه پیشگیری از کچلی کشاله ران

بعد از حمام به دقت خود را خشک کنید.در یک حمام مرطوب ننشینید.زیرپوش نخی ، آزاد و جاذب رطوبت بپوشید.برای هر فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری ، از محافظ های ورزشی و زیرپوش تمیز و خشک استفاده کنید.در صورت ابتلای قبلی به کچلی کشاله ران ، بعد از حمام از تولنافتیت (تیناکتین ) که بدون نیاز به نسخه می توانید آن را تهیه کنید استفاده نمایید. این پودر مانع عود می شود.

عواقب مورد انتظار

با درمان می توان علایم را ظرف 3-2 هفته کنترل کرد.

عوارض احتمالی

درماتیت تماسی یا آلرژیک همراه با کچلی کشاله ران که نیازمند درمان اضافی معمولاً با داروهای استروییدی موضعی است .
بهبودی آهسته _عفونت باکتریایی ثانویه در ناحیه مبتلا _ بثور حاصل از «واکنش اید» (پاسخ ایمنی آلرژیک به این اختلال ) در دست ها و صورت (نادر).

تشخیص کچلی کشاله‌ ران‌ شامل موارد زیر است :

مشاهده علایم توسط خود شما و شرح حال طبی و معاینه فیزیکی توسط پزشک در صورت لزوم و بررسی های آزمایشگاهی از جمله بررسی میکروسکوپی پوسته های کنده شده و آغشته در محلول هیدروکسید پتاسیم ، ممکن است انجام شوند.تنها با آب تمیز حمام کنید. تا بهبودی کامل پوست ، صابون نزنید.

صابون پوست مبتلا را تحریک می کند. زیرپوش نخی آزاد بپوشید.بعد از شنا فوراً لباس خشک بپوشید.اگر دچار کچلی پای ورزشکاران نیز هستید، با مراقبت یکسان ، هر دو ناحیه را درمان کنید.

داروهای مناسب جهت درمان کچلی کشاله‌ ران‌

درمان موضعی با داروهای ضد قارچ از جمله کلوتریمازول ، کتوکونازول یا میکونازول یا سایر داروهای این دسته
داروهای ضد قارچ خوراکی مثلاً گریزئوفولوین برای موارد شدید

پیشگیری از کچلی کشاله ران (تیناکروریس‌)

بعد از حمام به دقت خود را خشک کنید. در یک حمام مرطوب ننشینید. زیرپوش نخی ، آزاد و جاذب رطوبت بپوشید. برای هر فعالیت ، از محافظ های ورزشی و زیرپوش تمیز و خشک استفاده کنید. در صورت ابتلای قبلی به کچلی کشاله ران ، بعد از حمام از تولنافتیت (تیناکتین ) که بدون نیاز به نسخه می توانید آن را تهیه کنید استفاده نمایید. این پودر مانع عود می شود.

درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر علایم کچلی کشاله ران را داشته باشید که ظرف 5 روز خود به خود نشوند.اگر دچار علایم جدید و غیر قابل توجیه شده اید. داروهای مورد استفاده در درمان ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا