دسته‌بندی نشده

علت چسبندگی آلت تناسلی یا لابیاها + درمان بسته بودن دهانه واژن

مشکل چسبندگی آلت تناسلی دختران نوزاد و راه درمان

◀ گاهی پیش می آید که مادر هنگام پوشک کردن متوجه می شود که دهانه خروجی واژن کودکش بسته به نظر می رسد، شاید هم متخصص کلیه و مجاری ادراری موقع معاینه متوجه این نقص بشود.

به هر حال «چسبندگی لابیاها» یک مشکل نسبتا شایع و می توان گفت شایع ترین اختلال فضای بین لابیاهای واژن است که معمولا در دختران یک تا دو ساله دیده و تشخیص داده می‌شود.
مطالعات انجام شده روی بیش از ۱۹۰۰ کودک دختر در یک کلینیک مربوط به امراض کودکان نشان می‌دهد که ۱/۸ درصد آنها دچار چسبندگی لابیاهای واژن هستند؛.

در حالی که در بررسی بیش از ۹۰۰۰ نوزاد دختر هیچ اثری از وجود چسبندگی دیده نشده بود. با وجود این شیوع نسبتا بالا ممکن است تاکنون چیزی در این مورد نشنیده باشید؟ پس ادامه مطلب از دلگرم را از دست ندهید!

چسبندگی‏ لابیاها؛‏ چرا‏ و‏ چگونه؟

چسبندگی لابیا ( Labial adhesion ) نوعی ضایعه خوش خیم دوران قبل از بلوغ است که خود را به صورت چسبندگی نسبی یا کامل لب های مینور در خط وسط از فورشت خلفی تا کلیتوریس نشان می دهد.

لابیاهای به هم چسبیده به شکل یک لایه بافتی نازک و شفاف هستند که باعث ایجاد چسبندگی ضخیم و فیبروزی می شوند. البته شدت چسبندگی از حالت نسبی تا کامل متفاوت است و ممکن است تمام طول لابیا را در بر بگیرد. دلیل اینکه چرا برخی از دختر بچه ها گرفتار چسبندگی لابیا می شوند هنوز کاملا مشخص نیست.

تصور می شود سطح پایین هورمون استروژن (که در اغلب دخترها در دوران کودکی دیده می شود) و تحریک یا التهاب ناحیه فرج ممکن است باعث چسبندگی لابیاها به همدیگر شود. البته این حالت می تواند ثانویه به التهاب ناحیه وولو در اثر عواملی مانند وولویت و وولوواژینیت نیز ایجاد شود.

چسبندگی‏ لابیاها‏ از‏ چه‏ زمانی‏ دیده‏ م‏ی‌شود؟‏

چسبندگی لابیاها می تواند شش تا هشت هفته پس از تولد ایجاد شود اما سن شایع آن سه ماهگی تا شش سالگی است. بد نیست بدانید از هر ۱۰۰ نوزاد دختری که متولد می‌شود٬ حدود ۱ تا ۶ نفر آنها مبتلا به این بیماری هستند.

با وجود اینکه علت این بیماری هنوز به دقت مشخص نشده؛ اما معمولا در نوزادان دیده نمی شود و پزشکان علت آن را به اثر محافظتی استروژن مادری مربوط می دانند که در خون نوزاد در گردش است.

مشابه این وضعیت در دخترانی که به سن بلوغ رسیده اند نیز دیده می شود. درواقع با بالا رفتن سطح استروژن در دخترانی که عادت ماهانه شان آغاز شده، احتمال ابتلای آنها به چسبندگی لابیاها نیز کمتر می شود.

چسبندگی‏ لابیاها ‏علام‏ت دار‏ است؟

ممکن است چسبندگی لابیاها علامت هم داشته باشد! در تاریخچه پزشکی دختران مبتلا به این چسبندگی شاید یکی، دو مورد التهاب موضعی از جمله بثورات ناشی از پوشک به چشم بخورد و شاید بعضی از آنها پیش از این دچار وولوواژینیت شده باشند؛اما این بیماری در اغلب موارد علامتی ندارد. با این وجود درد در ناحیه ژنیتال، اشکال در ادرار کردن یا عفونت های ادراری مکرر می توانند جزو نشانه های این بیماری باشند.

اگر دختر شما موقع گشاد نشستن یا راه رفتن درد دارد یا با مشکلاتی در ادرار کردن روبه روست بهتر است توسط پزشک متخصص معاینه شود تا اگر چسبندگی ای در ناحیه لابیاها وجود دارد، به سرعت برای درمان آن اقدام شود وگرنه ممکن است عوارضی مانند اتساع مثانه یا هیدرونفروز (در صورت چسبندگی کامل) را به دنبال داشته باشد.

رو‏شهای‏ درمان‏ چسبندگی‏ لابیا

توصیه یا عدم توصیه به درمان بستگی به شدت چسبندگی دارد. چسبندگی های کوچک یا متوسط دهانه واژن را به طور کامل نمی پوشاند و ممکن است زمانی که دختر به سن بلوغ برسد، لابیاها به صورت خود به خودی از هم جدا شوند.

البته پزشک متخصص به بررسی میزان چسبندگی لابیاها در طول معاینه های دوره ای ادامه خواهد داد و در شرایطی که چسبندگی ، شدت و وسعت بیشتری پیدا کند یا با علائم دیگری که در بالا به آن اشاره شد، همراه شود، درمان های لازم را برای او در نظر خواهد گرفت.

چسبندگی متوسط یا شدید که قسمت تحتانی واژن را می پوشاند ممکن است با استفاده از یک کرم نرم کننده مانند کرم های A&D که دو بار در روز روی موضع مالیده می شود، در طول چند هفته درمان گردد.چسبندگی های بزرگ و قابل توجه ای که دهانه واژن و همچنین در اغلب موارد دهانه منفذ خروج ادرار را می پوشاند، ممکن است با استفاده از کرم استروژن تحت درمان قرار بگیرد.

این احتمال وجود دارد که چسبندگی، جلوی خروج طبیعی ترشحات واژینال و در برخی موارد ادرار را هم بگیرد که این مساله ممکن است منجر به جمع شدن ادرار در قسمت پشت چسبندگی شود.
در این حالت ادرار کردن به صورت کامل انجام نمی شود و بخشی از ادرار به صورت قطره قطره دفع می گردد. موثرترین راه درمان چسبندگی های بزرگ استفاده از کرم حاوی استروژن است که باید دوبار در روز و به مدت مشخصی (یا تا زمانی که مشکل چسبندگی حل شود) آن را در محل مورد نظر مالید.

بسته بودن واژن

چگونه‏ کرم‏ استروژن‏ را‏ روی‏ لابیا‏ بمالید؟

در صورت امکان دخترتان را پیش از زدن کرم در یک لگن آب گرم بنشانید. این آب ترشحات را پاک و لابیا را نرم تر می کند. با یک حوله لطیف به آرامی ناحیه مورد نظر را پاک کنید.
دخترتان را در حالت «پای قورباغه ای» قرار دهید. مقابل او و رو به پاهایش بنشینید. وقتی ناحیه واژن را کاملا خشک کردید، مقدار کمی از کرم استروژن را روی انگشت سبابه تان بمالید. از دست دیگرتان کمک بگیرید و به آرامی لابیاها را از هم جدا کنید.

دنبال خط سفید، جایی که لابیاها به هم چسبیده اند بگردید (احتمالا از بالا تا پایین کشیده شدها ست).به آرامی کرم را روی خط سفید بمالید (در حالی که لبه های بیرونی را همچنان جدا از هم نگه داشته اید). سعی کنید دستتان به قسمت تحتانی دستگاه تناسلی برخورد نکند تا ناحیه همچنان تمیز باقی بماند.به محض اینکه چسبندگی شروع به باز شدن کرد، از مالیدن کرم استروژن به داخل دهانه واژن پرهیز کنید.

چگونه‏ بفهمیم‏ کرم‏ استروژن‏ اثر‏ کرده‏ است؟

به مرور زمان اثراتی از جدا شدن چسبندگی ها روی خط سفید مشخص می شود و به تدریج چسبندگی از بین می رود که این حالت با چشم قابل مشاهده است.

آیا‏ استفاده ‏از‏ کرم ‏استروژن‏ مطمئن ‏است؟

بله، استفاده از این کرم ها برای درمان چسبندگی مطمئن است. دقت کنید که باید مقدار خیلی کمی از این کرم را در زمان مشخص و محدود مصرف کنید.
ممکن است دخترانی که از این کرم ها برای درمان چسبندگی لابیاها استفاده می کنند به طور موقت دچار برآمدگی سینه ها یا تیره شدن لابیاها شوند که هیچ کدام از این شرایط خطرناک نیستند و به محض اینکه درمانشان را متوقف کنید، کاملا از بین می روند.

لازم است به محض جدا شدن چسبندگی ها با دکتر متخصص دخترتان صحبت کنید تا درمان و استفاده از کرم استروژن را متوقف و شروع به استفاده از وازلین یا کرم A&D بکنید.اگر باردار هستید، بهتر است هنگام مالیدن کرم استروژن برای دخترتان از دستکش های مخصوص پزشکی استفاده کنید یا این کار را به شخص دیگری محول کنید تا خطر جدب استروژن را از طریق پوست کاهش دهید.

چقدر‏ طول‏ م‏یکشد‏ تا‏لابیاها‏ از‏ هم‏ باز‏ شوند؟

درصد شکست این درمان خیلی خیلی کم است. نیمی از تمام انواع چسبندگی ها در عرض دو تا سه هفته جدا خواهند شد. گاهی اوقات لازم است درمان را به مدت یک تا دو ماه ادامه دهید.
اگر قبلا از این روش درمان استفاده کرده اید و نتیجه نگرفته اید، احتمالا پزشک متخصص از شما می خواهد

که کرم استروژن را روی خط سفید به شکل دایره ای از بالا به پایین بمالید و در هر نوبت 5 تا ۱۰ بار این حرکت دایره ای را تکرار کنید.فشار ملایمی که شما موقع مالیدن کرم به لابیاها وارد می کنید به باز شدن چسبندگی ها کمک می کند.

اگر ‏این‏ روش‏ درمانی‏ اثر‏ نکرد،‏ چه‏ کنیم؟

دلایل شکست درمان می تواند شامل مالیدن کرم روی تمام ناحیه فرج به جای تمرکز کردن روی نواحی دارای چسبندگی یا نمالیدن مقدار کافی کرم باشد.
ممکن است که برخی از چسبندگی های خیلی شدید، حتی اگر مقداری کافی از کرم را روی ناحیه درست مالیده باشید، به این درمان پاسخ ندهند.

البته چنین مواردی خیلی کم و نادر هستند. اگر چسبندگی دخترتان با استفاده از کرم استروژن بهبود نیافت، لازم است درباره روش های دیگر درمانی با پزشک متخصص صحبت کنید.
یادتان باشد که ممکن است چسبندگی لابیاها حتی پس از اینکه کاملا باز شدند، دوباره عود کرده و بازگردد.

به محض اینکه لابیاها از هم جدا شدند، از وازلین یا کرم A&D به عنوان نرم کننده استفاده کنید و این کار را به مدت شش تا دوازده ماه ادامه دهید تا لابیاها باز بمانند و ناحیه مورد نظر دچار التهاب نشود.

استروژن، درمان اصلی

کرم استروژن اصلی ترین درمان برای رفع چسبندگی لابیاها محسوب می شود که درصد موفقیتش هم نسبتا بالاست. در بعضی از مطالعات پیشنهاد شده که از استروژن فقط به مدت ۱۰ یا ۱۴ روز استفاده شود، در حالی که بر اساس برخی پژوهش های صورت گرفته پیشنهاد می شود درمان تا زمان جدایی لابیاها ادامه پیدا کند.

با وجود اینکه درمان با استروژن در اغلب موارد موثر است؛ اما بیمارانی هم هستند که از این روش درمانی پاسخ نگرفته و باید تحت عمل جراحی قرار گیرند.

یکی از سوالات مهم والدین دخترانی که به چسبندگی لابیاها مبتلا هستند این است که آیا در صورت عود مجدد می توانند دوباره از استروژن استفاده کنند.
علت چنین پرسشی ترسی است که شاید پدرها و مادرها از هورمون درمانی فرزندشان داشته باشند و در این صورت باید بدانند که اگر بیماری عود کرد می توانند دوباره مالیدن کرم را یک دوره دیگر تکرار کنند.

چند ‏روش‏ مفید‏

◀ سعی کنید هر روز او را در وان آب گرم بشویید.
◀ پس از استحمام، ناحیه فرج را با حوله ای لطیف و نرم خشک کنید.
◀ مقدار خیلی کمی از کرم A&D را روی لابیاهایش بمالید.
◀ از لیف زدن سریع ، محکم مالیدن ناحیه فرج یا پوشاندن لباس های تنگ به او پرهیز کنید.
◀ سعی کنید در طول درمان که ممکن است چند هفته طول بکشد و حتی شاید معاینه های مکرر دکتر را به دنبال داشته باشد، صبور باشید.
◀ اگر چسبندگی لابیاها بازگشت، پیش از مشورت با پزشک متخصص دوباره درمان کرم استروژن را شروع نکنید.

همچنین بخوانید:

راه هایی برای درمان چسبندگی رحم

درمان چسبندگی لوله رحم

علت چسبندگی رحم! آیا چسبندگی رحم خطرناک است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا