دسته‌بندی نشده

علت پاره شدن مویرگ و رگ چشم

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت و راه های مناسب برای درمان پارگی رگ چشم آشنا شوید.

علت پاره شدن رگ های چشم چیست

پاره شدن رگ های چشم

خونریزی داخل چشم، اتفاقی است که خیلی خطرناک به نظر می‌رسد، اما این اتفاق معمولا خطرناک نیست و با درمان و به مرور زمان برطرف می‌شود. البته تجربه هر شخص از خونریزی بافت‌های داخلی چشم متفاوت است، یعنی بعضی بیماران، احساس ناشی از آن را شبیه به مگس‌پران و برخی شبیه به تار عنکبوت توصیف می‌کنند.

خونریزی چشم در زیر ملتحمه یک اختلال شایع است که می تواند خود به خود و معمولا در یک چشم در هر سنی رخ دهد.خونریزی ناشی از پارگی رگهای چشم در یک رگ کوچک در ملتحمه است و گاهی اوقات قبل از آن سابقه سرفه یا عطسه شدید وجود دارد .خونریزی چشم نیاز به اقدام خاصی ندارد . معمولا طی 2 تا 3 هفته جذب می شود.

پارگی عروق چشم ممکن است در اثر ضربه به چشم، افزایش فشار چشم، بیماری دیابت، اختلالات انعقادی خون (کمبود فاکتورهای انعقادی خون) و همچنین افزایش فشار خون ایجاد شود.خونریزی چشم معمولا در بزرگسالان مشاهده می شود. این عارضه در کودکان نیز بر اثر ضربه به چشم می تواند ایجاد شود.

به طور معمول، خونریزی چشم خطرناک نیست و با مراجعه به متخصص و به مرور زمان برطرف می شود.به افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و یا فشار خون بالایی دارند، توصیه می کنیم که چشم های خود را از ضربه خوردن حفظ کنند و به صورت مرتب فشار و قند خون خود را کنترل نمایندافرادی هم که اختلالات انعقادی دارند، با انجام آزمایش های متعدد سعی در برطرف کردن این اختلال خود کنند تا دچار خونریزی چشم نشوند.»

علت پارگی رگ چشم

 علت پاره شدن رگ های چشم چیست

«شایع ترین عارضه بیماری دیابت، خونریزی شبکیه چشم بر اثر این بیماری است.بیماری دیابت به دلیل روش های نادرست سبک زندگی، تغذیه ناسالم و بی تحرکی به سرعت در حال گسترش است، اما نکته حائز اهمیت در این بیماری این است که دیابت بر اعضای مختلف بدن، تاثیرات منفی دارد.بیماران دیابتی می توانند از عوارض این بیماری مانند خونریزی های چشمی، با کنترل قند خون خود با استفاده از دارو و تغذیه سالم، پیشگیری کنند.

خونریزی های شبکیه چشم منجر به کاهش بینایی خواهد شد.خونریزی های شبکیه چشم پس از گذشت پنج تا 10 سال از بیماری دیابت، بروز می کند.»«بیماری کبد چرب در بروز خونریزی شبکیه چشم موثر است.پرخون شدن چشم، زردی سفیدی چشم، التهاب لبه پلک ها، ورم و قرمزی پلک از دیگر عوارض چشمی بیماری کبد چرب است.این عوارض با مصرف قطره های چشمی ضد التهاب و ضد احتقان و نیز شستشوی مرتب چشم ها بهبود می یابد.جلوگیری از عود مشکلات چشمی، با درمان بیماری کبد چرب ارتباط مستقیم دارد.

تغییر وضعیت الگوی زندگی به سمت شهرنشینی و زندگی ماشینی و در نتیجه کم تحرکی، نحوه تغذیه و افزایش مصرف غذاهای پرکالری با بالا بردن انواع چربی های خون و قند به تدریج سبب رسوب چربی در سلول های کبدی و بهم ریختن کارکرد آن می شود.مصرف برخی داروهای آنتی بیوتیک، مشروبات الکلی، آلودگی های زیست محیطی، فرآورده های نفتی و آرسنیک (یک نوع سم در طبیعت) نیز، در بروز بیماری کبد چرب نقش موثری دارند.سرطان عروق خونی چشم در لایه شبکیه و عصب چشم دیده می‌شود و خونریزی از چشم و کاهش دید ازعلائم این نوع از سرطان چشمی به شمار می‌رود

ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی کم کالری و کم چرب، کاهش مصرف چای پررنگ و قهوه، افزایش مصرف انار و ویتامین E در جلوگیری از بروز عوارض چشمی بیماری کبد چرب موثر است.استفاده از داروهای ضد کبد چرب همچون ماده چربی سوز “ال کارنتین”، داروی گیاهی “سیلیمارین” و داروهای کاهش دهنده چربی خون نیز، به دلیل تاثیر در درمان بیماری کبد چرب در پیشگیری از عوارض چشمی این بیماری نقش موثری دارند.»«سرطان عروق خونی چشم در لایه شبکیه و عصب چشم دیده می‌شود و خونریزی از چشم و کاهش دید از علائم این نوع از سرطان چشمی به شمار می‌رود.تومور عروق خونی چشم در هر سنی دیده می‌شود. این تومور بدخیم نیست، اما با خونریزی گسترش می‌یابد.البته این نوع از سرطان چشم در کودکان کمتر دیده می‌شود.

درمان سرطان عروق خونی چشم از طریق لیزر، خطرناک است.

زمانی که تومور خصوصاً در نوع بدخیم پیشرفت کرده باشد، شیمی درمانی یا استفاده از پلاک‌های رادیو اکتیو از جمله اقدامات درمانی است.بعضی از تومورهای چشمی، عمومی است و قسمت‌های مختلف چشم را گرفتار می کند.تومور عروق خونی چشم می‌تواند درون خون گسترش پیدا کند و سلول‌های مختلف خونی را گرفتار کند که در نهایت نابینایی را به وجود می‌آورد.»

پس از خونریزی، چه باید کرد؟

بی‌شک پس از وقوع خونریزی داخل چشمی باید در اولین فرصت به چشم پزشک مراجعه کرد.

البته دکتر هاشمیان تاکید می‌کند: اگر بینایی بشدت دچار اشکال شده باشد، شاید از بیمار خواسته شود چند هفته صبر کند تا خون در چشمش جذب شود. در چنین شرایطی، چشم پزشک می‌تواند منبع خونریزی را بیابد. در این شرایط ممکن است به بیمار گفته شود که از بلند کردن و هل دادن چیزهای سنگین پس از یک حمله خونریزی خودداری کند.

اما پیشگیری از بروز خونریزی چشم به چه عواملی بستگی دارد؟

دکتر هاشمیان در پاسخ می‌گوید: پیش از هر چیز با رعایت رژیم غذایی صحیح و توجه به مصرف درست و دقیق داروهای تجویز شده، باید قند خون را کنترل کرد.

همچنین باید از مصرف سیگار خودداری کرد و فشار خون را نیز همیشه در محدوده طبیعی نگه داشت. به خاطر داشته باشید تشخیص زودرس رتینوپاتی بهترین راه جلوگیری از بروز نابینایی است. به محض تشخیص دیابت، باید بیمار تحت معاینه کامل چشم پزشکی قرار بگیرد و حداقل هر دوازده ماه یک‌بار معاینه شود. افرادی هم که اختلالات انعقادی دارند، باید با انجام آزمایش‌های متعدد سعی در برطرف کردن این اختلال کنند تا دچار خونریزی چشم نشوند.

درمان خونریزی چشم با لیزر

به خاطر داشته باشید با درمان بموقع خونریزی چشم می‌توان قبل از وارد آمدن آسیب جدی به بینایی، مشکل را برطرف کرد. به گفته دکتر هاشمیان در این شرایط، لیزر کارآمدترین روش درمانی است. لیزر درمانی به کنترل خونریزی‌ها کمک می کند. از آنجا که معمولا دیابت، عروق چشم را نیز مبتلا می‌کند، رگ‌های جدیدی پدید می آید که وقتی خون وارد آنها می‌شود، به داخل حفره زجاجیه نشت پیدا می‌کند و ادامه این خونریزی‌ها در نهایت به کنده شدن شبکیه می‌انجامد. در چنین شرایطی نیز به کمک لیزردرمانی می‌توان خونریزی را متوقف کرد.

بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی با خونریزی باید تحت درمان با لیزردرمانی در ناحیه شبکیه قرار بگیرند. بعد از لیزر، خطر از دست رفتن دید به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. البته در موارد شدید یا همراه با پارگی شبکیه، ابتدا جراحی و سپس لیزردرمانی انجام می‌شود.به خاطر داشته باشید پیشگیری از بروز خونریزی‌های داخل چشمی با ورزش کردن، داشتن رژیم غذایی کم‌کالری و کم‌چرب، کنترل فشار خون و نیز جلوگیری از بروز عوارض چشمی دیابت ممکن است.

————————————————————————————————-

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا