جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
علت و درمان برآمدگی و بیرون زدگی رگ پیشانی و رگ کنار شقیقه_6578c6a213f35.jpeg
علت و درمان برآمدگی و بیرون زدگی رگ پیشانی و رگ کنار شقیقه_6578c6a213f35.jpeg

علت و درمان برآمدگی و بیرون زدگی رگ پیشانی و رگ کنار شقیقه

سرفصل های این مقاله

علت بیرون زدگی رگ وسط پیشانی و رگ کنار شقیقه چیست؟

ما معمولا توجهی به رگ های بدن مان نداریم تا آنکه ببینیم جایی زیر پوست مان برآمده شده اند. اگر رگ هایتان پیدا شده اند و علتش را نمیدانید، نگران نشوید.بیرون زدگی رگ ها در هر نقطه از بدن از جمله پیشانی می تواند رخ دهد. رگ ها می توانند در اثر فشار و استرس منبسط شوند. تغییرات پوستی همراه با پیری ممکن است باعث شود رگ های پیشانی بزرگتر از آنچه هستند، به نظر برسند. عوامل ژنتیکی یا سالخوردگی می توانند باعث شوند که شخص رگ های بزرگی روی پیشانی خود داشته باشد.با افزایش سن، پوست نازک تر می شود و همین امر باعث می شود رگ ها نسبت به گذشته برجسته تر یا بزرگتر شوند. رگه های بزرگ شده می توانند در مرکز پیشانی یا دو طرف صورت، در نزدیکی گیجگاه ظاهر شوند.رگ های متورم شده در پیشانی به ندرت نشان دهنده یک وضعیت اورژانسی پزشکی است. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا در مورد بیرون زدگی رگ های پیشانی، از جمله علل و درمان های آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

علل احتمالی بیرون زدگی رگ های پیشانی

1. فشار عصبی یکی از علت بیرون زدگی رگ های پیشانی

افزایش فشار می تواند باعث بیرون زدگی رگ ها از طریق پوست شود. عواملی که باعث افزایش فشار در گردن و سر می شوند عبارتند از:

  • خندیدن
  • عطسه
  • جیغ زدن
  • گریه کردن
  • استفراغ
  • ورزش کردن
  • سردرد

ممکن است بیرون زدگی رگ پیشانی در اثر سردرد تنشی ایجاد شود. سردردهای تنشی شایع ترین نوع سردرد هستند که به دلیل سفتی عضلات شانه ها، پوسته سر یا فک ایجاد می شوند.

دلیل بیرون زدگی رگ پیشانی

2. بارداری یکی از علل بیرون زدگی رگ های پیشانی

تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند منجر به افزایش حجم خون شود، که ممکن است منجر به بزرگ شدن رگ ها شود. سطح پروژسترون در دوران بارداری افزایش می یابد. پروژسترون دهانه رحم را ذخیم می کند و رحم را برای دریافت تخمک بارور آماده می کند.پروژسترون همچنین رگ های خونی را گشاد یا پهن می کند که ممکن است آنها در زیر پوست بزرگتر به نظر برسند. طبق آمار موسسه ملی بهداشت (NIH)، میزان سطح پروژسترون در زنان باردار 10 برابر بیشتر از زنان غیر باردار است.

3. آرتریت گیجگاهی

آرتریت گیجگاهی یا التهاب سرخرگی غول‌ یاخته‌ای، نوعی واسکولیت است که بر رگ های نزدیک گیجگاه اثر می گذارد. واسکولیت به التهاب رگ خونی اشاره می کند.آرتریت گیجگاهی باعث ایجاد التهاب در شریان تمپورال و رگ های خونی اطراف آن می شود. این امر می تواند منجر به بیرون زدگی رگ ها شود که از گیجگاه تا وسط پیشانی گسترش می یابند.

سایر علائم آرتریت گیجگاهی عبارتند از:

  • سردرد شدید و زق زق کردن سر
  • درد یا حساسیت در نزدیکی گیجگاه، دهان یا فک
  • تورم پوسته سر
  • تاری یا دوگانه دیدن
  • بی اشتهایی
  • تعریق
  • تب

4. قرار گرفتن در معرض خورشید یکی از علت بیرون زدگی رگ شقیقه است

گذراندن مدت زمان زیادی در مجاورت خورشید، می تواند به بافت های پوستی و رگ ها آسیب برساند. گرمای خورشید باعث انبساط رگ ها می شود تا بتوانند دمای داخلی بدن را تنظیم کنند. با این وجود، انبساط رگ ها در نزدیکی سطح پوست باعث ترکیدگی یا از هم باز شدگی رگ ها و در نتیجه باعث ایجاد رگ های عنکبوتی می شود.رگه های عنکبوتی به خطوط کوچک قرمز، آبی یا بنفش اشاره می کنند که درست در زیر سطح پوست ظاهر می شوند. این خطوط نشانگر رگ های شکسته است و می توانند در هر نقطه از بدن از جمله صورت ایجاد شوند.

متورم شدن رگ های پیشانی

چرا ممکن است رگ های جدید روی پیشانی ظاهر یا نمایان شوند؟

اگر کسی به طور ناگهانی وزن زیادی از دست بدهد، ممکن است بیرون زدگی رگ ها رخ دهد. افرادی که چربی بدن کمتری دارند ممکن است رگ های برجسته تری داشته باشند.نازک شدن پوست به دلیل افزایش وزن نیز می تواند بیرون زدگی رگ ها را توضیح دهد. تغییرات هورمونی و فشار خون بالا نیز می تواند منجر به ظهور ناگهانی رگ های پیشانی شود. طبق اعلام موسسه استرس آمریکا، هر دو فشار روحی و روانی می توانند فشار خون را به میزان قابل توجهی بالا ببرند.

آیا درمان لازم است؟ در بیشتر موارد، رگ های پیشانی نیاز به درمان ندارند. افرادی که این شکل رگ های پیشانی خود را دوست ندارند، می توانند رویکردهایی را امتحان کنند که باعث کاهش نمایان شدن آنها شود.

درمان بیرون زدگی رگ های پیشانی

1. الکتروسرجری: در این روش از جریان های الکتریکی با فرکانس بالا برای برش یا از بین بردن رگ های خونی استفاده می کنند.

2. اسکلروتراپی: پزشکان از این روش پزشکی استاندارد برای درمان واریس و رگ های عنکبوتی استفاده می کنند. این روش نیازی به جراحی ندارد. در طول اسکلروتراپی، پزشک یک محلول نمک را مستقیماً به داخل رگ تزریق می کند و باعث فروپاشی آن می شود.

3. جراحی لیزر اندوونوس: در این روش از لیزر برای بستن یا کوچک کردن رگ ها استفاده می شود. گرمای حاصل از لیزر باعث می شود بافت دیواره رگ های خونی از بین برود. بدن به طور طبیعی بافت مرده را جذب می کند.

حتماً بخوانید:

علت سر درد در ناحیه ی پیشانی چیست؟

علت سر درد در ناحیه ی پیشانی چیست؟

سردرد برای همگان پدیده ای آشناست و کمتر کسی است که در طول عمر خود آن را تجربه نکرده باشد. هنوز برای سردرد تعریف مشخصی که مورد قبول همه باشد وجود…

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اگرچه رگ های پیشانی بزرگ نشان دهنده یک وضعیت اورژانسی پزشکی نیست، اما اشخاص در صورتی که هر یک از علائم زیر را تجربه کنند، ممکن است بخواهند به پزشک مراجعه کنند:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • تاری یا دوگانه دیدن
  • درد یا حساسیت در نزدیکی گیجگاه، دهان یا فک

حتی اگر کسی علائم فوق را تجربه نکند، می تواند در مورد گزینه های درمانی احتمالی رگ های بزرگ پیشانی، با پزشک مشورت کند. افراد قبل از تصمیم گیری باید تمام مزایا و خطرات مرتبط با درمان های جراحی و غیر جراحی را در نظر بگیرند.

نتیجه : عوامل مختلفی می توانند در بیرون زدگی رگ های پیشانی نقش داشته باشند. این موارد می تواند دلایل طبیعی مانند ژنتیک، پیری و قرار گرفتن در معرض آفتاب داشته باشند. یک بیماری اساسی پزشکی که بر روی سیستم قلبی عروقی مانند واسکولیت تأثیر می گذارد، ممکن است باعث ایجاد رگ های بزرگ پیشانی نیز شود. رگ های پیشانی بزرگ نیازی به درمان ندارند، مگر اینکه کسی ظاهر شدن آنها را دوست نداشته باشد. افراد می توانند از انواع روش های جراحی و غیر جراحی برای کاهش نمایان شدن رگ های پیشانی استفاده کنند.افراد باید از یک پزشک متخصص آموزش دیده پزشکی بخواهند خطرات و مزایای احتمالی مرتبط با هر نوع درمان را بررسی کند.

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: