دسته‌بندی نشده

علت و بهترین راه درمان هموروئید در کودکان کدام است؟

دلایل هموروئید در کودکان

بواسیر یا هموروئید بیماری بسیار شایعی است که میتواند هر گروه و رده سنی را درگیر کند. ولی از آنجایی که با افزایش سن عضلات مقعد تضعیف میشوند ، احتمال بروز آن در اشخاص بالای ۵۰ سال بیش تر میشود.
متأسفانه یکی از شکایات والدین در خصوص کودکان، دیر به دستشویی رفتن است. در واقع بچه ها به علت ترس از محیط دستشویی، بلد نبودن اداب آن و یا سرگرمی های بلند مدت به بازی و تماشای تلویزیون، این امر را به تأخیر می اندازند و در صورتی که بطور مجدد این روند را ادامه دهند به آسانی به هموروئید ابتلا خواهند شد.

علت پیدایش هموروئید در بچه ها بخاطر فشاری است که آنها بخاطر بردباری طولانی‌مدت مواد خروجی و وارد نمودن یک فشار زیاد و یک باره برای خارج شدن آن متحمل میشوند. در نتیجه ی تکرار فشار های وارده به مقعد طی این فرآیند هموروئید بوجود می‌اید.

راه های پیشگیری از هموروئید در کودکان چیست؟

بهتر است که از ابتلای کودک به این بیماری جلوگیری شود تا به مراتب پیشرفته ای نرسد اینجاست که مراقبت و توجه والدین از اهمیت بالایی بهره مند است.اموزش به موقع دستشویی رفتن و به تأخیر نینداختن آن اموزش زیاد زور نزدن در هنگام اجابت مزاج رعایت یک رژیم عذایی مطلوب و دارای فیبر من جمله:

هموروئید در کودکان

نان، سبزیجات و میوه جات جدید و حبوبات آشامیدن مایعات در زمان شبانه روز آشامیدن آبمیوه های طبیعی فصل و عدم استفاده نوشیدنی های کافئین دار اموزش ورزش های مناسب سن کودک پیش‌گیری از بیماری هموروئید یا بواسیر در کودکان و نوزادان مهم ترین عامل ایجاد بواسیر در بچه ها و نوزادان یبوست استپس در درجه نخست باید از یبوست در کودکان پیش‌گیری کنید و یا درصورتی که بچه شما به یبوست مبتلا است، سریعاً راه درمان را پیش بگیرید.

توجه داشته باشید که آشامیدن آب و مایعات کافی بهترین راه پیش‌گیری و درمان یبوست است. مطمئن باشید که کودک شما در طول روز به میزان کافی مایعات دریافت میکند.

درصورتی که نوزاد شما به یبوست مبتلا است با پزشک مشورت کنید و مقدار بیشتری آب به شیر خشک نوزاد اضافه کنید.درصورتی که نوزاد شما بیش از 6 ماه سن دارد میتوانید از آبمیوه های ملین مانند آب سیب یا گلابی برای درمان یبوست استفاده کنید.

درصورتی که با آبمیوه مشکل یبوست نوزاد حل نشد از مواد غذایی مثل آلو، زردآلو، اسفناج و انواع لوبیا ها و دیگر مواد غذایی با فیبر بالا برای کودکان استفاده کنید. دو نوبت در روز از غذاهای پر فیبر برای کودکان استفاده کنید.
شما میتوانید از ماساژ شکم برای درمان یبوست استفاده کنید. بچه را بخوابانید و شکم وی را بصورت چرخشی در جهت عقربه های ساعت ماساژ دهید. می توانید از مقداری روغن زیتون برای ماساژ استفاده کنید.

در روش دیگر کودک را به پشت بخوابانید و به آرامی پاهای کودک را به داخل شکم خم کرده و دوباره به وضعیت نخست برگردانید. در پایان اگر تمام این راهها مؤثر واقع نشد، با مشورت پزشک میتوانید از شیاف گلیسیرین برای رفع مشکل یبوست نوزادان استفاده کنید.
عوامل مختلفی میتوانند سبب ایجاد هموروئید در کودکان شوند. نشستن کودک روی سطوح سخت یکی از این عوامل است. ولی هموروئید در کودکان معمولاً به سبب یبوست به وجود می آید . رژیم غذایی نامطلوب وعدم تحرک میتواند مدفوع کودک را خشک و سفت کند، بدین ترتیب عبور و دفع آن مشکل شده و عمل اجابت مزاج سخت میشود . شبیه بزرگسالان، این مشکل در کودکان سبب ایجاد اسیب در عروق رکتوم و ناحیه مقعد خواهد شد.

نشانه هموروئید در کودکان

علائم بواسیر یا هموروئید در کودکان

در کودکان بواسیر با التهاب و احساس درد بسیار شدیدی همراه است. موارد زیر رایج ترین علائم بواسیر هستند. اگر چه هر شخصی امکان دارد بواسیر را با علایم مختلفی تجربه کند ولی شایعترین علایم در ذیل عنوان شده اند.

  • وجود خون در مدفوع، دستمال توالت یا کاسه توالت
  • حس درد در نزدیکی معقد
  • تورم یا انسداد در معقد
  • حس خارش
  • رژیم غذایی در کودکان مبتلا به هموروئید
  • استفاده زیاد از مایعات و آبمیوه های ملین

عدم استفاده از غذاهایی که باعث یبوست میشوند . مثل موز، هویج پخته شده، غذاهایی با چربی زیاد من جمله سیب زمینی سرخ کرده و فست فودها، برنج سفید و لبنیات.

توجه داشته باشید که اگر کودکتان به دلیل مبتلا به بواسیر تا مدتی نمیتواند از لبنیات استفاده کند حتماً از منابع دیگری کلسیم روزانه او را تأمین کنید. به عنوان مثال میتوانید از اقسام دانه ها، سویا، کلم، پرتغال و جعفری به عنوان جایگزین لبنیات استفاده کنید.

میزان شیر مصرفی بچه را تا5 الی 2 لیوان در روز کاهش دهید. شیر های کم چرب یا شیر سویا را جایگزین شیر پر چرب کنید مهم ترین شیوه درمان هموروئید استفاده از غذاهای پر فیبر است. استفاده از برنج قهوه ای، انواع دانه های خوراکی، عدس، میوه جات و سبزیجات سفارش می شود.
همانطوری که گفته شد آشامیدن آب و مایعات بسیار ضروری است ولی از نوشیدنی های دارای کافئین و چای استفاده نکنید، برای این که ادرار آور بوده و آب بدن بچه ها را دفع می کند.

درمان یبوست بچه ها

نوشیدن مقدار کافی مایعات خصوصا آب، در کودکتان مطمئن شوید، در صورتی که تغذیه کودکتان را از شیر مادر به شیرهای مصنوعی تغییر داده اید، با نظر پزشکتان مقدار آب آن را افزایش دهید. در کودکان بالای ۶ ماه میتوان آب میوه جاتی مثل آب سیب و گلابی را برای برطرف کردن یبوست استفاده کرد، می توانید با مقادیر کم شروع کنید و به مرور میزان آن را افزایش دهید.

در صورتی که آب میوه ها برای برطرف کرن یبوست مؤثر نبودند، از رژیم های غذائی پر فیبر، دو بار در روز استفاده کنید. از غذاهای پر فیبر اطفال می توان به انواع لوبیاها، نخود سبز، زردآلو، آلو، و اسفناج اشاره کرد.ماساژ ملایم شکم کودک، می تواند از تا حدی مشکل او را برطرف کند، همچنین خواباندن او به پشت و خمیده نمودن پاهایش به سمت شکم، به همراه چرخش ملایم در جهت عقربه های ساعت نیز روش نسبتا مؤثری در برطرف کردن این مشکل می باشد.

در کودکان بالای ۶ ماه که از این روش نتیجه نگرفته باشند می توان (زیر نظر پزشک) از شیاف های گلیسرین برای نرم کردن مدفوع استفاده کرد.استفاده از این شیاف ها تنها برای یک تا دو بار مجاز است. در صورتی که پاسخ مناسبی از این کار حاصل نشد، حتما با پزشک خود مشورت نمائید. استفاده از روش های تنقیه یا مصرف شل کننده های مدفوع بدون تجویز پزشک، توصیه نمی شود.

درمان هموروئید در کودکان

درمان های خانگی هموروئید در بچه ها

کرم های مناسب برای بچه ها در داروخانه ها وجود ندارد .برای کنترل درد ایبوبروفن توصیه می شود. بچه باید روزی چند بار به مدت ۳۰-۲۰ دقیقه در لگن اب گرم بنشیند. اگر پودر جو دو سر به آب گرم اضافه شود تسکین دهنده است. پاشیدن نشاسته ی ذرت در ناحیه مقعد خارش را کنترل می کند.

درد این ناحیه را می توان با گذاشتن کیسه ی یخ که با حوله پوشیده شده به مدت ۵ دقیقه تسکین داد. در کودکان مصرف روغن های معدنی مانند پارافین و نرم کننده های مدفوع نیز توصیه می شود ( البته تحت نظر پزشک ) به طور معمول بچه های ۲ ساله باید حداقل ۵ گرم فیبر در روز دریافت کنند. برای کودکان بزرگتر سن بچه+ ۵ گرم فیبر باید محاسبه شود مثلا یک بچه ۸ ساله باید ۱۳ گرم فیبر روزانه مصرف کند.

رژیم غذایی هموروئید در بچه ها

یک رژیم پر فیبر مهم ترین راه درمان هموروئید است شامل سبزی ؛ میوه تازه ؛ حبوبات ؛ نان ؛ برنج قهوه ای ؛ اجیل ؛ دانه ها ؛ عدس. بچه ها باید از خوراکی هایی که باعث یبوست می شوند اجتناب کنند شامل شیر ؛ پنیر ؛ بستنی ؛ کیک ؛ و غذا های پردازش شده. بچه هایی که هموروئید دارند باید آب میوه فراوان بنوشند و نوشیدنی های کافئینه و چای مصرف نکنند زیرا آن ها ادرار آور بوده و آب را از بدن بچه ها خارج می کند.

به جای استفاده از شیر پر چرب از شیر کم چرب یا شیر سویا استفاده کنید.
مقدار شیر مصرفی کودک را تا میزان ۱/۵ تا ۲ لیوان کم کنید
از دادن غذاهایی که موجب یبوست می شوند جدا خودداری کنید.

از جمله موز ـ هویج پخته ـ غذا های چرب مثل سیب زمینی سرخ کرده و غذاهای آماده ـ برنج سفید ـ شیر ماست پنیر بستنی. اگر لبنیات را به خاطر یبوست محدود کردید منابع دیگر کلسیم از قبیل پرتغال جعفری سویا کلم و دانه ها را به کودک بدهید . غذا های فیبری و سبوس دار را در غذا های بچه ها قرار دهید .به مایعات مثل آب ـ آب سیب ـ آب گلابی به بچه ها بدهید

حتماً بخوانید:

لیزر درمانی هموروئید

لیزر درمانی هموروئید

هموروئید یک نوع واریس وریدی است که در ناحیه رکتوم (راست روده ) ایجاد میشود . ممکن است این توده های هموروئیدی به بیرون مقعد هدایت شوند و گاهی نیز بر…

مصرف ملین ها در بچه ها

داروهای ملین نبایستی بدون تجویز پزشک به کودکان زیر شش سال داده شوند، زیرا کودکان نمی توانند علائم خود را به صورت دقیق توضیح دهند.
قرص بیزاکودیل نباید در بچه های زیر 6 سال مصرف شود، زیرا ممکن است قرص را جویده و در معده ایجاد حساسیت کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا