دسته‌بندی نشده

علت مثبت و منفی بودن Uc در آزمایش کشت ادرار

تفسیر آزمایش Uc

Uc یا کشت ادرار (Urine Culture) برای تشخیص عفونت ادراری و شناسایی باکتری یا مخمر که باعث عفونت می شود استفاده می شود. این آزمایش برای تعیین اینکه کدام آنتی بیوتیک رشد میکروب ایجاد کننده عفونت را مانع می شود استفاده می شود. نتایج به متخصص مراقبت های بهداشتی کمک می کند داروهای مورد نظر را تجویز کند.

ادرار توسط کلیه تولید می شود، یک جفت ارگان لوبیا شکل که در انتهای قفسه سینه در دو طرف پشت قرار دارد. کلیه ها خون را تصفیه می کنند و ادرار، مایع زرد، را تولید می کنند تا عروق را از بدن خارج کنند. ادرار از طریق لوله هایی که از کلیه ها به مثانه منتقل می شوند، جایی که به طور موقت ذخیره می شود، و سپس از طریق مجرای ادرار خارج می شود. ادرار به طور کلی استریل است، اما گاهی باکتری یا، به ندرت، مخمر می تواند از پوست خارج از مجرای ادرار حرکت کند و به سیستم ادراری مهاجرت کند و عفونت ادراری ایجاد شود.

بیشتر عفونت ادراری ها بدون عارضه هستند و به راحتی درمان می شوند. با این حال، اگر به آنها توجه نشود، عفونت ممکن است از طریق حفره ها و کلیه ها گسترش یابد. عفونت کلیه خطرناک است و می تواند منجر به آسیب دائمی کلیه شود. در برخی موارد عفونت مجاری ادراری ممکن است منجر به عفونت در جریان خون شود که می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

افراد مبتلا به بیماری کلیوی یا سایر بیماری هایی که کلیه ها را تحت تاثیر قرار می دهند، مانند دیابت یا سنگ کلیه، و افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، ممکن است مستعد ابتلا به عفونت ادراری مکرر، تکراری و یا پیچیده باشند.

مقادیر طبیعی:

  • منفی : ۱۰,۰۰۰ cfu/ml >
  • مثبت: ۱۰,۰۰۰ cfu/ml
  • UTI: 100,000 cfu/ml

نوع نمونه قابل اندازه گیری : قسمت میانی ادرار (Midstream)

سایر نام ها: کشت ادرار و حساسیت (Urine Culture and Sensitivity )، UC یا U/C ، Urine C and S

آزمایش

چه زمانی آزمایش Uc توصیه می شود؟

کشت ادراری زمانی توصیه می شود که فرد علائم عفونت مجاری ادراری را نشان می دهد، نظیر:

  • تمایل قوی و پایدار برای ادرار کردن
  • احساس سوزش در هنگام ادرار
  • ادرار مات با بوی شدید
  • درد کمر

افراد مبتلا به عفونت ادراری ممکن است در کمر احساس فشار داشته باشند و مقدار کمی خون در ادرار مشاهده کنند. اگر عفونت ادراری شدید باشد و یا به کلیه ها گسترش یافته باشد، ممکن است باعث درد، تب بالا، لرز، تهوع یا استفراغ شود.

گاهی اوقات آنتی بیوتیک ها بدون نیاز به کشت ادراری برای زنان جوان با علائم و نشانه های عفونت ادراری تجویز می شوند. اگر سوء ظن عفونت پیچیده وجود داشته باشد یا نشانه ها به درمان اولیه پاسخ ندهند، کشت ادرار توصیه می شود.به زنان باردار بدون هیچ نشانه ای توصیه می شود در طول سه ماهه اول یا اولین مراجعه قبل از زایمان باکتری های موجود در ادرار را بررسی کنند. این باکتری ها می تواند بر سلامت نوزاد اثر بگذارد.

تفسیر نتایج آزمایش Uc چگونه است؟

نتایج کشت ادرار اغلب در ارتباط با نتایج آزمایش ادرار و با توجه به نحوه جمع آوری نمونه و اینکه آیا علائم وجود دارد، تفسیر می شود. به طور معمول، حضور یک نوع باکتری در حال رشد در تعداد کلنی های بالا کشت مثبت ادرار محسوب می شود. برای نمونه های تمیز که به درستی جمع آوری شده اند، کشت با بیش از 100،000 کلنی تشکیل واحد CFU) / mL ) از یک نوع باکتری معمولا نشان دهنده عفونت است. در برخی موارد، با وجود این که عفونت وجود دارد، ممکن است تعداد قابل توجهی از باکتری ها وجود نداشته باشد.

گاهی اوقات تعداد کمتر (1000 تا 100000 CFU / mL) ممکن است عفونت را مشخص کند، به خصوص اگر علائم وجود داشته باشد. به همین ترتیب، برای نمونه های جمع آوری شده با استفاده از یک تکنیک که آلودگی را به حداقل می رساند، مانند نمونه ای که با یک کاتتر جمع آوری می شود، نتایج 1000 تا 100000 CFU / mL ممکن است قابل توجه باشد.

اگرچه انواع باکتری ها می توانند عفونت ادراری را ایجاد کنند، بیشتر آنها به علت اشرشیاکلی، باکتری هایی هستند که در دستگاه گوارش معمول هستند و به طور مداوم در مدفوع یافت می شوند. سایر باکتری هایی که ممکن است UTI ها را ایجاد کنند عبارتند از گونه های Proteus، Klebsiella، Enterococcus و Staphylococcus . گاهی اوقات UTI ممکن است به دلیل مخمر، مانند Candida albicans باشد؛ اورتریت اغلب به علت بیماری های منتقله از راه جنسی مانند هرپس، کلامیدیا یا گونوره است.

یک کشت که به عنوان “رشد در 24 یا 48 ساعت” گزارش شده است معمولا نشان می دهد که عفونت وجود ندارد. اگر نشانه ها همچنان ادامه داشته باشند، با این وجود، ممکن است یک نمونه ادرار در یک نمونه دیگر تکرار شود تا حضور باکتری ها در شمار کلنی های پایین یا سایر میکروارگانیسم هایی که ممکن است باعث این علائم شود را دنبال کند. وجود گلبول های سفید و تعداد کم میکروارگانیسم ها در ادرار یک فرد ، وضعیتی است که به عنوان سندرم حاد یرترال شناخته می شود.

اگر یک کشت رشد چندین نوع باکتری را نشان دهد، احتمال دارد که این رشد ناشی از آلودگی باشد. اگر نشانه ها همچنان ادامه داشته باشند، پزشک ممکن است یک نمونه تکراری را که به طور دقیق جمع آوری شده است، درخواست کند. با این حال، اگر یک نوع باکتری در شمار کلونی های بالاتری نسبت به دیگران وجود داشته باشد، به عنوان مثال، 100،000 CFU / mL در مقابل 1000 CFU / mL، سپس برای شناسایی باکتری های غالب می توان آزمایش های بیشتری استفاده کرد.

اگر یک کشت مثبت باشد، ممکن است آزمایش حساسیت برای هدایت درمان انجام شود. هر گونه عفونت باکتریایی ممکن است جدی باشد و اگر درمان نشود، می تواند به سایر نقاط بدن گسترش یابد. درد اغلب اولین شاخص عفونت است. درمان سریع، معمولا با آنتی بیوتیک، به کاهش درد کمک می کند.

تست

شرایط نمونه گیری در آزمایش Uc

ادرار صبحگاهی در ظرف دهان گشاد درب دار و استریل باید جمع آوری شود. می توان از ظروف پلاستیکی که درب غیر قابل نفوذ نسبت به آب دارند و یکبار مصرف هستند استفاده کرد. پرینه و اطراف پیشابراه را با آب و صابون شسته و پس از آبکشی قسمت اول ادرار را دور ریخته و از قسمت میانی ادرار در ظرف استریل مخصوص، نمونه باید جمع آوری گردد.

روش کیسه (Urine bag) یا U bag بیشتر در کودکان و اطفال کاربرد دارد. پرینه و اطراف پیشابراه را با آب و صابون تمیز و بلافاصله آنرا خشک کرده و کیسه پلاستیکی یکبار مصرف استریلی را به ناحیه پرینه می چسبانند. به محض ادرار کردن کیسه ادرار برداشته می شود. اگر بیمار پس از ۲۰ دقیقه ادارار نکرد، کیسه برداشته شده و پرینه دوباره با روش یاد شده پاک میگ ردد. توصیه می شود از کیسه ادرار جدیدی استفاده گردد. بهتر است کودک در وضعیت ایستاده قرار گیرد تا احتمال تماس ادرار با واژن کم شود.

اگر دقت شود می توان با این روش نمونه قابل قبولی بدست آورد اما متاسفانه احتمال آلودگی وجود دارد و در حدود ۱۰% نمونه های ادرار اطفال سالمی که با این روش تهیه میشود، حدود ۵۰۰۰۰ cfu/mL باکتری دارد. در واقع نتیجه منفی کشت در این روش ارزشمند تر از نتیجه مثبت آن است. در صورت مثبت شدن کشت بایستی با روش جمع آوری دیگری تکرار شود.

روش آسپیراسیون سوپراپوبیک ادرار روشی بی خطر برای گرفتن ادرار نوزادان تازه متولد شده و اطفال می باشد. در این روش ابتدا شکم با یک ماده ضد عفونی کننده تمیز می شود. سپس یک سوزن شماره ۲۵ را یک اینچ بالای سمفیز پوبیس وارد ناحیه سوپراپوبیک می نمایند و ادرار را به داخل سرنگ کشیده و به یک ظرف ادراری استریل منتقل می نماید.

برای بیماران بستری که سوند ادراری ثابت دارند، نمونه ادرار را با اتصال یک سرنگ به یک سر سوزن باریک (نمره ۲۵) و وارد نمودن آن به درون سوند به طریقه آسپتیک از بخش دیستال لوله منتهی به بالن، می کشند و در یک ظرف ادراری استریل می ریزند. معمولاً لوله سوند را باید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیش از کشیدن ادرار از ناحیه ی دیستال به محل سوراخ نمودن، با گیره مسدود نمود تا لوله از ادرار پر شود. پس از نمونه گیری گیره را بر می دارند. اغلب سیستمهای جدید کیسه های سوند، مجهز به یک دهانه پلاستیکی می باشند که می توان از طریق آن ادرار را آسپیره نمود.

ملاحظات نمونه گیری آزمایش Uc

1. در مورد بچه ها با استفاده از کیسه ادراری نمونه ادرار جمع آوری می شود.
2. در افرادی که قادر به جمع آوری ادرار نیستند به وسیله آسپیراسیون مثانه از آنها نمونه گرفته شود. منبع نمونه ادرار باید مشخص گردد.
3. در بیمارانی که انحراف ادراری (مانند آبگذر ایلئوم) دارند، سوندگذاری از طریق استوما انجام می شود و ادرار نباید از کیسه استومی جمع آوری گردد.
4. می توان از ظروف پلاستیکی که درب غیر قابل نفوذ نسبت به آب دارند و یکبار مصرف هستند استفاده کرد.
5. تکنسین آزمایشگاه موظف است نحوه صحیح نمونه گیری ادرار را به شخص بیمار گوشزد کند و وسایل لازم برای جمع آوری ادرار را در اختیار او قرار دهد.
6. بهترین نمونه ادرار برای کشت، ادراریست که از شب قبل در مثانه باقی مانده است (ادرار صبح گاهی)، اما به صورت تصادفی هم می توان این کار را انجام داد.
7. از بیمار در مورد مصرف آنتی بیوتیک سؤال شود. و در صورت مصرف، آن را در برگه آزمایش یادداشت نمایید.
8. برای آزمایش کشت و حساسیت آنتی بیوتیکی ادرار، نباید ادرار را از یک لگن جمع آوری نمود و یا از منزل آورد، زیرا آلوده خواهد گشت.
9. پس از جمع آوری ادرار، نمونه را به بخش میکروب شناسی انتقال داده تا کارشناس آزمایشگاه، کشت ادرار را بر روی محیط های گرم مثبت (مانند بلاد آگار) و گرم منفی (مانند EMB ) انجام دهد.

نمونه ادرار

چیز دیگری در مورد آزمایش Uc وجود دارد که باید بدانم؟

زنان و دختران بیشتر از مردان و پسران دچار عفونت های دستگاه ادراری (UTI ها) می شوند. حتی دختران پیش دبستانی ممکن است UTI های مکرر داشته باشند. برای مردان و پسران با عفونت ادراری، ممکن است تست های بیشتری برای جلوگیری از وجود سنگ کلیه یا اختلال ساختاری ایجاد شود که می تواند باعث عفونت شود.

چه نوع باکتری در ادرار یافت می شود؟

شایع ترین عفونت ادراری به طور عمده در زنان رخ می دهد و بر مثانه و مجرای ادرار تأثیر می گذارد. عفونت مثانه (سیستیت). این نوع UTI معمولا توسط Escherichia coli) E.coli)، نوعی از باکتری است که معمولا در دستگاه گوارش یافت می شود، ایجاد می شود.

منظور از باکتری در ادرار چیست؟

باکتریوری بدون علامت به معنای داشتن باکتری در ادرار است، اما شما هیچ علائمی از عفونت ندارید. تعداد کمی از باکتری ها ممکن است در ادرار افراد سالم یافت شود. این باکتری ها بی ضرر می باشند. با این حال، سطح معینی از باکتری می تواند به این معنی باشد که مثانه، مجرای ادرار یا کلیه آلوده است.

درمان عفونت ادراری بدون آنتی بیوتیک

برای درمان عفونت ادراری بدون آنتی بیوتیک، افراد می توانند از داروهای خانگی زیر استفاده کنند:
1. هیدراته ماندن بدن. مصرف آب آشامیدنی به طور مرتب به درمان عفونت ادراری کمک می کند.
2. زمانی که نیاز به ادرار کردن دارید، ادرار کنید.
3. آب کرفس بنوشید.
4. از پروبیوتیک استفاده کنید.
5. ویتامین C به اندازه کافی دریافت کنید .
6. منطقه تناسلی را از جلو به عقب بشویید.
7. بهداشت جنسی را رعایت کنید.

separator line

بیشتر بخوانید:

درمان عفونت ادراری: ۲۶ راهکار خانگی درمان عفونت مجاری ادراری

ارتباط رابطه جنسی با عفونت ادراری

عفونت ادراری کودکان و راههای پیشگیری از آن

عفونت ادراری در بارداری و درمان های خانگی آن

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا