دسته‌بندی نشده

علت مثبت و منفی بودن Fasciola IgG در آزمایش خون

تفسیر آزمایش Fasciola IgG

Fasciola IgG آزمایشی است که برای تشخیص آنتی بادی ضد فاسیولا هپاتیکا در خون بکار می رود. تیتر های بیشتر از ۱/۱۲۸ در روش ایمونو اسی آنزیمی مثبت تلقی می شود. حساسیت روش ELISA و FAST بیش از ۹۵% می باشد. در صورتیکه از آنتی ژنهای ۶۳، ۱۷ و ۱۲ کیلودالتون استفاده شود حساسیت ۱۰۰% می باشد. میزان آنتی بادیهای ضد فاسیولا ۱۲- ۶ ماه پس از درمان کاهش می یابد. بنابراین برای پیگیری سیر درمان موفقیت آمیز آزمایشات سرولوژی کاربرد خوبی دارد.

آنتی بادیهای فاسیولا در مرحله اول بیماری که هنوز تخم ها در مدفوع ظاهر نشده اند قابل تشخیص می باشد. آنتی بادیهای ضد فاسیولا را دو تا چهار هفته پس از ابتلا به کرم و پنج تا شش هفته قبل از ظاهر شدن تخم کرم قابل شناسایی می باشد. محل اصلی استقرار انگل طی مهاجرت کبدی در مجاری صفراوی است. در مراحل انتهایی ممکن است که ضایعات دچار عفونت باکتریایی شوند که به سیروز منجر می گردد. موارد اکتوپیک آن در لوزالمعده، قفسه سینه، بافت زیر جلد و مغز مشاهده شده است.

فاسیولا هپاتیکا انگلی است از کلاس ترماتودها که بیشتر در دامها ایجاد بیماری می نماید ولی ابتلای انسانها به این بیماری نیز گزارش شده است. این انگل تقریبا” در اکثر نقاط دنیا وجود دارد و موارد اپیدمی در کشورهای مختلفی بوقوع پیوسته که اپیدمی در گیلان و مازندران ایران از آن جمله اند. عوارض بیماری فاسیولازیس به علت ورود انگل به کبد و مهاجرت آن به مجاری صفراوی می باشد که عمل مهاجرت باعث تخریب نسج کبد شده و وجود کرم بالغ در مجاری صفراوی باعث گشادی و ضایعات مکانیکی و سمی در مجاری صفراوی می گردد ، در مراحل انتهایی ممکن است که ضایعات دچار عفونت باکتریایی شوند که به سیروز منجر می گردد.

از علائم اصلی بیماری در انسان می توان قولنج های کبدی همراه با استفراغ و سرفه، درد در ناحیه شکم، سر درد و تب های نامنظم همراه عرق فراوان، اسهال، کم خونی و ائوزینوفیلی در خون را نام برد. تشخیص قطعی بیماری با دیدن تخم این انگل در مدفوع یا توباژ اثنی عشر صورت می گرفت، تستهای ثبوت مکمل و برخی تستهای جلدی و تست ممانعت از هماگلوتیناسیون نیز برای تشخیص بیماری به کار گرفته شده اند که هیچ یک از حساسیت کافی برخوردار نیستند.

برای دیدن تخمها در مدفوع حداقل باید هفت تا یازده هفته از زمان اولیه عفونت گذشته باشد، در ضمن در صورتیکه فرد از کبد آلوده حاوی تخم استفاده کرده باشد می تواند باعث مثبت جلوه دادن آزمایش شود (سودوفاسیولازیس). یکی از معتبرترین روشها در تشخیص فاسیولازیس روش الایزا میباشد که در این روش می توان فرد بیمار را دو تا چهار هفته بعد از ابتلا به انگل شناسائی نمود.

مقادیر طبیعی: EIA: تیتر ۱/۱۲۸≥

سایر نام ها: آنتی بادی ضد فاسیولا هپاتیکا، Anti Fasciola Antibody، F. Hepatica Antibody ، Fasciolasis Test
شرایط نمونه گیری: نیاز به ناشتایی نمی باشد.

آزمایش

ملاحظات نمونه گیری در آزمایش Fasciola IgG

۱. مطابق دستورالعمل آزمایشگاه از بیمار نمونه خون وریدی گرفته شود.
۲. محل خونگیری را از نظر خونریزی بررسی نمایید.
۳. سرم جدا شده باید شفاف و عاری از فیبرین ، همولیز و یا لیپمیک باشد.
۴. بالافاصله پس از جداسازی سرم آن را جهت انجام آزمایش به بخش مربوطه انتقال دهید. در غیر این صورت نمونه را فریز نمایید.
۵. در صورت نمونه گیری در خارج از آزمایشگاه آن را در کوتاه ترین زمان ممکن به آزمایشگاه ارسال نمایید.

موارد عدم پذیرش نمونه در آزمایش Fasciola IgG

۱. نمونه ای که به طور مکرر ذوب و فریز گردد.
۲. سرم های با همولیز و لیپمیک شدید.
شرایط نگهداری: نمونه به مدت ۲ روز در دمای ۲-۸oC و به مدت طولانی تر در ۲۰oC- پایدار است.

کاربردهای بالینی آزمایش Fasciola IgG

۱. تشخیص عفونت اولیه به کرم فاسیولا و تأیید فاسیولازیس مزمن.
۲. پیگیری پس از درمان حداکثر تا یکسال پس از عفونت اولیه.

اطلاعات تکمیلی در مورد آزمایش Fasciola IgG

فاسیولا هپاتیکا انگلی از کلاس ترماتودا که بیشتر در دامها ایجاد بیماری می کند ولی ابتلای انسانها به این بیماری نیز به کرات گزارش گردیده است. در ایران در استان های مازندران و گیلان شایع است و به کرم کپلک یا زالوی کبدی معروف است. میزبان واسط آن گوسفند، بز و برخی ناشخورکنندگان می باشد.

انسان میزبان تصادفی انگل بوده و آلودگی در انسان توسط خوردن گیاهان آلوده به متاسرکر ایجاد می شود. به دلیل ورود انگل به کبد و مهاجرت آن به مجاری صفراوی تخریب نسج کبد صورت می گیرد. کرم بالغ در مجاری صفراوی باعث گشادی و ضایعات میکانیکی و سمی در مجاری صفراوی می گردد.

تست خون

عوامل مداخله گر در آزمایش Fasciola IgG

در روش ELISA و Fast ELISA امکان پدیده واکنش متقاطع با شیستوزومیازیس وجود دارد.
در صورتی که فرد کبد آلوده حاوی تخم را مصرف کند می تواند منجر به نتایج مثبت کاذب (سودوفاسیولازیس) گردد.

توضیحات در مورد آزمایش Fasciola IgG

برای دیدن تخمهای کرم در مدفوع حداقل باید هفت تا یازده هفته از زمان عفونت گذشته باشد. از معتبرترین روشها جهت تشخیص فاسیولازیس روش ELISA می باشد. در این روش می توان آنتی بادیهای ضد فاسیولا را دو تا چهار هفته پس از ابتلا به کرم شناسایی نمود.

در ایران موارد شیستوزوما نادر است. بنابراین اختصاصیت نسبتا بالا می باشد. تشخیص قطعی بیماری با دیدن تخم انگل در مدفوع یا توباژ دوازدهه صورت می گیرد.

تستهای ثبوت مکمل و تست ممانعت از هماگلوتیناسیون و برخی تستهای جلدی نیز برای تشخیص بیماری به کار گرفته شده اند که هیچ یک از حساسیت کافی برخوردار نیستند.

separator line

بیشتر بخوانید:

علت مثبت و منفی بودن E. granulosis IgG در آزمایش خون

همه آنچه که باید در مورد کیست هیداتیک بدانید

علت افزایش آنزیم های کبدی چیست؟!

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا