دسته‌بندی نشده

علت مثبت و منفی بودن آزمایش Widal

تفسیر آزمایش Widal

Widal آزمایشی برای تشخیص سرولوژی بیماری حصبه، Typhid و شبه حصبهِ Paratyphoid می باشد که علت انها آلودگی باسیلهای گونه سالمونلاها Salmonella از دسته باسیلهای روده ای Entericbacili می باشد این باسیلها از راه دستگاه گوارش وارد بدن انسان می شوند.

این بیماری ها در اثر آلودگی با باسیل های گونه سالمونلا در انسان و موجودات دیگر ازقبیل پرندگان و حیوانات خانگی و جوندگان ایجاد می گردد سالونلاها با سیل های گرم منفی غالبا متحرک هواز یا بی هوازی اختیاری فاقد اسپور هستند که از طریق خوردن آب و غذا – شیر گوشت و فراورده های حیوانی الوده به انسان منتقل می شوند –مگس وسوسک نیز از عوامل انتقال دهنده باکتری به مواد غذایی هستند حاملین باکتری (کسانی که میکروارگانیسم را برای مدت طولانی دفع می نمایند ) مهمترین منبع عفونت می باشند.

حداقل تیتر قابل قبول و با ارزش آگلوتینین ها در آزمایش ویدال در کشورهای مختلف متفاوت است. در ایران چنانچه تیتر سرم در برابر آنتی ژن O حداقل ۱:۸۰ و در برابر آنتی ژن H حداقل ۱:۴۰ باشد؛ بیمار مشکوک به تیفوئید و یا پاراتیفوئید است.

در صورتی که تیتر سرم بیمار در برابر آنتی ژن O 1:160 و در برابر آنتی ژن H 1:80 و یا بیشتر باشد؛ بیمار با توجه به علایم بالینی و وضعیت اپیدمیولوژی محیط به بیماری تیفوئید و یا پاراتیفوئید مبتلا می باشد.

آگلوتیناسیون H به تنهایی ارزش تشخیصی ندارد؛ در صورتی که آگلوتیناسیون قابل قبول O، دلیل بر وجود بیماری می باشد. تیتر آگلوتینین O بندرت از ۱:۴۰۰ بالاتر می رود ولی تیتر آگلوتینین H از ۱:۱۰۰۰ بالاتر رفته و سالها پس از بهبودی مثبت باقی می ماند. تیتر Vi حداکثر از ۱:۲۵ تا ۱:۵۰ بالاتر نمی رود و پس از بهبودی سریعاً در سرم ناپدید می شود.

در حاملین سالم تیتر Vi بیشتر از O و H می باشد که با کشت مکرر مدفوع و جدا کردن میکروب؛ می توان آنها را شناسایی و درمان کرد.

مقادیر طبیعی:

  • 1/80 > Ag O
  • 1/160 > Ag H
  • 1/40 > Ag vi

شرایط نمونه گیری: بهتر است ناشتا باشد.

نمونه خون

کاربردهای بالینی آزمایش Widal

آزمایش ویدال برای تشخیص آنتی بادی های موجود در سرم بیماران مبتلا به تیفوئید (حصبه) به کار می رود.

تفسیر نتایج در آزمایش Widal

آزمایشات سرولوژیکی از هفته دوم به بعد مثبت می شوند. معمولاً در اواخر هفته اول در 50% موارد آنتی بادی علیه آنتی ژن O در سرم بیماران مشاهده می شود و پس از 4 هفته در حدود 95- 90% موارد تیتر Ab در سرم افراد علیه آنتی ژنO مثبت می شود. حداکثر تیتر علیه آنتی ژنO در هفته ششم ظاهر می شود که پس از 6 ماه تا یک سال تیتر پایین می آید و از بین می رود. افزایش تیتر علیه AgO بهترین نشانه آلودگی اخیر می باشد. در صورتی که آنتی بادی علیه H آهسته تر بالا می رود و ممکن است سال ها همچنان بالا باقی بماند. آنتی بادی علیه آنتی ژن Vi در ناقلین سالم یا بیمار و یا بیمارانی که بهبود یافته اند مشاهده می شود.

ملاحظات نمونه گیری در آزمایش Widal

از همولیز نمونه اجتناب گردد زیرا همولیز در نتایج آزمایش ایجاد تداخل می کند.
موارد عدم پذیرش نمونه: نمونه همولیزه مورد قبول نمی باشد.

شرایط نگهداری نمونه در آزمایش Widal

نمونه حداکثر تا 24 ساعت در یخچال نگهداری شود و برای مدت طولانی تر باید در ◦c 20- فریز شود. نمونه تا 30 روز در ◦c20- پایدار است.

عوامل مداخله گر در آزمایش Widal

همولیز در نتایج آزمایش ایجاد تداخل می کند.
مثبت های کاذب در روش اسلاید وجود دارد.
در درمان با کلرامفنیکل و آمپی سیلین تیتر ویدال کاهش می یابد.

آزمایش

توضیحات در آزمایش Widal

یکی از عمده ترین اشکالات روش آگلوتیناسیون (کمپلکس ایمنی) پدیده منطقه ای (prezone,postzone) می باشد. به این معنی که در نتیجه بالا بودن بیش از حد غلظت آنتی بادی، عمل تشکیل کمپلکس آنتی ژن – آنتی بادی مختل شده و به صورت منفی کاذب خود را نشان می دهد که در چنین حالتی با پیش بینی پاسخ مثبت (که البته حتمی نیست) باید سرم رقیق شده و آزمایش تکرار گردد. بنابراین همواره تطبیق نتایج به دست آمده با حالات بالینی و شواهد کلینیکی الزامی است.

separator line

بیشتر بخوانید:

حصبه و علل ایجاد و درمان آن

استفاده از واکسن حصبه برای اولین بار (۱۸۹۹م)

12 دستورالعمل برای جلوگیری از شیوع بیماری و آلودگی در استخر ها

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا