جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
علت سردرد در رژیم کتوژنیک چیست ؟_6578f70b32c01.jpeg
علت سردرد در رژیم کتوژنیک چیست ؟_6578f70b32c01.jpeg

علت سردرد در رژیم کتوژنیک چیست ؟

سرفصل های این مقاله

سردرد کتو چیست ؟

رژیم کتوژنیک یک الگوی غذایی محبوب است که در آن باید بیشتر کربوهیدرات های مصرفی خود را با چربی جایگزین کنید. اگرچه به نظر می رسد این رژیم برای کاهش وزن مفید است، اما بسیاری از افراد هنگام شروع رژیم غذایی کتو، عوارض جانبی ناراحت کننده ای را تجربه می کنند. سردرد یکی از شایع ترین علائمی است که ممکن است به سراغ پیروان این رژیم غذایی بیاید.

سردرد کتو | رژیم کتوژنیک و سردرد

چه عواملی باعث سردرد کتو می شود ؟

چندین عامل ممکن است باعث ایجاد سردردهای کتو که معمولاً هنگام شروع این رژیم غذایی اتفاق می افتند شود.

پایین آمدن قند خون

گلوکز، نوعی کربوهیدرات است که منبع اصلی سوخت برای بدن و مغز نیز محسوب می شود. با رعایت رژیم کتو به طور چشمگیری میزان مصرف کربوهیدرات کاهش پیدا می کند و چربی جایگزین آن می شود. این موضوع باعث می شود که در بدن کتوز رخ دهد. کتوز حالت متابولیکی است که در آن بدن از چربی به عنوان منبع اصلی تامین انرژی خود استفاده می کند.

با شروع رژیم، بدن شما به جای گلوکز به کتون تکیه می کند و این موضوع می تواند باعث کاهش سطح قند خون شود. افت قند خون نیز به نوبه خود ممکن است سردرد به وجود آورد.

این انتقال شدید و وقوع کتوز در بدن ممکن است مغز را تحت فشار قرار دهد و منجر به خستگی ذهنی و همچنین سردرد شود.

کم آبی بدن

کم آبی یکی از رایج ترین عوارض رژیم کتو است. این حالت به دلیل این اتفاق می افتد که وقوع کتوز باعث می شود که افراد بیشتر ادرار کنند.

در طی این انتقال، بدن شما فرم ذخیره شده کربوهیدرات ها را که به نام گلیکوژن می شناسیم تخلیه می کند. با توجه به اینکه گلیکوژن موجود در بدن به مولکول های آب محدود است، هنگام استفاده از آن، آب بدن نیز آزاد می شود.

علاوه بر این، بدن شما انسولین کمتری تولید می کند چرا که کربوهیدرات کمتری نیز استفاده کرده اید. انسولین هورمونی است که به جذب گلوکز خون کمک می کند.

افت سطح انسولین می تواند بر روی الکترولیت های بدن، از جمله پتاسیم و سدیم تأثیر بگذارد. این الکترولیت ها نقش مهمی در هیدراتاسیون بدن دارند. به عنوان مثال، کلیه های شما هنگام افت سطح انسولین، سدیم اضافی را آزاد می کنند و باعث کم آبی بیشتر بدن می شوند.

در مجموع این عوامل می توانند به سردرد کتو کمک کنند. گذشته از سردرد، علائم کمبود آب بدن عبارتند از:

  1. خشکی دهان
  2. سرگیجه
  3. کاهش قدرت بینایی

چندین عامل دیگر نیز وجود دارد که ممکن است خطر ابتلا به سردرد کتو را افزایش دهند. این موارد شامل استفاده بیش از حد از داروها، ادرارآورها و سایر داروهایی است که باعث کم آبی بدن می شوند. ضمن این که سن و سبک زندگی مانند کم خوابی، استرس و حذف یکی از وعده های غذایی نیز می تواند روی ایجاد سردرد کتو تاثیر بگذارد.

سردرد کتو | رژیم کتوژنیک و سردرد

نحوه درمان و جلوگیری از سردرد کتو

بسیاری از افراد به غیر از سردرد ناشی از رژیم کتو، عوارض جانبی دیگری را نیز تجربه می کنند. این عوارض عبارتند از:

  • گرفتگی عضلات
  • یبوست
  • خستگی
  • سرگیجه

این علائم در مجموع به عنوان آنفولانزای کتو شناخته می شوند. در اکثر موارد، کمبود آب و عدم تعادل الکترولیتی در بدن می تواند این علائم را بدتر کند. از این رو پیشگیری اهمیت ویژه ای می یابد.

حتماً بخوانید:

نکاتی مفید و مهم برای درمان یا جلوگیری از سردرد کتو

اطمینان از هیدراتاسیون مناسب و خوردن غذاهای مغذی فراوان می تواند خطر کمبود آب بدن را به حداقل برساند. این عادت سالم به نوبه خود می تواند در وهله اول از بروز سردرد جلوگیری کند و در صورت وقوع آن را کاهش دهد.

در اینجا به چند نکته خاص اشاره می کنیم که می توانند برای کاهش این عارضه مفید باشند:

  1. نوشیدن مقدار زیادی آب. از آنجایی که مراحل اولیه کتو باعث از بین رفتن آب بدن می شود، نوشیدن مایعات کافی بسیار مهم است. روزانه حداقل ۶۸ اونس (۲ لیتر) آب بخورید.
  2. محدود کردن مصرف الکل. الکل یک ماده ادرارآور است. این به این معنی است که باعث می شود بیشتر ادرار کنید و خطر کمبود آب بدن تهدیدتان کند. پس کمتر الکل بخورید.
  3. مصرف غذاهای کم کربوهیدرات و غنی از آب. خیار، کدو سبز، کاهو، کرفس، کلم و گوجه فرنگی خام دارای مقدار زیادی آب هستند. از این رو می توانند به شما در آبرسانی بدن کمک کنند. برخی از این مواد غذایی منبع خوبی از الکترولیت ها نیز هستند.
  4. مصرف مواد غذایی غنی از الکترولیت. غذاهای مجاز در این رزیم غذایی مانند آووکادو، اسفناج، قارچ و گوجه فرنگی، پتاسیم زیادی دارند. به همین ترتیب بادام، کلم، دانه کدو تنبل و صدف نیز از نظر منیزیم غنی بوده و مناسب رژیم غذایی کتو هستند.
  5. کاهش مصرف نمک. نمک غذاهایتان را کمتر کنید تا خطر عدم تعادل الکترولیتی پایین بیاید.
  6. مصرف مکمل الکترولیت. مصرف مکمل الکترولیت ممکن است خطر کمبود آب بدن و علائم آنفلوآنزای کتو را به حداقل برساند.
  7. اجتناب از ورزش و فعالیت بدنی شدید. از تمرینات شدید در روزهای ابتدایی رژیم خودداری کنید. زیرا این فعالیت ها می توانند بدن را تحت فشار قرار دهند و احتمال سردرد کتو را افزایش دهند.

نتیجه :

اگرچه رژیم کتوژنیک ابزاری عالی برای کاهش وزن است، اما ممکن است هنگام شروع، عوارض جانبی زیادی برای ما ایجاد کند. سردرد یکی از رایج ترین عوارض جانبی این رژیم است که معمولا با کمبود آب بدن یا پایین آمدن قند خون ارتباط دارد.

با این وجود، شما می توانید با نوشیدن آب زیاد و متعادل نگه داشتن سطح الکترولیت های بدن یا استفاده از سایر تاکتیک ها، در برابر سردردهای کتو از بدن خود محافظت کنید.

اگر سردردتان بیش از چند روز یا چند هفته ادامه داشت، با یک متخصص تغذیه صحبت کنید.

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: