دسته‌بندی نشده

علت تورم پاپیلای زبان چیست؟

چگونه تورم پاپیلای زبان را درمان کنیم؟

پاپیلای زبان برآمدگی‌های کوچکی است که بر زبان ما ایجاد می‌شود. این برآمدگی‌ها درواقع تورم مجموعه‌ای از جوانه‌های چشایی زبان است که تحریک و احساس دردناکی را ایجاد می‌کند. هر پاپیلای دربردارنده هزاران جوانه چشایی است که به تشخیص مزه غذا به ما کمک می‌کنند و اگر متورم شود می‌تواند موجب ایجاد درد و مشکلات در حس چشایی شود.

انواع تورم پاپیلای زبان

1. پاپیلای قارچی شکل

این نوع بیشتر در شناسایی مزه ترش و شیرین به ما کمک می‌کنند که به‌طور پراکنده در زبان وجود دارند اما در نوک و کناره بیشتر آن‌ها را می‌توان یافت.

2. پاپیلای ورقه‌ای

این نوع بیشتر در چشیدن مزه شور به ما کمک می‌کنند که در کناره زبان قرار دارند.

3. پاپیلای نخ مانند

این پوشش بر روی زبان شما که باریک دراز و به شکل حرف V انگلیسی هستند؛ به ما در تشخیص مزه ترش کمک می‌کنند.

4. پاپیلای محصور

این نوع نیز به شکل حرف V انگلیسی بوده که در عقب زبان قرارگرفته و به سمت گلو باریک می‌شوند. این نوع به ما کمک می‌کند تا تلخی را در غذا احساس کنیم.

 تورم و ناراحتی زبان

آیا تورم و ناراحتی زبان در زمان بارداری عادی است؟

پاسخ کوتاه: بله. در زمان بارداری، سیستم ایمنی زنان ضعیف می‌شود و در این شرایط بدن مادر، حساسیت بیشتری نسبت به بیماری‌ها و عفونت‌های قارچی و باکتریایی دارد. این خود مسبب تورم و بزرگ شدن پاپیلای زبان می‌شود. اگر ضعف و زوالی از نظر سلامتی در زمان بارداری و یا خارج از آن احساس می‌کنید؛ بهتر است شرایط خود را با پزشک متخصص در میان بگذارید.

عوامل ابتلا به بزرگ شدن و تورم پاپیلای زبان

1. دخانیات

از دیگر مضرات مصرف دخانیات و سیگار کشیدن این‌که می‌تواند مشکلات جدی مانند سرطان را به همراه داشته باشد اما یکی از عوارض جانبی سیگار کشیدن بزرگ شدن و ترش شدن پاپیلای بر روی زبان است.

2. استرس

از هر 10 نفر، 8 نفر آن‌ها با فشار روانی روبه‌رو هستند و یکی از خطرات بسیاری که استرس می‌تواند بر فرد تحمیل کند؛ بزرگ شدن پاپیلای زبان است. عدم رهایی از این فشارهای روانی می‌تواند درد بیشتری را بر شما وارد کند که بدین منظور بهتر است
فعالیت‌های از بین برنده استرس را در برنامه روزانه خود جای‌داده و آن‌هایی که فشاری بر شما از نظر ذهنی وارد می‌کنند را حذف نمود یا حداقل محدود نمایید. البته در صورت بروز مشکلات حاد حتماً مشاوره با پزشک متخصص روانشناسی و یا روان‌پزشکی را در برنامه خود بگذارید.

3. مشکلات گوارشی

ارتباط اجزای بدن ما مبحث قابل‌تأملی است. وجود مشکلات گوارشی می‌تواند منجر به بروز این نوع تورم شود و در این راستا مشکلات و بیماری‌هایی مانند کولیت اولسراتیو می‌توانند دخیل باشند.

4. التهاب

هر بار که غذای داغ و یا اسیدی مصرف می‌کنیم این می‌تواند منجر به التهاب در زبان ما شود. مواد غذایی با مقدار بالایی از کافئین و یا مرکبات نیز می‌توانند منجر به التهاب شوند. در صورت بروز التهاب بهتر است به پزشک مراجعه کنید و به یاد داشته باشید که گاز گرفتن زبان با شدت بالا نیز می‌تواند منجر به حاد شدن این مشکل شود.

5. کمبود ویتامین

با کمبود ویتامین B در بدن ممکن است بزرگ شدن پاپیلای را در زبان متوجه شوید که این خود می‌تواند نشانه‌ای بر نیاز به مصرف مواد غذایی مفید باشد.

6. عدم توازن هورمونی

تمام زنان نسبت تغییرات هورمونی به دلیل چرخه قاعدگی متمایل هستند و این خود می‌تواند منجر به عدم توازن و نوسانات در سطح هورمون شود که افزایش حساسیت برخی بافت‌ها را به دنبال دارد. این تغییرات در بدن زنان عادی است اگر به زوال و بدتر شدن اوضاع منجر نشود که در این صورت باید با پزشک متخصص در ارتباط بود.

7. پاپیلیت زبانی گذرا

یک نوع اختلال التهابی است که به‌طورمعمول نوع قارچی پاپیلای زبان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. این التهاب سوزش و خارشی را در نوک زبان ایجاد می‌کند. این مشکل به‌طورمعمول در عرض دو تا سه روز درمان می‌شود اما ممکن است گاهی پس از یک ماه بازگردد.

8. جراحت زبان

یکی دیگر از عوامل بروز این مشکل ورود جراحت و زخم مستقیم بر زمان است. گاز گرفتن زبان و یا استفاده از روش‌های تمیزکننده دهان تند و تمیز کردن خشن می‌تواند موجب بروز زخم زبان شود. که گاهی درنهایت بزرگ شدن پاپیلای زبان را به همراه دارد.


علائم تورم پاپیلای زبان

زخم دهان

زخم دهان به دلیل گسترش باکتریایی در بدن ایجاد می‌شود که می‌توانند منجر ه التهاب ویروسی شوند. این‌یک علت شایع بزرگ شدن پاپیلای زبان است. ضعف سیستم ایمنی نیز از دیگر دلایل بروز زخم دهان است.

نشانه‌های مرسوم:

  • جای زخم‌هایی دردهان که خاکستری یا سفیدرنگ هستند و لبه قرمزرنگی دارند.
  • احساس سوزش و مورمور شدن بیش از بروز زخم دهان
  • زخم‌های دردناک درون دهان و یا بر روی زبان
  • جای زخم در بخش پشتی دهان و یا درون گونه‌ها
  • تب
  • ضعف و سستی فیزیکی

سرطان دهان

در بیشتر موارد این نوع خطر جدی نیستند اما گاهی نشانه‌ای از سرطان دهان هستند. برآمدگی سرطانی بیشتر در پاپیلای ورقه‌ای در کناره زبان رخ می‌دهد. شایع‌ترین نوع سرطان قابل‌گسترش در زبان نوع سرطان سلولی فلسی است.
سرطان همچنین می‌تواند در پشت یا بخش اصلی زبان رخ دهد. تشخیص آن در ابتدا ممکن است دشوار باشد زیرا درد در دردی در این مرحله حس نمی‌شود اما به‌مرور دردناک می‌شود.

بزرگ شدن و تورم پاپیلای زبان

علائم بارز پاپیلای زبان کدام است؟

نشانه‌های شایع پاپیلای زبان

  • درد مداوم دهان
  • احساس یک توده و یا شئ که در زبان شما گیرکرده است.
  • سختی در بلع و یا جوییدن
  • سختی درحرکت فک یا زبان
  • بی‌حسی در زبان یا هرکجای دهان
  • گلودرد مداوم یا گرفتگی
  • تغییر در صدا

اگر هر یک از نشانه‌های فوق را در خود احساس کردید؛ پیشنهاد می‌کنیم تا فورا به نزدیک‌ترین پزشک متخصص مراجعه نمایید. خانه پزشکان امکان دسترسی شما به بهترین پزشکان متخصص را در سرتاسر کشور فراهم نموده است.

چگونه تورم پاپیلای زبان را در خانه درمان کنیم؟

1. غرغرِ با آب و نمک دریا

یک قاشق چای‌خوری نمک دریا را در آب حل کنید. و از این نوع محلول حداقل 3 بار در روز استفاده کنید. این کار کمک می‌کند تا تورم و التهاب کاهش یابد.

2 .مصرف ماست

ماست حاوی مواد پروبیوتیک ضروری برای کارایی دستگاه گوارش است که مصرف آن برای ایجاد توازن در بدن شما و از بین بردن این درد مؤثر است.

3. قرار دادن یخ

جوییدن مکعب یخ یا قرار دادن آن بر محل برآمدگی می‌تواند تورم آن را کاهش دهد. برای مدتی طولانی یخ را قرار ندهید چراکه بر جریان معمول خون تأثیر می‌گذارد.

4. جوش‌شیرین

جوش‌شیرین یک محصول ضد انعقاد و ضدالتهاب است. این ماده کمک می‌کند تا تورم ایجادشده براثر اسید کاهش یابد.

5. روغن درخت چای

دو قطره روغن درخت چای را با روغن نارگیل ترکیب کرده و آن را بر محل تورم قرار دهید. این روغن طبیعی درد شما را تسکین داده و به کاهش تورم کمک می‌کند.

6. آلوئه ورا

چند بار در روز دهان خود را با آب الوئه ورا شستشو دهید. این ماده به‌عنوان ضد قارچ و ضد باکتری عمل کرده و تورم را کاهش می‌دهد.

7. روغن پونه کوهی

این روغن حاوی مواد ضد قارچ است که به شما کمک می‌کند تا از التهاب رها شوید. 5 تا 10 قطره از آن را بر روی محل آسیب بریزید (اشکالی در بلعیدن چند قطره از آن وجود ندارد). سپس دهان خود را با آب گرم بشویید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا نتیجه بهتری بگیرید.

8. زنجبیل، سیر و فلفل

یک عصاره از زنجبیل، سیر و فلفل درست کرده و آن را 3 تا 4 بار در روز مصرف کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا التهاب ایجادشده به دلیل گسترش باکتریایی را از بین ببرید. اگر مصرف مایع این ترکیب برای شما مناسب نیست؛ غذاهای غذای غنی از این مواد غذایی را مصرف کنید.

9. شستشو با عسل

عسل یک ماده ضد باکتریایی قدرتمند است. شستشوی دهان با عسل یا نوشیدن آن به شما کمک می‌کند تا از التهاب رها شوید. عسل تمامی نشانه‌های این تورم را از بین می‌برد.

10. هیدراته نگه‌داشتن بدن

خشکی دهان و یا کمبود آب بدن نیز می‌تواند منجر به بروز تورم پاپیلای زبان و یا زخم در جوانه‌های چشایی شود. مصرف کافی میعانت در روز کمک می‌کند تا سوزش و تحریک زبان خود را کاهش دهید.

چگونه از تورم پاپیلای زبان پیشگیری کنیم؟

  • اجتناب از غذا و نوشیدنی‌های تند و داغ
  • دوری از سیگار و جوییدن تنباکو
  • افزایش مصرف ویتامین B12 و آهن
  • اجتناب از خارش دادن و مالش بیش‌ازحد پاپیلای زبان
  • حفظ بهداشت دهان و دندان

در صورت عدم تأثیر مثبت روش‌های درمان خانگی و یا بازگشت مجدد این مشکل در عرض هرچند هفته، به پزشک متخصص برای درمان مراجعه نمایید. تورم پاپیلای زبان معمولاً مشکل خطرناکی نیست که نتوان آن را به‌آسانی درمان کرد اما اگر به آن توجه نشود می‌تواند مشکلات حادتری را به وجود آورد.
هرکدام از این روش‌های درمان به کاهش درد کمک می‌کنند اما به‌طورکلی حفظ و انجام عادات بهداشتی مناسب برای سلامت دهان و تمامی بدن، بهترین روش برای جلوگیری از بروز این بیماری است.

همچنین بخوانید:

زبان اسکالوپ (زبان دالبری) چیست و چگونه قابل تشخیص است ؟

علت التهاب زبان (گلوسیت) چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا