دسته‌بندی نشده

علت بالا و پایین بودن Pyrovate در آزمایش خون/ CSF

علت بالا و پایین بودن Pyrovate در آزمایش خون/ CSF

تفسیر آزمایش Pyrovate

Pyrovate برای بررسی بیماری های شدید کبدی ، نارسایی شدید قلبی، مسمومیت شدید با فلزات سنگین، دیابت شیرین حساس به انسولین، کتوز دیابتیک، بری بری پیشرفته، کمبود تیامین، سندرم Reye’s مورد سنجش قرار می گیرد. اسیدپیروویک از گلیکولیز گلوکز تولید می شود و در داخل سلول به شکل یونی پیروات وجود دارد.

افزایش نسبت لاکتات به پیروات (L:P) معمولاً در اختلالات ارثی زنجیره تنفسی، اختلالات چرخه کربس و کمبود پیروات کربوکسیلاز مشاهده می شود. اختلال در زنجیره تنفسی ممکن است به بالارفتن L:P > 20 بینجامد.

میزان L:P پایین اشاره به اختلال ارثی متابولیسم پیروات دارد. نقص کمپلکس پیروات دهیدروژناز منجر به کاهش نسبت L:P < 10 می شود. سطح بالا رفته نسبت L:P در مایع نخاع همراه با نسبت L:P نرمال در خون حاکی از بیماران با اختلال نرولوژیک دارد. نمونه خون و مایع نخاع بایستی در یک زمان جمع آوری گردد.

افزایش سطح Pyrovate : بیماران شدید کبدی، نارسایی شدید قلبی، مسمومیت شدید با فلزات سنگین، دیابت شیرین حساس به انسولین ، کتوز دیابتیک، بری بری پیشرفته، کمبود تیامین، سندرم Reye’s ، بیماری فون ژیرکه

کاهش سطح Pyrovate : اختلال ارثی متابولیسم پیروات به علت نقص در آنزیم پیروات دهیدروژناز

مقادیر طبیعی:

  • خون وریدی: ۰٫۳ – ۰٫۹ mg/dl یا ۳۴ – ۱۰۳ µmol/L
  • خون شریانی: ۰٫۰۲ – ۰٫۰۸ mg/dl یا ۲ – ۹ µmol/L

سایر نام ها: پیرووات، Pyrovic Acid Blood
نوع نمونه قابل اندازه گیری: خون کامل ، سرم ، مایع نخاع

علت بالا و پایین بودن Pyrovate در آزمایش خون/ CSF

شرایط نمونه گیری در آزمایش Pyrovate

1. بیمار می بایست ناشتا باشد (حداقل ۴ ساعت).
2. جمع آوری خون و آماده سازی آن مطابق با پروتوکل کیت سریعاً (به دلیل ناپایدری پیرووات در خون) صورت گرفته و ml 1 نمونه خون به لوله های مخصوص پیروات انتقال یابد.
3. لوله ها در جای سرد قرار گیرد و سپس به شدت تکان داده شود.

ملاحظات نمونه گیری در آزمایش Pyrovate

به دلیل کاهش سریع پیروات در خون آزمایش باید سریعاً انجام گردد یا تا زمان آزمایش در C◦۲۰- قرار گیرد. فیلترهای فاقد پروتئین همراه متالوفسفریک اسید (MPA) برای سنجش پیروات مناسب هستند. بیمار باید ناشتا و در حالت استراحت باشد. تاریخ انقضای لوله های مخصوص پیروات چک گردد.

موارد عدم پذیرش نمونه در آزمایش Pyrovate

1. عدم استفاده از لوله های مخصوص جمع آوری و قرار دادن در جای سرد
2. استفاده از هرنوع ماده ضد انعقاد در لوله های مخصوص نمونه گیری موجب رد آن می گردد.

عوامل مداخله گر در آزمایش Pyrovate

  1. بیماری Mc Ardle –
  2. ورزش شدید
  3. عدم ناشتایی

علت بالا و پایین بودن Pyrovate در آزمایش خون/ CSF

توضیحات در رابطه با آزمایش Pyrovate

  • این آزمایش اساساً برای محاسبه نسبت لاکتات به پیروات به کار رفته و همراه با اندازه گیری گلوکز برای تشخیص هیپرترمی بدخیم به کار می رود.
  • لاکتات در لوله های غیر مخصوص پس از یک دقیقه کاهش میابد.
  • نمونه گیری خون کامل و مایع نخاع بایست در یک زمان صورت گیرد.

Pyrovate چیست؟

قندها در داخل بدن طی واکنشهایی به انرژی و مواد دیگر تبدیل می‌شوند. چرخه کربس یکی از مراحل تخریب قندها است که طی آن پیرووات حاصل از گلیکولیز به انرژی تبدیل می‌شود. پیرووات طی یک سری واکنشهای منظم اکسید شده به استیل تبدیل می‌شود. استیل حاصل با کوآنزیم A ترکیب شده استیل کوآنزیم A را می‌سازد که در ماتریکس میتوکندری به ترکیبات ساده‌تر مبدل می‌گردد.

اینکه پیروات چه سرنوشتی پیدا می کند به میزان دسترسی سلول به اکسیژن بستگی دارد. در شرایط هوازی پیروات با انتقال به به میتوکندری با ادامه اکسیداسیون به co2 و H2o تبدیل میگردد و الکترون های ان در نهایت به اکسیژن مولکولی تجزیه که به ان تنفس میتوکندریایی گفته می شود.

هنگامیکه اکسیژن وجود ندارد تا به عنوان گیرنده الکترون عمل کند ، تنفس میتوکندریایی متوقف شده و فعالیت های متابولیکی به سمت تخمیر تغیر مسیر می دهند. تخمیر سبب تبدیل پیروات به اتانول یا اسید لاکتیک می گردد.در طی تخمیر NADH تولید شده در طی گلیکولیز دوباره مصرف می گردد.

منبع
roshd.irm-lab.irdelgarm.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا