دسته‌بندی نشده

علت بالا و پایین بودن Micro Albumin در آزمایش ادرار

تفسیر آزمایش Micro Albumin

Micro Albumin آزمایشی است که برای تشخیص دفع مقدار اندک البومین در ادرار بکار می رود. میکروآلبومینوری اصطلاحی است که برای توصیف افزایش متوسط سطح آلبومین در ادرار به کار می‌رود. این اتفاق زمانی می‌افتد که مقادیر اندکی از آلبومین از کلیه‌ها نشت کرده و وارد ادرار شود و به عبارت دیگر زمانی که نفوذپذیری گلومرول‌های کلیه برای آلبومین افزایش یابد. امروزه برخی به جای اصطلاح میکروآلبومینوری از اصطلاح “افزایش متوسط آلبومینوری” استفاده می‌کنند.

Micro Albumin یا آزمایش میکروآلبومین، شاخص اولیه نارسایی کلیه است. مقادیر بسیار کم آلبومین را که بدن چند سال قبل از آن که آسیب کلیوی ظاهر شود، شروع به آزاد کردن داخل ادرار می کند، اندازه گیری می نماید. آلبومین پروتئینی است که در کبد تولید می شود. در غلظت های بالا در خون وجود دارد، اما زمانی که کلیه ها به خوبی کار می کنند، عملا آلبومین اجازه نشت به داخل ادرار را ندارد. اگر کلیه ها، آسیب دیده یا بیمار شوند، شروع به از دست دادن توانایی خود در فیلتر کردن پروتئین به خارج از ادرار می کنند. این حالت معمولا در بیماریهای مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا، با افزایش مقدار پروتئین در ادرار با بازتاب افزایش نارسایی کلیه، دیده می شود.

آزمایش میکروآلبومین تصادفی و یا نسبت میکروآلبومین/ کراتینین غالبا به عنوان آزمایش غربالگری بیماران دارای بیماری های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا، که آنها را در خطر بالاتر ابتلا به نارسایی کلیه قرار داده درخواست می شود. تست زمان بندی شده میکروآلبومین (4 ساعته یا یک شبه) ممکن است به عنوان ابزار غربالگری جایگزین درخواست شود. اگر مقدار قابل توجهی از میکروآلبومین با این تست های غربالگری تشخیص داده شود، با آزمایش 24 ساعته میکروآلبومین تأیید می شود.

سایر نام ها: میکرو آلبومین ادرار، Albumin Urine test ، Micalb, Malb

نوع نمونه قابل اندازه گیری: ادرار رندوم یا 24 ساعته

کلیه ها

کاربردهای بالینی آزمایش Micro Albumin

این تست برای غربالگری اختلال کلیوی احتمالی یا برای آسیب اولیه به کلیه ها در افراد دارای دیابت؛ پس از تشخیص دیابت یا فشار خون بالا به طور سالانه درخواست می شود.

شرایط نمونه گیری در آزمایش Micro Albumin

1- در صورت نمونه 24 ساعته، جمع آوری صحیح ادرار 24 ساعته صورت گیرد.
2- نیاز به ماده نگهدارنده ندارد.
3- قبل از برداشتن 5 میلی لیتر برای انجام آزمایش ، آن را خوب مخلوط کنید.

ملاحظات نمونه گیری در آزمایش Micro Albumin

1- حجم ادرار 24 ساعته را یادداشت کنید.
2- در صورت استفاده از ماده نگهدارنده در جمع آوری ادرار 24 ساعته تولوئن، تیمول و اسیدبوریک مناسب می باشد.
موارد عدم پذیرش نمونه: همولیز شدید نمونه مورد قبول نمی باشد.

نوار ادرار

تفسیر نتایج آزمایش Micro Albumin

افزایش کم در سطوح میکروآلبومین در ادرار نشان می دهد که فرد در یکی از مراحل بسیار اولیه بیماری کلیوی در حال توسعه قرار دارد. سطوح بسیار بالای آن نشان می دهد که بیماری کلیه در شکل شدیدتری وجود دارد. سطوح نرمال آن، نمایانگرعملکرد طبیعی کلیه است. میکروآلبومینوری 24 ساعته به مقادیر بین mg/24 300- 30 اطلاق می گردد.

میکروآلبینوری رندوم به مقادیر بین mg/g cr 299- 17 در مردان و mg/g cr 299- 25 در زنان اطلاق می گردد. بنابراین میزان آلبومین به کراتینین مساوی یا بالاتر از 300 نشان دهنده آلبومینوری آشکار است.

عوامل مداخله گر در آزمایش Micro Albumin

از جمع آوری نمونه ادرار در ظروف حاوی اسیدکلریدریک، کربنات سدیم و اسید استیک به علت رسوب آلبومین در این اسیدها اجتناب گردد.

توضیحات در مورد آزمایش Micro Albumin

ورزش سنگین و دوره قاعدگی در خانمها میزان میکروآلبومین در ادرار را افزایش می دهد. بنابراین در این شرایط از نمونه گیری اجتناب گردد.

separator line

بیشتر بخوانید:

پروتئینوری(پروتئین در ادرار)شایع ترین بیماری کلیوی

علت و درمان دفع پروتئین از کلیه (پروتئینوری) چیست؟

موارد مصرف آلبومین (Albumin) و عوارض جانبی این دارو

علت بالا و پایین بودن آلبومین (Alb) در آزمایش خون

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا