دسته‌بندی نشده

علت بالا و پایین بودن cTNI در آزمایش خون

تفسیر آزمایش cTNI

cTNI آزمونی است که برای بیماران مبتلا به درد قفسه سینه به منظور تعیین ارتباط میان درد مزبور با ایسکمی قلبی انجام می شود و یک شاخص اختصاصی برای تشخیص انفارکتوس حاد میوکارد و آسیب عضله قلبی به شمار می رود. به علاوه این آزمون برای پیش بینی احتمال وقوع حوادث قلبی در آینده نیز مفید می باشد.

3 نوع تروپونین در بدن انسان قابل تشخیص می باشد : تروپونین C ، تروپونین T ، تروپونین I . تروپونین C با اتصال به کلسیم و تروپونین I ، فیبریل های عضلانی را تشکیل می دهد و در انتهای فرآیند، تروپونین T بصورت یک وزنه، ترکیب تروپونین را به میوزین رشته های عضلانی متصل می نماید و موجب انقباض عضله می شود.

جالب است بدانید که تفاوتی ما بین تروپونین C عضلات اسکلتی و تروپونین C عضله قلب وجود ندارد. اما تروپونین T و I عضلات اسکلتی و عضله قلب با یکدیگر متفاوتند. به همین علت جهت تشخیص حملات قلبی و یا MI قلبی به سنجش میزان تروپونین های اختصاصی T و I نیاز است.

سطح تروپونین در خون در حالت نرمال بدن بسیار اندک حتی غیر قابل تشخیص می باشد درحالیکه زمان رخداد حمله قلبی و مابین 3-4 ساعت پس از ضایعه قلبی، سطح تروپونین اختصاصی در خون افزایش چشم گیری می یابد و این افزایش مابین 10-14 روز ادامه می یابد و به مرور زمان مجدد کاهش می یابد.

بین تمامی مارکرهای قلبی، تروپونین بیشترین ماندگاری را دارد. مارکر میوگلوبین پس از 24 ساعت و مارکر CK-MB پس از 36 ساعت از جریان خون حذف می گردد. این پروتئین درون سلولی عضله قلب پس از مرگ سلول میوکارد بر اثر ایسکمی وارد جریان خون می شود. در نتیجه سطح خونی آن افزایش می یابد.

مقادیر طبیعی:

  • ≤0.04 ng/mL
  • مقادیر مرجع برای افراد کمتر از 17 سال تعیین نشده است.

سایر نام ها: Troponin I, S ، تروپونین I قلبی
نوع نمونه قابل اندازه گیری: سرم یا پلاسما EDTA دار، خون کامل
شرایط نمونه گیری: نیازی به هیچگونه محدودیت غذایی و دارویی نمی باشد.

نمونه خون

ملاحظات نمونه گیری آزمایش cTNI

1. نمونه گیری در آغاز مراجعه و 12 ساعت پس از آن و نیز بطور روزانه به مدت 3 الی 5 روز و گاهی اوقات پس از آن نیز به صورت هفتگی به مدت 6-5 هفته انجام می شود.
2. از نقاط مختلف خون گیری نمایید.
3. زمان و تاریخ خونگیری را بر روی هر یک از برگه های آزمایشگاه ذکر کنید. این امر به تفسیر الگوی زمانی افزایش آنزیم ها کمک می نماید.

موارد عدم پذیرش نمونه آزمایش cTNI

  • همولیز شدید نمونه مورد قبول نمی باشد.
  • از خون هپارینه استفاده نشود.

شرایط نگهداری نمونه در آزمایش cTNI

آزمایش باید حداکثر ظرف 2 ساعت انجام شود. در غیر این صورت می توان در C◦ 4 به مدت 24 ساعت و در منفی C◦ 20- به مدت 30 روز نگهداری نمود.

عوامل مداخله گر در آزمایش cTNI

در روش RIA وجود غلظت های بالای تروپونین I عضلات اسکلتی (بیش از µg/L 750) باعث تداخل و افزایش مقدار در شرایط آزمایشگاهی (Invitro) می شود. پاسخ های مثبت کاذب در فاز حاد و مخصوصاً در نارسایی مزمن کلیه و بیماریهای مزمن عضلانی دیده می شود.

خونگیری

توضیحات در مورد آزمایش cTNI

  • نتیجه تروپونین مثبت همیشه نشان دهنده انفارکتوس میوکارد نیست.
  • سایر شرایط منتج به آسیب سلول های میوکارد منجر به افزایش تروپونین I می گردد. این شرایط عبارتند از؛ میوکاردیت، جراحی قلب، آنژین صدری، آنژین ناپایدار، نارسایی احتقانی قلب، و علل غیر قلبی، مانند، نارسایی کلیوی، بیماریهای مزمن عضلانی و آمبولی ریوی. از جمله آزمایشات مرتبط با این آزمایش می توان به CPK-MB و میوگلوبین و الکتروکاردیوگرام (ECG) اشاره کرد.

separator line

بیشتر بخوانید:

موقع سکته قلبی چیکار کنیم؟

سکته قلبی حاد / راه های درمان و پیشگیری از سکته قلبی حاد

دانستنی های سکته قلبی همراه با نشانه های پنهانی آن

آشنایی با علائم سکته قلبی در بانوان

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا