دسته‌بندی نشده

علت بالا و پایین بودن CA15-3 در آزمایش خون

علت درخواست آزمایش CA15-3

CA15-3 یا (Cancer Antigen 15-3) به عنوان نشانگر سرطان پستان شناخته شده است. علاوه بر این ، این گلیکوپروتئین توسط بسیاری از کارسینوم ها شامل آدنوکارسینوم ها و کارسینومای اسکواموس نیز بیان می‌گردد. مدرکی دال بر مفید بودن CA125 در غربالگری،تشخیص و یا مرحله بندی بدخیمی پستان وجود ندارد. بر اساس ملاحظات نظری ممکن است بتوان از CA125 در ردیابی و متاستاز بدخیمی پستان و پایش پاسخ به درمان استفاده نمود ولی این مسئله نیز هنوز به اثبات نرسیده است.

CA15-3 به اندازه ای حساس و اختصاصی نیست که به عنوان تست مفیدی جهت غربالگری سرطان بکار می رود .مهمترین کاریرد آن ، مانیتورینگ پاسخ فرد به درمان سرطان سینه و کمک به پیگیری عود سرطان سینه می باشد.

CA 15-3 تنها اگر مقادیر زیادی از آن در سرطان تولید شود می تواند به عنوان یک مارکر استفاده شود بنابراین این تست برای همه بیماران مبتلا به سرطان سینه مفید نیست.

مقادیر طبیعی آزمایش :

نام های دیگر: کارسینوم آنتی ژن ۳-۱۵، Mucin-Like Carcinoma-Associated Antigen CA-Breast; Cancer antigen-breast

سرطان سینه

تفسیر نتایج آزمایش CA 15-3

معمولا سطح بالاتر CA 15-3 مراحل پیشرفته تر سرطان و مقدار بیشتر تومور را نشان می دهد .در سرطان سینه متاستاتیک ، بالاترین سطح CA 15-3 اغلب هنگامی دیده می شود که سرطان به استخوان یا کبد منتشر شده است.

افزایش سطح CA 15-3 در طول زمان ممکن است بیانگر عدم پاسخ بیمار به درمان یا عود بیماری باشد.سطح نرمال CA 15-3 نمی تواند دالّ بر عدم وجود سرطان سینه موضعی یا متاستاتیک باشد.ممکن است بیماری در مراحل اولیه ای باشد که CA 15-3 قابل تشخیص نیست یا بیمار جزء ۲۰ تا ۲۵ درصد افرادی است که با وجود سرطان پیشرفته ، تومور در آنها فاقد CA 15-3 است.

افزایش خفیف تا متوسط CA 15-3 در برخی شرایط دیده می شود مانند: سرطان ریه ، پانکراس ، تخمدان ، پروستات و کولون . همانگونه که در سیروز ، هپاتیت و بیماری های خوش خیم breast و در درصد خاصی از افراد سالم نیز وجود دارد افزایش سطح CA 15-3 در شرایط غیر سرطانی در طول زمان ثابت می ماند.

ملاحظات نمونه گیری در آزمایش CA15-3

1. بیمار را از لحاظ عاطفی تقویت کنید زیرا آزمایش سرطان بسیار تنش زا می باشد.
۲٫ در صورتی که بیمار، بیماری بدخیم و یا خوش خیمی دارد آن را یادداشت نمایید.

کاربردهای بالینی آزمایش CA15-3

1. در پایش مراحل اولیه سرطان پستان بکار می رود.
۲٫ تست سریالی CA 15-3می تواند در تشخیص زود هنگام عود بیماری در درمان مرحله II و III بیماران مبتلا به سرطان پستان کمک کننده باشد.
۳٫ نظارت بر پاسخ به درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان متاستاتیک.

آزمایش

توضیح راجع به آزمایش CA15-3

در بسیاری از بیماران مبتلا به تومورهای سرطانی پستان (مخصوصا در مراحل پیشرفته بیماری)، افزایش تولید CA 15-3 مشاهده می شود . CA 15-3 باعث سرطان نمی شود؛ بلکه توسط سلولهای تومور رها و وارد جریان خون می شود که آن را به عنوان یک تومور مارکر برای پیگیری دوره سرطان، مفید می سازد. در بسیاری از بیماران مبتلا به تومورهای سرطانی پستان، افزایش تولید CA 15-3 همراه با آنتی ژن سرطانی CA 27-29 وجود دارد.

در چه شرایطی آزمایش CA15-3 افزایش می یابد؟

  • در مراحل اولیه سرطان پستان افزایش خفیف و در مراحل پیشرفته افزایش قابل توجهی دارد.
  • علاوه بر آن در سرطان های تخمدان، ریه، پروستات نیز ممکن است افزایش یابد.
  • همچنین در شرایط خوش خیم همانند بیماری های خوش خیم پستان و تخمدان، اندومتوریزس، بیماری التهابی لگن(PID) ، هپاتیت و در بارداری نیز ممکن است افزایش پیدا کند.

اطلاعات تکمیلی در مورد آزمایش CA15-3

سطح CA 15-3 در بیماری های غیر سرطانی معمولاً ثابت باقی می ماند، در حالی که در سرطان پستان متاستاتیک، سطح آن افزایش پیدا می کند. در اوایل ابتلاء به سرطان پستان ممکن است مقادیر CA 15-3 طبیعی باشد.

عوامل مداخله گر در آزمایش CA15-3

سایر بیماریهای خوش خیم و بدخیم ذکر شده فوق ممکن است با افزایش آنتی ژنهای CA-15-3 همراه باشند و در نتایج آزمایش تأثیر بگذارند.

سرطان پستان

سرطان سینه (Breast Cancer)

سرطان سینه (Breast Cancer) نوعی از سرطان است که از بافت پستان آغازشده و به دلیل رشد خارج از قاعده سلول‌های غیرطبیعی در پستان رخ می‌دهد. هر اندازه این بیماری زودتر تشخیص داده‌ شده و اقدام به درمان شود، قاعدتا درمان آن آسان‌تر و میزان موفقیت آن بیشتر خواهد بود.

به جرأت می‌توان گفت امروزه، سرطان سینه رایج‌ترین و دومین عامل مرگ‌ومیر در میان خانم‌ها می‌باشد. اگرچه در آقایان نیز احتمال ابتلاء به سرطان وجود دارد اما احتمال آن در خانم‌ها بیش از صد برابر است.

تومور سینه به دو صورت تومورهای خوش خیم و تومورهای بدخیم وجود دارد. در هر دو نوع، رشد سلول‌ها سریع و زیاد می‌باشد. البته تومورهای دیگری نیز تحت عنوان تومورهای بینابین وجود دارند که در ابتدا خوش خیم بوده و سپس تبدیل به تومورهای بدخیم می‌شوند.

در تومورهای خوش خیم، روند ازدیاد سلول‌ها در مرحله مشخصی متوقف می‌شود، اما در تومورهای بدخیم روند ازدیاد بدون وقفه ادامه یافته، قابل‌مهار نبوده و در واقع تبدیل به سرطان سینه می‌شود که در صورت عدم درمان به سایر قسمت‌های بدن گسترش‌یافته (متاستاز)، در کار آن‌ها اختلال ایجاد کرده و در نهایت با درگیر ساختن اعضای حیاتی بدن می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

لازم به ذکر است در تومورهای خوش خیم امکان گسترش تومور به سایر بخش‌های بدن وجود ندارد، لذا این تومورها کشنده محسوب نمی‌شوند. حدوداً نیمی از سرطان‌های سینه در یک‌چهارم بخش بالایی و خارجی سینه اتفاق می‌افتد. سرطان از منشأ مجاری شیر، شایع‌ترین نوع سرطان سینه می‌باشد.

با توجه به شدت پیشرفت بیماری سرطان سینه، نتیجه درمان آن متغیر است. در صورتی که بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، قاعدتاً درصد بهبود و درمان این بیماری افزایش خواهد یافت.

درگذشته به منظور درمان سرطان سینه، جراحی برداشت کامل سینه صورت می‌گرفت که می‌توان گفت جراحی، قدیمی‌ترین روش درمان سرطان پستان بود که منجر به اثرات زیان‌بار روحی و روانی در فرد می‌شد، اما خوشبختانه در حال حاضر با پیشرفت علم و تکنولوژی، علیرغم استفاده از این روش به عنوان رکن اساسی درمان، در هر مرحله از پیشرفت بیماری و برای هر نوع از سرطان سینه، روش‌های متفاوتی از جراحی اعمال می‌شود، اما در حالت کلی جهت درمان این نوع بیماری فقط توده سرطانی البته با یک حاشیه مناسب برداشته می‌شود.

پس از تشخیص بیماری سرطان سینه در مراحل اولیه درمان، جراحی همراه با حفظ سینه انجام می‌گیرد، البته در برخی موارد به منظور پیشگیری از انتشار سلول‌های سرطانی برداشتن کامل سینه انجام می‌گیرد. همچنین در افرادی که به صورت وراثتی احتمال ابتلاء به سرطان سینه در آن‌ها بالا است، جهت پیشگیری از انتشار سرطان برداشت کامل سینه انجام می‌شود.

separator line

بیشتر بخوانید:

سرطان سینه بیشتر در چه کسانی دیده می شود؟

علائم اصلی و راههای تشخیص سرطان سینه کدامند ؟

استرس چه نقشی در سرطان سینه دارد؟

هشدار! مراقب سرطان سینه باشید

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا