دسته‌بندی نشده

علت بالا و پایین بودن Anti-CCP در آزمایش خون

تفسیر آزمایش Anti-CCP

Anti-CCP یا (Cyclic Citrullinated Peptide Antibody) یک آنتی بادی در بیماران آرتریت روماتوئید است. سطح Anti-CCP را می توان در یک بیمار از طریق آزمایش خون تشخیص داد. آنتی CCP مثبت می تواند به همراه تست های دیگر خون، تصویربرداری و معاینات فیزیکی برای رسیدن به تشخیص آرتریت روماتوئید استفاده شود.

Anti-CCP مثبت در بیماران آرتریت روماتوئید می تواند به عنوان یک ابزار تشخیصی برای تعیین شدت علائم بیماردر طول دوره بیماری استفاده شود. بیماران آنتی CCP مثبت بطور بالقوه می توانند یک دوره بیماری تهاجمی تر را تجربه کنند. با این حال، این امر به بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد و از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است. پیش آگهی بیماران آنتی CCP مثبت نیز تا حد زیادی در تشخیص زود هنگام آرتریت روماتوئید و چگونگی پاسخ به درمان اهمیت دارد.

تیتر بالای Anti-CCP در تعداد قابل توجهی از بیماران آرتریت روماتوئید که دارای فاکتور روماتوئید منفی هستند، برای تشخیص زودرس و اولیه بیماری بسیار سودمند بوده و به پزشکان اجازه درمان تهاجمی و در نتیجه کمتر شدن تخریب بافت مفصل را می‌دهد.

تست

Anti-CCP چیست؟

Anti-CCP در اتوآنتی بادی توسط سیستم ایمنی بدن بیمار تولید شده که باعث حمله به بدن میشود. این حملات می تواند علائم التهابی در آرتریت روماتوئید را موجب شود.

این آزمایش با بررسی حضور Anti-CCP به پزشکان در تشخیص آرتریت روماتوئید کمک میکند. قبل از کشف Anti-CCP و آزمایش آن، بسیاری از پزشکان از فاکتور روماتوئید – آنتی بادی دیگر – به عنوان یک آزمون برای رسیدن به تشخیص آرتریت روماتوئید کمک می گرفتند.

آنتی CCP در 60٪ تا 70٪ از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید وجود دارد. آنتی CCP همچنین می تواند سالها در یک بیمار وجود داشته باشد قبل از آن که به علائم آرتریت روماتوئید بالینی توسعه یابد.

تست آنتی CCP مثبت برای کمک به پزشکان با ارائه یک پیش آگهی برای بسیاری از بیماران آنتی CCP مثبت که علایم شدید آرتریت روماتوئید را تجربه میکنند استفاده میشود.. آزمایش آنتی CCP مثبت نیز به پزشکان کمک می کند تا به دنبال گزینه های درمان خاص باشند.

کاربردهای بالینی آزمایش Anti-ccp

  • تشخیص آرتریت روماتوئید در مراحل اولیه التهاب سینوویوم (زودرس)
  • افتراق آرتریت روماتوئید از سایر آرتریت‌ های التهابی
  • افتراق آرتریت روماتوئید از سایر بیماری های بافت همبند مثل SLE اروزیو
  • تأیید تشخیص آرتریت روماتوئید در بیمارانی که RF منفی می‌باشند (Seronegative Rheumatoid arthritis)
  • آنتی بادی ‌های Anti-ccp نبایستی به عنوان آزمایش غربالگری (Screening) بکار برده شود.

آرتریت

تفسیر نتایج آزمایش Anti-ccp

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری شایع اتوایمیون سیستمیک می‌باشد که در حدود ۵/۰ تا ۱ درصد جمعیت بزرگسالان را مبتلا می‌کند و موجب درد، تورم، خشکی و تغییرات تخریبی در مفاصل دست و پا و سایر مفاصل بدن و اختلال در کیفیت زندگی بیماران می‌شود.

مشخصه مهم آرتریت روماتوئید التهاب مفاصل سینوویال و به دنبال آن تخریب پیشرونده مفاصل درگیر می‌باشد. امروزه این مسئله اثبات و پذیرفته شده است که مداخله زودرس و درمان تهاجمی و سریع علیه بیماری آرتریت روماتوئید در مراحل اولیه می‌تواند از تخریب غیرقابل برگشت مفصل جلوگیری نماید. اما این موضوع (پیشگیری از تخریب) به تشخیص صحیح بیماری در مراحل نخستین و شروع درمان مناسب و به موقع، قبل از بروز تغییرات تخریبی در مفاصل بستگی دارد.

از سال ۱۹۸۷ تا کنون معیارهای کالج روماتولوژی آمریکا (ACR) به طور گسترده ای برای تشخیص بیماری آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما معیارهای (ACR) برای تشخیص زودرس RA مناسب نیستند! زیرا این معیارها بیشتر روی ظاهر شدن شکایات بالینی تکیه دارند، درحالیکه این شکایات در اوایل بیماری RA ظاهر نمی‌شوند. فاکتور روماتوئید (RF) اولین آزمایش خونی که برای افتراق RA از سایر انواع آرتریت‌ها و پروسه‌های التهابی بکار رفته است. ولی با این وجود، از نظر حساسیت (Sensitivity) و ویژگی (Specificity) این روش ایده آل نمی‌باشد. زیرا این آزمایش می‌تواند در بعضی از بیماران مبتلا به RA منفی و بالعکس در افراد سالم، مثبت باشد.

در سالها اخیر، مارکر سرمی جدید بنام Anti-CCP (آنتی بادی علیه Cyclic Citrirullinated Peptide) با ویژگی (بیش از ۹۵%) و حساسیت (تقریباً۸۰%) برای آرتریت روماتوئید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

Anti-ccp اولین بار در سال ۱۹۹۸ توصیف و گزارش شد و به دنبال تولید محصول تجاری ELISA آن، تا به امروز مقالات فراوانی برای سودمندی این مارکر سرمی در تشخیص RA در مراحل اولیه بیماری منتشر شده است. در این روش وجود آنتی بادی‌های ضد (Cyclic Citrirullinated Peptide) در خون تشخیص داده می‌شود. این اتوآنتی بادی‌ها، پروتئینهایی می‌باشند که توسط سیستم ایمنی در پاسخ به تحریک ناشی از سیترولین (Citrulline) تولید می‌شود. سیترولین یک اسید آمینه غیر طبیعی است که از تغییر اسید آمینه آرژینین بوجود می‌آید. بنظر می‌رسد که تبدیل آرژینین به سیترولین در فرآیند التهابی خود ایمنی که در مفاصل افراد مبتلا به RA دیده می‌شود، نقش داشته باشد.

تیتر بالای Anti-CCP در تعداد قابل توجهی از بیماران آرتریت روماتوئید که دارای فاکتور روماتوئید منفی هستند، برای تشخیص زودرس و اولیه بیماری بسیار سودمند بوده و به پزشکان اجازه درمان تهاجمی و در نتیجه کمتر شدن تخریب بافت مفصل را می‌دهد.

Anti-CCP برای ارزیابی احتمال بروز RA در بیماران با آرتریت غیرطبقه بندی شده (Undifferentiated Arthritis)، یعنی کسانی که شکایات آنها مطرح کننده آرتریت بود ولی معیارهای ACR برای آرتریت روماتوئید را ندارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق نظر ACR، در حدود ۹۵% این بیماران با Anti-ccp مثبت، در آینده علائم آرتریت روماتوئید را نشان خواهند داد.

آزمایش Anti-CCP همراه با فاکتور روماتوئید RF در بیماران با آرتریت غیرطبقه بندی شده (Undifferentiated Arthritis) و بیماران با علائم آرتریت روماتوئید و RF منفی (Seronegative RA) انجام می‌شود.

به عنوان یک قانون، نتایج آزمایشگاهی در خارج از محدوده علائم و شکایات بالینی نباید مورد قضاوت قرار گیرد. با این وجود در بیماری که (Anti-CCP) و RF هر دو مثبت باشند خیلی محتمل است که مبتلا به آرتریت روماتوئید باشد و همچنین این احتمال وجود دارد که فرم شدیدتری از بیماری را نشان دهد. در بیماری با Anti-CCP منفی و RF مثبت، شکایات و علائم بالینی برای تشخیص RA و افتراق آن با سایر وضعیت‌های التهابی لازم می‌باشد، احتمال کمی برای RA وجود دارد و در خاتمه باز هم تأکید می‌شود که آرتریت روماتوئید یک تشخیص بالینی بوده و در غیاب وجود آنتی بادی‌ها نیز، تشخیص RA می‌تواند گذاشته شود.

خونگیری

چه عواملی باعث بروز Anti-CCP می شود؟

علت توسعه آنتی بادی های Anti-CCP در بیماران ناشناخته است اگر چه تصور می شود ترکیبی از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی دخیل باشند.

محققان دریافته اند که بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید مثبت Anti-CCP یک دنباله مشترک از اسیدهای آمینه به نام اپی توپ را به اشتراک گذاشته اند، که در نشانگر ژنتیکی خاص به نام آنتی ژن لکوسیت انسانی (HLA) کد گذاری HLAرا موجب میشود. HLA پروتئین های مسئول کنترل پاسخ های ایمنی هستند. که محققان تصور می کنند که اپی توپ به اشتراک گذاشته شده به این پروتئین ها متصل شده و آنتی بادی های ضد CCP. تولید می کند.

محققان به یک ارتباط قوی بین مصرف سیگار و بیماران آرتریت روماتوئید در این اپی توپ مشترک پی برده اند.. التهاب ریه ناشی از سیگار کشیدن احتمالا می تواند به توسعه آنتی بادی های Anti-CCP در بیمارانی که دارای این اپی توپ ها هستند کمک کند.

چگونگی انجام آزمایش Anti-CCP

Anti-CCP در آزمایش خون است. یک نمونه خون از بیمار گرفته شده و در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل می شود اگر Anti-CCP در یک سطح خاص حضور پیدا کند، نتیجه مثبت است. سطح پایین Anti-CCP برای گزارش یک نتیجه مثبت قطعی نیازمند تکرار آزمایش و بررسی علائم آرتریت روماتوئید بالینی است.

نتایج آزمون Anti-CCP چه معنایی دارند؟

اگر نتایج آزمایش Anti-CCP بیمار مثبت شد بلافاصله به تشخیص آرتریت روماتوئید منجر نمی شود. باید علائم بالینی سازگار با آرتریت روماتوئید را نشان دهد. این علائم همچنین باید بیش از شش هفته متوالی رخ می دهد و با چگونگی آسیب مفاصل و محل آسیب هماهنگی داشته باشد.

در موارد خاص، آزمایش مثبت Anti-CCP نیز ممکن است امکان شرایط دیگری علاوه بر آرتریت روماتوئید را نشان دهد. ضد CCPS گاهی در بیماران مبتلا به سایر اختلالات بافت همبند مانند لوپوس اریتماتوی سیستمیک هم حضور دارد.با وجود این موارد نادر، Anti-CCP مثبت مخصوص آرتریت روماتوئید است.

تشخیص آرتریت روماتوئید با آزمایش Anti-CCP

به منظور رسیدن به تشخیص آرتریت روماتوئید در یک بیمارعلاوه بر آزمایشاتی که برای ضد CCPS مثبت وجود دارد،نیاز به تشخیص بالینی هم توسط پزشک وجود دارد.

separator line

بیشتر بخوانید:

انواع آرتریت : چه کسانی آرتریت روماتوئید می گیرند؟

درمان روماتیسم شدید مفصلی + کاهش درد آرتریت روماتوئید

علائم و درمان آرتریت روماتوئید( روماتیسم مفصلی)

همه چیز در مورد بیماری آتریت روماتوئید(روماتیسم مفصلی)

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا