دسته‌بندی نشده

علت ایجاد چاله هوایی چیست و چقدر خطرناک است ؟!

در جواب سوال چاله هوایی چیست باید گفت: چاله هوایی یک آشفتگی جوی است که قابل پیشبینی و ردیابی نیست، از اینرو ممکن است در بسیاری از مسافران و خلبانان احساس ترس و دلهره را به‌وجود آورد. بسیاری از افراد که ترس از پرواز دارند همواره یکی از دلایل ترس خود را چاله هوایی و احتمال آسیب‌هایی وارده عنوان می‌کنند.

چاله هوایی چیست؟

اگر در مورد چاله هوایی آگاهی ندارید، شاید در وهله اول فکر کنید که منظور از این اصطلاح سوراخ یا حفره ایجاد شده در میان ابرها باشد. چاله هوایی که به دست اندازهای کوچک هوایی معروف هستند، پدیده‌های طبیعی و آشفتگی جوی است که موجب تکان‌های شدید در هواپیما می‌شود.

هواپیماها معمولا در مواجه با این چاله‌ها دچار حرکت‌های شدید و ناخوشایند می‌شوند، که در این مواقع حفظ کردن خونسردی خود وبستن کمربند ایمنی از مهمترین راه‌های پیشگیری از آسیب است.

چاله هوایی چیست ؟

عوامل به‌وجود آمدن چاله هوایی

عوامل و شرایط بسیار زیادی در به‌وجود آمدن چاله‌ هوایی موثر هستند که این عوامل عبارتند از: تیک آف کردن یک هواپیما بلافاصله بعد از بلند شدن هواپیمای دیگر، جریان‌های هوایی که در اثر رعد و برق به‌وجود می‌آیند، فشار جو، توده‌ها و جریان‌هایی که در ارتفاعات زیاد نزدیک قله ها وجود دارند، جریان‌های قوی باد که به‌صورت افقی می‌وزند، گردبادها، سرعت هواپیما در هنگام تغییر جهت و عبور از منطقه همگرایی دو ناحیه گرمسیری.

آیا چاله های هوایی خطرناک هستند؟

سوال اکثر افرادی که ترس از پرواز دارند معمولا این است که چاله هوایی چقدر خطرناک است؟ در پاسخ به این سوال باید عنوان کنیم که امروز با توجه به پیشرفت امکانات پرواز و هواپیماها، چاله‌های هوایی نمی‌توانند آسیبی به هواپیما برسانند.

چاله هوایی امروزه تنها باعث تکان‌های شدید در هواپیما شده و در برخی از موارد ممکن است آسیب‌های خفیف و کوچکی به مسافران پرواز وارد کند. لازم به ذکر است که برای جلوگیری از آسیب‌ها و صدمات جدی بهتر است در طول برخورد با چاله هوایی در جای خود نشسته و کمربند ایمنی خود را ببندید.

نکته قابل توجه در مورد چاله هوایی این است که این اتفاق هیچگاه موجب فوت و مرگ نشده که در نتیجه می‌توان گفت که این پدیده خیلی خطرناک نیست.

چاله هوایی چیست؟ آیا خطرناک است؟

آیا امکان پیشبینی چاله هوایی وجود دارد؟

نکته قابل ذکر در این مورد این است که پدیده چاله هوایی با هیچ وسیله‌ای، حتی رادارهای پرواز قابل پیشبینی نیست.
در برخی از موارد حتی با وجود شرایط جوی پایدار و آسمان صاف ممکن است که هواپیماها با چاله هوایی روبرو شوند چنانچه چاله‌های هوایی که در شرایط جوی پایدار به‌وجود می‌آیند حتی خطرناک‌تر از توربولنس‌های ایجاد شده در طوفان و شرایط جوی بد هستند.

منبع : سفرانه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا