دسته‌بندی نشده

علت اگزمای انگشتان دست

علت اگزمای انگشتان دست

اگزما علاوه بر بازو، ساعد، پاها، صورت و ناحیه تناسلی می‌تواند انگشتان دست را هم درگیر کند. اگزمای انگشتان یا Fingertip Eczema، نوک انگشتان دست را درگیر می‌کند و علامت اصلی آن هم ترک پوستی و پوسته پوسته شدن انگشتان دست است. این بیماری ممکن است سوزش یا خارش را هم به همراه داشته باشد. در این مطلب اگزمای انگشتان دست را بیشتر بررسی می‌کنیم و دلایل و علائم آن را می‌شناسیم.

علائم اگزمای انگشت دست

علائم اگزمای انگشت دست

اگزمای انگشتان دست، می‌تواند یک یا چند انگشت دست را درگیر کند و معمولا علائمش را بیشتر روی سرانگشت‌ها (نرسیده به اولین بند انگشت) نشان می‎دهد. حساسیت در لمس، احساس سوزش، پوسته پوسته شدن شدید و احساس خشکی پوست در این عارضه بسیار رایج هستند اما کمتر فردی خارش را هم تجربه می‎کند. ترک‌خوردگی یا تغییر رنگ ملایم سر انگشت هم در این بیماری مشاهده شده است. در هنگام ابتلا به اگزمای انگشتان، ممکن است پوست سرانگشت کمی قرمز یا صورتی ملایم بشود، تغییر رنگی که قبل از رسیدن به بند اول انگشتان معمولا قطع می‏ شود.

نوشته های مشابه

 

علت ایجاد اگزمای انگشتان دست چیست؟

علت ایجاد اگزمای انگشتان دست چیست؟

خشکی پوست، سرمای هوا، آتوپی، مواد شیمیایی و شوینده‎های تحریک‎کننده، سایش مکرر پوست (حتی با موادی مثل کاغذ یا چوب) می‏ تواند در انگشتان اگزما ایجاد کنند. با وجود این که ریشه‎های دقیق اگزما (در هیچ کدام از نقاط بدن) مشخص نیستند، گاهی دلیل به وجود آمدن این عارضه پوستی می‎تواند حساسیت نسبت به گیاهان، هوا، انواع مواد شیمیایی مثل چسب و رزین یا یک جنس لباس خاص باشد. اگر شغلی دارید که باید در طول روز ساعات زیادی را در تماس با چوب، آب، رنگ مو و کرم یا … بگذرانید احتمال ابتلا به اگزمای انگشت در شما نسبت به دیگران بالا می‌رود.

 

 

اگزمای انگشتان مزمن می‌شود؟

اگزمای انگشتان معمولا در فصل زمستان ایجاد می ‏شود چرا که در این فصل پوست انگشتان دست از همیشه خشک‎تر و آسیب‌پذیرتر هستند، علاوه بر این هر زمستان، علائم اگزما می‌توانند برگردند. از بین رفتم علائم اگزما می‌تواند چند ماه یا حتی چند سال طول بکشد چون دست، یکی از پرکاربردترین اعضای بدن است و خیلی‏ ها امکان دوری از عوامل بیماری‎زا را ندارند. مثلا یک آرایشگر نمی‌تواند بدون دست‏ هایش کار کند یا آن‏ ها را از رنگ و مواد آرایشی دور نگه دارد.

 

درمان و پیشگیری از اگزمای انگشتان دست

درمان و پیشگیری از اگزمای انگشتان دست

متخصصان پوست معمولا با تجویز پمادهای استروئیدی یا دارای کورتون علائم را کنترل می‎کنند اما همیشه باید مراقب عوامل محیطی هم باشید. وازلین و اسید لاکتیک هم در کنترل خشکی و قرمزی سر انگشتان مفید عمل می‎کنند.  بهتر است اگر شغلتان ایجاب می‏ کند که به مدت طولانی در معرض هوای سرد یا مواد شیمیایی باشید، دستکش پنبه‎ای به دست داشته باشید. در خانه دستانتان را با آب ولرم بشویید و بعد از آن بلافاصله با وازلین یا لوسیون درمانی آن را نرم نگه دارید. بهتر است با پوشیدن دستکش مخصوص رطوبت را روی دستتان نگه دارید. اگر نوک انگشتتان دچار زخم یا شقاق شده، تحمل آن ممکن است سخت باشد بنابراین دکتر برای این ناحیه چسب سیانواکریلات تجویز می‏کند. این چسب‏‎ها با نگه داشتن بافت سرانگشت شما، آن را از آسیب بیشتر محافظت می‏‎کنند.

مشاوره آنلاین فوری

آیا اگزمای دست واگیردار است؟

اگزمای دست مثل بقیه انواع اگزما به هیچ عنوان مسری نیست. البته گاهی در پی ایجاد اگزما روی انگشت‏ ها، خشکی و علائم آن می‎‌توانند به عفونت یا زخم باز تبدیل شوند. اگزاماهای عفونی می‌توانند در تماس پوستی منتقل شده و بقیه افراد را درگیر کنند.

[تعداد: ۳۴   میانگین: ۳.۱/۵]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا