دسته‌بندی نشده

عفونت چشم و راههای ساده پیشگیری از آن

علت عفونت چشم چیست؟

عفونت چشم بیماری چشمی است که بر اثر باکتری ، ویروس یا سایر میکروارگانیسم ها به وجود می آید . این بیماری ها باعث می شود که چشم های شما قرمز و متورم گردند . عوامل عفونی می توانند هر قسمتی از حدقه چشم یا محیط اطراف آن ، شامل ، عضو دیدی به نام قرنیه ، و لایه ی نازک و نمناک بیرونی چشم و داخل پلک به نام پرده ملتحمه چشم را عفونی کنند . عفونت های جدی تر می توانند به قسمت های عمیق تر چشم نفوذ کنند و مشکلات دیدی، مانند ؛ اندوفتالمید به وجود بیاورند.

چشم عضوی از بدن است که اگر روزی دچار اختلال شود، بخش عمده ای از زندگی ما را با مشکل مواجه می کند. یکی از شایع ترین اختلالاتی که ممکن است در چشم پدید آید، عفونت چشم است.

علائم رایج عفونت چشم

  • خارش ادامه دار در چشم ها
  • پلک های پوسته پوسته شده
  • درد چشم
  • حس ناراحتی در چشم ها
  • دید تار
  • اشک ریختن
  • تورم در چشم ها ، پلک ها و بافت اطراف
  • عفونی شدن
  • حس خشکی در چشم ها
  • حساسیت به نور

ممکن است شما علائمی داشته باشید که در این جا ذکر نشده است اگر در مورد علائم بیماری هر گونه سوالی دارید ، لطفا با پزشک مشورت کنید.

نوشته های مشابه

عفونت چشم

عفونت های چشمی شامل بیماری های زیر است

ورم ملتحمه پرده چشم

ورم ملتحمه پرده چشم رایج ترین نوع عفونت چشم است ، این بیماریِ التهاب پرده ملتحمه چشم است که لایه بیرونی حدقه چشم می باشد که با سطح داخلی پلک در ارتباط است .این بیماری معمولا به دلیل آلرژی یا با عفونت ویروسی و باکتریایی ایجاد می شود .

گل مژه

به دلیل باکتری استافیلوکوکوس که در سطح پوست زندگی می کند، به وجود می آید که باعث تشکیل نقاط قرمز بر روی پلک ها و مژه ها می شود گل مژه معمولا باعث خارش و درد می نیز گردد .

عفونت پلک چشم

عفونت پلک چشم بیماری است ،و زمانی اتفاق می افتد که غدد چربی بر روی پلک چشم مسدود می شوند و باعث عفونت پلک می گردد ،این بیماری باعث خارش مداوم می شود .

عفونت قرنیه چشم

عفونت قرنیه، بیماری چشمی است که بر اثر باکتری ، ویروس یا انگل ها به وجود می آید و می تواند به قرنیه آسیب برساند ؛هر نوع عفونتی اگر سریعا و عمیقا درمان نشود ،می تواند پیامد های جدی به دنبال داشته باشد.

عفونت چشمی هیچ استثنایی ندارد بیماری می تواند باعث کاهش دید یا نابینایی در یک یا هر دو چشم شود . بنابراین به محض این که بیماری تشخیص داده شد ، درمان باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود در حقیقت بهتر است که از آن جلوگیری شود برای این منظور ، شما باید دلایل عفونت چشم را بشناسید.

گل مژه

علل رایج عفونت چشم

بیماری می تواند از طریق چشم منتقل شود :یکی از انواع رایج عفونت چشمی که ورم پرده ملتحمه چشم نام دارد، به راحتی از طریق چشم پخش می شود . بنابراین بین کودکان در مراکز نگهداری ، کلاس ها ، زمین بازی و مکان های مشابه خیلی مسری است معلم ها و مربی هایی که در این مکان ها کار می کنند، در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند .

انتقال از مادر به کودک

زمانی که شما از طریق رابطه جنسی ، ویروس یا باکتری را می گیرید ، جنین نیز می تواند آلوده شود در نتیجه کودکان نیز می توانند از مادر خود عفونت چشمی بگیرند .

ویروس تبخال

متاسفانه بعضی بیماری های روده ای می تواند باعث عفونت های چشمی شوند . وقتی به ویروس تبخال مبتلا می شوید ،که معمولا علائمی ،مانند؛ تاول بر روی لب ها و اطراف دهان ، سوزش ، و خارش دارد ، خیلی احتمال دارد که به عفونت های چشمی نیز مبتلا شوید .

لنز های تماسی

استفاده نادرست از لنز های تماسی می تواند شما را در معرض عفونت های چشمی قرار دهند این ،به این دلیل است که تمیز کردن لنز های چشمی قبل و بعد از استفاده خیلی مهم است.

اگر از لنز های چشمی استفاده می کنید، که به طور مرتب تمیز نشده اند چشم های شما مستعد بیماری می شود .سپس عفونت چشم ها اجتناب ناپذیر می گردد افرادی که از لنز های چشمی استفاده می کنند، در خطر ابتلا به انگل قرار دارند که می تواند به چشم حمله کند و عفونت جدی به نام درماتیت آکانتاموبا ایجاد کند.

به همین دلیل است ، افرادی که از لنز های چشمی استفاده می کنند ،باید به قوانین خاصی مانند خودداری کردن از شنا در زمان استفاده از لنز ، پایبند بمانند . اگر در هنگام شنا یا استراحت در سونا از لنز استفاده می کنید ،حتما آن را خارج کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن ضد عفونی کنید .

قارچ فوساریوم

عفونت های چشمی که به قارچ فوساریوم وابسته هستند ،اغلب در مواد ارگانیک یافت می شوند این قارچ از راه های مختلفی ،مانند؛ نفوذ از طریق زخمی که توسط شاخه درخت ایجاد شده است ، وارد چشم می شود .

آلرژی

آلرژی ،می تواند باعث حساسیت شدید چشم ها شود، سپس آن ها آسیب پذیر می شوند و یک عامل کوچک مانند گرد و غبار و دود می تواند باعث عفونت چشمی شود .

تماس با مواد شیمیایی

اگر شما در محیط شیمیایی کار می کنید ، باید از وسیله محافظ چشم استفاده کنید . مواد شیمیایی تاثیرات زیادی بر روی چشم دارند و درمان آن ها خیلی زمان بر است .

قرار گرفتن در معرض جسم خارجی

بعضی اوقات زمانی که در خیابان هستید ، احساس می کنید ناگهان چیزی داخل چشمتان افتاد یا پرواز کرد . بنابراین باید در کوتاه ترین زمان ممکن چشم هایتان را تمیز کنید ، زیرا در غیر این صورت خیلی مستعد عفونت چشم هستید.

جراحات چشمی

جراحات چشمی ،شرایط مورد دلخواه ویروس و باکتری را فراهم می کند تا بتواند وارد چشم شوند و موجب عفونت چشم گردد.

محافظت از چشم ها

عوامل خطر زا عفونت چشم

هم کودکان و هم بزرگسالان می توانند به عفونت چشمی مبتلا گردند با این حال ، افرادی که به طور مرتب از لنز های چشمی استفاده می کنند یا از جراحات چشمی رنج می برند ، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

  • جراحت چشم ، به خصوص به وسیله اجزاء گیاه مانند چوب و تیغ .
  • بیماری های چشمی مزمن وابسته به سطح چشم .
  • تماس چشم با محصولات دارویی آلوده .
  • عفونت قارچی خونی .

در کنار این ها افرادی که سیستم ایمنی ضعیف یا دیابت دارند یا از کورتیکواستروئید استفاده می کنند، بیشتر از سایر افراد مستعد ابتلا به عفونت چشم هستند .

راه های پیشگیری از عفونت چشم

این بیماری قابل سرایت به افراد دیگر می‌باشد؛ بنابراین در صورت بروز این بیماری در یکی از افراد نزدیک‌تان، نکات بهداشتی زیر را رعایت نمائید:

  • دست‌های خود را با آب و صابون بشوئید. از آنجایی که دست‌ها مرتبا در تماس با آلودگی‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی قرار دارند، این کار ساده‌ترین راه برای جلوگیری از انتقال این بیماری است.
  • از لمس بی‌دلیل صورت و چشم‌های خود پرهیز کنید. اگر لازم است دارویی را به داخل چشم خود بریزید و یا کرمی را بر اطراف دور چشم خود بمالید، حتما قبل از این کار دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.
  • هنگامی که می‌خواهید چشمان خود را با لوازم آرایشی آرایش کنید از سالم بودن لوازم مورد استفاده اطمینان حاصل کنید. ممکن است مواد آرایشی فاسد شده باشند و یا مرغوب نباشند و چشم شما نسبت به آنها حساسیت داشته باشد.
  • در صورتی که عفونت چشمی دارید، هرگز از لنزهای چشمی استفاده نکنید و اگر لنزهای شما به عفونت آلوده شده‌اند، قبل از استفاده مجدد، حتما آنها را ضدعفونی کنید.
  • در محیط‌های دارای آب و هوای گرم و خشک، آلوده به مواد شیمیایی، پرگرد و غبار و هنگام وزش باد از چشم‌های خود محافظت کنید.

درمان های خانگی عفونت چشم

۱. درمان عفونت چشم با چای

برگ چای حاوی خواص ضد باکتری زیادی است که می‌توانند به درمان عفونت چشم کمک کنند. چای به کاهش قرمزی و تورم در چشم کمک می‌کند. برای رسیدن به بهترین نتایج، از چای سیاه استفاده کنید. برای تهیه‌ی چای، کیسه‌ی چای را در آب گرم بجوشانید. اجازه بدهید تا چای کیسه‌ای خنک شود و سپس آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی ناحیه‌ی آسیب‌دیده بگذارید. شما حتی می‌توانید از چای دم شده‌ی ولرم برای شستشوی چشم‌تان استفاده کنید، اگر آن را تحریک نکند یا احساس سوزش در چشم‌تان ایجاد نکند.

۲. درمان عفونت چشم با عسل

عسل دارای خواص ضدباکتری است که می‌توانند سبب از بین رفتن عفونت ناشی از باکتری شوند. مقدار مساوی از عسل و آب آماده کنید. آب را بجوشانید و عسل را با آن مخلوط کنید. پس از آن‌که ترکیب سرد شد، آن را با یک تکه پارچه‌ی تمیز یا توپ پنبه‌ای روی مناطق آسیب دیده استعمال کنید. عسل هر جراحتی را که ممکن است علت بروز عفونت در چشم باشد پاک و ضدعفونی می‌کند.

۳. درمان عفونت چشم با دمنوش بابونه

دمنوش بابونه را می‌توان برای تسکین عفونت چشم استفاده کرد. این دمنوش همچنین می‌تواند به عنوان مایع شستشوی چشم استفاده شود. بابونه‌ی خشک یا دمونش کیسه‌ای بابونه را در آب جوش بگذارید. اجاره بدهید دمنوش به دمای اتاق برسد و سپس آن را با یک پارچه‌ی روی چشم‌تان استعمال کنید تا از خارش و درد چشم تسکین پیدا کنید.

۴. درمان عفونت چشم با بوریک اسید

اسید بوریک ملایم است و اغلب به عنوان یک ضدعفونی کننده برای درمان جراحات خفیف استفاده می‌شود. این ماده همچنین می‌تواند عفونت چشم را بهبود بخشد. اسید بوریک می‌تواند به عنوان قطره‌ی چشم برای پاک کردن و التیام شبکیه استفاده شود.

۵. درمان عفونت چشم با تخم کتان

تخم کتان جزو نباتات الیافی و قابل خوردن است که از روغن آن استفاده می‌شود. این دانه‌های کوچک می‌تواند برای کاهش احساس خارش در چشم مورد استفاده قرار بگیرند. تخم کتان همچنین التهاب را کاهش داده و درد چشم را تسکین می‌دهد. یک فنجان آب بردارید و آن را بجوشانید. یک قاشق پر از دانه‌های کتان را به آب اضافه کنید و سپس به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و در نهایت آب اضافی را خالی کنید. حالا، تمام محتویات ظرف را در یک تکه پارچه‌ی تمیز پخش کنید و به طور مستقیم آن را روی چشم بگذارید. این فرآیند را ۲ تا ۳ بار در روز برای از بین بردن درد تکرار کنید.

۶. درمان عفونت چشم با گل یاس

گل یاس داروی موثر دیگری برای کاهش التهاب و تحریک ناشی از عفونت چشم است. یک کاسه آب مقطر را آماده کنید و کمی گل یاس به آن اضافه کنید. اجازه بدهید یک شب تا صبح بماند و روز بعد با استفاده از این آب چشم‌تان را شستشو دهید. همچنین می‌توانید این آب به عنوان قطره‌ی چشم ۲ تا ۳ بار در روز برای مبارزه با عفونت استفاده کنید.

۷ .درمان عفونت چشم با سیب‌زمینی

سیب‌زمینی را برش بزنید و برش‌ها را روی پلک چشم قرار دهید. این کار سبب آرام شدن چشم‌تان می‌شود. تکه‌های سیب‌زمینی احساس سوزش در چشم را کاهش می‌دهد و همچنین قرمزی آن را تسکین می‌دهد.

۸. درمان عفونت چشم با گلاب

گلاب پاک کنندهای عالی برای چشم است و همه‌ی ذرات گرد و غبار و سایر آلودگی‌ها را از چشم پاک می‌کند. استفاده از چند قطره گلاب به صورت روزانه به تمیز نگه داشتن چشم کمک می‌کند.

۹. درمان عفونت چشم با گشنیز

برگ‌های گشنیز با خواص ضد التهابی که دارند به از بین رفتن التهاب در مناطق آسیب دیده کمک می‌کنند. کمی گشنیز بردارید و آن را در آب جوش بریزید. هنگامی که کمی از دمای مخلوط کم شد، آن را صاف کنید. از مایع به‌دست آمده برای شستشوی چشم استفاده کنید. این مایع باعث کاهش تورم و قرمزی چشم نیز خواهد شد.

۱۰. درمان عفونت چشم با زردچوبه

زردچوبه یک گیاه دارویی شناخته شده در طب آیورودا است و به دلیل خواص ضدعفونی‌کننده‌ و ضد التهابی که دارد شناخته شده‌است. برای درمان عفونت چشم، ۲ قاشق غذا خوری پودر زردچوبه را با آب جوش مخلوط کنید و سپس کمی صبر کنید تا ترکیب خنک شود. با استفاده از یک تکه پارچه‌ی خشک و تمیز ترکیب آب و زردچوبه را در مناطق آسیب دیده استعمال کنید. این ترکیب به فرآیند التیام چشم کمک خواهد کرد.

۱۱.درمان عفونت چشم با تخم رازیانه

کمی تخم رازیانه را در آب جوش بریزید و پس از گذشت مدتی ترکیب را صاف کنید و تخم‌های رازیانه را فشار بدهید تا عصاره‌اش خارج شود. این آب را می‌توانید برای شستشوی چشم جهت درمان قرمزی استفاده کنید.

۱۲. درمان عفونت چشم با آلوئه‌ورا

برای درمان عفونت چشم، از یک پارچه‌ی خشک و تمیز یا توپ پنبه استفاده کنید. تکه پارچه را به ژل آلوئه‌ورا آغشته کنید و آن را در منطقه آسیب دیده قرار دهید. این ژل عصب‌هایی را که تحت تاثیر عفونت قرار گرفته‌اند، تسکین می‌دهد.

۱۳. درمان عفونت چشم با جوش شیرین

جوش شیرین نه تنها در پخت و پز کاربرد دارد، بلکه می‌تواند برای شستشوی چشم جهت تسکین عفونت، مورد استفاده قرار گیرد. ۱ قاشق سوپخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب مخلوط کنید. خوب آن را هم بزنید و سپس مایع حاصل را برای شستن چشم‌ها ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید.

۱۴ . درمان عفونت چشم با روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که با خارش و قرمزی چشم که ناشی از عفونت است، مبارزه می‌کند. روغن نارگیل را با استفاده از یک تکه پارچه‌ی تمیز روی پلک‌های منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. این کار باعث تسکین چشم خواهد شد.

درمان عفونت چشم

۱۵. درمان عفونت چشم با سیر

سیر علاوه بر عطر قوی و طعم متفاوتی که دارد، دارای خواص ضد التهابی هم است. آب سیر را بگیرید و آن را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. آب سیر یک اثر آرام‌بخش روی چشم هایی که دچار سوزش هستند، دارد.

۱۶. آمله (انگور فرنگی هندی)

انگور فرنگی هندی که معمولا به نام آمله در هند شناخته می‌شود، یکی از بهترین مکمل‌ها است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. نوشیدن آب این میوه یک راه موثر برای مبارزه با عفونت ناشی از باکتری‌ها یا قارچ‌ها است.

۱۷. درمان عفونت چشم با آب نمک

در بسیاری از فرهنگ‌ها از نمک به عنوان یک روش موثر برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. ۱ قاشق غذا خوری نمک را با یک فنجان آب مخلوط کنید و آن را به عنوان قطره‌ی چشم استفاده کنید تا عفونت چشم‌تان تسکین بیابد.

۱۸. درمان عفونت چشم با روغن کرچک

اگر دچار بیماری چشم صورتی شده باشید، روغن کرچک تاثیر زیادی در بهبودی این عفونت دارد. استفاده از روغن کرچک ۲ تا ۳ بار در روز می‌تواند به بهبود عفونت چشم کمک کند.

۱۹. درمان عفونت چشم با پودر ذغال چوب

پودر ذغال چوب یک پاک‌کننده‌ی خوب است و برای تمیز کردن آب در بسیاری از فیلترهای مختلف استفاده می‌شود. این ماده، مواد شیمیایی و باکتری‌های مضر را که ممکن است به بدن ما آسیب برسانند، جذب می‌کند. یک قاشق غذا خوری از پور زغال چوب را با یک قاشق نمک در یک فنجان آب جوش مخلوط کنید. اجازه دهید که ترکیب سرد شود و تمام محتویات کاملا در آب حل شوند و از این مایع به عنوان قطره‌ی چشم هر روز استفاده کنید.

۲۰. درمان عفونت چشم با شامپو بچه

شستشوی چشم با شامپو بچه‌ی ملایم می‌تواند چشم را پاک کند و گرد و غباری را که ممکن است دلیل تحریک یا قرمزی چشم باشد، از بین ببرد.

۲۱ . درمان عفونت چشم با ماست

استفاده از ماست حاوی باکتری‌های زنده (پروبیوتیک) می‌تواند به کاهش قرمزی چشم کمک کند. یک پارچه تمیزی را به این ماست آغشته کنید و به طور مستقیم آن را روی منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

۲۲. درمان عفونت چشم با گل کالاندولا

گل کالاندولا به عنوان یک گیاه دارویی موثر برای رفع عفونت چشم عمل می‌کند. کمی از این گل‌ها را در آب بجوشانید و ۲ تا ۳ بار در روز با استفاده از آبی که گل‌ها در آن جوشیده‌اند، چشم‌تان را شستشو دهید.

۲۳. درمان عفونت چشم با تمیز کردن چشم با آب ساده

شستن چشم با آب ساده ۲ تا ۳ بار در روز نیز یک درمان موثر برای رفع عفونت چشم است. شستن چشم‌ها با آب تمیز می‌تواند آنها را تسکین دهد و احساس خارش و قرمزی را نیز کاهش بدهد.

۲۴. درمان عفونت چشم با تمرین دادن چشم‌ها

چرخاندن چشم‌ها در جهت عقربه‌های ساعت و سپس در خلاف جهت عقربه‌های ساعت به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌تواند جریان خون را افزایش دهد و به شما در مبارزه با عفونت چشم کمک کند.

۲۵. درمان عفونت چشم با غذاهای سالم بخورید

آخرین مورد و البته نه کم‌اهمیت‌ترین مورد، داشتن رژیم غذایی سالم است که می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت‌های چشم نیز کمک کند.

درمان دارویی عفونت چشم

  • عفونت های چشمی در اثر باکتری ها و ویروس ها بروز می کند که باید درمان شود و معمولا بعد از چند هفته درمان، این عفونت برطرف می شود.
  • درمان عفونت‌های چشم معمولا با قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک موضعی انجام می گیرد.

لازم به یادآوری است که نباید انتظار داشت که با شروع درمان با قطره یا پماد آنتی‌بیوتیک، بلافاصله عفونت بهبود یابد و معمولاً این بیماری باید سیر خود را طی کرده و به تدریج بهبود ‌یابد.

در بعضی موارد مانند عفونت‌های چشمی کودکان زیر 5 سال با بعضی باکتری‌ها مثل هموفیلوس یا میکروب سوزاک، علاوه بر درمان موضعی، باید درمان با آنتی بیوتیک خوراکی یا تزریقی نیز انجام شود.

اقدامات حفاظت کننده از عفونت چشم

اگر نزدیک شخصی با عفونت چشم زندگی می کنید از تماس با چشم قبل از اینکه دست هایتان را با دقت بشویید خودداری کنید . ریسک ابتلا به عفونت های ویروسی یا باکتریایی را با استفاده مداوم از پاک کننده های ضد عفونی کننده در مراکز عمومی مانند کلاس ها و مراکز نگهداری ، پایین بیاورید . بهداشت چشم را رعایت کنید . هنگام درمان عفونت چشم ، حتما قبل و بعد از درمان دست های خود را بشویید .

از حوله و بالش دیگران استفاده نکنید . به وسیله عینک از چشم های خود در مقابل مواد شیمیایی ، گرد و غبار و سایر محرک ها حفاظت کنید . اگر از لنز استفاده می کنید قبل از خواب آن ها را از چشم ها خارج کنید .

divider

بیشتر بخوانید:

خارش چشم و درمان های موثر خانگی آن

همه چیز در مورد تزریق ژل زیر چشم

گل مژه : ۱۰ درمان خانگی و بی نظیر گل مژه چشم

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا