دسته‌بندی نشده

عشق و هیجان چه فرقی با هم دارند؟

با مجله دلگرم همراه باشید

عشق چیست؟

کسی که عاشق واقعیست، معشوقه ی خود را رها و آزاد می گذارد، عشق می ورزد بدون انتظار، خود محوری در این رابطه معنایی ندارد، عاشق، همواره با احساسات عمیق، معشوقه خود را می ستاید، اگر بین آنها بحث یا مشکلی باشد، درست است که هر دو طرف غمگین و ناراحت می شوند، اماّ خوب می دانند که در انتها باز هم به سوی هم برمی گردند و گاهی اوقات این ناراحتی ها، باعث جذّابیت و استحکام بیشتر رابطه ی آنها می شود. وی همواره از معشوقه خود انتظار ندارد که حکم دلقکی را بازی کند و دائماً او را خوشحال کند.

دکتر ندر می‌گوید: «عشق واقعی به این معنی است که بخواهید میزان سلامتی، رفاه و خوشبختی فرد مقابل‌تان بیشتر از سلامتی، رفاه و خوشبختی شما باشد. زمانی که مراقب کلمات، افکار و فعالیت‌هایتان هستید، به‌ویژه اگر سعی می‌کنید که این رفتار برای فرد مقابل‌تان خوش‌آیند باشد، درواقع شما عاشق شده‌اید».

کریستین نرتروپ (Christiane Northrup)، نویسنده‌ی کتاب «بدن زنان- حکمت زنان»میگوید:«عشق واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که شما به‌اندازه‌ی کافی به طرف مقابل‌تان اجازه می‌دهید که با داشتن امکانات و زمان لازم، به آن‌ چیزی که می‌تواند باشد، تبدیل شود».

چه عشقی عشق نیست؟

اگر فردی به شما می‌گوید که «اگر من را دوست داری، باید…»، این عشق واقعی نیست. براساس گفته‌ی دکتر نرتروپ این نوع عشق در محدوده‌ی کنترل کردن فرد است و براساس باورهای متافیزیک در چاکرای دوم (چاکرای جنسی) قرار دارد. اما عشق واقعی از چاکرای چهارم سرچشمه می‌گیرد و به‌راحتی با پشتیبانی‌های بی‌قیدوشرط تشخیص داده می‌شود.

divider

در قدیم مردم عادت داشتند اول عاشق بشوند؛ اما امروز همه‌چیز فرق کرده است. عاشق شدن یعنی تسخیر شدن با عشق. این امری انفعالی است. این روزها مردم زبان را تغییر داده‌اند و به‌جای عاشق شدن می‌گویند.عشق ورزیدن .» مردم به هم می‌گویند به شما علاقه دارم. چرا به هم نمی‌گویند عاشق تو هستم؟ برای این‌که عشق تعهد‌آور است و به‌مفهوم درگیری، خطر کردن و مسئولیت‌پذیری است.

علاقه داشتن صرفاً گذراست. من امروز دوستت دارم و فردا ممکن است دوستت نداشته باشم. هیچ خطر‌ کردنی با آن همراه نیست. وقتی به زنی می‌گویی «عاشقت هستم»، تن به خطر داده‌ای. مکرراً به او می‌گویی عاشقت هستم، و این یعنی عاشقت خواهم ماند، یعنی فردا هم عاشقت خواهم ماند، یعنی می‌توانی به احساس من تکیه کنی. این نوعی قول و قرار است.

وقتی به زنی می‌گویی به تو علاقه دارم، در اصل راجع به خودت اقرار می‌کنی و می‌گویی: «من چنین آدمی هستم و بر این اساس به تو علاقه دارم. من به بستنی علاقه دارم، به ماشینم علاقه دارم و به شما هم علاقه دارم.»

ولی وقتی پای عشق به میان می‌آید، تو راجع به آن شخص حرف می‌زنی و او را دوست‌داشتنی به‌شمار می‌آوری. نشانه در این حالت به‌طرف آن شخص هدف‌گیری شده است و خطر در همین است. داری قول می‌دهی. عشق ماهیت قول و تعهد و در‌هم آمیختن دارد. عشق چیزی ابدی است؛ اما علاقه و دوست داشتن لحظه‌ای و گذراست. علاقه با خطر همراه نیست و مسئولیت نمی‌شناسد.

عشق و هیجان

8 روش برای تشخیص عشق واقعی وجود دارد

  1. احساس خوبی دارید
  2. دوست دارید که زمان‌تان را با شریک‌تان سپری کنید
  3. به شریک‌تان احترام می‌گذارید
  4. افکار شریک زندگی‌تان برای‌تان جالب است
  5. ویژگی‌های غیرعادی شریک‌تان را می‌پذیرید
  6. احساس امنیت می‌کنید
  7. برای باهم بودن توضیحی ندارید
  8. شریک‌تان را با دیگران مقایسه نمی‌کنی

عشق و هیجان

هیجان چیست

هیجان یعنی واکنش کلی ،شدید و کوتاه ارگانیسم به یک موقعیت غیره منتظره ،همراه با یک حالت عاطفی خوشایند یا ناخوشایند. هیجان ترجمه ی انگلیسی Emotion است. از نظر ریشه ی لغت ، Emotion یعنی عاملی که ارگانیسم را به حرکت در می آورد. مثلا، خشم عاملی است که فرد را از خود بی خود می کند: شادی ،غم، ترس و نگرانی نیز می توانند نمونه های خوبی از هیجان باشند.درست است که خشم ،ترس،اندوه، تنفر، شگفتی، حسادت، غبطه و شرمندگی ، همه جزء هیجانها به حساب می آیند ، تعریف کردن همه ی این حالتها کار بسیار دشواری است. این حالتها بخشهای مهم زندگی عاطفی را تشکیل می دهند، زیرا در موقعیتهای ذهنی مهم تجلی می کنند. ویژگی حالتهای هیجانی این است که اختلالهای روانی و فیزیولوژیک به همراه می آورند. بخش ظاهری این اختلالها جلوه ی هیجان نامیده می شود

واکنشهای فیزیولوژیک هیجان

وقتی هیجان شدید و زودگذر است ، واکنشهای فیزیولوژیک آن یکنواخت تر از موقعی است که هیجان ملایم و طولانی است. کند یا تند شدن جریان خون و تنفس و انقباضهای رگهای سطحی (رگهای ریز) از جمله واکنشهایی است که در هیجانهای غم ،شادی ، خشم و ترس شدید دیده می شود.

وقتی هیجان ملایم و طولانی است ،مثلا هیجان حسادت ،واکنشهای فیزیولوژیک آن متفاوت از واکنشهای یک هیجان شدید است. در هر صورت ، رابطه بین نوع هیجان و واکنشهای جسمی آن یک رابطه ی ساده و بدون ابهام نیست . در واکنشهای فیزیولوژیک هیجان ،نوعی برانگیختگی و فرو ریختگی دیده می شود که در عین حال ترکیبهای متفاوت دارند.

انواع واکنشهای هیجانی

واکنشهای درونی

واکنشهای نگرشی و حرکتی

در نتیجه

این را باید بدانید که انسان‌ها در نخستین ملاقات‌های خود با کسی که احساس می‌کنند بسیار دوستش دارند، به‌شدت تحت‌تاثیر تفکرات احساسی و رمانتیک هستند و نمی‌توانند بسیاری از واقعیت‌ها را آن‌طور که باید ببینند.

اما بدون شک هیچ‌کدام از ما دوست نداریم تا هیجانات مقطعی داشته باشیم و اغلب بدنبال یافتن عشق‌های پایدار و لذت‌های ماندگار هستیم. بنابراین، برای آغاز کردن یک رابطه سالم احساسی لازم است هیجان را از عشق بشناسید و بتوانید این دو احساس را از هم تمایز دهید.

به‌‎طور مثال، اگر شخص موردعلاقه شما در همان ابتدای آشنایی با توجهات بسیار زیاد و هدایای مختلف شگفت‌زده‌تان می‌کند، خیلی خوشحال نباشید زیرا این افراد عموما قصد دارند این توهم را در ذهنتان ایجاد کنند که شما مناسب‌ترین جفت را برای عاشقی کردن یافته‌اید و بهتر از او دیگر در جهان وجود ندارد. اما پس از اینکه حسابی احساسات شما را درگیر خود می‌کنند، چهره دیگری از خود را نمایان کرده و شما می‌مانید و تجربه‌های سخت و دشوار.

————————————————————————————————————

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا