دسته‌بندی نشده

عشق واقعا چیست؟ تعریف عشق به زبان ساده

تا کنون چندین بار در مجله دلگرم به موضوع عشق پرداختیم. اما در این مقاله سعی کردیم دیدگاهی جدید به این موضوع داشته باشیم. ابتدا از لحاظ روانشناسی و بعد هم بصورت کاملا عملی رفتارهایی که هر روزه از خود نشان میدهیم را بررسی کردیم، پس با ما همراه باشید.


زمانی که واقعا در حال عشق ورزیدن و مورد عشق واقع شدن هستیم؛ معمولا چنین سوالات فلسفی رو نمیپرسیم. فقط زمانی که احساس کمبود میکنیم به معنای واقعی عشق فکر میکنیم. برای مثال کسی که در حال خوردن یک وعده غذای درجه یک است، هرگز شروع به پرسیدن از تاریخچه و طرز تهیه غذاها نمیکند.

منظره عاشقانه

نوشته های مشابه

پس حتی اگر فقط در حال پرسیدن سوال “عشق چیست؟” هستیم، احتمالا به این معنیه که کاملا احساس عاشق بودن و یا مورد عشق واقع شدن نداریم.

عشق واقعی چیست ؟

اما حالا بیاید نگاهی به برخی از جواب ها بندازیم.
“آیا کسی عاشق من هست؟” در برابر “آیا من عاشق کسی هستم؟”
این ها معمولا دو سوالی هستند که باعث میشن ما به این فکر کنیم که واقعا “عشق چیست؟”
برای بهتر فهمیدن جواب این سوال بهتره که ابتدا متوجه بشیم چه زمانی احساس میکنیم کسی عاشق ما شده است و سپس میتونیم بفهمیم که آیا ما هم واقعا کسی رو دوست داریم یا نه.

زمانی که کسی ما را دوست دارد، بصورت خیلی واضح اون رو در قلبمون حس میکنیم. اما این یعنی چی ؟ آیا یک قدرت ماورایی فوق العاده در قلب و روح ما وجود داره که میتونه عشق را در فرد مقابل حس بکنه ؟

کاریکاتور عشق چیست

در واقع، این موضوع خیلی هم ماوراء الطبیعی و عجیب نیست. حتی برعکس، خیلی هم ملموس و واقعی است. قلب ما به نشانه هایی که از حواسمان دریافت میشود واکنش نشان میدهد. هر چیزی که میبینیم، میشنویم، میچشیم، لمس و یا بو میکنیم، نکاتی در مورد محیط اطراف ما دارند. واقعا نیازی نیست که حتی سوالی در این مورد بپرسیم. سنسورهای بدن ما به مغز گزارش میدهد و مغز هم اطلاعات را پردازش میکند و نتیجه را به قلبمان میفرستد. پس اگر یک خنده زیبا میبینیم و یا جملات دلنشینی میشنویم، مغز این اطلاعات پردازش میکنه و به این نتیجه میرسه : “فرد مورد نظر عاشق ما شده”

اگر بخوایم خلاصه بگیم، زمانی که کسی عاشق ما شده، حقایق و مدارکی محسوس وجود دارد. یعنی صرفا یک حس و یا فکر غیر واقعی نیست. حقیقتی غیرقابل انکار است. همانطور که حضرت سلیمان در کتاب ضرب المثل هایش میگه:

“همانطورکه آب بازتاب تصویر یک انسان را به او نشان میدهد، قلب ها نیز احساسات را به هم منتقل میکنند”

واقعا عشق چیست

عشق یک عمل است

حالا به بخش دوم سوال میرسیم. چطوری بفهمیم که آیا عاشق کسی هستیم یا نه ؟
جواب خیلی سر راست است. وقتی رفتارهایی دوست داشتنی با فردی داریم یعنی که عاشق او هستیم.
وقتی سوالی مثل “عشق چیست؟” مپرسیم در واقع در حال تلاش برای یافتن یک جواب برای سوال هایی مثل : آزادی چیست؟ یا ثروت کافی چقدر است؟ هستیم. اما حقیقتا “عشق” یک ایده ذهنی نیست، یک حرکت (عمل) است.

پرسیدن “عشق چیست؟” مثل اینه که بپرسیم “دویدن چیه؟” یا “شنا کردن یعنی چی؟” اگر کسی را در حال دویدن و یا شنا کردن دیده باشیم، دقیقا متوجه میشیم که دویدن یا شنا کردن چی هست.

عشق برای اینکه واقعی باشه باید در رفتار افراد بروز بکنه. اگر فرد خاصی را دوست دارید باید این “دوست داشتن” را نشان دهید. همچنین وقتی کسی شما را دوست دارد باید در رفتارش مشخص باشد. در واقع از رفتار افراد میتوان متوجه شد که آیا عاشق شما هستند یا نه.

عشق رمانتیک

خداوند به ما یاد میدهد چگونه عاشق باشیم

چگونه ما یک “حس” رو متوجه میشیم؟ واضحه که شما یا چیزی رو حس میکنید و یا نه، اما تصمیم گیری در این مورد در اختیار شما نیست.
یک جواب قدیمی به این سوال این هست که کسی بصورت انتزاعی به ما دستور نمیده که چیزی را حس کنیم و یا نه، در حالیکه دستور این هست که رفتاری دوستانه و عاشقانه داشته باشیم.

چکیده مطلب ( عشق واقعی چیست ) در یک عبارت خلاصه میشود: اعمال و کردار

احساسات ممکنه فریبنده باشند. گاهی اوقات چیزی که ما به عنوان “عشق” در نظر میگیریم ممکنه فقط یک حس باشه اما رفتاری که نشان میدهیم امکان نداره یک سوء تفاهم باشند.

پس بجای پرسیدن “عشق چیست؟” باید بپرسیم “آیا من رفتار عاشقانه ای در برابر کسی که دوستش دارم نشان میدهم؟” و “آیا معشوقه من رفتاری عاشقانه در برابر من دارد؟”

امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. اگر بازهم دوست دارید چنین مطالبی بخوانید، همراه دلگرم باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا