دسته‌بندی نشده

عسل بره موم : آشنایی با خواص اعجاب انگیز عسل بره موم

عسل بره موم چیست ؟

خواص عسل بره موم چیست ؟

بره موم یا Bee glue، ماده رزینی چسبناکی است که زنبورعسل آن را از روی درختان و گیاهان جمع‌آوری کرده و از آن معمولاً برای چسباندن اجزای داخلی کندو به هم و تنگ کردن سوراخ‌های تهویه و سوراخ پرواز، ترمیم شکستگی، جلا دادن سطح داخلی کندو و مومیایی اجساد حیوانات خارجی و غیره استفاده می‌کنند. این ماده به نام propolis نیز شناخته می‌شود به دلیل اینکه ابتدا توسط مصریان باستان شناخته شد و آن را نگهبان جلوی در یا propolis می‌نامیدند چرا که زنبورها در هنگام شروع زمستان ابعاد سوراخ پرواز را به‌واسطه این ماده چسبناک کوچک می‌کردند تا از ورود سرما جلوگیری نمایند.

  1. زنبور ابتدا تکه‌های رزین یا صمغ تراوش شده از جوانه یا تنه برخی درختان را به‌وسیله پاهای عقب و قطعات دهانی جدا می‌کند
  2. سپس آن‌ها را به کمک بزاق دهان نمناک و شکل حبه مانند به آن می‌دهد
  3. در نهایت به‌وسیله آرواره‌ها و به کمک پاها حبه‌ها را در داخل سبد گرده در پاهای عقبی قرار داده و به کندو حمل می‌نماید.

بَره‌موم ماده‌ای شبیه موم و از تولیدات زنبور عسل است، حالت آن خمیری شکل و چسبناک با بوی مطبوع که رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است. رنگ و عطر بره موم در مناطق مختلف متفاوت بوده و خصوصیات آن بستگی به نوع گیاهان موجود در هر منطقه دارد. بره موم، در هوای سرد، ترد و شکننده و در هوای گرم، نرم و چسبناک می‌شود.

زنبور از چه گیاهانی برای تولید بره موم صمغ جمع آوری میکند ؟

مهمترین گیاهانی که زنبوران عسل از آن‌ها صمغ جمع‌آوری می‌کنند

  1. انواع درختان سپیدار
  2. غدار
  3. غات
  4. اکالیپتوس
  5. شاه بلوط
  6. تبریزی
  7. نارون
  8. سوزنی‌برگ‌ها
  9. فندق
  10. بید

البته وجود گیاهانی نظیر شبدر، یونجه و اسپرس نیز باعث تولید بیشتر آن موم توسط زنبورها می‌شود.

این ماده معجزه آور (بره موم) شامل:

  • ۵۰ درصد صمغ یا رزین گیاهان، ۳۰ درصد موم
  • ۱۰ درصد اسیدهای چرب ضروری
  • ۵ درصد گرده گل
  • ۵ درصد دیگر آن از ترکیبات آلی

ویتامین‌ها و عناصر معدنی مانند نقره، سدیم، جیوه، مس، منگنز، آهن، کلسیم، وانادیم و سیلیس که هرکدام می‌تواند تأثیرات خاص خود را در بدن داشته باشد است.

رنگ آن‌ها اغلب قهوه‌ای رنگ بوده ولی بین رنگ‌های زرد تا سیاه با انعکاس رنگی قرمز یا سبز ، قهوه‎ای روشن تا مایل به سبز و قهوه‌ای مایل به قرمز متغیر است ولی به دلیل داشتن درصد بالای موم گیاهی، شیره و رزین که اساس رنگ زرد در کندوها هستند به رنگ زرد بیشتر تمایل دارند.

بوی تند و مخلوطی از صمغ و موم است. بره موم‌ها را باید در هنگام مصرف با آب دهان مخلوط کرد و کاملاً جوید به دلیل اینکه طعم آن در ابتدا شدید و با آزاد شدن عناصر فعال موجود درونش طعمی ملایم پیدا خواهد کرد. پس از جویدن آن می‌توانید آن را به بیرون بیندازید یا مصرف کنید. البته رنگ، بو و احتمالاً خواص داروئی آنان مطابق منشأ و فصل سال می‌تواند تغییر کند.

خواص بره موم

اشکال بره موم

  1. عسل بره موم
  2. کپسول عسل بره موم

روش تولید بره موم به‌ وسیله زنبور

زنبور ابتدا تکه‌های رزین یا صمغ تراوش شده از جوانه یا تنه برخی درختان را به وسیله پاهای عقب و قطعات دهانی جدا می‌کند و سپس آن‌ها را به کمک بزاق دهان نمناک و شکل حبه مانند به آن می‌دهد و در نهایت به وسیله آروارهها و به کمک پاها حبه‌ها را در داخل سبد گرده در پاهای عقبی قرار داده و به کندو حمل می‌نماید.

مصارف بره موم در کندو

بره موم به عنوان ماده ضدعفونی کننده و عاملی مؤثر در پیشگیری از ورود و شیوع بیماری‌ها در کندو به‌شمار می‌آید.

بره موم در محل ورود زنبوران به داخل کندو قرار دارد و به دلیل این که زنبورها پیش از ورود به کندو از روی آن عبور خواهند کرد، احتمالاً می‌تواند نقش ضدعفونی‌کننده دست و پای زنبوران را در بدو ورود به کندو ایفا نمایند. همچنین پر کردن شکاف‌ها، تنگ کردن سوراخ‌های تهویه، تنگ کردن دریچه پرواز در زمستان، ترمیم شکستگی‌ها، جلا دادن و ضدعفونی کردن جدار داخلی کندو و قاب‌ها، محکم کردن محل اتصال قاب‌های عسل به کندو و به یکدیگر از دیگر کاربردهای بره موم است.

خواص پزشکی بره موم

مصارف دارویی بره موم شامل مداوای قلب و عروق (کم خونی)، دستگاه تنفسی (بعلت بیماری های عفونی مختلف)، مراقبت دندان، پوستی (ترمیم بافت زخم ها، اگزما، التیام زخم بویژه زخمهای سوخته، ناخوشی قارچی)، بیماری های عفونی (غشاءمخاط و زخمها)، مداوای سرطان، تقویت و بهبود دستگاه دفاعی بدن، دستگاه هاضمه (زخمها و عفونتها)، حفاظت و تقویت کبد و بسیاری دیگر می باشند.

استعمال خارجی مسقیم عصاره های اتانول یا پمادهای فشرده (حاوی 33 % بره موم ) نتایج خوبی در استفاده دامپزشکی برای التیام جراحت و زخمها نشان داده است. جراحی پلاستیک نیز عصاره های بره موم را برای تسریع رد التیا م زخم و کاهش پیشرفت بافت زخمی بکار می برد.

این ماده خارق العاده خواصی شامل اثر :

  1. ضد تومور
  2. ضد سرطان
  3. ضد باکتریایی
  4. ضد قارچی
  5. ضد انگلی
  6. آنتی اکسیدانی
  7. ضد التهابی
  8. ضد پوسیدگی دندان
  9. تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن
  10. بهبود دهنده اختلالات دهان و لثه
  11. بی‌حس کننده موضعی
  12. کاهش دهنده فشار خون

تاثیر بره موم بر کبد چرب

کبد یکی از مهمترین اعضا بدن انسان است که وظایف مهمی از بدن را بر عهده دارد. هرچند در سالم بودن 10 تا 20 درصد از کبد، فرد می تواند به زندگی خود ادامه دهد اما در صورتی که کبد از بدن خارج شود، در کمتر از 24 ساعت مرگ انسان اتفاق می افتد. بسیاری از فعالیت های متابولیسمی در بدن انسان توسط کبد صورت می گیرد و همین امر کبد را از نقاط مهم و حساس بدن انسان قرار داده است. کبد به صورت طبیعی حاوی 5 درصد چربی است. یکی از بیماری های شایع در دنیا، ازدیاد و رسوب چربی در کبد است. این اتفاق به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و در صورت عدم رسیدگی می تواند خطر ساز باشد.

درست است که طب مدرن توانایی حل این مشکل را ندارد، اما طب سنتی می تواند برای بهبود و حتی درمان کبد چرب اقدامات اساسی انجام دهد. لازم به ذکر است درمان های پیشنهادی طب سنتی عموما طولانی مدت بوده و در اثر مداومت و صبر شکل می گیرند. یکی از مواد طبیعی که تاثیر بسیار زیادی بر روی بیماری کبد چرب دارد، بره موم است.

عسل بره موم: هر دوازده ساعت یک قاشق مرباخوری

خواص بره موم در طب سنتی

در طب سنتی از بره موم در درمان بیماری‌های عفونی استفاده شده‌است بر این اساس در تحقیقی که در سال 2015 توسط دکتر شاهین گوانجی انجام شد اثر عصاره بره موم زنبور عسل بر روی پاتوژن‌های بیماری زاد بررسی شد که نتایج این طرح نشان داد عصاره بره موم دارای خاصیت آنتی میکروبیا قوی در غلظت 30 % بر روی Candida albicans می‌باشد و نتایج این طرح در سال ۲۰۱۵ در مجله Chinese Journal of Integrative Medicine منتشر شد

در اروپا و شمال آفریقا، خواص التیام زخم توسط بره موم و نیز از زمانهای باستان مصریان، یونانیها و رومیها شناخته شده بود. در اواخر فصل دوازدهم، فرآورده های داروئی حاوی بره موم برای معالجه عفونتهای دهان و گلو و همچنین پوسیدگی ( استخوان یا دندان ) شرح داده می شوند. بره موم بطو ر متداول در مواد نگهدارنده چوب یا ورنیها بکار رفته است. امروزه بره موم در آفریقا، در داروهای گیاهی مانند ضد آب نمودن ظروف و چوب، چسب، تهیه نخ کمان و برا ی طبلهای زهی استفاده می شود.

مشخصات شیمیایی و فیزیکی

نقطه ذوب بره موم ۸۳ درجه سانتیگراد و نقطه ذوب موم خالص زنبور عسل ۶۳ درجه سانتی‌گراد است. بنابراین با کمک حرارت می‌توان آن دو را از یکدیگر تفکیک نمود. موم از نظر استحکام هفت برابر سخت تر از بره موم است.

بره موم در الکل اتیلیک، استن و بنزن حل می‌شود و الکل می‌تواند مواد قابل حل آن جدا نماید.

کاربردهای آرایشی بهداشتی بره موم

  • از این ماده پرکاربرد به‌عنوان ضد بوها و ضد عرق‌ها استفاده فراوان می‌شود.
  • در برطرف کردن شوره سر و پوسته‌های تولیدشده در سر مؤثر است.
  • به دلیل خاصیت ضد قارچی در ترمیم دهنده‌های پوستی و تمامی محصولات پس از استفاده در اصلاح صورت کاربرد پیداکرده است.
  • خنثی‌کننده عفونت‌های پسوریازیس (آکنه ، جوش و لک‌های صورت) و قارچی مانند عفونت و کچلی موهای دست‌ و پا

خواص عسل بره موم

خواص دارویی بره موم

مطالعات گسترده‌ای بر روی آن‌ها انجام‌شده است که همگی نشان از خواص دارویی و کاربردهای فراوان این ماده اعجاب‌آور هستند خواصی مانند ضد باکتریایی بودن و کاربردهایی درمان بیماری‌های سرطانی بره موم را از بقیه مواد طبیعی متمایز کرده است.

تحقیقات نشان داده است بیمارانی که از سرطان‌های مانند سرطان ریه، معده، روده، پروستات، سینه، تخمدان و پانکراس رنج می‌برده‌اند با مصرف بره موم رو به بهبودی رفته و درمان سرطان آن سرعت بیشتری یافته‌اند.

اثرات ضد سرطانی بره موم

  • تأثیر مستقیم ضد سرطانی
  • افزایش ایمنی
  • اثر آنتی‌اکسیدانی
  • اثر ضد تشکیل غیرطبیعی رگ‌های خونی
  • اثر ضدالتهابی
  • اثرات ضد باکتریایی و ضدویروسی
  • اثر ترمیم بافت آسیب‌دیده
  • اثر محافظت از شیمی‌درمانی
  • اثر محافظت از پرتودرمانی

اثرات ضدباکتریایی و ضد عفونی بره موم

این ماده به‌شدت می‌تواند در بیماری‌های باکتریایی، عفونی و قارچی مؤثر باشد. همچنین درمان دردهای التهابی نیز تأثیر بسزایی دارد.برخی خواص دارویی این ماده شگفت‌انگیز درمان عفونت‌ها و التهابات به شرح زیر است.

  • محافظت در برابر تبخال‌های تناسلی و تاول‌های تبخالی
  • جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری‌های اطراف دندان (Fungicidal properties)
  • استفاده در دندانپزشکی به‌عنوان یک ماده بی‌حس‌کننده
  • اثرات ضدالتهابی روی التهابات ورم حاد و مزمن مفاصل
  • کاهش آسم و آلرژی و انقباضات جریان هوای ماهیچه‌های صاف و واکنش‌های آلرژیک
  • برطرف‌کننده روماتیسم
  • تسریع درمان ناشنوایی
  • استفاده از آن برای کاهش عفونت‌های استخوانی و عفونت‌های بافت نرم و ترمیم جراحات پس از عمل جراحی
  • تحریک و تقویت سیستم ایمنی بدن
  • افزایش پلاکت خون
  • حفاظت از کبد
  • ضدعفونی کردن مجاری اداری
  • جلوگیری از بروز سرماخوردگی و آنفولانزاهای شدید در فصول سرد

سایر موارد مصرف بره موم

پژوهش برای مصرف بره موم ادامه دارد. کاربرد در آفت کش ها و قارچ کش ها هنوز در مرحله آزمایش می باشد. زنبورداران از بره موم آب شده همراه با موم یا در یک محلول آمنیاک استفاده می کنند، زنبورداران مهاجر برای داخل کندو ها یا تله های گرده از این مواد ذکر شده جهت جذب گروههای زنبور استفاده می کنند. تهویه کافی و در معرض جریان هوا قرار دادن بعد از رنگ آمیزی با محلول آمونیاک هر دو ضروری هستند.

مالیدن بره موم یا رنگ کردن آن ( بعد از آب کردن با موم حاصله از شان های کهنه ) از مضرات و عواقب استفاده از آمونیاک خطرناک و سمی جلوگیری می کند. روند فعلی برای بازگشت به روشهای محیطی سالمتر و روشهای تولید انرژی با شدت کمتر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان و رشد بازارها برای تولیدات گرانتر ممکنست به رشد قابل ملاحظه ای در مصرف و کاربردهای جدید بره موم ، بویژه در مواد آرایشی و فن آوری مواد غذائی منجر شود.

کاربرد در تکنولوژی مواد غذایی

در اثر فعالیتهای آنتی اکسیدان، ضد میکروبی و ضد قارچی، بره موم را بعنوان ماده نگهدارنده به مواد بسته بندی غذائی اضافه می کنند. طولانی کردن نگهداری ماهی منجمد تا 3-2 برابر بوسیله مولفان مختلف، ذکر گردیده است. اضافه نمودن فقط 30 پی پی ام بره موم به جیره های غذایی مرغ های تخم گذار، تولید تخم مرغ، تبدیل غذا و وزن مرغ را تا 6-5 % افزایش داده است. افزایش وزن اضافی را برای جوجه کبابی، وقتی که 500 پی پی ام بره موم به جیره های غذائی آنها اضافه گردید، تا 20% گزارش شده است.

عوارض مصرف بره موم

اگر بخواهیم در مورد عوارض مصرف بره موم چه به شکل قرص و کپسول و چه به صورت عصاره توضیح بدهیم، می توان گفت که به طور کلی این ماده مغذی عوارض جانبی خاصی ندارد. مگر در مواردی که فرد دچار فشار خون پایین بوده و یا به دلیل برخی از حساسیت های خاص دوره ای دچار مشکل باشد، بهتر است در مصرف بره موم احتیاط کند. چرا که برای افراد دچار فشار خون پایین، مصرف بره موم شاید منجر به سرگیجه شده و برای افراد دچار حساسیت نیز، باعث تشدید وضعیت آن ها شود. به عبارت دیگر، گاهی برخی از افراد به بره موم حساسیت خاصی نشان می دهند.

برای زنان باردارنیز بهتر است مصرف بره موم با مشورت پزشک باشد. هر چند ممکن است خوردن بره موم در اوایل دوران بارداری، برای تقویت استخوان های جنین مفید باشد، با این حال به دلیل شرایط جسمانی خاص مادران باردار، بایستی در مورد عدم حساسیت به این ماده مفید، مطمئن بوده و سپس به خوردن آن طبق دستور العمل اقدام کنند.

به منظور خرید بره موم، خرید عسل و سایر دارو های گیاهی و محصولات طب سنتی، بهتر است از فروشگاه و برند فروشنده نیز اطمینان خاطر داشته باشید. متاسفانه در برخی موارد افراد سودجو یا ناآگاه محصولاتی با ظاهر مشابه و کیفیت پایین یا مخلوط با ناخالصی را عرضه می کنند که این مسئله گاهی خطراتی نیز به دنبال دارد. نام و شماره تلفن فروشگاه معتبر دارنده عسل بره موم انتهای همین مقاله قید شده است.

خواص عسل بره موم

خواص عسل بره موم

سوالات رایج شما عزیزان در مورد عسل بره موم

به دلیل سوالات زیادی که در مورد نحوه تهیه عصاره بره موم و مصرف آن جهت درمان انواع سرطان شده ، این متن به زبون ساده نوشته شده:

بره موم را از کجا بخریم ؟

از یک زنبوردار مطمئن (البته هر زنبورداری بره موم نداره) ، یا فروشگاه های که محصولات زنبور می فروشند که در همین مقاله نام و شماره تلفن یکی از فروشندگان مطمئن را قرار داده ایم. البته قبول دارم که نمیشه به راحتی به هر کسی اطمینان کرد، که اولا بره مومش تازه باشه و دوما ناخالصی قاطیش نکرده باشن.

چرا بره موم را بصورت خام مصرف نکنیم و عصاره بره موم مصرف بشه؟

بره موم یک سری مواد موثره داره که به این راحتی استخراج نمیشه یعنی اگر بره موم رو بجوی (همون جویدن) مثلا یه چیزی حدود ۱۵ درصد مواد موثر و مفیدش استخراج میشه.بخاطر همین عصاره میگیرن که مواد موثره بیشتری استخراج بشه. البته برای بعضی بیماری ها خوردن بره موم خام تجویز میشه .

عصاره آبی بره موم بهتره یا عصاره الکلی بره موم ؟

خب عصاره گیری با الکل مواد موثره بیشتری آزاد میشه مثلا یه چیزی بالای ۹۰ درصد اما در عصاره آبی بره موم ؛ کمتر از این مقداره مثلا ۷۰ درصد. خب از این لحاظ عصاره الکلی بهتره اما یه مشکل هس ؛ چی؟ اولا الکل طبق شرعیت ما مصرفش مشکل داره ، به من ربطی نداره که برای مصارف پزشکی ، مشکل شرعی نداره ، زنگ بزن به دفتر مرجع تقلیدت سوال کن. اما یه مشکل دیگه هم هس ؛ چی؟ اینکه خوردن الکل برای بعضی از بیماری ها و سرطان ها مخصوصا اونایی که شیمی درمانی میکنن توصیه نمیشه، پس این مشکل رو هم با پزشک متخصص بیمار حل کنید.اگر گفتن خوردن الکل مشکلی ندارد ، خب استفاده کنید.
اما توصیه من عصاره آبی بره موم است.

چطوری عصاره بره موم تهیه کنیم ؟

من نحوه عصاره آبی رو میگم ، الکلیش هم همینجوریه. بعد از خرید بره موم خوب ،(بره موم خوب باید سبز رنگ باشه .سبز روشن تا سبز خیلی تیره).اون رو با کارد آشپزخونه اتون به تیکه های اندازه حبه قند ببرید و داخل یک نایلون یا پاکت فریزر بذارید و به مدت ۳۶ تا ۴۸ ساعت داخل یخچال فریزر قرار بدید . خب حالا حالت شکننده داره ، با هاون یا آسیاب خانگی پودرش کنین. پودر بره موم رو بریزید داخل یک ظرف ترجیحا شیشه ای و تیره باشه و به اندازه سه برابر وزن بره موم آب جوشیده ، ولرم شده (از ۳۵ درجه بیشتر نباشه ها) بریزید. یعنی اگر مثلا ۳۰ گرم بره موم داری حدودا ۹۰ تا ۱۰۰ سی سی آب بریزید. بعد بذاریدش یه جای کم نور و دمای معمولی اتاق.تا حدود ۱۰ روز بمونه. هر روز به مدت نیم تا یک ساعت ظرف رو محکم تکون بدید (مشک بزنید).بعد از ده روز با کاغذ صافی یا یک پارچه خیلی تمیز صافش کنید و بذارید تو یخچال یک روز بمونه و یک بار دیگه هم دوباره صافش کنید.عصاره آبی بره موم آماده است ، توی یخچال نگهش دارید حتما.

بیمار چقدر عصاره آبی بره موم باید مصرف کنه؟

نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی دو قاشق از عصاره آبی بره موم میل کنند (ترجیحا همراه عسل طبیعی ؛طبیعی بودنش خیلی مهم ها).به مدت دو ماه .عصاره الکلی هم ده قطره توی یک لیوان شربت عسل بریزید بخورید ( قبل از خواب)

در چه مواقعی بهتر است از بره موم استفاده نشود ؟

بره موم به شکل قرص، کپسول و همچنین عصاره به بازار عرضه می شود و هر یک از این محصولات نیز مشتریان خود را دارد. برخی ترجیح می دهند عصاره بره موم را با شربت یا غذای خود مخلوط کرده و استفاده کنند و برخی دیگر نیز مایل هستند از کپسول یا قرص بره موم در برنامه رژیم دارویی خود بگنجانند. با این حال، سوالی که برای همه پیش می آید این است که عوارض ناشی از مصرف بره موم به شکل های مختلف چیست و چطور می توان از آن ها با کمترین نتایج نامطلوب احتمالی استفاده کرد.

نکته ای که باید در مقایسه میان دارو های گیاهی و ارگانیک و همچنین مواد دارویی شیمیایی و صنعتی به آن توجه کنیم، این است که به طور کلی دارو های گیاهی هر چند دیر تر و به تدریج اثر خود را نشان می دهند، ولی با ساز و کار ها و بافت های بدن انسان هماهنگ تر بوده و اگر تاثیری به جا نگذارند، عوارض خاصی را نیز به دنبال نخواهند داشت. ولی با این حال، بهتر است پیش از مصرف هر نوع دارو چه گیاهی و چه صنعتی، در مورد نحوه استفاده و شرایط خاص استعمال آن، با پزشک یا متخصص مربوط مشورت داشته باشید.

خواص بره موم

با تشکر از همراهی شما عزیزان و همراهان همیشگی مجله دلگرم در صورت داشتن هرگونه سوال میتوانید در پایین همین صفحه قسمت کامنت ها با ما در میان گذاشته و پاسخ خود را دریافت کنید. و برای خرید محصول عسل بره موم از شماره تلفن های زیر استفاده نمایید.
ارتباط با فروشگاه ایران عسل:
موبایل: 09138610971
تلفن:03191014550
اینستاگرام : iranasal.shop

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا