دسته‌بندی نشده

طرز تهیه ی خوراک دال عدس خوشمزه + خواص بی نظیر عدس

طرز تهیه خوراک دال عدس مرحله به مرحله

ما معمولا از عدس مثل بقیه حبوبات در غذاها، خوراک ها، آش و سوپ استفاده میکنیم ولی از دال عدس یا همون عدس قرمز خیلی کم تر در غذاهامون استفاده میکنیم. دال عدس خواص زیادی داره و برای بچه ها خیلی مفیده. با دلگرم همراه شوید.

طرز تهیه دال عدس : دستور پخت خوراک دال عدس

مواد لازم برای تهیه خوراک دال عدس

  1. دال عدس (عدس قرمز) 2 پیمانه
  2. آب 5 پیمانه
  3. گوجه فرنگی 5 عدد
  4. پیاز 2 عدد
  5. سیر 4 حبه
  6. برگ بو 2 عدد
  7. زردچوبه 1 قاشق چایی خوری
  8. آبلیموی تازه 3 قاشق سوپ خوری
  9. گشنیز خرد شده 3 قاشق سوپ خوری
  10. نمک و فلفل به میزان لازم
  11. ادویه بنگالی (شامل: زیره، رازیانه، دانه خردل و تخم شنبلیله به نسبت مساوی) 1 قاشق سوپ خوری

مراحل تهیه خوراک دال عدس

دال عدس رو از 3 تا 4 ساعت قبل خیس کنید. در هنگام پخت اونها رو داخل آبکش بریزید بعد با 5 پیمانه آب و یک قاشق چایی خوری نمک روی حرارت بذارید تا به مدت بیست دقیقه بپزن و نرم بشن. دال عدس در حین پخت کف میکنه و سر میره پس حواستون بهش باشه، بهتره که در قابلمه رو نذارید.

تا وقتی که دال عدس ها دارن می پزن، دو تا پیاز متوسط یا یک پیاز بزرگ رو ریز خرد کنید و با دو قاشق سوپ خوری روغن تفت بدید.

بعد از اینکه پیاز ها آبشون کشیده شد و سبک شدن، ادویه بنگالی رو اضافه کنید و دو دقیقه مواد رو تفت بدید. مواد این ادویه رو می تونید از عطاری تهیه کرده با هم مخلوط و آسیاب کنید. وقتی که ادویه ها تفت خوردن و بوشون دراومد، زردچوبه رو هم اضافه کنید.

سیرها رو ریز خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید و سریع هم بزنید، بعد از اضافه کردن سیر حواستون باشه که حرارت رو کم کنید و همش مواد رو هم بزنید چون سیر زود میسوزه و تلخ میشه.

دو تا دونه برگ بو هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. برگ بو رو هم از عطاری ها میتونید تهیه کنید. خوشمزگی این خوراک به ادویه هایی هست که داره.

حالا دال عدس های پخته شده رو اضافه کنید بهتره که موقع اضافه کردن نرم شده باشن و همچنین غلیظ و کم آب باشن.

بیشتر بخوانید : آموزش طبخ ۳ مدل غذا با دال عدس

مواد رو خوب هم بزنید و اجازه بدید تا با حرارت ملایم، با هم پخته بشن و طعم ادویه ها به خورد عدس های قرمز بره، در این فاصله گوجه ها رو پوست بگیرید و خرد کنید بعد در یک ماهیتابه با یک قاشق روغن اونها رو بپزید.

گوجه ها که پخته شدن، یک لیموی بزرگ رو آب بگیرید و به گوجه ها اضافه کنید.

اول خوراک رو مزه کنید بعد به میزانی که نیاز هست به گوجه ها نمک اضافه کنید. غذاهای هندی و پاکستانی پر ادویه و تند هستن، شما هم اگه به غذاهای تند علاقه دارید در این مرحله فلفل رو هم اضافه کنید.

گوجه های پخته شده رو به خوراک اضافه کنید و مواد رو هم بزنید. سبزی گشنیز خرد شده رو هم اضافه کنید و بعد از ده دقیقه تا یک ربع قابلمه رو از روی حرارت بردارید.

حواستون باشه که قبل از کشیدن خوراک در ظرف های مورد نظر، برگ بوها رو از اون خارج کرده و دور بندازید. خوراک دال عدس رو هم میتونید با پلو و هم با نون نوش جان کنید.

طرز تهیه ی خوراک دال عدس خوشمزه + خواص بی نظیر عدس


طرز تهیه خوراک دال عدس با مرغ

مواد لازم برای یک دیگ متوسط:

  1. عدس سرخ 500 گرم ( دو لیوان )
  2. سیب‌زمینی 1 عدد ( 250 گرم)
  3. گوشت سینه یک مرغ بزرگ ( 500 گرم)
  4. رب گوجه 2- 3 قاشق غذاخوری
  5. پیاز 2 عدد ( حتمن 500 گرم باشد)
  6. سیر 20 حبه
  7. دارچین یک قاشق مرباخوری
  8. زردچوبه یک قاشق مرباخوری
  9. کاری یک قاشق غذاخوری
  10. فلفل قرمز یک قاشق غذاخوری ( بسته به ذائقه ولی هر چه تندتر خوش‌مزه‌تر, ولی از فلفل سیاه استفاده نشود)
  11. نمک به مقدار لازم

طرز تهیه:

سینه مرغ را به اندازه‌های کوچک خرد کرده ( به اندازه یک بادادم) و به‌طور جداگانه و فقط در آب سرد می‌پزیم و دارچین را هم اضافه می‌کنیم تا بوی بد مرغ را بگیرد. ریختن دارچین در هنگام پختن مرغ خیلی بهتر از زردچوبه است و از پخش شدن بوی ضخم مرغ در فضای خانه جلوگیری می‌کند.

وقتی آب مرغ جوش آمد چند دقیقه صبر می‌کنیم تا کف‌های بیرون آمده از گوشت مرغ بر روی آب بیاید و بگیریم. پس از 5 دقیقه جوشیدن سینه مرغ را خارج کرده و کنار می‌گذاریم. یعنی به طریق آب‌کش کردن آب مرغ را دور ریخته و مرغ را خارج می‌کنیم این‌ طوری از شر بوی ضخم مرغ هم خلاص می‌شویم.

پیازها را خرد کرده و با روغن در درون یک دیگ ( نه ماهی‌تابه) سرخ می‌کنیم تا طلایی شود. مرغ را به پیاز اضافه می‌کنیم و با زردچوبه و کاری برای دو- سه دقیقه تفت می‌دهیم.

سپس رب گوجه به پیاز داغ و مرغ اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا مبادا پس از میل کردن موجب ترش کردن معده شود.

سپس عدس سرخ را با دو برابر آب در همان دیگ محتوی مرغ ریخته و می‌پزیم. هم‌زمان یک عدد سیب‌زمینی را پوست کرده و به آن اضافه می‌کنیم. چون عدس سرخ فورا می‌پزد پس سیب‌زمینی را به شش قسمت تقسیم می‌کنیم.

نباید سیب‌زمینی را خیلی ریز کرد چون بعدن باید آن‌ را از دیگ خارج کرد. سیرها را به اندازه‌ی لپه خرد کرده و کنار می‌گذاریم. وقتی که عدس و سیب‌زمینی پخت و از غلظت عدسی هم راضی بودیم ( باید کمی از حلیم شل‌تر باشد) سیب‌زمینی را خارج کرده و با پشت چنگال در ظرفی له می‌کنیم و دوباره سیب‌زمینی له شده را به عدسی اضافه می‌کنیم.

سپس سیرها را اضافه کرده و می‌گذاریم تا آنها هم بپزند. اگر سیرها را از اول به عدسی اضافه کنیم عطرشان را از دست می‌دهند. فلفل قرمز و نمک را هم اضافه می‌کنیم.

separator line

خواص بی نظیر عدس برای سلامتی

عدس باعث تقویت عضله قلب می‎گردد و در حفظ سلامتی آن مؤثر می‎گردد.

عدس باعث تقویت عضلات و رشد و نمو کودکان می‎شود.

عدس فعالیت سلول‎های مغز و هوش و حافظه را افزون می‎کند.

کسانی که کم خون هستند عدس را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

کسانی که دوران نقاهت را می‎گذرانند عدس مصرف نمایند.

عدس یک غذای خوب برای سالمندان است.


گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا