دسته‌بندی نشده

طرز تهیه کته گیاهی بدون گوشت

برنج از انواع غذا های اصلی در وعده ناهار و شام بیشتر خانواده های ایرانی است, برنج را می توانید با دو روش آبکش و کته تهیه کنید که در ادامه این مطلب طرز تهیه کته با آسان ترین روش را به شما همراهان عزیز آموزش می دهیم.

تاریخچه برنج کته

طبق شواهد به دست آمده کشف برنج به سالیان بسیار دور یعنی چیزی حدود ۸ هزار تا ۱۳ هزار سال پیش برمی گردد. البته به روایتی دیگر کشف برنج توسط میمون ها اتفاق افتاد. میمون ها حدود هزاران سال قبل، دریافتند که این گیاه کوچک یکی از لذیذترین و بهترین گیاهانی می باشد که می توانند از آن تغذیه کنند. برخی از مورخین بر این باور هستند که برنج حدود پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح به وجود آمده است.
درباره خاستگاه دقیق برنج اختلاف نظرهای وجود دارد اما بیشتر محققان بر این باورند که بیش از ۱۴ هزار سال پیش، برنج به صورت خود رو در شرق آسیا و آفریقا رشد کرده است. در ایران برنج جایگاه بسیار ویژه ای دارد و تقریباً به عنوان یک جزء جدا نشدنی بر سر سفره های مردم شناخته می شود.
طبق روایات گفته شده، کاشت برنج از دوران هخامنشیان ایران شروع شده است که در آن زمان بیشتر در شهر های خراسان و مازندران برنج می کاشتند. با گذشت زمان و شروع دوره ساسانی، کاشت برنج به گیلان رسید، به این صورت که در آن زمان پادشاهی انوشیروان در دوران ساسانی برنج را از هندوستان به گیلان وارد کرد و کاشت برنج در کنار دامداری رواج پیدا کرد.

طرز تهیه کته گیاهی

مواد لازم برای تهیه کته گیاهی

برنج ۲ پیمانه
دانه ذرت ۱/۳ پیمانه
هویج ۲ عدد
لوبیا خرد شده ۱/۲ پیمانه
نخودفرنگی ۱/۳ پیمانه
پیاز ۱ عدد
کره ۵۰ گرم
رب گوجه ۱.۵ ق غذا خوری
عصاره مرغ ۱ بسته
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پاپریکا، پودر سیر به مقدار لازم

 کته گیاهی بدون گوشت با سبزیجات

طرز تهیه کته گیاهی خوشمزه و ساده

ذرت و نخود فرنگی را به صورت آماده کنسروی تهیه کنید و یا خودتان در منزل کمی بخار پز کنید تا نرم شود. هویج را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید. لوبیا سبز را نیز در اندازه دلخواه خرد کنید. برنج را نیز خوب بشورید و کمی نمک اضافه کنید و برای ۲ ساعت خیس کنید. پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل یک قابلمه با کمی زردچ وبه تفت دهید تا سبک و شیشه ی شود. همه سبزیجات خرد شده را اضافه کنید به همراه مواد تفت دهید تا سبزیجات کنی سرخ و نرم شود.

حتماً بخوانید:

در ادامه ادویه ها را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه ها بلند شود. رب را اضافه کنید و تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. سپس ۴ پیمانه آب را به همراه عصاره مرغ اضافه کنید و حرارت را بالا بگیرید تا به جوش بیاید و سبزیجات نرم شود.
وقتی کمی سبزیجات نرم شدند برنج خیس خورده را آبکش کنید و اضافه کنید. مقدار آب باید طوری باشد که ارتفاع آب در حد یک بند انگشت بالا تر از سطح برنج باشد. بعد از نرم شدن برنج کره را اضافه کنید و برنج را به شکل کوه در بیاورید و روی درب قابلمه دمکنی قرار دهید و نیم ساعت زمان دهید تا کته پخته شود. نوش جان

کته گیاهی بدون گوشت

نکات کلیدی در تهیه کته سبزیجات خوشمزه با رب

می توانید بجای رب از پوره گوجه فرنگی استفاده کنید.
بهتر است روی برنج چند سوراخ ایجاد کنید تا برنج بهتر دم بکشد.
به دلخواه می توانید از کدو یا قارچ نیز در تهیه این کته خوشمزه استفاده کنید.
آب برنج اگر زیاد باشد برنج شفته می شود.
اگر از عصاره مرغ استفاده می کنید در ریختن نمک دقت کنید زیرا عصاره ها حاوی ادویه و نمک هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا