دسته‌بندی نشده

طرز تهیه روغن رزماری به 2 روش آسان در منزل

طرز تهیه روغن رزماری در خانه

روغن رزماری یکی از روغن های گیاهی است که خواص بسیاری برای پوست و مو دارد. امروزه این نوع روغن به صورت آماده در بازار موجود است اما بسیاری از افراد می خواهند آن را در منزل به صورت خانگی درست کنند.

ما در ادامه طرز تهیه روغن رزماری را به شما آموزش خواهیم داد تا به راحتی بتوانید آن را درست کنید و بدون هیچ نگرانی از این روغن معجزه آسا استفاده کنید.

طرز تهیه روغن رزماری با رزماری خشک شده

مواد لازم برای تهیه روغن رزماری خانگی:

  • ۳ تا ۴ شاخه رزماری خشک و یا ۱ قاشق بزرگ و سرپر غذاخوری برگ رزماری خشک شده
  • ۲ استکان روغن زیتون ( ۴۷۵ میلی لیتر )

مراحل تهیه روغن رزماری با رزماری خشک:

قبل از اینکه اقدام به تهیه روغن رزماری کنید ابتدا یک قابلمه بزرگ را پر از آب کرده و بگذارید بجوشد سپس شیشه ای که می خواهید روغن رزماری را در آن نگه داری کنید را داخل آن بگذارید و 10 دقیقه صبر کنید.

پس از اینکه شیشه نگهداری روغن رزماری را ضدعفونی کردید نوبت به تهیه روغن رزماری می رسد. ابتدا 1 قاشق رزماری خشک شده را داخل شیشه ریخته و سپس روغن زیتون را به آن اضافه کنید به طوری که تمام رزماری داخل روغن فرو رود،

بهتر است 12 میلی متر از سر شیشه را خالی بگذارید. بعد از این که روغن زیتون را به رزماری اضافه کردید، شیشه را به مدت 2 هفته مقابل نور آفتاب قرار دهید تا روغن گرم شده و عطر و خواص رزماری را به خود بگیرد.

بعد از اینکه مخلوط رزماری و روغن زیتون به مدت دو هفته در نور آفتاب قرار گرفت، تفاله رزماری را از روغن جدا کرده و دور بریزید و روغن را صاف کنید. روغن رزماری آماده مصرف است.

به همین راحتی می توان روغن رزماری خانگی را تهیه نمود. روغن رزماری یک سال ماندگاری دارد و می توانید آن را در جای خشک و خنک نگه داری کنید.

طرز تهیه روغن رزماری

طرز تهیه روغن رزماری برای مو

طرز تهیه روغن رزماری با رزماری تازه

اگر به رزماری تازه دسترسی داشته باشید می توانید به جای رزماری خشک از شاخه رزماری تازه استفاده کنید که هم عطر و بوی بهتری دارد و هم خواص آن بهتر حفظ شده است.

مواد لازم برای تهیه روغن رزماری با شاخه رزماری:

  • ۳ تا ۴ شاخه رزماری تازه
  • ۲ استکان روغن (زیتون، بادام شیرین یا جوجوبا)

مراحل تهیه روغن رزماری با رزماری تازه:

چند شاخه از رزماری تازه جدا کرده و آن را خوب بشورید و به اندازه یک استکان از آن را جدا کنید. در مرحله بعد باید در یک ماهی تابه کوچک مقداری روغن زیتون یا روغن جوجوبا و یا روغن بادام شیرین بریزید. بهتر است از روغن های گیاهی و تازه استفاده کنید.

رزماری را داخل ماهی تابه حاوی روغن ریخته و روی شعله بسیار کم به مدت 10 تا 15 دقیقه حرارت دهید. بعد از مدتی بوی رزماری به مشام خواهد رسید، توجه داشته باشید که حرارت نباید زیاد باشد.

بعد از این که رزماری خوب حرارت دید اجازه دهید تا سرد شود سپس به وسیله یک آبکش فلزی رزماری را آبکش نموده و روغن آن را جدا کنید و تفاله رزماری ها را دور بریزید.

بعد از سرد شدن روغن، سریعا روغن را داخل یک ظرف شیشه ای ریخته و در داخل یخچال نگه داری کنید تا از رشد باکتری ها جلوگیری کنید، دقت کنید که این روغن فقط تا چند هفته ماندگاری دارد و بعد از آن فاسد می شود.

طرز تهیه روغن رزماری در منزل

طرز تهیه روغن رزماری برای پوست

خواص روغن رزماری

خواص روغن رزماری شامل موارد زیر است:

اگر روغن رزماری را در دستگاه بخور ریخته و آن را استشمام کنید استرس را کاهش می دهد و باعث آرامش روان می شود. خواص ضدسرطان روغن رزماری در بسیاری از تحقیقات ثابت شده است و حتی می تواند در مبارزه با سرطان کمک قابل توجهی نماید.

استفاده از روغن رزماری روی پوست باعث محافظت از پوست در برابر اشعه UV خورشید می شود. یکی از فواید روغن رزماری این است که بوییدن روغن رزماری باعث افزایش عملکرد حافظه می شود.

روغن رزماری به دلیل دارا بودن اسید کارنوسول و بتولینیک یک داروی ضد افسردگی می باشد. یکی از خواص روغن رزماری این است که باعث کاهش روند پیری پوست می شود.

استعمال روغن رزماری روی پوست از سرطان پوست جلوگیری می کند. کاهش درد بویژه دردهای شکمی و درد کلیه، از آن جایی که روغن رزماری باعث بهبود جریان خون می شود ماساژ آن در نواحی مختلف باعث رفع گرفتگی در آن نقطه می شود.

مالیدن روغن رزماری به ناحیه پیشانی و یا حتی بوئیدن روغن رزماری می تواند باعث درمان سردرد های میگرنی شود. روغن رزماری با تحریک ریشه مو باعث افزایش چشمگیر رشد مو پس از چند ماه استفاده می شود.

ترکیب روغن رزماری و آب را می توان به عنوان دهان شویه استفاده نمود زیرا هم خوشبو است و هم خاصیت ضد میکروبی دارد. روغن رزماری یک راه درمان ترک پوستی و سلولیت است.

روغن رزماری به دلیل دارا بودن خواص ضدقارچ می تواند به درمان شوره ی سر کمک کند.

مضرات روغن رزماری

روغن رزماری همان گونه که دارای خواص و مزایای بیشماری می باشد عوارض و معایبی هم دارد. ضررهای روغن رزماری عبارتند از:

روغن رزماری اگر بصورت غلیظ استفاده شود ممکن است باعث ایجاد التهاب و خارش در پوست بشود. خوردن روغن رزماری می تواند باعث استفراغ شود.

روغن رزماری می تواند باعث افزایش فشار خون گردد. استفاده از روغن رزماری برای افرادی که دارای دیابت هستند توصیه نمی شود چون خوردن روغن رزماری باعث افزایش سطح قند خون می شود. خوردن روغن رزماری برای زنان باردار توصیه نمی شود.

طرز تهیه روغن رزماری

مزایا و معایب استفاده از روغن رزماری

نحوه رقیق کردن روغن رزماری

هنگام استفاده از روغن رزماری روی پوست سر یا پوست بدن باید بسیار مراقب بود چرا که این روغن می تواند به شکل غیر قابل باوری سوزاننده باشد. به همین دلیل، لازم است که روغن را با یک روغن پایه دیگر رقیق کنید. برای اینکار دستورالعملی تهیه شده که در ادامه به آن میپردازیم.

مواد لازم برای ساخت روغن رزماری رقیق:

  • ۱۰ میلی گرم روغن پایه رزماری
  • ۱۵۰ میلی گرم روغن زیتون یا بادام
  • آب

مراحل رقیق کردن روغن رزماری:

یک قطره روغن رزماری را در یک کاسه یا ظرف شیشه ای بریزید. ۱۵ قطره روغن بادام یا زیتون اضافه کنید و سپس خوب بهم بزنید.

مخلوط روغن را برای تسکین سریع به عضلات دردناک بمالید. برای از بین بردن شوره سر و تشویق رشد مو مستقیماً بر روی پوست سر مالش دهید. برای تسکین سردرد به معابد بمالید.

۱۰ قطره روغن پایه تهیه شده را مستقیم در وان پر از آب بریزید. محلول تهیه شده روغنی در حجم زیاد آب معلق شده و برای یک حمام مناسب پوستی آماده می‌باشد.

افزودن روغن رزماری به حمام نه تنها به تسکین دردهای عضلانی و بدن کمک می کند، بلکه باعث آرامش و شفافیت ذهن می شود.

هشدار: اگر پس از استفاده از روغن رزماری دچار قرمزی یا بثورات (کهیر) پوستی شدید، بلافاصله مصرف آن را قطع کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا