دسته‌بندی نشده

طبع پرتقال (ترش / شیرین) : پرتقال گرم است یا سرد ؟

طبع پرتقال چیست ؟

پرتقال یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین مرکبات است که بشر از آن تاکنون استفاده کرده است. حدود 500 سال قبل از میلاد مسیح کنفوسیوس از آن نام برده است.

پرتقال اولیه، کوچک، تلخ و پر از هسته بوده است که در اثر تربیت مهندسی ژنتیکی و همچنین انتخاب نوع بهتر و کود کافی درشت تر و شیرین تر شده است.

درخت پرتقال یکی از درخت هایی است که به طور گسترده در سرتاسر جهان کاشته می شود. این میوه در میان افراد بسیار محبوب است زیرا شیرینی طبیعی دارد و می توان از آن در موارد مختلف همچون تهیه آب پرتقال، تهیه مارمالاد و ماسک صورت استفاده کرد.

اما داشتن اطلاعاتی درمورد طبع پرتقال و مصلحات آن ضروری است و به شما کمک می کند تا هنگام مصرف آن دچار مشکل نشوید.

طبع پرتقال شیرین

طبع پرتقال به طعم آن بستگی دارد، پرتقال ترش و شیرین طبع یکسانی ندارند. برخی از متخصصان طب سنتی معتقدند، طبع پرتقال شیرین سرد و‌تر است و برخی دیگر طبع آن را معتدل می‌دانند، هرچه پرتقال شیرین‌تر باشد، طبع آن به گرمی نزدیکتر است.

طبع پرتقال ترش

طبع پرتقال ترش سرد و خشک است، هرچه این میوه ترش‌ تر باشد، سردی آن هم بیشتر است. بنابراین باید هنگام خوردن آن احتیاط لازم را داشته باشید.

طبع پرتقال

طبع پرتقال در طب سنتی

مصلح پرتقال

در طب سنتی عسل و گلنگبین، گلپر و نمک به عنوان مصلح پرتقال معرفی می‌شوند، اما مصرف مصلح به مزاج فرد بستگی دارد و برخی افراد می‌توانند این میوه را بدون مصلح مصرف کنند. در ادامه مصلح این میوه بر اساس مزاج آورده شده است:

مصرف پرتقال همراه با مصلح مناسب افراد سرد مزاج:

پرتقال طبع سردی دارد و معده افراد سرد مزاج قادر به هضم آن نیست، بنابراین این افراد ممکن است بعد از مصرف پرتقال دچار مشکلات گوارشی شوند.

این افراد باید پرتقال را همراه با گلپر یا نمک میل کنند و یا بعد از آن کمی عسل بخورند. همچنین پرتقال شیرین برای افراد سرد مزاج مناسب‌تر است.

ترکیب پرتقال و توت فرنگی گزینه عالی برای صفراوی مزاج‌ها:

این میوه به دفع صفرا در افراد با مزاج گرم و خشک کمک می‌کند. این افراد می‌توانند پرتقال، شکر و توت فرنگی را داخل مخلوط کن بریزند و میل نمایند.

مصرف متعادل پرتقال بدون مصلح برای افراد با مزاج گرم و تر:

مصرف پرتقال بدون مصلح به تعادل طبع در افراد با مزاج گرم و‌تر یا دموی مزاج‌ها کمک می‌کند، البته زیاده روی در مصرف پرتقال در هر فردی با هر مزاجی باعث بروز مشکل می‌شود و این افراد هم نباید در مصرف این میوه زیاده‌روی کنند.

طبع پرتقال

پرتقال سرده یا گرم ؟

خواص پرتقال

1. خواص پرتقال برای سرماخوردگی و سرفه

ویتامین C موجود در پرتقال باعث تولید گلبول های سفید خون شده و با تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی و آنفلونزا و سرفه مفید می باشد.

مطالعات نشان داده که پلی فنول های موجود در پرتقال، خطر ابتلا به عفونت های ویروسی را کاهش می دهد. یک فنجان آب پرتقال تازه را با یک قاشق چای خوری عسل و کمی نمک ترکیب کنید و بخورید تا سرماخوردگی و سرفه را درمان کند.

2. خواص پرتقال برای دیابت و قند خون دیابتی ها

پرتقال مانند تمام میوه ها دارای قندهای ساده می باشد اما شاخص گلیسمی پایینی دارد و مصرف مقدار متعادل آن باعث افزایش قند خون دیابتی ها نمی شود.

فیبر موجود در پرتقال سطح قند خون افراد دیابتی را کاهش می دهد.

3. خواص پرتقال برای نوزادان و کودکان

پرتقال حاوی مقدار زیادی ویتامین C و پلی فنول است که برای رشد نوزادان و کودکان مفید می باشد. محتوای ویتامین C پرتقال باعث افزایش تعداد هموگلوبین شده و به درمان کم خونی در کودکان کمک می کند.

پرتقال حاوی مقادیر بالای فیبر است که برای پیشگیری و درمان یبوست در نوزادان و کودکان مفید می باشد. پرتقال حاوی مقادیر بالای ویتامین C می باشد که به درمان سرماخوردگی و سرفه در نوزادان و کودکان کمک می کند.

پرتقال یک منبع غنی از ویتامین A، فلاونوئیدها، مواد مغذی مانند آلفا و بتا کاروتن، لوتئین، بتا کریپتوکسانتین و مواد مغذی است که باعث بهبود بینایی در کودکان می شود.

آب پرتقال تازه می تواند به درمان اسهال و کاهش علائم آن کمک کند.

4. خواص پرتقال برای زنان باردار و جنین

ویتامین C موجود در پرتقال سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث حفظ سلامت جنین و زنان باردار می شود.

پرتقال حاوی مقادیر بالای فولات است که باعث توسعه مغز جنین و جلوگیری از نقص لوله عصبی در نوزادان می شود، فولات همچنین باعث تولید سلول های جدید و بافت های جدید شده و وزن تولد نوزاد را بهبود می بخشد.

محتوای فیبر موجود در پرتقال برای درمان یبوست در دوران بارداری مفید است. پتاسیم بالای پرتقال فشار خون بالا در زنان باردار را کاهش می دهد.

5. پرتقال برای لاغری و کاهش وزن

کالری پرتقال کم است و چون غنی از فیبر است می تواند شما را به مدت طولانی تری سیر نگه دارد و در نتیجه باعث کاهش وزن و لاغری می شود.

برای کاهش وزن پرتقال را صبح ناشتا برای صبحانه با سه عدد لیموترش تازه آب بگیرید و بخورید.

6. پرتقال برای معده و دستگاه گوارش

فیبر موجود در پرتقال به بهبود هضم غذا کمک می کند، زخم معده را درمان کرده و برای سلامتی دستگاه گوارش مفید می باشد.

طبع پرتقال

طبع پرتقال و مصلح آن

7. خواص پرتقال برای یبوست

مصرف پرتقال یکی از روش های طبیعی برای درمان یبوست محسوب می شود؛ پرتقال غنی از فیبر است و با افزایش حرکات روده به درمان یبوست کمک می کند.

8. خواص پرتقال برای کلیه و سنگ کلیه

مطالعات نشان داده که نوشیدن منظم آب‌ پرتقال به دلیل مقادیر بالای پتاسیم از بیماری‌ های کلیوی پیشگیری کرده و خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

9. خواص پرتقال برای قلب

پرتقال حاوی انواع مختلفی از ترکیبات آنتی اکسیدان به نام فلاونوئیدها می‌باشد که از بروز بیماری‌ های قلبی عروقی پیشگیری می‌کند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف روزانه‌ی آب پرتقال باعث کاهش اکسایش چربی خون می‌شود.

به عقیده‌ی محققان مواد غذایی سرشار از ویتامین C باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

عوارض و مضرات پرتقال

  • زیاده روی در مصرف پرتقال به دلیل فیبر بالا می تواند باعث اسهال شود
  • اگر چه پرتقال کم کالری است اما زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث افزایش وزن شود
  • زیاده روی در مصرف پرتقال برای افراد مبتلا به بیماری های کلیوی مضر می باشد چون کلیه ها نمی توانند پتاسیم اضافی را از بدن دفع کنند

همچنین بخوانید:

طبع سیب : میوه سیب گرم است یا سرد ؟

طبع به : میوه به سرد است یا گرم ؟

طبع انگور : انواع مختلف انگور گرم است یا سرد ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا