دسته‌بندی نشده

صبر جمیل و اجر جزیل به چه معناست ؟

صبر جزیل یا جمیل

صبر جمیل و اجر جزیل شایسته مومن واقعی است که در همه حال به یاد خالق خالق یکتایش باشد.

صبر جمیل چیست ؟

صبر جمیل به معناى «شکیبایى زیبا» است، و آن صبر و استقامتى است که برای خدا صورت گیرد و تداوم داشته باشد؛ یأس و ناامیدى به آن راه نیابد؛ و توأم با بی‌تابى، شکوه و آه و ناله نگردد. صبر جمیل؛ شکیبایى در برابر حوادث سخت و آزمایش‌های سنگینی است که نشانه شخصیت و وسعت روح آدمى است.

صبر و بردباری از اوصاف برجسته پیام آوران الهی است که در بهره‌مندی آنان از ولایت و رسالت تأثیرگذار بوده است. خداوند در قرآن کریم آیات فراوانی را به مفهوم صبر اختصاص داده است که این نشان از اهمیت این موضوع دارد.

صبر جمیل؛ صبرى است که پیامبران الهی در برابر اذیت و آزار مخالفان و مشرکان می‌دیدند؛ مشرکان و مخالفان آنان را ساحر و دروغ‌گو می‌خواندند؛ بشارت‌های آنان را تکذیب می‌کردند، اما آنان لب به شکوه بازنمی‌کردند.

مؤمنان کسانى هستند که در برابر حوادث هرگز پیمانه صبرشان لبریز نمى‌‏گردد، و سخنى که نشان دهنده ناسپاسى و کفران و بى‏‌تابى باشد بر زبانشان جارى نمى شود؛ صبر آنها، صبر زیبا و جمیل است.

همان‌گونه که بیان شد؛ صبر و بردباری از اوصاف برجسته پیام آوران و اولیای الهی است، اما برخی از آنان نمونه بارز شکیبایی‌اند؛ نظیر صبر حضرت ایوب(ع) در برابر رنج‌های فراوان، بیماری‌های بسیار شدید که موجب شد تا خانواده و بستگان نزدیکش از او فاصله بگیرند، به گونه‌ای که تنها ماند، نه یارای حرکت داشت و نه کسی بود تا او را کمک کند، اما هرگز لب به ناله و شکوه نگشود و جز به خدای متعال به کسی متوسل نشد. شکیبایی حضرت ایوب در برابر حوادث و ناملایمات به اندازه‌ای زیبا و برجسته است که در فرهنگ دینی ما «صبر ایوب» عنوان نمادینی شده که زبان‌زد خاص و عام است.

آیا صبر حضرت یعقوب صبر جمیل بود ؟

گریه کردن در فراق فرزند جای تعجب نیست . مهم آن است که کنترل خود را از دست ندهیم و که موجب نارضایتی خداوند باشد. چنانچه خود حضرت یعقوب در آیه 18 سوره یوسف می‌گوید:

«وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِیصِهِ بِدَمٍ کَذِبٍ ۚ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ أَمْرًا ۖ فَصَبْرٌ جَمِیلٌ ۖ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَىٰ مَا تَصِفُونَ»
«و پیراهن او را با خونی دروغین (آغشته ساخته، نزد پدر) آوردند؛ گفت: «هوس‌های نفسانی شما این کار را برایتان آراسته! من صبر جمیل (و شکیبایی خالی از ناسپاسی) خواهم داشت و در برابر آنچه می‌گویید، از خداوند یاری می‌طلبم».»
همان گونه که پیامبر اسلام (ص) هم در هنگام مرگ فرزندش ابراهیم گریه کرد و فرمود: «چشم می‌گرید و قلب اندوهناک می‌شود ولی چیزی که خدا را به خشم آورد نمی‌گویم.» و در جای دیگری فرمود: «این گریه (بی‌تابی) نیست بلکه این رحما (گریه عاطفی) است.»

صبر جمیل در کدام سوره آمده ؟

صبر جمیل در آیه 5 سوره معارج آمده است:

«فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِیلًا»
«پس صبر جمیل پیشه کن»

صبر جمیل و اجر جزیل

زمانیکه مصیبتی بر شخصی وارد می‌شود از خداوند برای او طلب «صبر جمیل و اجر جزیل» می‌کنند. صبر جمیل و اجر جزیل به معنی آن است که فرد مصیبت دیده صبری داشته باشد که در آن ناشکری دیده نشده و خداوند اجر فراوان به او بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا