دسته‌بندی نشده

شیزوفرنی (اسکیزوفرنی) چیست و چه علائمی دارد؟

علایم شیزوفرنی و نشانه های آن

شیزوفرنی یا همان اسکیزوفرنی (Schizophrenia) اختلال عصبی و ذهنی است که تشخیص بین چیزهای واقعی و چیزهایی غیر واقعی را با مشکل مواج می کند. اختلال در تفکر صحیح، مدیریت احساسات، برقراری ارتباط با سایر افراد و نیز عملکرد صحیح از دیگر مشکلات همراه با این بیماری است. اما این به معنای ناامیدی نیست. شیزوفرنی می تواند با موفقیت کنترل شود.با دلگرم همراه باشید.

علائم شیزوفرنی کدامند؟

علایم شیزوفرنی

شیزوفرنی یکی از بیماریهای روحی روانی است که مغز را تضعیف و فکر را تخریب میکند. جنون میتواند یکی از علایم عملکرد غیر عادی مغز باشد. علایم شیزوفرنی حدودا در ۱% جمعیت جهان وجود دارد. طبق امار بدست امده سن شیوع علایم شیزوفرنی در آقایان از ۱۰سالگی تا ۲۰سالگی و در خانم ها ، از ۲۰ سالگی یا اوایل ۳۰ سالگی می باشد. اگر علایم شیزوفرنی را در خود دیدید سریعا به روانپزشک مراجعه کنید.

علایم شیزوفرنی میتوانید شامل علایم زیر باشد :

* انزوای اجتماعی از علایم شیزوفرنی است .

* از دیگر علایم شیزوفرنی میتوان به مشکل داشتن با سلامتی شخصی اشاره کرد .

* فعالیت ها و حرکات غیر هماهنگ و دست و پا چلفتی

* توهم و اعتقادات شخصی که مبتنی بر واقعیت نیستند جزو علایم شیزوفرنی می باشد . از این علایم میتوان به سوء ظن به اینکه مورد آزار واقع شده است یا بر علیه او توطئه چینی شده ، اشاره کرد .

* از دیگر نشانه های شیزوفرنی توهمات عجیب است . مانند اعتقاد به اینکه افراد مریخی مغز انها را کنترل میکنند.

* توهم بینایی، شنیداری و همچنین دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعیت ندارند مانند صداهای خیالی از نشانه های این بیماری است .

* یکی دیگر از موارد در این مشکل ناسازگاری می باشد .

* از دیگر علایم این بیماری بی احساس بودن یا نشان دادن نامناسب احساسات است .

* همچنین احساس شدید به تحت نظر بودن دارند .

* اشکال در عملکرد در کار یا موقعیتهای اجتماعی نیز از دیگر علایم و نشانه های بیماری شیزوفرنی است .

علائم شیزوفرنی کدامند؟

علایم شیزوفرنی – علایم منفی

این علایم چیزی را از رفتار شخص کم میکند. طبق بررسی های بدست آمده علایم منفی ( علایم شیزوفرنی ) در شروع شیزوفرنی روی خواهد داد و ممکنست شخص فکر نکند که به درمان نیازی هست. دلیل اینکه به این علایم منفی می گویند اینست که اشاره به فقدان رفتاری یا ویژگی شخصیتی دارد. اکثرا این علایم منفی همراه با تخریب آرام عملکرد است و در نتیجه منجر به فعالیت اجتماعی کمتر می شود. برخی از این علایم منفی عبارتند از :

* تغییر در کلام(صحبت کردن به صورت یکنواخت و کند)

* احساسات کند(فقدان ابراز)

* احساسات نامناسب(خندیدن به هنگام مشاهده صحنه های خطرناک)

علایم شیزوفرنی – علایم مثبت

این علایم چیزی را به رفتار شخص اضافه میکند . علایم مثبت شیزوفرنی شامل توهم بینایی – شنیداری و توهم در افکار است . دلیل نامگذاری آنها به اسم علایم مثبت اینست که چون به رفتاری اشاره می کنند که به شخصیت افزوده می شود.

علایم مثبت شیزوفرنی

توهم بینایی و شنیداری

جالب است بدانید شایع ترین توهم در شیزوفرنی شنیدن اصوات است. شما ممکنست در مکالمه با صداهایی باشید که هیچکس دیگر نمی شنود. توهمات بینایی و شنیداری وقتی اتفاق می افتند که شما چیزهایی حس می کنید که وجود ندارند.

توهم در افکار

توهمات در افکار عقاید شخصی سرسختانه هستند که در واقعیت وجود ندارند. شایع ترین نوع شیزوفرنی، شیروفرنی بدبینی (paraniod) است که در آن شما افکار غیر منطقی دارید که دیگران قصد آزار شما را دارند یا اینکه بر علیه شما توطئه چینی می کنند.

توهم و هذیان

توهم در واقع یک ایده و احساس درباره مسائل و اموری است که حقیقت ندارد. توهم عارضه و علامت شایع شیزوفرنی است که در بیش از 90 درصد مبتلایان دیده می شود. شایع ترین انواع توهم این بیماری موارد زیر هستند:

توهمات آزار و اذیت

باور اینکه سایر افراد می خواهند فرد را اذیت کنند. این بیماران اغلب این توهم را این گونه بیان می کنند که “آنها می خواهند من را بگیرند” . خیلی وقت ها نیز ایده های دیگری برای آزار می بینند، مثلا می گویند: “مریخی ها می خواهند من را بگیرند و با اشعه رادیواکتیو سمی کنند”.

توهمات مرجع

این گونه توهمات باعث می شود این بیماران هر گونه اتفاق و علامت از محیط طبیعی را مربوط به خود بدانند؛ مثلا وقتی که درختان نگاه می کنند که باد برگ های آنها را تکان می دهد، وقتی به رادیو گوش می کنند و یا تلویزیون نگاه می کنند، خود را تنها مخاطب حرف ها و تغییرات محیط می دانند.

توهم بزرگ بودن و شهرت

در این شرایط افراد فکر می کنند که در جایگاه اشخاص بزرگ یا معروف تاریخ هستند؛ مثلا خود را رهبران انقلابی تاریخ، بازیگران و هنرمندان معروف و … می دانند. خیلی وقت ها برای خود قدرت ماورالطبیعی در نظر می گیرند. احساس می کنند پرواز می کنند.

توهم کنترل

خیلی وقت ها احساس می کنند که رفتار و افکارشان تحت سلطه دیگران است؛ مثلا می گویند خورشید رفتار من را کنترل می کند، و یا آن شخص سعی دارد افکار من را بخواند.

صحبت های نامعقول

تکه تکه فکر کردن یکی از ویژگی های شیزوفرنی است. این ویژگی بیشتر در نحوه سخن گفتن این افراد تظاهر می کند.مبتلایان به شیزوفرنی، در تمرکز بر افکار و ماندن بر فکر قبلی دچار مشکل اند. از این رو آنها ممکن است به یک سوال با تاخیر و نیز به طور کاملا بی ربط پاسخ دهند، مثلا صحبتشان را با یک موضوع شروع کنند، ولی با موضوعی کاملا متفاوت به پایان رسانند. متناقض با گفته های قبلی شان حرف بزنند و یا صحبت هایی کاملا غیر منطقی داشته باشند.

اگرچه بیشتر این علائم، علائمی هستند که به اختلالات بالینی زیادی و نه تنها شیزوفرنی ربط داده می شوند، اما بیشترین ارتباط را با شیزوفرنی دارند.پس اگر یک تغییر رفتار جدید منجر به مشکلاتی در روابط شما با اعضای خانواده، دوستان و نزدیکان شد، هرچه سریع تر برای پیشگیری از اختلالات جدی تر به پزشک مراجعه کنید.اگر علت این تغییر رفتار شیزوفرنی و یا مشکل بالینی دیگری باشد، درمان هرچه سریع تر احتمال موفقیت را بیشتر خواهد کرد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب علایم شیزوفرنی

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

————————————————————————————

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا