دسته‌بندی نشده

شعر سال دیگر سیزده به در خونه شوهر بچه بغل از کجا آمده ؟

سیزده بدر در ایران باستان

ایرانیان باستان روز 13 فروردین را در طبیعت به جشن شادی می پرداختند تا بدین وسیله خود را از نحسی آن حفظ کنند . از آداب این روز می توان به گره زدن سبزه و دور انداختن یا به قولی به آب دادن سبزه اشاره کرد .

شعر سال دیگر ، سیزده به در ، خونه شوهر ، بچه بغل

در 13 بدر دختران و پسران دم بخت سبزه ها را گره می زدند و آرزو می کردند تا در سال جدید تشکیل خانواده دهند و شعر ” سال دیگه ، سیزده به در ، خونه شوهر ، بچه بغل ” را می خواندند.

ریشه تاریخی شعر ” سال دیگه ، سیزده به در ، خونه شوهر ، بچه بغل ”

در گذشته دختران و پسران دم بخت سبزه ها را گره می زدند و آرزو می کردند تا در سال جدید تشکیل خانواده دهند ، یک شعر نیز وجود دارد که دختران در هنگام گره زدن این سبزه ها می خواندند ” سال دیگه ، سیزده به در ، خونه شوهر ، بچه بغل ” .

قدمت شعر ” سال دیگه ، سیزده به در ، خونه شوهر ، بچه بغل ”به دوران قاجار می رسد ! البته گره زدن تنها مختص دختران و پسران دم بخت نمی باشد و همه می توانند سبزه ای گره زده و آرزو کنند . عقیده بر این بوده است که وقتی گره باز شود ، مشکلات حل شده و آرزو بر آورده می شود .

پس می توان گفت شعر معروف 13 بدر : ” سال دیگه ، سیزده به در ، خونه شوهر ، بچه بغل ” از دوره قاجار سینه به سینه حفظ شده و امروز به ما رسیده است .

separator line

بیایید با تحریم 13 بدر امسال و در خانه ماندن ، ویروس کرونا را شکست بدهیم

شعر روز ۱۳ بدر شهریار : سیزده بدر در شعر استاد شهریار

شعر برای ۱۳ بدر | زیباترین اشعار عاشقانه و طنز درباره ۱۳ بدر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا