دسته‌بندی نشده

سیگار قند خون را افزایش می دهد

وی افزود: مطالعات نشان می دهد که سیگاری ها نسبت به افراد غیرسیگاری کمتر می توانند دیابت خود را کنترل کنند.

سیگار قند خون را افزایش می دهد

با افزایش استعمال سیگار احتمال بروز دیابت در فرد بیشتر می شود و وقتی فرد سیگار را ترک کند، این احتمال خطر کاهش می یابد.

رئیس مرکز ترک دخانیات یزد افزود: انسولین هورمونی است که توسط پانکراس (لوزالمعده) ساخته می شود. انسولین قند خون را برای تولید انرژی وارد سلول ها می کند و سبب کاهش قند خون می شود.

دکتر احمد مختاری ادامه داد: در دیابت نوع 2، بدن به انسولین ساخته شده پاسخ نمی دهد. وقتی یک فرد دیابتی سیگار می کشد، بدن او به انسولین کمتر پاسخ داده و در برابر آن مقاومت می کند؛ در نتیجه سطح قند خون بالا می رود. مقاومت بدن به انسولین کاهش نمی یابد، مگر آن که حداقل 10 تا 12 ساعت سیگاری استعمال نشود.

مختاری عنوان کرد: مطالعات نشان می دهد که سیگاری ها نسبت به افراد غیرسیگاری کمتر می توانند دیابت خود را کنترل کنند. ولی این خبر خوب را هم باید گفت که افراد دیابتی که قبلا سیگار می کشیدند و هم اکنون ترک کرده اند، کنترل قند خونشان به خوبی افراد غیرسیگاری است.

وی افزود: مطالعات نشان می دهد که سیگاری ها نسبت به افراد غیرسیگاری کمتر می توانند دیابت خود را کنترل کنند.

رئیس مرکز ترک دخانیات یزد تصریح کرد: وقتی بیمار مبتلا به دیابت، سیگار می کشد احتمال بروز عوارض دیابت مثل عوارض کلیوی، عصبی، چشمی، قلبی، سکته، تصلب شرایین به خصوص در پاها، بیشتر می شود بنابراین هر چه قدر نخ سیگار بیشتری مصرف کنید و هر چقدر سال های بیشتری سیگار بکشید این خطرات بیشتر می شوند بنابراین برای کاهش این خطرات باید قند را کنترل و سیگار را ترک شود.

دکتر مختاری کاهش مقاومت به انسولین، کاهش آسیب های چشمی، کاهش مشکلات کلیوی و نارسایی کلیه، کاهش آسیب های عصبی را از جمله مزایای ترک سیگار در افراد سیگاری عنوان کرد و گفت: در این افراد نتایج آزمایش های خون پس از ترک سیگار بهبود می یابد.

وی همچنین کاهش سطح قند خون، کاهش سطح کلسترول خون، کاهش سطح کلسترول بد خون، کاهش سطح تری گلیسیرید خون و افزایش سطح کلسترول خوب بدن را از جمله تأثیرات ترک سیگار برشمرد.

منبع:وب دا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا