دسته‌بندی نشده

سفر به ترابزون یکی از شهرهای زیبای ترکیه و هزینه های آن

راهنمای سفر به ترابزون

ترابزون شهری ساحلی است که در مجاورت دریای سیاه در شمال شرقی ترکیه واقع شده است. این شهر در گذشته دروازه ای تجاری به ایران و قفقاز به شمار می رفته و محلی برای تبادل پارچه های ابریشمی و کتان بوده است. تنوع نژادی و مذهبی در این شهر بسیار به چشم می خورد و علتش هم موقعیت جغرافیایی آن است.

ترکیه به دلیل جاذبه های خاص و فرهنگ مردمی که دارد بسیار مورد توجه گردشگران است در این کشور جاذبه های فرهنگی و تارخی بسیاری دیده می شود ترابزون از شهرهای کوچک در کشور ترکیه است که به دلیل آرام بودن بیشتر گردشگران این منطقه را انتخاب می کنند. مکان های دیدنی ترابزون شامل بناهای تاریخی و فرهنگی بسیار است که آن را به یک قطب گردشگری در ترکیه تبدیل کرده است

این شهر به دلیل داشتن یک باشگاه ورزشی به نام “ترابزون سپور” در ترکیه و جهان بسیار معروف است. مساحت این شهر در ترکیه حدود ۱۸۸ کیلومترمربع بوده و مطابق با آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۲ در ترابزون انجام شده حدود ۷۶۰ هزار نفر در آن زندگی می کنند.

چرا ترابزون شهر مشهوری است؟

اکثرا به ترابزون، شهر سلطان ها می گویند چون محل تولد سلطان معروف عثمانی، سلطان سلیمان، بوده است. تیم فوتبال ترابزون هم در ترکیه تیم شناخته شده ای است و البته عده دیگری شهرت ترابزون را به فندق های آن نسبت می دهند چون شرایط آب و هوایی و خاک ترابزون برای کشت فندق بسیار مناسب است، به همین خاطر فندق های ترابزون از کیفیت بالایی برخوردارند و ترکیه سالانه هزاران تن فندق به اطراف دنیا صادر می کند. ترابزون به خاطر نزدیکی اش به دریا، صنعت ماهیگیری پررونقی هم دارد و غذاهای محلی که در منطقه ترابزون از ماهی درست می شوند، بسیار متنوع اند و از معروف ترین این غذاها خوراکی به نام همسی است که با ماهی کولی درست می شود. یکی از چیزهایی که درباره ترابزون، مجذوب کننده است، رقص هورون Horon است. هورون یک نوع رقص منحصر بفرد، در نواحی ساحلی دریای سیاه بویژه ترابزون است که حرکات این رقص گروهی باید فرز و سریع و با هماهنگی اجرا شود.

ترابزون

راههای سفر به شهر ترابزون

برای رسیدن به این شهر همانطور که می دانید پرواز مستقیمی از تهران وجود ندارد و اگر می خواهید از طریق هوایی به این شهر بروید باید به سمت استانبول یا آنکار بلیط هواپیما تهیه کنید و به سپس از این شهرها به سمت ترابزون بروید. اما اگر می خواهید به طور زمینی به ترابزون سفر کنید سه مرز اصلی وجود دارد به نام مرز بازرگان، مرز رازی و مرز سرو می توانید از کشور خارج شوید که البته باید مواردی مثل بیمه ماشین، کاپوتاژ، تعمیرات ماشین و عوارض خروج را به حساب شهرداری واریز کنید. برای مسافرت رفتن به خارج از کشور با ماشین شخصی خود به موارد زیر نیاز دارید:

  • مجوز خارج کردن ماشین از کشور (کاپوتاژ)
  • دفترچه بین المللی ماشین (سند)
  • گواهینامه بین المللی
  • نمره بین المللی

برای گرفتن مجوز گمرکی خودرو (کاپوتاژ) باید در شهرستان ها به گمرک مرکز استان آن شهر یا به گمرک تهران و یا به گمرکات مرزی مراجعه کرد .

آب و هوای شهر ترابزون

با توجه به این که شهر ترابزون در حاشیه دریای سیاه قرار گرفته انتظار می رود که آب و هوایی نیمه گرمسیری و مرطوب را داشته باشد. در کل بسته به آن که از سفر به شهر ترابزون چه قصدی دارید و یا در چه شرایطی احساس راحتی می کنید، بهترین فصل سفر برای شما می تواند متفاوت باشد.

در ترابزون هوای زمستان و تابستان کاملا متفاوت با هوای سواحل مدیترانه و دریای اژه است و در ماه ژوئن دمای هوا در طول روز، گرم و مطبوع است اما در شب بی نهایت سرد ست. میانگین دمای ترابزون در تابستان بین 20 تا 25 درجه سلیسیوس است، در حالیکه در زمستان اغلب برف می بارد.

هزینه اقامت در شهر ترابزون

در شهر ترابزون خیالتان بابت اقامت باید راحت باشه چرا تعداد هتل های موجود در این شهر بالاست و هر کدامشان بنابر انتظاراتی که شما از هتلتان می خواهید داشته باشید بسیار مناسب است. لازم است بدانید هزینه اقامت در این شهر به نسبت دیگر شهرهای ترکیه مقرون به صرفه تر است. در رابطه با اقامت در هاستل باید بگوییم که نباید همان انتظاری که در مورد امکانات و امنیت در هتل را دارید از هاستل های این شهر هم داشته باشید.

صومعه

هزینه خورد و خوراک در شهر ترابزون

در شهر ترابزون ترکیه مانند دیگر شهرهای این کشور نیازی به نگرانی نیست چرا که این فرهنگ غذایی مردم ترکیه و ایران تقریبا در یک سطح قرار دارد و قطعا مشکلی بابت خورد و خوراک نخواهید داشت. در ادامه راهنمای سفر به ترابزون به رستوران های بی نظیری که دراین شهر ترکیه ای و همچنین هزینه های مربوط به غذا بر اساس آمار سایت رسمی Numbeo می پردازیم.

هزینه های مربوط به غذا در این کشور را بر اساس سایت رسمی Numbeo ذکر می کنیم، که عبارتند از:

  • برای یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت باید هزینه ۲۰ لیر را بپردازید.
  • برای صرف یک وعده غذای دونفره در یک رستوان متوسط باید ۵۰ لیر پرداخت کنید.
  • قیمت منوهای مک دونالد در شهر ترابزون به نسبت ارزان تر است و مبلغ ۱۶ لیر می باشد.
  • برای تهیه آب معدنی ۱ لیر و اگر بخواهید یک فنجان قهوه میل کنید باید بابت آن ۷ لیر بپردازید

هزینه حمل و نقل در شهر ترابزون

در شهر ترابزون به طور کلی دو وسیله دُلموش و تاکسی گزینه هایی هستند که می توانید برای رفت و آمدهای داخل شهری از آن بهره ببرید. هزینه بلیط تک سفره ۱٫۵ لیر است.

هزینه تاکسی زمانی درون آن می نشینید ۴ لیر و به ازای هر یک کیلومتر ۳٫۵ لیر به مبلغ اضافه می گردد. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند ۵۰ لیر باید پرداخت نمایید.

هزینه های تفریح در ترابزون

گرچه ترابزون شهر کوچکی است، اما با این حال جاذبه ها، دیدنی ها و تفریحات خاص خودش را دارد. در اینجا طیف هزینه و یا ورودی های هر یک را گفته ایم:

  • موزه ایاصوفیه: ۳۰ لیر
  • موزه ترابزون: ۵ لیر
  • عمارت آتاتورک: ۲ لیر
  • پارک ملی آلتیندر وادیسی : ۹ لیر
  • تور تفریحات آبی و دریایی ترابزون: حدود ۳۴ دلار
  • حمام میدان: ۳۵ لیر
  • صومعه سوملا: ۱۵ لیر
  • قلعه ترابزون: ۳ لیر
  • تور گردش در ترابزون: از ۲ میلیون تومان به بالا

پارک

جاذبه های گردشگری در شهر ترابزون

پارک بوزتپه ترابزون

همانطور که از عکس ها مشخص این شهر پر از مناطق سرسبز است و پارک بوزتپه یکی از این مناطق است که در نقطه ی بالایی شهر و کنار دریای سیاه واقع شده است. این مکان یکی از بهترین نقاط برای تفریح و استراحت موقت در ترابزون و همچنین نقطه ای دیدنی برای گرفتن عکس های یادگاری است.

قلعه ترابزون

این قلعه در مرکز شهر ترابزون قرار دارد و یکی از قدیمی ترین آثار به جا مانده از دوران امپراطوری روم به شمار می شود. از دیوار قلعه و دیوار پشتی ساختمان به عنوان ساختمان نظامی استفاده می شده است.

دریاچه اوزون گول ترابزون

دریاچه ای با منظره ای بسیار زیبا و مکان های دیدنی محصور کننده را دارا می باشد. طبیعت بکر این منطقه با جنگل های فشرده از درخت تشکیل شده است و نکته ی جالب آن وجود مساجد متعدد در بین جنگل های و مناره های مساجد از بین درختان بیرون زده شده اند و جلوه ی وصف ناپذیری را در نگاه بازدید کنندگان به وجود می آورد.

شهر ترابزون

صومعه سوملا ترابزون

صومعه ای درون یک غار در دل کوه ها و کنار جویبار وجود دارد که در ۱۷ کیلومتری ماچکا قرار دارد. ارتفاع این غاز از دره ۲۵۰ متر است و برای رسیدن به آن باید راه پرپیچ و خمی را طی کنید. این صومعه بسیار زیباست و سعی کنید حتما دوربین عکاسی همراه خودتان داشته باشید.

موزه ایاصوفیه ترابزون

بنای ایاصوفیه در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد و در قرن ششم میلادی به دستور ژوستینیانوس امپراطور روم مورد مرمت قرار گرفت و به مدت ۹۱۶ سال به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گرفت. بعد از فتح استانبول توسط سطان محمد فاتح در سال ۱۴۵۳ این مکان به مسجد تبدیل شد و به مدت ۴۸۲ سال نیز به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۹۳۵ به دستور کمال آتاتورک و تصویب هیات وزیران وقت تبدیل به موزه شد.

قصر آتاتورک در ترابزون

از آنجایی که مردم ترکیه ارادت خاصی به آتاتورک دارند و در هر مکان، خانه و یا مغازه ی خود عکس آتاتورک را می توانید ببینید، قصری در قسمت شمالی ترابزون قرار دارد که مسیر منتهی به قصر آتاتورک سربالایی می باشد که با گذر کردن از آن نمای شهر را می توانید به خوبی ببینید و از آن لذت ببرید. بنای این قصر دو طبقه هست که در یکی از اتاق های طبقه اول اثر معروفی از فرش های ایرانی وجود دارد.

بازار سر پوشیده ترابزون

این بازار یک مرکز خرید قدیمی در این شهر است که در آن غذاهای مختلف محلی با عطر و بوی خاص برای گردشگران عرضه می شود و اجناس مختلفی از صنایع دستی و سوغاتی های ویژه ترکیه در این بازار محلی یافت می شود. قدمت این بازار به ۱۶ قرن پیش باز می گردد. این بازار از جاذبه های فرهنگی و مکان های دیدنی ترابزون است.

مسجد گلبهار خاتون ترابزون

این مسجد یکی دیگر از جاذبه های فرهنگی و مذهبی و مکان های دیدنی ترابزون است که توسط شاه سلیم برای یاد بود مادرش بنا شده است معماری درون این مسجد و فرش موجود در آن از اشاید قدمی است که متعلق به گلبهار خاتون بوده است.

divider

بیشتر بخوانید:

با راههای کاهش هزینه های سفر آشنا شوید

از هزینه های سفر به هامبورگ بیشتر بدانید!

از هزینه های سفر به یونان بدانید!

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا