دسته‌بندی نشده

سطح بالای VLDL در آزمایش خون نشانه چیست و چگونه کاهش میابد ؟

VLDL در آزمایش خون نشانه چیست ؟

تست کلسترول VLDL لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین (VLDL-C) به عنوان بخشی از پروفایل لیپیدی گزارش می شود که این دسته از تست ها (پروفایل لیپیدی) اغلب با هم درخواست شده تا میزان خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروق کرنری قلب را ارزیابی کند.

افزایش سطح کلسترول VLDL نشان دهنده ی وجود ذراتی به نام “بقایای لیپوپروتئین” هست که به عنوان ذرات میانی مسیر تبدیل VLDL به LDL به شمار می روند. زمانی که سطوح زیاد VLDL موجود باشد، تبدیل VLDL به LDL به آرامی صورت گرفته و تجمع ذرات میانی باعث پیشرفت تصلب شریان (آترواسکلروزیس) و ابتلا به بیماری عروق کرنری قلب خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بالا و پایین بودن تست ESR در آزمایش خون نشانه چیست ؟

mcv در آزمایش خون نشانه چیست ؟

تفسیر نتایج تست کلسترول VLDL

افزایش سطح VLDL کلسترول (بیشتر از 30 mg/dL یا بیشتر از 0.77 mmol/L) همانند سطوح افزایش یافته ی LDL کلسترول، به عنوان ریسک فاکتوری برای بیماری قلبی و سکته ی مغزی در نظر گرفته می شود. سطوح پایین VLDL کلسترول به طور کلی نگرانی خاصی ندارد.

نکته ی دیگری هست که باید در مورد تست VLDL بدانم ؟

غلظت کلسترول VLDL را می توان همانند تمامی ذرات لیپوپروتئینی، به صورت مستقیم با تکنیک هایی نظیر الکتروفورز لیپوپروتئین (lipoprotein electrophoresis) و اولترا سانتریفیوژ (ultracentrifugation) اندازه گیری کرد.

اگرچه، این تکنیک ها پیچیده و گران قیمت بوده و به صورت معمول در آزمایشگاه های بالینی استفاده نمی شوند. این گونه تست ها معمولاً در آزمایشگاه های خاص و بویژه در مراکز تحقیقاتی انجام می شوند.

بیشتر بخوانید:

هر آنچه که باید در مورد آزمایش RBC (گلبول های قرمز) بدانید

سطح MCH در آزمایش خون چه معنایی دارد ؟

تری گلیسرید چیست ؟

اگر به طور مرتب فشار خون خود را چک کرده و کلسترول خونتان را آزمایش می کنید، بدانید که باید تری گلیسرید خود را نیز مرتباً زیر نظر بگیرید. تری گلیسرید ( نوعی چربی خون ) بالا، خطر بیماریهای قلبی و عروقی را بالا می برد . تغییر شیوه زندگی و تغذیه مناسب در پایین آمدن آن به شما کمک می کند.

تری گلیسرید نوعی چربی خون است. زمان خوردن غذا ، بدن شما میزان کالری اضافی را، به تری گلیسرید تبدیل می کند. تری گلیسرید در سلولهای چربی شما ذخیره می شوند. برای انرژی میان وعده ای، هورمون ها تری گلیسرید آزاد می کنند. اگر بیشتر از میزان کالری که می سوزانید، غذا بخورید حتما تری گلیسرید تان بالا است .

بیشتر بخوانید:

LDL در آزمایش خون : تفسیر کامل کلسترول بد (LDL) در آزمایش چیست ؟

VLDL چیست و چه ارتباطی با تری گلیسرید دارد ؟

VLDL (لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین) به همراه HDL (لیپوپروتئین با چگالی بالا) و LDL (لیپوپروتئین با چگالی پایین) جزء ذرات لیپوپروتئین محسوب می شوند. هر یک از این ذرات، محتوی مخلوط کلسترول، پروتئین و تری گلیسرید می باشند که در مقدار مواد تشکیل دهنده با هم تفاوت دارند. LDL دارای بیشترین مقدار کلسترول می باشد. HDL دارای بیشترین مقدار پروتئین می باشد. VLDL دارای بیشترین مقدار تری گلیسرید می باشد. پس چون VLDL حاوی بیشترین مقدار تری گلیسرید در گردش می باشد و ترکیب ذرات سازنده ی آن نسبتاً ثابت بوده پس تعیین میزان VLDL-Cholesterol با تقسیم مقدار تری گلیسرید (mg/dl) بر 5 میسر می باشد.

در حال حاضر، هیچ راه ساده و مستقیمی برای اندازه گیری VLDL-Cholesterol وجود ندارد پس این محاسبه ی تخمینی از تری گلیسرید، غالباً استفاده می شود. البته باید این نکته را نیز مورد توجه قرار داد که این محاسبه زمانی که میزان تری گلیسرید بیشتر از 400 میلی گرم بر دسی لیتر است، معتبر نخواهد بود. افزایش سطح VLDL-Cholesterol با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته ی مغزی مرتبط می باشد.

بیشتر بخوانید:

خطرات بالا بودن تری گلیسیرید (triglyceride) در آزمایش خون

چگونه می توانم سطح VLDL-C خود را کاهش دهم ؟

به خاطر ارتباط بین VLDL و تری گلیسرید، می توان با کاهش سطح تری گلیسرید خود، سطح VLDL را نیز کاهش داد. از جمله اقداماتی که می توان انجام داد شامل انتخاب شیوه ی زندگی سالم، ورزش منظم و کاهش وزن می باشد. همچنین توصیه اکید می شود که از خوردن غذاهای شیرین و مصرف الکل خودداری شود زیرا این موارد به شدت بر روی سطح تری گلیسرید تأثیر می گذارند. داروهای کاهنده ی کلسترول را هم با نظر پزشک، می توان مصرف کرد.

VLDL چربی خون

بهترین میزان VLDL چربی خون چقدر است؟ مقدار VLDL چربی خون بخشی از مقدار چربی خون تری گلیسرید است و باید کمتر از ۱۵۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد. VLDL چربی خون مجموعه ای لیپوپروتئینی است که چربی خون تری گلیسریدها را به وسیله ی خون از کبد به اعضایی که به چربی خون تری گلیسریدها نیاز دارند انتقال می دهد. مقادیر بالای چربی خون تری گلیسرید با ابتلا به بیماری قلبی ارتباط نزدیک دارند. وقتی VLDL چربی خون کبد را ترک می کند به وسیله چربی، «بار» شده و وقتی تری گلیسرید را به سلول های مختلف می دهد به LDL چربی خون تجزیه می شود. ذرات حاصل از این تجزیه، می توانند به دیواره ی سرخرگ ها بچسبند و باعث انسداد آنها شوند.

نکته: آنچه مهم است و به عنوان معیار اصلی مورد هدف درمانی قرار می گیرد، کلسترول LDL چربی خون است نه کلسترول تام سرم.

در بیماری دیابت، هدف از درمان چربی خون، رساندن LDL چربی خون به زیر ۱۰۰، چربی خون تری گلیسرید به زیر ۱۵۰ و HDL به بالای ۴۰ در زنان و بالای ۵۰ در مردان است.

بیشتر بخوانید:

کامل ترین راهنمای خواندن آزمایش خون به زبان ساده

چه موقع آزمایش VLDL درخواست می شود ؟

VLDL-C به صورت کلی به عنوان یک تست جدا در خواست داده نمی شود. این تست اغلب همراه با پروفایل لیپیدی برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری های قلبی درخواست می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا