دسته‌بندی نشده

زنان باردار و خوردن بیش از حد

زنان باردار و خوردن بیش از حد

زنان باردار و خوردن بیش از حد

خوردن و نوشیدن مواد غذایی سالم و سودمند در هنگام آبستنی، نه تنها در تامین سلامت و نشاط و شادابی روزانه شما نقش دارد، بلکه نقشی کلیدی و مهم در سلامت و چگونگی رشد جنین و حتا نوزاد دلبندتان در آینده ایفا می کند.

پس با داشتن برنامه های سالم و سودمند در این دوران، از بسیاری از عوارض ناخوشایند.

مانند: کم خونی، فشار خون در بارداری، زایمان زودرس و تاثیرات منفی در رشد جنین و دیگر پیامدهای منفی آن پیش گیری نمایید.

▪ در دوران بارداری از چه خوراک هایی باید پرهیز نمود؟

ماهی های دارای جیوه، خوراک دریایی دودی، صدف خام، تخم مرغ خام، شیر غیر پاستوریزه، الکل، مغز منجمد برخی پنیرهای وارداتیغیر پاستوریزه، سالاد کلم آماده و پاته آماده ممکن است دارای لیستریا باشند، گوشت خام و سبزی های نشسته (به دلیل خطر توکسو پلاسموز)، در برخی منابع کافئین(بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز) و …. نیز آمده است.

یک کارشناس تغذیه معتقد است: تغذیه سالم و درست زنان باردار به معنای خوردن بیش از حد نیست، بلکه باید تنوع، تعادل و استفاده از همه پنج گروه مواد غذایی در آن رعایت شود.

“لیلا رضازاده”، با اشاره به اهمیت تغذیه در دوران بارداری و دوران شیردهی، گفت: شواهد علمی نشان می‌دهد بخش زیادی از سلامت بزرگسالی افراد به تغذیه دوران جنینی آنها بستگی دارد و تغذیه مناسب مادر می‌تواند سلامت جسم و روان کودک را تأمین کند.

وی ادامه داد : حتی اگر تغذیه مادر مناسب نباشد، جنین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز خود را از ذخایر بدن مادر تأمین می‌کند که این امر سلامت مادر را به خطر می‌اندازد.

زنان باردار و خوردن بیش از حد

رضازاده ادامه داد : توصیه می‌شود زنان باردار نان سبوس‌دار استفاده کنند و برنج خود را همراه با حبوبات مصرف کنند.

به گفته وی عدس پلو، لوبیا پلو و خوراک عدس و لوبیا با نان می‌تواند بخش قابل توجهی از پروتیین مورد نیاز یک زن باردار را تأمین کند.

این کارشناس تغذیه یادآور شد : زنان باردار باید در این دوران روزانه پنج وعده میوه و سبزی و سه تا چهار سهم شیر و لبنیات استفاده کنند که هر سهم لبنیات معادل یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست و یا 45 تا 60 گرم پنیر کم چرب است.

رضازاده افزود : مصرف کافی لبنیات می تواند کلسیم مورد نیاز مادر و جنین را تامین کند و باعث استحکام استخوان و دندان مادر و حفظ ذخیره کلسیم وی و رشد و نمو خوب استخوانهای جنین شود.

وی اظهار داشت : مصرف حداقل دو بار ماهی در هفته نقش بسزایی در تکامل سیستم عصبی و افزایش قوای ذهنی جنین دارد.

زنان باردار و خوردن بیش از حد

رضازاده گفت : زنان باردار باید برای تأمین ویتامین D خود روزانه 10 دقیقه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرند.

وی یادآور شد : برای اطمینان از دریافت کافی همه مواد مغذی ارزانترین و ساده‌ترین راه تعیین میزان افزایش وزن مادر باردار است که این افزایش وزن باید از الگوی خاصی تبعیت کند که این الگو بر اساس ویژگی‌های فیزیکی مادر قبل از دوران بارداری تعیین می‌شود.

▪ نکته

به یاد داشته باشید اگرچه خوراکی های دسته های غذایی بالا در باردای بسیار ضروری هستند ولی به تنهایی کافی نبوده و جایگزین مکمل های

تجویزی در دوران بارداری نیستند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا