دسته‌بندی نشده

روش خشک کردن، کاربرد و خواص کرفس خشک شده برای بدن

کرفس نام گیاهی است که با نام قدیمی کرسب و کرفش نیز شناخته می شود و در زمستان و اوایل بهار رشد می کند، این گیاه که بیشتر به منظور لاغری مورد استفاده قرار می گیرد فواید زیادی دارد و در عین حال کالری آن پایین است، می توانید از نوع خشک شده آن نیز به منظور استفاده های دارویی یا درست کردن غذاهای مختلف خود استفاده کنید، خشک شدن این گیاه مواد معدنی آن را از بین نمی برد و بیشتر از فریز کردن خاصیت ها را حفظ می کند.

در مورد گیاه کرفس چه می دانید؟

این گیاه که انواع مختلفی دارد و ریشه ای، برگی، دمبرگی، آبی و کرفس مشک از انواع معروف آن هستند با نام علمی Apium graveolens شناخته می شود و سرشار از منیزیم، پتاسیم و کلسیم است، در هر صد گرم از آن 16 کیلو کالری انرژی وجود دارد و می توان آن را هم زمان با میوه ها و گیاهان دیگر نیز استفاده کرد، بدون اینکه عمل گوارش دچار مشکل شود.

خواص کرفس خشک شده برای بدن

فواید کرفس برای دستگاه گوارش

کرفس می تواند فرایند هضم را بهبود بخشد و باعث بهتر شدن عمل گوارش شود، علاوه بر این تاثیر زیادی در درمان زخم معده دارد و می تواند درد آن را کاهش دهد، کرفس حرکات روده را بیشتر می کند و می تواند یبوست را درمان کند، علاوه بر این در رفع مشکلاتی که افراد در دوران رژیم لاغری دارند کمک می کند و گوارش آن ها را تسهیل می کند.

استحکام بهتر استخوان ها

این گیاه سرشار از کلسیم است و از این جهت برای استخوان ها بسیار مفید است، برگ های کرفس علاوه بر این که از پوکی استخوان پیشگیری می کند پنج برابر بیشتر از ساقه های آن دارای کلسیم و منیزیم هستند که می توان از آن ها استفاده کرد، می توانید از آن در انواع غذاها استفاده کنید و به بهبود سلامتی خود کمک کنید.

کرفس گیاهی ضد سرطان

از جمله ویژگی های مهم کرفس این است که سرشار از پلی استیلن است و می تواند از سرطان پیشگیری کند، علاوه بر این آنتی اکسیدان های مختلفی دارد که همگی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند، کرفس دارای لوتئین و آپیژنین نیز هست که رادیکال های آزاد را فعال می کنند و می توانند به از بین بردن سلول های سرطانی کمک کنند، علاوه بر این فلاونوئید برای از بین بردن سلول های سرطان مربوط به پانکراس نیز کمک کننده است.

خواص کرفس خشک شده برای بدن

بهبود روماتیسم

اگر می خواهید عوارض مشکل روماتیسم خود را کم کنید می توانید سراغ کرفس بروید، این گیاه اگر همراه با آب انگور و سیب مصرف شود تاثیر بسیاری در کاهش دردهای روماتیسمی خواهد داشت.

درمان سردرد و میگرن

از دیگر خواص کرفس درمان سردرد و میگرن است، معمولا درست کردن دمنوش آن همراه با زنجبیل برای این منظور توصیه می شود، برای درست کردن آن می توانید از پودر کرفس که از طریق خشکاندن گیاه به دست می آید نیز استفاده کنید.

گیاهی ضد التهاب

اگر به دنبال ماده ای ضد التهاب می گردید می توانید سراغ کرفس بروید، آنتی اکسیدان های موجود در آن می توانند مانند ماده ای ضد التهاب عمل کنند، علاوه بر این فلاونوئید ها نیز نقش ضد التهاب دارند، لوتئولین ماده ای ضد التهاب برای ریه، پروستات، لثه و مغز است که در این گیاه وجود دارد و علاوه بر آن از رشد باکتری التهاب معده نیز پیشگیری می کند.

خواص کرفس برای داشتن پوستی زیبا

کرفس از جمله گیاهان بسیار مفید برای زیبایی پوست است که می تواند به درمان انواع مشکلات پوستی مانند جوش و آکنه کمک کند، این ماده مرطوب کننده ای طبیعی است و نقش زیادی در رفع چین و چروک ها دارد، به دلیل ویتامین ث فراوانی که دارد می تواند باعث روشن تر شدن پوست شود و البته به عنوان لایه برداری طبیعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید کرفس برای رشد بهتر مو

از خواص دیگر کرفس این است که می تواند موهایتان را پرپشت و حجیم کند، در واقع این گیاه با افزایش جریان خود در بدن و در کف سر می تواند باعث افزایش رشد مو شود و از ریزش آن ها جلوگیری کند.

کمک به درمان سرماخوردگی

ترکیب کرفس با لیمو ترش در درمان خانگی سرماخوردگی نقش دارد و می تواند با آنتی اکسیدان های خود باعث افزایش مقاومت بدن شده و به درمان بیماری کمک کند، علاوه بر این تاثیر زیادی در درمان سردردهای این دوران خواهد داشت.

خاصیت ضد عفونی کننده کرفس

از جمله خواص دیگری که این گیاه دارد این است که می تواند عفونت های مختلف، قارچ ها و میکروب ها را از بین ببرد و شما را در برابر عفونت های قارچی ایمن کند، این ویژگی نقش زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و می تواند باعث افزایش سلامتی عمومی شود.

روش درست کردن پودر برگ کرفس

استفاده برای رژیم لاغری

مصرف کرفس در رژیم لاغری بسیار رایج است، این گیاه را می توانید به شکل های گوناگون برای این منظور استفاده کنید، مصرف برگ های خشک شده آن نیز کمک کننده است و علاوه بر درست کردن خورشت می توانید از آن برای درست کردن انواع دمنوش و پودرهای مختلف بهره ببرید، این ماده را در دوران بارداری و شیردهی نیز به منظور کاهش وزن می توان مصرف کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از جمله خواص مهم کرفس این است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و باعث محافظت از بدن در برابر بیماری های مختلف شود، این گیاه دارای ویتامین ث است که از جمله آنتی اکسیدان های مهم در بدن شناخته می شود و می تواند ایمنی بدن را افزایش دهد، این ویتامین باعث افزایش غلظت ایمونوگلوبولین در خون می شود و دستگاه ایمنی را تقویت می کند.

کرفس به کاهش قند بالای خون کمک می کند

اگر از قندخون بالا رنج می برید می توانید از ترکیب کرفس و لیمو ترش کمک بگیرید، البته توجه کنید که ممکن است این کار باعث افت شدید قند خون شود و به همین جهت افرادی که از داروهای دیابت استفاده می کنند باید در مصرف آن دقت کنند و تحت نظر پزشک سراغ آن بروند.

روش درست کردن پودر برگ کرفس

برای درست کردن این پودر می توانید کرفس را بعد از خشک کردن در آسیاب یا ابزارهای دیگر پودر کنید، برای خشک کردن خانگی این گیاه شما به برگ های آن نیاز دارید، بعد از جدا کردن برگ ها و شستنشان می توانید آبکش کرده و روی روزنامه پهن کنید، تقریبا چهار روز نیاز دارید تا کرفس ها کاملا خشک شوند، بعد از این مدت آن را پودر کرده و استفاده کنید.

درست کردن دمنوش!

می توانید با پودر یا برگ های خشک شده این گیاه دمنوش مناسبی درست کنید، اگر می خواهید برای لاغری و شادابی خود نتیجه بهتری بگیرید آن را با چای سبز ترکیب کرده و دم کنید، برای این منظور دو قاشق چای خوری چای سبز را با نصف قاشق چای خوری از آن همراه با یک لیوان آب داغ به مدت 5 دقیقه دم کنید و بعد میل کنید، زعفران و زیره سبز به عنوان طعم دهنده می توانند مفید باشند.

کاربردهای برگ خشک کرفس

  1. این گیاه را می توانید در غذاهای مختلف استفاده کنید، علاوه بر اصل بودن به عنوان طعم دهنده نیز مصرف می شوند.
  2. دمنوش یا معجون های مختلف را می توان با آن ها امتحان کرد.
  3. در درست کردن انواع اسموتی و ترکیب های لاغری می توانید سراغ آن بروید.
  4. می توانید در خورشت هایی مانند قرمه سبزی نیز از این گیاه استفاده کنید.

کاربردهای برگ خشک کرفس

عوارض و موارد منع مصرف

هر چیزی که بیش از حد مصرف شود عوارضی در پی خواهد داشت، کرفس می تواند التهاب کلیه را در افراد دچار به التهاب افزایش دهد و برای زنان باردار نیز زیاد توصیه نمی شود، علاوه بر آن ممکن است باعث ایجاد حساسیت در برخی از افراد شود، این گیاه اگزالات فراوانی دارد و اگر به طور روزانه استفاده شود می تواند برای کسانی که سنگ کلیه و مثانه دارند مضر باشد، این کار باعث بدتر شدن اوضاع آن ها خواهد شد.

اگر در رژیم لاغری هستید ممکن است با رژیم غلط و مصرف بیش از حد کرفس صورتتان بیش از حد لاغر شود و زیر چشمتان گود بیفتد یا چربی خون بالا برود و پوستتان کم آب شود، در صورت انجام عمل جراحی نیز نباید تا دو هفته قبل سراغ آن رفت، کرفس برای کسانی که دچار افت فشارخون هستند نیز مضر است و مصرف بی رویه آن باعث ابتلا به بیماری های خطرناکی می شود.

حتماً بخوانید:

افراد مبتلا به صرع و اسهال بهتر است از این گیاه استفاده نکنند و زنان باردار مراقب سقط جنین باشند، علاوه بر این امکان ابتلا به صرع در نوزاد نیز بیشتر می شود، کرفس با فریز شدن مقدار زیادی از خواص خود را از دست می دهد و به همین جهت نباید بیش از 18 ماه به طور فریز نگه داری شود، در صورت خشک کردن مواد گیاه بیشتر حفظ خواهد شد، توجه کنید که مصرف تخم کرفس نیز برای ریه ضرر دارد و برای کسانی که به نور حساسیت دارند نیز توصیه نمی شود.

منبع : سحرانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا