دسته‌بندی نشده

روانشناس خوب ؛ درمانگری که مرزهای ذهنی مان را فراتر می برد

نگاهی موشکافانه به اوضاع روحی خودتان بیندازید. دیدگاه تان به زندگی چگونه است؟ آیا همه چیز یا حداقل بخشی از زندگی را مانند گردابی می بینید که در آن گیر کرده اید؟

روانشناس خوب در تهران اصطلاحی است که این روزها خیلی می شنویم. دنیای مان پیشرفته تر و مشکلاتمان پیچیده تر شده است. حالا اغلب ما به دنبال تراپیست حرفه ای هستیم که از حال درونی مان سر در بیاورد و از این منجلاب خود ساخته نجات پیدا کنیم.

همه ما کمابیش در طول زندگی با چالش هایی روبرو می شویم و احساس می کنیم دیگر هیچ کاری از ما ساخته نیست. اینجاست که بحرانهای روحی سر بر می آورند و اگر به موقع به آنها رسیدگی نکنیم، دمار از روزگارمان در می آورند. در دنیای پیشرفته و تلفیق شده با فضای مجازی مشکلات زندگی دو جنبه پیدا کرده اند. آگاهی هایمان افزایش پیدا کرده است. اما نمی دانیم چطور آنها را برای بهبود زندگی به کار بگیریم.

بهترین روانشناس برای باز کردن گره‌های روحی‌مان کیست؟

مطالعات روان‌شناسی سال‌هاست به علمی رازآلود برای پرده‌برداری از دنیای درون انسان و بازکردن گره‌های روحی و عاطفی‌ اش تبدیل ‌شده است. مطالعاتی که از محدوده تعریف‌ شده اش فراتر رفته است. اینجاست که روان‌شناسی با رفع اختلالات روحی افراد، به بهبود هرچه بیشتر بستر اجتماعی کمک می‌کند. دانش پیچیده‌ای که به مردم برای کنار آمدن با افکار و مدیریت احساسات شان کمک می کند. روانشناسی در حال حاضر به حرفه‌ای جذاب و نیازی ضروری تبدیل شده که حتی در کاهش جرائم قضایی نیز تاثیر بسزایی دارد.

با وجود بحرانهای جدیدی که دامن‌گیر زندگی های مدرن امروزی شده است، تنها یک روانشناس خوب و کار آزموده می تواند به افراد در خود کنترلگری احساسات کمک کند. این ‌چنین است که افراد به ‌عنوان زنجیره‌های اجتماع می آموزند در روابط با دیگران و ارتباط با خود درونی شان چگونه عمل کنند.

روانشناسان خوب به افراد برای ایجاد روابط و پیوندهای مؤثر و قوی کمک می‌کنند. ضمن اینکه کنار آمدن با رویدادهای زندگی را به آن‌ها آموزش می‌دهد. از نگاهی دیگر روان‌شناس متخصص به افراد می آموزد چگونه از قید و بندهایی که مانع دستیابی به اهداف شان است، رها شوند.

روانشناس خوب راهکارهای موثر می دهد

به هر حال این سوال مطرح است که یک روانشناس خوب چه ویژگی هایی دارد؟ اولین خصلت رواندرمانگر خوب گوش فرا دادن دلسوزانه به حرف‌های شماست که ترغیب تان می‌کند تا هر آنچه در وجودتان پنهان کرده اید، برای او بازگو کنید.

برای هر یک از ما در مواقع بحران روحی این سوال پیش می آید که نزد کدام روانشناس برویم؟ فرقی نمی‌کند این پروسه در یک جلسه خلاصه شود، یا اینکه به چند جلسه درمان نیاز داشته باشیم.

ازآنجایی‌که ایده‌ها و رویکردهای روان درمانی روزبه‌روز تغییر پیدا می‌کنند، روان‌شناسان نیز باید همپای این تغییرات، با آموزش دیدن، مطالعه و تحقیق، شرکت در سمینارها ، بررسی یافته‌های علمی مبتنی بر شواهد، پیوسته به روز باشند.

با توجه به پیچیدگی روابط امروزی، همفکری با سایر همکاران و ایده‌پردازی برای ارائه راهکارهای موثر روان درمانی می‌تواند در موفقیت روانشناسان امروزی بیشترین تاثیر را داشته باشد.

در مقابل هر گونه کمبود دانش و آگاهی می‌تواند به توصیه‌های نامناسب یا تشخیص نادرست منجر شده و به‌شدت برای فرد تحت درمان، آسیب‌رسان باشد.

همدلی اصل اول روانشناسی

احساس همدلی و نگرانی واقعی به‌ طور مشهودی در لحن بیان و زبان بدن روانشناس بروز پیدا می‌کند. این اولین عاملی است که به فرد آرامش می‌دهد و برای ادامه درمان انگیزه‌ بخش است.

هنگامی‌که متخصص روان درمانی مهارت‌هایی مانند گوش دادن فعال، تامل و تأیید را به کار می‌گیرد، مراجع تشویق می‌شود تا افکار و احساسات و باورهای سرکوب‌ شده اش را بیان کند.

دکتر روان‌شناس هنگامی‌که با کیس‌های مختلف روان‌درمانی مانند زندانیان، بیماران جنسی برخورد می‌کند، باید توانایی مدیریت واکنش‌ها و احساسات خود را داشته باشد. اهتمام ورزد تا طرف مقابل را کاملاً درک کند و با توصیه های به جا و مناسب، به مرور تغییراتی در رفتار فرد ایجاد کند.

روان‌شناس گاهی با بیماران پیچیده‌ای مواجه می‌شود که مثلاً مرتکب جنایت شده اند و از نظر جهان‌بینی و ارزش‌های اخلاقی کاملا متضاد هستند. در چنین موقعیت هایی روان‌شناس باید رفتار حرفه‌ای خود را حفظ کرده و از بروز واکنش‌های نامطلوب و ناگهانی پرهیز کند.

ویژگی‌های بهترین دکتر روانشناس

هر دکتر روانشناس خوب باید برای این‌که کار خود را به بهترین نحو انجام دهد، علاوه ‌بر بالا بردن مداوم آگاهی و دانش خود ویژگی‌های دیگری نیز داشته باشد. اشتیاق و تعهد برای کمک به دیگران و یادگیری مداوم مهم‌ترین مشخصه روان‌شناس خوب است. در کنار آن همدلی، توانایی حل مسئله، رازداری و صبوری قابلیت های او را تکمیل می‌کند.

بهترین مشاوره خانواده

روان‌شناس خانواده

روان‌شناس خانواده با انواعی از تعارضات در روابط بین اعضای خانواده روبرو است. عمده مشکلات خانواده ها به خصوص زوجین بخاطر سوء تفاهم و بیان نکردن شفاف انتظارات است. روانشناس در چنین مواردی با متدهای مختلف مشاوره فردی و گروهی برای حل تعارضات اقدام می کند. روان‌شناس خانواده در وهله اول باید یک شنونده تمام‌عیار و بی طرف باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های رفتاری بهترین مشاور خانواده این است که پیشاپیش کسی را قضاوت نمی‌کند. صحبت های همه افراد خانواده را به طور دقیق می شنود. در نهایت با کمال همدلی و هم‌دردی با همه اعضای خانواده صحبت می‌کند. در ضمن با شناخت کامل نقش مخرب یا صلح‌طلب هر فرد را شناسایی کرده و سعی می‌کند با راهبردهای مفید، پیوند عاطفی روابط را بازگرداند.

یکی از تأثیرگذارترین مهارت‌های دکترهای روانشناس با تجربه توانایی او در درک احساسات و عواطف طرف مقابل است. هنگامی‌که با روان‌شناس صحبت می‌کنید، باید کاملاً احساس کنید روان‌شناس احساستان را درک می کند.

در این صورت است که بهترین روانشناسان تشخیص می دهند چرا در مقابله با دیگران چنین واکنش‌هایی نشان می‌دهید. در وهله بعدی مهم‌ترین کار روان‌شناس پس از شنیدن مسئله، شناسایی مشکل و ارائه راه‌حل‌های مؤثر به زوجین و خانواده‌ها است. در واقع به طرفین تعارض کمک می‌کند مشکلات خود را واضح تر ببینند و توصیه‌های او را در حل این مشکلات به کار گیرند.

روانشناسی چه کمکی می کند؟

روان‌شناسی در واقع مطالعه رفتار انسان در ارتباط با ذهن او و همچنین متاثر از فرآیندهای مختلف فیزیولوژیکی است. تقویت روابط انسان‌ها، غلبه بر چالش‌ها، آموزش افراد برای لذت بردن از زندگی و ارتقای کیفیت زندگی مهم‌ترین اهداف روان‌شناسی امروزی است. هنگامی‌که روان‌شناس با بیمار ملاقات می‌کند فرآیند برقراری ارتباط مهم‌ترین بخشی است که در اعتمادسازی طرف مقابل کمک‌کننده است.

اگر شما هم تمایل دارید از طریق دکتر روانشناس آنلاین یا مراجعه حضوری برای بهبود شرایط روحی و روابط عاطفی تان گامی بردارید، کلینیک دکتر رامین علوی بهترین خدمات روان درمانی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا