دسته‌بندی نشده

رفع ورم و پف چشم

درمان‌ خانگی پف چشم

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با درمانهای مناسب برای رفع پف چشم آشنا شوید.

درمان‌ خانگی عفونت چشم

علت پف کردن چشم ها

پُف کردن چشم‌ها می‌تواند دلایل متعددی از جمله بیداری شبانه، تغییرات هورمونی، آلرژی‌ها، کم‌ کاری تیروئید، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های پوستی و خستگی داشته باشد.درمانگران طب رایج و طب سنتی در جهان دلایل مختلفی برای تیرگی دور چشم و حلقه‌های سیاه اطراف چشم مطرح می‌کنند، برخی از آن‌ها خستگی، کار زیاد، تنظیم نبودن ساعت خواب و تغذیه نامناسب را دلیل بروز این مسئله می‌دانند و گروهی خون‌رسانی نامناسب به ناحیه چشم، استرس و ناراحتی‌های کلیوی را عامل بروز این تیرگی‌ها معرفی می‌کنند و متناسب با علت به‌وجود آمدن این تیرگی، نسخه‌هایی را جهت درمان ارائه می‌کنند.

یکی از دلایل این امر از نظر متخصصان فرآیند طبیعی افزایش سن است . مقدار مشخصی از چربی به طور طبیعی زیر چشم وجود دارد که توسط بافت هم بند نگه داشته شده است. به مرور با افزایش سن، این بافت هم بند سست تر شده و باعث می شود که چربی به سمت بیرون تمایل یابد و در نتیجه پف کردگی خفیفی زیر چشم ظاهر شود. به مرور زمان این پف بزرگتر شده ، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و تمام این اتفاقات منجر به تشکیل کیسه ای قابل توجه زیر چشمان می شود.

سرعت وقوع این فرآیند بستگی زیادی به خصلت ژنتیکی دارد و اینکه چه زمان این فرآیند شروع شده است. یعنی ویژگی ارث در این زمینه نقش ایفا می کند. تنها عامل ارث در این زمینه مهم نیست بلکه فاکتور سبک زندگی نیز در این بین حائز اهمیت است.آیا خود را از خوابیدن محروم می کنید؟آیا غذاهای پر نمک زیاد مصرف می کنید و بعد به دنبال آن مقدار فراوانی آب می نوشید؟ آیا به اندازه کافی ورزش نمی کنید؟تمام این فاکتورها سبب می شود که پف کردگی چشم زودتر از وقت انتظار ظاهر شود. بعضی مواقع بیماری مزمن سینوسی و یا آلرژی دماغی باعث بروز این مشکل می شود. آماس و سپس خالی شدن تورم به صورت ممتد سبب شل شدن پوست می شود و نهایتا تشکیل کیسه می دهد.

بنابراین اگر اغلب بینی شما گرفته، استخوان گونه و زیر ابرو درد دارد، چشمان خارش دارد و آبکی است و به نظر می رسد که پف کرده است بهتر است به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید. شاید مداوای بیماری های سینوسی و آلرژیک خود به خود باعث رفع پف کردگی زیر چشم شود. تدبیر دیگری که در این زمینه ارائه می شود این است که در هنگام خواب بالشی بزرگ زیر سر قرار دهید تا سر بالاتر از بقیه بدن قرار گیرد و به گونه ای زه کشی از بخش صورت انجام شود. با این روش تورم زیر چشم کاهش می یابد.

درمان ورم چشم در طب سنتی

درمان های ممکن برای درمان ورم چشم

در فرهنگ عامه درمانهای مختلفی برای مقابله با این مشکل پیشنهاد شده است، مثلا قرار دادن کیسه چای یخ کرده در محل پف، یک قطعه خیار، یا قرار دادن پشت قاشق یخ زده در محل. تمام این روش ها به طورموقت کارساز است زیرا سرما به طور موثری در این زمینه عمل می کند. یکی از متخصصان پوست معتقد است که کیسه چای سبز در این مورد موثر تر عمل می کند زیرا حاوی مواد شیمیایی ضد التهابی به نام EGCG است که مانع از افزایش مایع زیر چشم می شود.

نوعی درمان موقت دیگر که تاثیر طولانی تری دارد تزریق مواد چگال افزا است که با عناوینی مثل Restylane ، Judvederm وجود دارد و درست زیر چشم تزریق می شود. بوتاکس نیز در این زمینه موثر شناخته شده است. تاثیر این مواد تزریقی ۸ تا ۹ ماه است. اما ماندگارترین روش برای از بین بردن پف چشم، عمل جراحی است که طی آن میله الکترونیکی باریکی در محل پف وارد کرده و باعث ذوب شدن چربی این محل می شود. این عمل با بیهوشی موضعی صورت می گیرد و دو هفته زمان لازم است تا محل جراحی التیام یابد. ضمنا این عمل هزینه چشمگیری در بر دارد.

درمان ورم چشم در طب سنتی

روشهای درمان ورم چشم در طب سنتی

چند مورد از راهکارهای طب سنتی برای درمان خانگی این بیماری به طور خلاصه عبارتند از:

سیب زمینی

مقداری سیب زمینی خام را رنده کنید و در گاز یا پارچه تمیز بریزید و روی چشمان خود قرار دهید و این درمان را هر شب انجام دهید.

گل شقایق

در طب سنتی، این گیاه دارویی را به عنوان ضماد برای درمان ورم چشم استفاده میکنند.

اسفند

شستشوی چشمها با آب جوشانده اسفند برای فرو نشاندن التهاب چشمها مفید است.

اسفرزه

یکی دیگر از روشهای درمان گیاهی وم چشم استفاده از لعاب اسفرزه است. کاربرد لعاب اسفرزه که با حرارت کم پخته شده است برای شستشو و درمان تورم چشم بسیار مفید میباشد.

غازیاقی

استفاده از آب دم کرده 30 تا 40 گرم برگ گیاه دارویی غازیانی در یک لیتر آب نیز از دیگر درمانهای مفید برای این بیماری است. به این منظور محلول تهیه شده را صورت کمپرس بر روی چشمها قرار دهید. این کار باعث کاهش ورم، درد و حتی رفع چرک چشم خواهد شد.

ساقه و برگ گندم

درمانگران طب گیاهی معتقدند، از دم کرده ساقه و برگهای گندم در یک لیتر آب محلولی به دست می آید که شستشو با آن هر نوع ورم چشم را معالجه خواهد نمود.

تخم کاهو

شستشو ی چشمها با جوشانده تخم کاهو درمان موثری برای ورم و چشم درد است.

روغن کرچک

از دیگر روشهای درمانآماس چشم استفاده از روغن کرچک است . به این منظور از این روغن به میزان 3 قطره در چشم بچکانید.

سفیده تخم مرغ

مقداری سفیده تخم مرغ را با پرهای گیاه گل محمدی مخلوط نموده و پشت چشم قرار دهید. ورم چشم را معالجه میکند. استفاده از زرده تخم مرغ خام نیز برای رفع خستگی چشم ها مفید است.

بابونه

استفاده از جوشانده بابونه نیز یکی دیگر از راهکارهای طب سنتی برای تسکین تورم چشم است. برای تهیه این جوشانده 3 قاشق سوپخوری گیاه بابونه را در سه فنجان آب جوش بریزید و بیست دقیقه آن را دم کنید. سپس با آن چشم را شستشو دهید.

جعفری

سبزی جعفری سرشار از ویتامین آ است. استفاده از ضماد جعفری در مورد درمان ورم چرکی چشمها استفاده میشود.

خربزه

یکی دیگر از روشهای طب سنتی برای درمان ورم چشم استعمال موضعی گوشت خربزه شبها بر پشت چشم است. همچنین دادن بخور تخم و پوست خربزه برای ورمی که ناشی از سرماخوردگی در برف باشد بسیار موثر است.

شیرین بیان

استفاده از گیاه شیرین بیان و شستشوی چشمها با محلول تهیه شده از آن نیز برای درمان ورم ملتحمه چشم مفید است. به این منظور دویست گرم ریشه شیرین بیان را در یک لیتر آب انقدر بجوشانید تا سه چهارم آن تبخیر شود و از آن برای شستشوی چشم استفاده کنید.

درمان ورم چشم در طب سنتی

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا