دسته‌بندی نشده

راهکارها و توصیه‌ ها برای جلوگیری از قضا شدن نماز صبح

چگونه از قضا شدن نماز صبح جلوگیری کنیم؟

چه راهکارهایی پیشنهاد می‌کنید که بتوانیم برای نماز صبح بیدار شویم و نمازمان قضا نشود؟

  • تقویت ایمان به خدا و آموزه‌های دین

ایمان به خدا و آموزه‌های دین اسلام به‌ عنوان راه‌ و برنامه سعادت بشر، پشتوانه و تکیه‌گاه انجام تمام فرایض و اعمال عبادی است. در خصوص نماز صبح نیز، از آنجا که خواندن به‌ موقع آن ممکن است دشوار باشد، ایمان به خدا نقشی اساسی دارد. غفلت و سبک شمردن نماز صبح نشانگر ایمان ضعیف و مداومت در انجام آن قوت ایمان فرد را نشان می‌دهد. از همین جهت سعی در تحکیم و بهبود ایمان، در انجام اعمالی عبادی چون نماز صبح راهگشاست.

  • تلاش برای معرفت کافی به واجبات دین

به طور کلی شناخت و معرفت کافی به یک امر، انجام آن را از حیث روانی موجه‌تر و به تبع آن راحت‌تر می‌کند. معرفت به اصول و واجبات دینی، به‌ ویژه نمازهای یومیه، انسان را در برنامه‌ریزی و مداومت در آن‌ها یاری می‌کند. نماز صبح و مداومت در اول وقت خواندن آن نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر فرد مسلمان نسبت به آثار و برکات نماز صبح و همچنین عواقب قضا شدن آن علم داشته باشد، تلاش و ممارثت بیشتری در آن به خرج می‌دهد.

نوشته های مشابه

قضا شدن نماز صبح

بیدار شدن برای نماز صبح و اول وقت خواندن آن، نیازمند مداومت و اراده‌ای قوی است. امام علی (ع) می‌فرمایند: «به وسیله‌ اراده و عزم، بر سستی غلبه کنید.» تلاش برای تقویت اراده با تمرین و برنامه‌ریزی قطعا موجب آسان شدن خواندن نماز اول وقت می‌شود.

  • ترک گناه و استغفار قبل از خواب

نماز و ترک گناهان رابطه‌ای دو سویه دارند. همان طور که خواندن نماز موجب دوری از گناه و رهایی از دام آن می‌شود، ترک گناهان نیز موجب بالا رفتن کیفیت نماز و راحتی در اقامه اول وقت آن می‌شود. از سویی دیگر استغفار از گناهان پیش از خوابیدن، بنابر توصیه بزرگان دینی، از راهکارهای جلوگیری از قضا شدن نماز صبح است.

از آن‌جا که نماز در حقیقت فرصتی است تا انسان با خدای خویش صحبت کند، و این توفیقی است که از جانب حضرت دوست، نصیب بندگانش می‌شود تا بتوانند در طول شبانه روز دقایقی را با معبود خویش به مناجات بپردازند.
لذا درخواست پیامبران و اولیای الهی از خداوند این بود که ما را توفیق ده تا در زمره نمازگزاران باشیم. قرآن کریم از زبان حضرت ابراهیم خلیل (علیه السلام) چنین نقل می‌کند:«رَبِّ اجْعَلْنی‌ مُقیمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‌ رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ».

پروردگارا، مرا برپا کننده نماز قرار ده، و از فرزندانم (نیز چنین فرما)، پروردگارا دعای مرا بپذیر.این مسئله آن‌قدر برای ابراهیم(علیه السلام) اهمیت دارد که بعد از درخواست از خدا، دوباره می‌فرماید این درخواست مرا اجابت کن.

چکار کنیم تا نماز صبحمان قضا نشود؟

علاوه بر شوق و اشتیاقی که انسان را وادار می‌کند تا وی برای مناجات و سخن گفتن با معشوقش هیچ فرصتی را از دست ندهد، برخی کارهای طبیعی؛ مانند دیر نخوابیدن، تنظیم ساعت هشدار و… نیز می‌تواند انسان نمازگزار را در این مهم به کمک نمایند.

حتماً بخوانید:

راهکارها و دستور العمل‌هایی نیز در ضمن روایات از سوی پیامبر(صلی الله علیه وآله) و ائمه(علیهم السلام) به ما رسیده است که آنها نیز بهترین راهکار برای به موقع بیدار شدن جهت اقامه نماز صبح خواهند بود.
امام صادق (علیه السلام) از پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) نقل می‌کند:«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ قَالَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه وآله) مَنْ أَرَادَ شَیْئاً مِنْ قِیَامِ اللَّیْلِ وَ أَخَذَ مَضْجَعَهُ فَلْیَقُلْ- بِسْمِ اللَّهِ اللَّهُمَّ لَا تُؤْمِنِّی مَکْرَکَ وَ لَا تُنْسِنِی ذِکْرَکَ وَ لَا تَجْعَلْنِی مِنَ الْغَافِلِینَ أَقُومُ سَاعَةَ کَذَا وَ کَذَا إِلَّا وَکَّلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مَلَکاً یُنَبِّهُهُ تِلْکَ السَّاعَةَ»؛
هر کس که بخواهد شب برای عبادت برخیزد؛ چون در بستر خود خوابید بگوید: (بسم اللَّه) بار خدایا مرا از مکرِ خود آسوده مدار، یاد خودت را از خاطرم مبر و مرا در گروه غافلان قرار مده، من در فلان ساعت برخیزم. محققاً خدای متعال برای او فرشته‌ای می‌گمارد که او را همان ساعت بیدار کند.

جلوگیری از قضا شدن نماز

همچنین امام صادق(علیه السلام) خود در این زمینه می‌فرماید:«عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ:مَا مِنْ أَحَدٍ یَقْرَأُ آخِرَ الْکَهْفِ عِنْدَ النَّوْمِ إِلَّا تَیَقَّظَ فِی السَّاعَةِ الَّتِی یُرِید»؛
هیچ کس نیست که (آیه) آخر سوره کهف را هنگام خوابیدن بخواند، مگر این‌که در هر ساعتی که بخواهد از خواب بیدار شود.

منبع : ویکی پرسش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا