دسته‌بندی نشده

راهکارهایی برای خنک نگهداشتن بدن در فصل گرما

چگونه در تابستان خود را خنک نگه داریم؟

دلگرم : در تابستان به دلیل تعریق بیشتر و خروج بیشتر کلریدسدیم از بدن و تاثیر این فعل و انفعال شیمیایی بر سلسله اعصاب مغز، آستانه تحمل افراد پایین می آید و آمار پرخاشگری بالاتر می رود. پس با آشنایی با ترفند های این مقاله خنک شوید و بر اعصابتان مسلط شوید.

چه چیزی باعث عرق کردن در گرما می‌شود؟

هنگامی‌که بدنمان گرم‌تر می‌شود عرق می‌کنیم تا خودمان را خنک کنیم. این یک فرایند طبیعی بدن است که تنظیم حرارت نام دارد.

هنگامی‌که دمای هوا گرم‌ تر می‌شود، کمی طول می‌کشد تا بدن ما با آن تنظیم شود، بنابراین ممکن است بیش‌ از حد معمول عرق کنید چون بدنتان سخت‌تر کار می‌کند تا شما را خنک کند.

پیشگیری از کاهش آستانه تحمل در گرما

نکته مهم این است که برای پیشگیری از کاهش آستانه تحمل در گرما در قدم اول باید محیط را مناسب‌سازی کنیم. مثلا اگر در حال رانندگی هستیم و در اوج ساعات پرترافیک و گرم قرار داریم، باید هوای داخل اتومبیل‌ مان را خنک نگه داریم.

به این معنا که هرچند وقت یک بار کولر ماشین را روشن کنیم یا شیشه‌ها را کمی پایین بیاوریم تا تبادل هوا صورت گیرد. در قدم دوم باید در طول روز مایعات خنک (نه سرد و یخ‌زده) مصرف کنیم تا تحمل گرما برایمان آسان‌تر شود.

استحمام روزانه نیز در کاهش عصبانیت‌های فصل گرم موثر است زیرا عرق و ضایعات ناشی از آن را از روی سطح پوست بدن پاک کرده و از کاهش آستانه تحمل افراد تا حد زیادی جلوگیری می کند.

از طرف دیگر، استحمام موجب حفظ روحیه شاداب و القای حس سرزندگی افراد می شود و همین موضوع می تواند از بروز عصبانیت‌ها و حتی خودخوریهای گاهی نا به‌ جا پیشگیری کند. البته نقش پوشش‌ را نیز نمی توان نادیده گرفت.

لباسی که پوشیده‌ایم می تواند مانع بروز خشم ما ‌شود؟!

یعنی این که نوع پوشش ما در میزان آستانه تحمل‌مان در تابستان موثر است؟

موضوع را جالب عنوان کردید اما جوابتان واقعا مثبت است. لباس‌های رنگ تیره و پلاستیکی تعریق بدن را افزایش می دهند و همان‌طور که به آن اشاره کردم، این تعریق تغییر در الکترولیت‌های بدن را به دنبال دارد و آستانه تحمل فرد را در گرما کاهش می دهد.

در مقابل پوشیدن لباس‌هایی با رنگ روشن و از جنس نخ و پنبه، حس گرم بودن هوا را کمتر القا میکند و از تعریق زیاد بدن هم جلوگیری میکند و بالطبع موجب کاهش بروز خشم و عصبانیت‌ می شود.

راهکارهایی برای خنک نگهداشتن بدن در فصل گرما

چگونه خودتان را در گرما خنک کنید

برای وقتی احساس گرما می‌کنید در اینجا چند راهنمایی آورده شده است:

  • آب کافی بنوشید. هرچه بیشتر آب بنوشید، بدنتان برای خنک نگه‌داشتن شما مؤثرتر عمل خواهد کرد. آب بنوشید – نه نوشیدنی‌های گازدار و الکلی که باعث می‌شوند آب بدن شما از دست برود.
  • برای خنک ماندن هنگام ورزش، از تمرین در وسط روز خودداری کنید. اگر باید بیرون ورزش کنید، صبح زود این کار را انجام دهید که دما پایین‌تر است.
  • لباس سبک و رنگ روشن با پارچه‌های طبیعی مانند پنبه و کتان بپوشید، زیرا کمک خواهند کرد که پوست شما نفس بکشد و عرق شما تبخیر شود تا خنک شوید.
  • ما حدود ۳۰۰ میلی‌لیتر در روز از هر دو پا عرق می‌کنیم، پس اگر می‌توانید، صندل یا دمپایی لاانگشتی بپوشید تا امکان تبخیر عرق پاهایتان فراهم شود.
  • از پنکه برای گردش هوا از پنجره‌های باز استفاده کنید. پرده‌هایتان را در طول روز بکشید تا وقتی بیرون هستید خانهٔ شما گرم نشود.
  • باوجودی که غذاهای تند باعث می‌شود بیشتر عرق کنید، این غذاها در گرما می‌تواند چیز خوبی باشد چون عرق کردن کمک می‌کند خنک شوید. همین منطق برای نوشیدنی‌های گرم صدق می‌کند، ولی حتماً همراه با چای و قهوه مقدار زیادی آب هم بنوشید، چون کافئین باعث می‌شود آب بدنتان از دست برود.
  • برای خنک شدن سریع، مچ دست‌هایتان را زیر شیر آب سرد بگیرید یا افشانه آبی در یخچال نگه‌دارید تا بتوانید سریع پشنگ خنک‌کننده‌ای به صورتتان بزنید.
  • چند دستمال مرطوب در کیفتان نگه‌دارید تا اگر احساس گرما یا خیسی چسبناک کردید، بتوانید دست‌ها، صورت و گردنتان را خنک و تمیز کنید.
  • کسانی که در گرما بیش‌ ازحد عرق می‌کنند، می‌توانند ضدعرق‌های با محافظت اضافی، مانند رکسونا Maximum Protection را امتحان کنند.
  • برای خنک شدن در شب، پاهایتان را در آب سرد بشویید یا پیش از رفتن به خواب دوش آب سرد بگیرید – به‌ویژه اگر در طول شب گرمتان می‌شود یا شب‌ها عرق می‌کنید.
  • برای خنک شدن در رختخواب، سعی کنید روبالشی‌ها یا ملافه‌ها را در طول روز در یک کیسهٔ پلاستیکی در یخچال نگه‌دارید. شب دوباره آن‌ها را روی تخت پهن کنید. پارچه وقتی دارید سعی می‌کنید به خواب بروید خنک خواهد ماند.

راهکارهایی برای خنک نگهداشتن بدن در فصل گرما

بیشتر بخوانید :

بهترین تغذیه در دوران قاعدگی از نظر طب سنتی ایران

خطراتی که با مصرف غذای شب مانده سرمان می آید | فلج تنفسی

۱۰ ماده غذایی خنک کننده | با این مواد غذایی در تابستان خنک شوید

میوه و مواد غذایی خنک کننده بدن

1. هندوانه خنک کننده بدن

این میوه غنی از آب ، در کاهش حرارت و گرمای بدن بسیار موثر است. آب موجود در این میوه ، بدن را هیدراته و خنک نگه میدارد. اکنون میدانید که چرا باید در تابستان زیاد هندوانه مصرف کرد.

2. خربزه شیرین برای خنک شدن بدن

این میوه دیگری است که میتواند حرارت بدن را کاهش دهد. در طول تابستان خربزه را نیز در رژیم غذایی خود جای دهید.

3. خیار خنک کننده بدن

این میوه تابستانی ، غنی از آب میباشد و بر روی بدن تاثیر خنک کننده دارد.هر روز 1 عدد خیار مصرف کنید تا به طور طبیعی حرارت بدن را کاهش دهد.

4. نعنا خنک کننده بدن

نعنا به عنوان یک درمان خانگی تاثیر خنک کننده بر روی بدن دارد. آب برگ نعنا بهترین دارو ، برای کاهش و پایین آوردن دمای بدن است.

5. تربچه از مواد غذایی خنک کننده بدن

این سبزی ، منبع غنی از ویتامین C ، یک آنتی اکسیدان است که حرارت بدن را کاهش میدهد.تربچه همچنین ، دارای خواص ضد التهابی است که با تنش گرمایی نیز مبارزه میکند.

6. مواد غذایی خنک کننده بدن و تاثیر کنجد

این یکی دیگر از داروهای خانگی برای کاهش حرارت بدن به طور طبیعی است. مقداری دانه کنجد را با آب بنوشید تا بدن خود را خنک نگه دارید.

7. دانه های رازیانه برای خنک کردن بدن

1 شب تا صبح ، دانه های رازیانه را درون آب خیس کنید و صبح روز بعد ، برای کاهش حرارت بدن آن را بنوشید.

8. آب نارگیل از مواد غذایی خنک کننده بدن

نوشیدن آب نارگیل یکی از بهترین داروهای خانگی برای کاهش حرارت بدن و مبارزه با مشکلات و بیماری های تابستانی مانند :کم آبی بدن و عفونت است.

9. تاثیر انار در خنک کردن بدن

برای حفظ دمای بدن و خنک نگه داشتن به طور طبیعی ، روزانه یک لیوان آب انار بنوشید بنابراین استفاده از انار در تابستان ، به خاطر مزایای شگفت انگیز آن به شدت توصیه میشود.

10. دانه های خشخاش از مواد غذایی خنک کننده بدن

یک مشت از دانه های خشخاش را درون آب بریزید و قبل از خواب مصرف کنید ، دانه های خشخاش باعث خواب میشوند و دمای بدن را نیز تنظیم میکنند.

11. خنک کردن بدن با دانه های زغال اخته

این یکی از محبوب ترین داروهای خانگی برای کاهش حرارت بدن است.

یک قاشق غذا خوری از دانه های زغال اخته را درون یک لیوان آب بریزید. اجازه دهید تا یک شبانه روز بماند و سپس صبح روز بعد بنوشید.

12. شیر سرد از مواد غذایی خنک کننده بدن

مایعات خنک و سالم ، مانند شیر یا آبلیمو ، تاثیر بسزایی در کاهش دما و گرمای بدن دارد، شیر سرد را با عسل ترکیب کنید و هر روز صبح با شکم خالی بنوشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا