دسته‌بندی نشده

دو روش عالی برای تعیین حد و مرز کودک بدون غرغر و تنش !

حد و مرز کودکان چگونه گذاشته شود ؟

تعیین حد و مرز برای کودکان در موضوعات مختلف، از جمله استفاده از اینترنت، تلویزیون و بازی‌ها، مصرف شکلات و شیرینی‌ها و غیره، بسیار مهم است. این مرزها و حدود برای هر کودک می‌تواند متفاوت باشد و باید با توجه به سن و توانایی کودک درک شود. در ادامه، به برخی اصول عمومی برای تعیین حد و مرزها برای کودکان اشاره خواهیم کرد:

  • صفر و 100 نباشید !

اگر شما در قبال کودک خود بیش از حد سختگیر باشید، ممکن است به او آسیب بزنید.
از طرف دیگر، اگر شما حد و مرزهای لازم را تعیین نکنید و کودک را ملزم به رعایت آن‌ها نکنید، او توانایی کنترل رفتارهای خود را به دست نخواهد آورد و در آینده ممکن است با مشکلات جدی مواجه شود، مانند طرد شدن از گروه دوستان و هم‌کلاسی‌ها یا مشکلات رفتاری در مهدکودک و مدرسه.
شاید فکر کنید که اگر به کودک خود اجازه دهید تمام کارها را مطابق میل خود انجام دهد، او خوشحال خواهد بود و شما نیز به عنوان پدر و مادر نقش خود را به درستی ایفا کرده‌اید، اما این ایده اشتباه است.
زیرا کودکی که تمام کارها مطابق میل خود انجام شود، خود را همه‌کاره و صاحب‌اختیار همه چیز می‌داند و این تصور برای کودک، تصوری گمراه‌کننده است.

حتماً بخوانید:

حد و مرز برای کودک

و حالا این 2 قانون ساده به شما کمک می کند تا به راحتی و بدون از دست دادن علاقه فرزندتان، آنها را تربیت کنید:

  • قانون اول: بدون غرغر و تنش فقط با صحبت کردن

حد و مرز کودک

والدین باید به صورت کاملاً منطقی، حد و مرزهای محکمی را برای کودکان تعیین کنند، بدون هیچ گونه عصبانیت، غرغر، تهدید و هشدارهای تکراری. والدین می‌توانند حد و مرزی تعیین کنند که بدون تنش و درگیری قابل اجرا باشد. والدین باید در برابر غرغر کردن و عکس العمل‌های کودکان صبور باشند.
این حد و مرزها در هر خانواده با فرهنگ مختلف متفاوت است و باید‌ها و نباید‌هایی که در هر خانواده جهت آسایش و راحتی اعضا وجود دارد، این حد و مرزها را می‌سازد.

بطور مثال، اگر فرزند شما تمایل به انجام کاری دارد که به صلاحش نیست، کافیست با ملایمت به او بگویید: “من تو را دوست دارم و می‌دانم که این کار به تو ضرر می‌رساند. لازم نیست هیچ گونه خشونتی در کار باشد.”
فرزند شما ممکن است تمامی راه‌های ممکن را یکی یکی امتحان کند تا شما را راضی کند.
در این مواقع، تنها کاری که شما باید انجام دهید، این است که یک جمله برای خود انتخاب کنید و با یک لبخند مهربان آن را بر زبان بیاورید.
جملاتی مثل “من دوستت دارم” یا حتی خواندن یک شعر، یا اصلاً سکوت مطلق به همراه لبخند محبت‌آمیز!

حد و مرز برای کودک

گاهی کودک شما با فریاد و گریه درخواست خود را به زبان می‌آورد، مهم نیست شما تنها با همان جمله مخصوص و لبخند به او بگویید تا زمانی که صدای تو به اندازه من ملایم نشده نمی‌توانم خواسته ات را درک کنم و سپس صبور باشید تا کودکتان تمامی راه‌های ممکن را برای راضی کردن شما امتحان کند.
فقط صبور باشید، پس از تمام گریه‌ها و فریادها و… آرام می‌شود و دقیقاً همان کاری را انجام می‌دهد که باب میل شماست.
شاید فقط ۲ یا ۳ بار لازم باشد این حرکات پرطنش مثل فریاد و گریه را از او تحمل کنید ولی در مراتب بعدی، فرزندتان باور می‌کند که اینگونه حرکات در تصمیم شما هیچ اثری ندارد.

تعیین حد و مرز کودک

  • قانون دوم: کودک با عواقب اشتباهش مواجه شود

زمانی که کودکان مشکل ایجاد می‌کنند، والدین باید عواقب آن را به شیوه درستی به خودشان واگذار کنند. والدین برای اینکه کودکان مشکل را حل کنند، باید آنها را تشویق کنند، البته به شرطی که حل مشکل توسط خود آنها، باعث دردسر دیگران نشود. همدردی والدین با کودک به این صورت است که قبل از مشاهده عواقب کارشان باید مساله را حل کنند.

  • مهمترین نکته :

باید به خاطر داشت که تعیین حد و مرز برای کودک و استفاده از قوانین همیشه موثر نیست، زیرا کودک ممکن است بازیگوشی و سرپیچی کند. در این صورت چه باید کرد؟ به عنوان مثال، فرض کنید کودک شما از یک قانون سرپیچی کرده و خطایی را پنهان کرده است. حالا، پیش از اینکه با عواقب جدی این اشتباه مواجه شود، به شما می‌آید و به کارش اعتراف می‌کند.
در این موقعیت، چه باید کرد؟ پیشنهاد ما این است که برای فرزندتان جشن صداقت بگیرید.
زیرا در این لحظه، یکی از بهترین تصمیمات زندگی خود را گرفته است. او اکنون پیامدهای کارش را می‌داند و پیش از اینکه به مشکلات بزرگی برخورد کند، مسئولیت اشتباهش را بپذیرد و به طور غیرمستقیم به شما بگوید که حاضر است جبران کند.
اما احتمالاً برای این کار به کمک شما نیاز دارد. بنابراین، سعی کنید تجربه‌ای مثبت از صداقت در ذهنش بسازید، که ارزشمندترین چیزی است که در زندگی به آن نیاز دارد.
حتی می‌توانید به عنوان هدیه در جشن صداقت، به کودکتان کتاب هدیه دهید تا به کتابخوانی تشویق شود و اثرات صداقتش را بهتر ببیند. برای این منظور، می‌توانید در صفحه کتاب کودک، بر اساس رده‌بندی سنی کودکتان و همچنین موضوعات مدنظرتان، کتاب‌های مناسب برای کودکان را بررسی کنید و سفارش دهید.

separator line

بیشتر بخوانید

9 راهکار طلایی برای داشتن قوی ترین کودک دنیا !

فریاد کشیدن با کودک چه می کند ؟!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا