دسته‌بندی نشده

دومپرکس چیست و چرا تجویز می شود؟

موارد مصرف قرص دومپرکس

دومپرکس (DOMPREX) نام تجاری داروی دومپریدون است است که با منظم کردن حرکات دستگاه گوارش حالت تهوع و استفراغ را رفع می ‌کند. در برخی موارد از این دارو جهت رفع مشکل رفلاکس معده یا اصطلاحا ترش کردن هم استفاده می‌شود. سردرد، خشکی دهان، گیجی، خستگی مفرط، زودرنجی و تشنج برخی از عوارض مصرف این دارو می‌باشد.

دومپرکس داروی پرکاربردی است که جهت برطرف کردن حالت تهوع یا استفراغ مصرف می شود. احساس تهوع اگرچه یک علامت شایع می باشد اما می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. داروهای ضد تهوع مانند دومپرکس را تنها زمانی می توانید مصرف کنید که علت تهوع شما مشخص شده باشد. دومپرکس با کمک به تسریع حرکت غذا در دستگاه گوارش ، تهوع را مهار می نماید.

مکانیسم اثر دومپرکس

دومپرکس یک آنتاگونیست دوپامین است که دارای عملکرد مشابه متوکلوپرامید است از این دارو به عنوان یک ضد تهوع برای درمان کوتاه مدت، استفراغ، به علل گوناگون استفاده می شود.

فارماکوکینتیک دومپرکس

میزان زیست دستیابی دومپرکس تنها حدود 15% در حالت ناشتا با یک دوز خوراکی می باشد اگر چه با تجویز دارو به همراه غذا این میزان افزایش می یابد. از علل زیست دستیابی کم دارو متابولیسم روده ای و مسیر اول کبدی آن می باشد.

میزان زیست دستیابی فرم مقعدی دارو مشابه با فرم خوراکی است اگر چه اوج غلظت پلاسمایی آن بعد از حدود یک ساعت به دست می آید که در مورد فرم خوراکی این عدد 30 دقیقه می باشد.

دومپرکس بیش از 90% به پروتیئن های پلاسما اتصال می یابد و نیمه عمرحذف نهایی آن حدود 5/7 ساعت است. به طور اساسی توسط متابولیسم وسیع از خون برداشت می گردد.

حدود 30% دوز خوراکی در ادرار طی 24 ساعت دفع می شود که تقریباً کل آن به صورت متابولیت ها می باشد و باقی توسط مدفوع طی چندین روز دفع می گردد که حدود 10% به صورت داروی تغییر نکرده می باشد. به سهولت از سد خونی مغزی عبور نمی کند. مقادیر کمی از آن در شیر مادر توزیع می شوند که غلظت آن به حد یک چهارم غلظت در سرم مادر می رسد.

دومپرکس

پیش از مصرف مصرف دومپرکس

  • در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک اطلاع دهید .
  • در صورت سابقه ی مشکلات کبدی ، ضربان قلب نامنظم ، گوارشی (انسداد یا خونریزی دستگاه گوارشی)و حساسیت دارویی پزشک خود را مطلع نمایید.
  • از آنجا که دومپرکس می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

مصرف دومپرکس در دوران حاملگی

مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد.

مصرف دومپرکس در دوران شیردهی

مصرف دومپرکس در دوران بارداری تنها در صورت ارجحیت سلامت مادر تجویز شود. در دوران شیردهی مجاز به استفاده هستیم.

میزان و نحوه مصرف دومپرکس

  1. اگرچه باید دومپرکس را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف نمایید، اما معمولاً مقدار مصرف روزانه ی آن برای بزرگسالان و افراد بالای ۱۶سال، یک قرص، سه مرتبه در روز می باشد.
  2. از مصرف بیش از سه قرص دومپرکس در ۲۴ساعت خودداری نمایید .
  3. در صورتی که مصرف دومپرکس برای کودک شما تجویز شده است، مقدار مصرف آن باید توسط پزشک محاسبه گردد.
  4. بهتر است مصرف دومپرکس را نیم ساعت پیش از غذا مصرف کنید.با این حال مصرف پس از غذا نیز موثر می باشد اما زمان بیشتری طول می کشد تا اثر نماید.
  5. درمان با مصرف دومپرکس عموماً کوتاه مدت می باشد و بیشتر از هفت روز طول نمی کشد.

قرص دومپرکس

عوارض شایع دومپرکس

  • خشکی دهان از علائم مربوط به مصرف دومپرکس می باشد که با آدامس یا آبنبات فاقد شکر می توان آن را برطرف نمود .
  • ضربان قلب بالا و از هوش رفتن در برخی افراد مصرف کننده ی این دارو مشاهده می شود. در صورت وقوع این علائم به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • در صورت احساس اضطراب، خواب آلودگی، ضعف، سردرد و اسهال با پزشک خود مشورت نمایید تا راهکار مناسب را دریافت نمایید.
  • در صورت ورم و دردناکی سینه ها، قاعدگی نامنظم، ترشح شیر غیر معمول از سینه ها، لکه های قرمز و خارش پوستی پزشک خود را مطلع سازید.

تداخلات دارویی دومپرکس

دومپرکس همانند دیگر آنتاگونسیت های دوپامین بر ضد اثر هیپوپرولاکتینمی داروهایی مثل bromocriptine عمل می کند. به علاوه آثار پروکینتیک این دارو می تواند میزان جذب بعضی داروها را تغییر دهد. آنالژزیک های اوپوئیدی و آنتی موسکارین ها می توانند بر خلاف اثر پروکینتیک این دارو عمل کنند.

موارد منع مصرف دومپرکس

دومپرکس نباید برای پیش گیری از تهوع و استفراغ پس از عمل جراحی استفاده کرد.

نکات پزشکی در رابطه با دومپرکس

دومپرکس از صد خونی مغزی عبور نمی کند و احتمال بروز واکنش خارج هرمی و خواب آلودگی آن در مقایسه با متوکلوپرامید بسیار کمتر است. این دارو نباید برای درمان استفراغ های مزمن به طور طولانی مدت استفاده کرد.

شرایط نگهداری قرص دومپرکس

در دمای کمتر از 25 درجه سانتی گراد نگهداری شود. از رطوبت و نور دور بماند.

بیشتر بخوانید:

رایج ترین قرص های ضد تهوع , موارد مصرف و عوارض آنها

همه چیز در مورد داروی ضد تهوع اندانسترون (Ondansetron)

برای درمان حالت تهوع از چه دارویی استفاده کنیم؟

معرفی قرص ضد تهوع آپرپیتانت و عوارض آن

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا