دسته‌بندی نشده

دلیل سرد بودن دست و پای نوزاد چیست؟

چه عواملی باعث می شود که دست و پا نوزادان و بچها سرد شود

بسیاری از نوزادان پاها و دست های سردی دارند ، حتی اگر بقیه قسمتهای بدنشان گرم باشد دست

وپاهایشان همیشه سرد است. علت این امر ممکن است استرس پوستی باشد.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علت سر بودن دست و پای نوزادان و کودکان آشنا شوید.

 سرد بودن دست و پای نوزاد

چه عواملی باعث می شود که دست و پا سرد شود

در اینجا برخی از چیزهایی که شما باید در مورد سردی دست و پا بدانید بیان می کنیم.بسیاری از ما گاهی اوقات دچارسردی دست ها و پاها می شویم، مخصوصا وقتی هوا سرد می شود.ولی سردی دست ها و پاها در برخی افراد مربوط به فصل سرما نیست و همیشه دچار این مشکل هستند که می تواند نشان دهنده یک اختلال جدی باشد.

در کودکان به خصوص شیرخواران و نوزدان تغییر در دمای دست و پا نگران‌کننده نیست. اختلاف حرارتی در اندام‌های بدن به خصوص در شیرخواران طبیعی است. معمولا شکم و سینه گرم‌تر از نواحی دیگر بدن مثل دست و پا است. سردبودن دست نوزاد نمایانگر دقیق دمای بدن نیست. گرمای بدن نوزاد را می‌توانید با دست گذاشتن روی قفسیه سینه او حس کنید.

در این شرایط توصیه می‌شود در هوای سرد از دستکش، جوراب همراه با کلاه نازک استفاده کنید. اما در هوای گرم، فقط کنترل دمای کلی بدن کافی است و مختصر دمای حرارتی بدن در دست و پا مشکلی ندارد. اما اگر سردی دست و پای کودکان همراه با تعریق در این نواحی از بدن است حتما به یک فوق‌تخصص نوزادان و کودکان مراجعه کنید چون در این حالت احتمال کمبود ویتامین D مطرح است.

چه عواملی باعث می شود که دست و پا سرد شود

درمان سرد شدن دست و پا

فرو بردن دست ها در آب گرم

اگر مشغول کار با جسمی سرد هستید. مثلا وقتی که دارید گوشت یخی را با چاقو تکه تکه می کنید، هر چند دقیقه یک بار، دستان خود را زیر شیر آب گرم ببرید. این کار کمک می کند تا رگ های خونی شما باز بماند و خون در آن جریان داشته باشد.

چرخاندن دست ها

در حالی که آرنج، مچ و انگشتان خود را صاف نگه داشته اید دست خود را از قسمت کتف، و در جهت عقربه های ساعت به مدت ۱ الی ۲ دقیقه به آرامی بچرخانید. این کار با استفاده از نیروی گریز از مرکز منجر به افزایش جریان خون به سمت انگشتان شما می شود.

نوشیدنی های گرم بخورید

منظور از نوشیدنی های گرم در واقع آب میوه های گرم است. فراموش نکنید که نوشیدنی های دارای کافئین با انقباض رگ ها، جریان خون را در آن کم می کند. الکل نیز اگر چه ممکن است در ابتدا موجب ایجاد گرمی شود اما در عمل با گشاد کردن بیش از حد رگ ها موجب از دست رفتن گرما و ایجاد لرز می شود.

مصرف ماهی و روغن ماهی

روغن ماهی با کاهش انقباض رگ های خونی، تامین کننده خون در انگشتان دست و پا است. در مطالعه ای ۵ نفر از ۱۱ نفر فرد مبتلا به سرد شدن دست و پا به مدت ۳ ماه روزانه ۱ کپسول روغن ماهی خوردند. بررسی پزشکان پس از سه ما نشان می داد که هر ۵ نفر به طور کامل بهبود یافته بودند. در نتیجه خوردن مکمل های روغن ماهی را البته با مشورت پزشک خود به شما پیشنهاد می کنیم. و البته از این پیشنهاد بهتر، جای دادن ماهی در وعده غذایی روزانه است.

پوشیدن لباس گرم و مناسب

وقتی بدن در معرض سرما قرار می گیرد، جریان خون از انتهای دست ها و پاها به سمت مرکز بدن حرکت می کند. این کار واکنش طبیعی بدن برای گرم نگه داشتن خود است. اما همین موضوع برای افرادی که دچار مشکل سرد شدن دست و پا هستند، آزاد دهنده است. پوشیدن لباس های گرم و گشاد، که دارای ترکیبی از نخ و نایلون هستند بهترین پیشنهاد برای گرم نگه داشتن بدن و کمک به افزایش جریان خون است.

پوشاندن دست ها

جالب است که بدانید ۵۵ درصد گرمای بدن انسان از طریق دست ها خارج می شود. پس پوشاندن دست ها با دستکش می تواند در گرم نگه داشتن بدن بسیار موثر باشد. همچنین پیشنهاد می شود به جای پوشیدن دستکش معمولی دستکش های ۴ انگشتی بپوشید. کنار هم بودن انگشتان کمک زیادی به گرم شدن آن ها می کند. این توصیه را در مورد پاها نیز به وسیله پوشیدن جوراب ضخیم رعایت کنید.

دلیل سرد بودن دست و پای نوزاد چیست؟

کف اتاق را گرم کنید

اگر شما دچار مشکل سرد شدن دست و پا هستید، سرامیکی و یا سنگی بودن کف خانه، اگر چه زیباست اما برای شما مناسب نیست. در نتیجه بهتر است حداقل محل هایی از خانه را که بیشتر رفت و آمد می کنید به وسیله موکت یا فرش بپوشانید.

تنظیم دمای اتاق خواب

طبیعی است که تنظیم دمای اتاق خواب با توجه به کاهش سوخت و ساز بدن در هنگام خواب، کاری واجب برای کنترل این مشکل می باشد.

ورزش دادن سرخرگ ها

ورزش موثری برای آموزش سرخ رگ ها جهت انتقال خون بیشتر وجود دارد. این ورزش جهت کاهش سرد شدن دست و پا به شما کمک خواهد کرد. برای انجام این ورزش، در اتاقی با دمای متوسط دستهایتان را به مدت ۵ دقیقه در آب داغ بگذارید سپس حوله ای به دور دست ها پیچیده و به اتاقی با دمای پایین (می توانید به فضای آزاد هم بروید) رفته حوله را باز کنید و دستهایتان را به مدت ۱۰ دقیقه دیگر در ظرف آب داغ بگذارید. سپس دوباره به اتاق قبلی برگشته و دوباره این عمل را تکرار کنید. این روند را ۳ الی ۶ بار در روز انجام دهید به طوری که تعداد دفعات گذاشتن دست در آب داغ به حدود ۵۰ بار برسد. تحقیقات نشان داده است که این کار متوسط دمای دست ها را ۷ درجه بالاتر از محیط نگه می دارد و تاثیر این ورزش تا حدود ۲ سال باقی می ماند.

کاربر گرامي لطفا نظرات خود را در مورد مطالب دلگرم بيان نماييد.

منبع:دکتر سلام

******************************************

گردآوری شده مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا