دسته‌بندی نشده

دعای روز پنجم ماه رمضان همراه با تفسیر کامل + فایل صوتی

متن دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

در دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان در کتاب مفاتیح الجنان می‌ خوانیم:

«اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین»

معنی دعای روز پنجم ماه رمضان: خدایا قرار بده در این روز از آمرزش جویان و قرار بده مرا در این روز از بندگان شایسته و فرمانبردارت و قرار بده مرا در این روز از دوستان نزدیکت به مهربانى خودت‌ اى مهربان‌ ترین مهربانان.

دعای روز پنجم ماه رمضان

دانلود فایل صوتی دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

تفسیر کامل دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان

در قسمت اول دعای روز پنجم ماه رمضان می‌خوانیم:

«اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ»

استغفار و انابه به واقع گشودن باب رحمت واسعه الهی به سوی انسان است. آدمی به جهت برخوردار بودن از غرایز و لذایذ نفسانی گاه مرتکب اشتباهات و یا جرایمی می گردد که اگر فرصت و رخصتی جمیل برای جبران آن فراهم نباشد در ورطه یاس و یا جسارت برای گناه بیشتر فرو افتد.

از این جهت شخص معصیت کار به اتکای این امتیاز ربانی و با ندامت و ترمیم خود بسوی کمال می گراید.

شیطان دشمن خانه نشین انسان است و آنی از اغواء و اعوجاج ممتد آدمی غافل و منصرف نمی باشد، لذا باید بسیار مراقب ایمان و فراوان مواظب عمل خویش بود تا با وساوس و دسایس شیطان این خصم دیرین وبد کین آدمی در جاده زشتیها و پلشتی ها فرو نلغزیم !

در موارد لغزش های اضطراری و استثنایی هم باید به فوریت با انابه و استغفار و انکسار و بس شرمگینانه و مسکیننانه به درگاه الهی رو نمود تا به مدد شستشو در دریای رحکت و غفران الهی، فرصت مناسب دیگری برای طهارت آدمی فراهم آید.

بی تردید اگر توبه گنهکار حقیقی و مضبوط باشد دست نوازشگر خداوند او را می پذیرد و بر غفلت و طغیانش قلم عفو می کشد. در بخش دیگر دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان، خداوند را سوگند می دهیم که ما را جمله عباد صالح و پایدار در ایمان خویش درآورد.

«و اجعلنی فیه من عبادی الصالحین القانتین»

مراد از «قانتین» همان فرمانبرداران واقعی خداوند است. در قسمت آخر دعا از خداوند طلب می کنیم که ما رادر زمره اولیاء و مقربان و یاران خاص و خالص خود در آورد. یاران حق در افق های مبهم و سنجش ناپذیر سکنی ندارند! بلکه در میان و در دسترس ما قرار دارند به تعبیر مولانا بیدل دهلوی:

یار در آغوش توست هرزه به هر سو متاز دیده بینا طلب جلوه نگه پرور است

در قسمت بعدی دعای روز پنجم ماه رمضان در تفسیری از آیت الله مجتهدی تهرانی آورده شده است:

«وَاجْعَلْنِی فِیهِ مِنْ أَوْلِیائِکَ الْمُقَرَّبِینَ »

اظهار می‌ کند: خدایا من را از دوستان نزدیکت قرار بده. آیا خدا دوست نزدیک دارد؟ بله، بندگانی هستند که آدم آنها را در بهشت هم پیدا نمی‌کند. خطاب می‌شود که خدایا این دوست ما کجاست؟

ندا می‌آید که در حضور و بهشت خدا رفته است. وی با بیان اینکه بهشت خدا جدا از بهشت معمول است، می‌گوید: بهشت معمولی برای کسانی است که غذا و حوری می‌خواهند؛ اما آنها که خود خدا را می‌خواهند و عبادت را برای خود خدا کردند و نه برای ترس از جهنم، آنها در بهشت خدا وارد می‌شوند. آیه قرآن هم وجود دارد.

«فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی»

از خدا بخواهیم که در آن بهشت قرار بگیریم. جنت فردوس، جنت عدن جنت‌های متعدد وجود دارد ولی جنت خدا عالی است. این عالم ربانی در ادامه در شرح فراز آخر دعای روز پنجم ماه رمضان می گوید:

«بِرَأْفَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ»

خدا به مهربانی خودت، دعاهای ما را مستجاب کن. این خدایی که رحمت از همه رحم‌ ها بیشتر است.

کلیپ دعای روز پنجم ماه رمضان همراه با شرح دعا


بیشتر ببینید:

دانلود عکس باکیفیت دعای روز پنجم ماه رمضان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا