دسته‌بندی نشده

دستور پخت سیرابی شیردان مخصوص صبحانه + خواص آن

آموزش پخت سیرابی و شیردان

سیرابی و از انواع غذاها با طعم ملایم و مطبوع است و شما می توانید سیرابی را به صوت جداگانه بپزید همچنین می توانید از سیرابی در پخت انواع سوپ و خوراک ها استفاده کنید, در طرز تهیه سیرابی از پیاز و سیر و نمک و زردچوبه و سیرابی گوسفند و یا گوساله استفاده می شود.

خواص سیرابی و کله پاچه و خوراک زبان برای بدن بسیار زیاد است و بهتر است این غذاهای خوشمزه و مقوی را در برنامه هفتگی غذایی خود قرار دهید و از خواص بی نظیر آن ها بهره مند شوید.با دلگرم همراه شوید.

مواد لازم برای تهیه خوراک سیرابی

  • ۱ دست سیراب شیردان کوچک
  • ۱ عدد پیاز متوسط
  • ۲ حبه سیر
  • نیم پیمانه لوبیا چیتی
  • ۲ قاشق سوپ‌خوری رب گوجه فرنگی
  • نمک، ادویه، دارچین، آبلیمو و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه خوراک سیرابی

  1. ابتدا برای تمیز کردن سیرابی، آن را به ۴ قسمت برش بزنید، سپس مقداری آب داخل یک قابلمه ریخته و روی شعله قرار دهید تا به جوش آید.
  2. حرارت شعله را خاموش کرده و هر تیکه از آن را داخل آب قرار دهید.
  3. در قابلمه را ببندید، بعد از یک دقیقه سیرابی را از قابلمه خارج کنید. دقت کنید که اگر سیرابی را زیاد داخل آب قرار دهید، پخته شده و نمی‌توانید آن را تمییز کنید.
  4. به کمک فرد دیگری، دو طرف سیرابی را محکم بکشید تا صاف شود سپس به کمک یک چاقو به صورت رفت و برگشت روی سیرابی را خراش دهید تا زردی از سطح سیرابی جدا شده و به سفید مایل به صورتی تبدیل شود.
  5. اگر سیرابی تمییز نشد، دوباره آن را به مدت ۱ دقیقه داخل آب جوش قرار دهید و سیرابی را تمییز کنید.
  6. تکه‌های سیرابی را داخل آب سرد قرار دهید و آن را به خوبی بشویید. قسمت داخلی سیرابی را نیز با کمک دست خوب تمییز کنید.
  7. بعد از این که سیرابی کاملا تمییز شد، در یک قابلمه به اندازه‌ای که روی سیرابی را بگیرد، آب بریزید سپس پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و سیر را نیز به صورت خلالی خرد کنید و به سیرابی اضافه کنید.
  8. ادویه، نمک، زردچوبه و دارچین را به سیرابی اضافه کرده و در قابلمه را ببندید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا سیرابی خوب نرم شده و بپزد.
  9. در یک قابلمه جدا لوبیا چیتی‌ها را کاملا بپزید. سیب زمینی‌ها را نیز حبه حبه خرد کرده و با کمی ادویه، نمک، فلفل و رب تفت دهید.
  10. لوبیا و سیب زمینی را به سیرابی اضافه کرده و زمانی که می‌خواستید قابلمه را از شعله بردارید، مقداری آبلیمو اضافه کنید.

دستور پخت سیرابی شیردان مخصوص صبحانه + خواص آن

خواص سیرابی

کالری این ماده غذایی در مقایسه با گوشت گاو و گوسفند کمتر است. نوع پروتئین آن حیوانی و از نظر اسیدهای آمینه کامل‌تر از پروتئین گیاهی است.

کلسیم

در هر 92 گرم سیرابی، حدود 81 میلی‌گرم کلسیم وجود دارد که 8 درصد نیاز روزانه بدن به کلسیم می‌باشد. FAO مقدار مورد نیاز روزانه به کلسیم را 1000 میلی‌گرم تعیین کرده است. کلسیم یکی از مواد معدنی و ساختاری مهم در حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌هاست که به همراه منیزیم، به انقباض عضلات بدن کمک می‌کند و موجب آرامش فرد می‌شود.

پروتئین و چربی

در هر 92 گرم سیرابی، 7/11 گرم پروتئین وجود دارد که در واقع 18 درصد از نیاز روزانه بدن به پروتئین است. همین مقدار سیرابی حاوی 4 گرم چربی و 4/1 گرم چربی اشباع شده می‌باشد.
5/19 میلی‌گرم آهن وجود دارد
در واقع، پروتئین و چربی موجود در سیرابی تقریباً به اندازه نیمی از پروتئین و چربی موجود در گوشت گاو و مرغ است. با گنجاندن سیرابی در وعده‌های غذایی خود می‌توانید مصرف چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید.

سلنیوم

مقدار سلنیوم در 92 گرم سیرابی، حدود 8/1 میکروگرم (یعنی 17 درصد مقدار مورد نیاز بدن در روز) است. بدن روزانه به 70 میکروگرم سلنیوم نیاز دارد. سلنیوم یکی از چندین آنتی‌اکسیدانی است که تأثیر سموم را خنثی و آن‌ها را از طریق کانال‌های پاک‌کننده طبیعی بدن دفع می‌کند. این مواد سمی، رادیکال‌های آزاد نام دارند که با تغییر ساختار شیمیایی سلول‌های سالم، منجر به پیری زودرس آن‌ها می‌شوند و در نهایت، التهاب و بیماری را به همراه خواهند داشت.

گردآوری شده مجله ی دلگرم

مریم امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا