دسته‌بندی نشده

دستور پخت آش بلغور شیر خراسان خوشمزه و مقوی

یکی از آش های معروف خراسان آش بلغور شیر است که آن آش بسیار مقوی بهترین گزینه برای کودکان و سالمندان و همچنین برای سر سفره افطار می باشد. «بلغور گندم» یا «گندم شکسته» نوع کمتر شناخته شده‌ای از دانه کامل «گندم دوروم» است.

در مقایسه با کربوهیدرات‌ هایی که با گندم فرآوری شده یا غنی شده درست شده‌اند، بلغور گندم منبع بهترین از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌ هاست.

بلغور چربی کمی دارد، مقدار زیادی مواد معدنی مثل منگنز، منیزیم و آهن دارد، ضمن اینکه منبع خوبی از پروتئین‌های گیاهی است. پیش از همه این ها، بلغور مقدار بسیار خوبی از فیبر مورد نیاز در رژیم غذایی را تامین می‌کند که برای سلامت قلب و گوارش‌تان لازم است؛

با مصرف یک پیمانه بلغور، بیش از ۲۵ درصد نیاز روزانه شما به فیبر تامین می‌شود !

تحقیقات زیادی نشان داده که مصرف گندم کامل می‌تواند مانع از بروز بیماری‌ هایی چون سرطان، بیماری قلب، ناراحتی‌ های دستگاه گوارش، دیابت و چاقی شود و بر این باورند که بلغور گندم می‌تواند بخشی از یک رژیم درمانگر باشد.

دانه‌ های کامل منبع خوبی از ریزمغذی‌ های گیاهی هستند که التهاب را کاهش داده و مانع از صدمات رادیکال‌ های آزاد می‌شوند و شامل ترکیباتی از قبیل استروژن‌ های گیاهی مانند لیگنان‌ها، استانول‌ های گیاهی و استرول‌ های گیاهی است که در تنظیم و تعادل سازی هورمون‌ های زنانه بسیار موثرند.

با پخت و مصرف یک پیمانه بلغور که فقط ۱۵۱ کیلوکالری انرژی دارد، ۸ گرم فیبر، ۶ گرم پروتئین،نیم گرم چربی، یک میلی‌گرم منگنز (۵۵ درصد)، ۵۸ میلی‌گرم منیزیم (۱۵ درصد)، ۷ میلی‌گرم آهن (۱۰درصد)، ۸ میلی‌گرم نیاسین (۹درصد) و ۲/۰ میلی‌گرم ویتامین B6 (۸درصد) نصیب بدن‌ تان می‌شود.

یکی از خوبی‌ های بلغور این است که مثل تمام خوراکی‌ های حاوی گندم، گلوتن ندارد. گلوتن، پروتئینی که به طور طبیعی در تمام انواع محصولات گندم، چاودار و جو وجود دارد، می‌ تواند برای خیلی‌ ها مشکلات گوارشی ایجاد کند به‌ خصوص برای کسانی که سیستم گوارش بیمار یا روده ضعیفی دارند.

آش بلغور شیر/طرز تهیه آش بلغور بوشهری

طرز تهیه بلغور شیر

مواد لازم برای تهیه بلغور شیر خشک:

  • بلغور گندم دانه ریز
  • شیر
  • زرد چوبه
  • زیره (اختیاری)

روش تهیه بلغور شیر خشک:

ابتدا بلغور شسته شده را با شیر مخلوط می کنیم. به اندازه ای شیر اضافه می کنیم که مخلوط غلیظ باشد و شیر اضافی نداشته باشد. سپس زردچوبه را اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا بلغور بپزد و شیر کاملاً جذب آن شود.

مواد را تکه تکه از هم جدا می کنیم و در برابر آفتاب یا روی بخاری می گذاریم تا کاملا خشک شود. سپس با استفاده از خرد کن آن ها را کاملاً خرد کرده و روی پارچه پهن می کنیم تا رطوبتش گرفته شده و کاملاً خشک شوند و در صورت تمایل در این مرحله می توان مقداری زیره نکوبیده به آن اضافه کرد.

این نوع ترخینه (بلغور شیر خشک شده) را می توان تا چند ماه در یخچال (در ظرف در بسته) نگهداری کرد.

نکته: برای تهیه این ترخینه حتماً از بلغور دانه ریز استفاده کنید !

طرز تهیه آش بلغور شیر/طرز تهیه آش خراسانی

طرز تهیه آش بلغور شیر

مواد لازم برای تهیه آش بلغور شیر:

  • بلغور شیر خشک: ۲ پیمانه
  • گوشت چرخ شده: ۱۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد
  • شلغم: ۲ عدد (اختیاری)

روش تهیه آش بلغور شیر:

پیاز را خرد کرده و در روغن تفت می دهیم. گوشت را اضافه کرده کمی که تفت خورد، آب سرد و بلغور شیر را اضافه می کنیم (نیازی به ادویه ندارد)

در صورت تمایل می توانید در این مرحله کمی شیر را نیز همراه آب، به آش اضافه کنید.

در صورت تمایل شلغم ها را شسته و پوست گرفته و به تکه های درشت تقسیم کرده و به آش اضافه می کنیم.

آش بلغور/طرز تهیه آش بلغور خراسان

خواص آش بلغور شیر

1. خواص بلغور گندم در آش بلغور شیر

بلغور گندم غلظت بالاتر و انواع مختلفی از مواد معدنی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و فسفر را نسبت به گندم تصفیه شده ارائه می دهد و باعث می شود که حتی برای سلامت انسان مفیدتر باشد.

برخی از اجزای اصلی بلغور گندم شامل آهن، منیزیم، پتاسیم، روی، نیاسین، مس، فسفر، منگنز، فیبر و پروتئین غذایی هستند. همچنین مقدار کمی کالری و چربی دارد که می تواند غذای بسیار مهمی برای افرادی باشد که رژیم غذایی دارند.

هنگامی که بلغور گندم در بدن تجزیه می شود، تمام این مواد ارزشمند بدن شما را تقویت می کنند.

2. خواص شیر در آش بلغور شیر

نخستین فایده نوشیدن روزانه شیر، خنثی کردن سموم بدن است. سمومی که وارد بدن می‌شوند بسیار خطرناکند زیرا می‌توانند باعث سلامتی را مختل کنند. بنابراین، برای از بین بردن سموم می‌ توانید هر روز شیر بنوشید.

استخوان‌ ها و دندان‌ها دو عضو مهم بدن هستند. استخوان‌ها در انجام فعالیت‌ها و حرکت کردن به فرد کمک می‌کنند. شیر باعث سلامت دندان‌ها نیز می‌شود بنابراین عمل گوارش، سالم‌تر شده و ویتامین‌ ها و مواد مغذی موجود در غذا به خوبی جذب بدن می‌شوند.

اما متاسفانه با بالا رفتن سن، از تراکم و قدرت استخوان‌ها و دندان‌ها کاسته می‌شود زیرا کلسیم- ماده مهم در حفظ تراکم و قدرت استخوان‌ها و دندان‌ها- از طریق ادرار دفع می‌شود. بنابراین به دلیل خواص شیر برای سلامتی، نوشیدن روزانه آن را در برنامه خود بگنجانید.

زیرا باعث استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها شده، تراکم آن ها را حفظ می‌کند و از مشکلات مربوط به استخوان و دندان جلوگیری می‌کند. نوشیدن شیر یا فرآورده‌ های آن، به تامین نیاز بدن به کلسیم کمک می‌کند.

کالری شیر : یک لیوان شیر کم چرب و پر چرب چقدر کالری دارد ؟

3. خواص پیاز در آش بلغور شیر

پیاز ممکن است از پوکی استخوان ناشی از افزایش سن جلوگیری کند. بر طبق مطالعات محققان سوئیسی، یک ترکیب در پیاز سفید (GPCS) وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به مشکلات مربوط به استخوان ها را کاهش دهد.

این مطالعه بر روی موش ها به این نتیجه رسیده است و امید است که در مورد انسان ها هم همین نتیجه را داشته باشد.

مطالعه دیگری نشان داد که زنانی که پیاز را به طور منظم مصرف کردند، ۵ درصد کمتر از زنانی که پیاز مصرف نمی کردند، دچار مشکلاتی مثل توده استخوانی شدند. مصرف پیاز نیز بر روی تراکم استخوان زنان بالای ۵۰ سال تاثیر مثبت دارد.

با توجه به تحقیقات بنیاد آرتروز، کورستین موجود در پیاز می تواند فعالیت های لکو تریژن، پروستاگلاندین ها و هیستامین ها (که همه آن ها سبب التهاب می شوند) در استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید را مهار کند. همچنین خاصیت مصرف پیاز برای کمک به درمان درد مفاصل به اثبات رسیده است.

کالری پیاز : 100 گرم پیاز چقدر کالری دارد ؟

4. خواص شلغم در آش بلغور شیر

از جمله عوامل ضدالتهابی که بدن به آن‌ها نیاز دارد، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. خوشبختانه یکی از خواص شلغم به دلیل داشتن انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی در این است که می‌تواند به کاهش التهاب‌ها در بدن کمک کند.

ویتامین ک، اسیدهای چرب امگا ۳ و همچنین مواد معدنی از جمله مهم‌ترین عوامل موجود در شلغم در کاهش التهاب‌ها هستند. به طور خاص اگر بخواهیم بحث کنیم، امگا ۳ به عنوان چربی مفید شناخته می‌شود و از تجمع چربی‌های مضر در بدن جلوگیری می‌کند.

استخوان‌ های شما نیاز به کلسیم و پتاسیم دارد. شلغـم به عنوان ریشه گیاهی مقادیر فراوانی از این دو ماده مغذی را دارد. مصرف منظم شلغم می‌تواند خطر بروز مشکلات مفصلی، پوکی استخوان و آرتریت را به میزان زیادی کاهش دهد. همچنین به واسطه وجود کلسیم، بافت‌های همبندی بدن نیز از سلامت بیشتری برخوردار خواهند شد.

سبزی آش نخود : طرز تهیه آش نخود با ساده ترین روش

دستور پخت آش آبادانی صبحانه ای دلپذیر و مقوی

سبزی آش کشک : طرز تهیه آش کشک خوشمزه و ساده

سبزی مخصوص آش میوه اردبیلی

آموزش پخت انواع آش ماش بهترین داروی سرماخوردگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا