دسته‌بندی نشده

دریازدگی : ۱۵ روش جلوگیری و درمان سرگیجه یا حالت تهوع در دریا

همه چیز در مورد دریازدگی

تقریباً هر انسانی مستعد بیماری حرکت (دریا زدگی) است. به صورت عمومی، جمعیت را می توان به سه بخش تقسیم نمود، یک سوم که بسیار مستعد دریا زدگی هستند، یک سوم که تنها در شرایط موجی دریا پاسخ می دهند و یک سوم تنها در شرایط انتهایی و بسیار شدید، دچار دریا زدگی می شوند.

هر چند هر فردی با داشتن سیستم کارآمد طبیعی حلزون گوش، مستعد این بیماری است ولی افرادی که کاملاً ناشنوا بوده و سیستم حلزونی گوش آنها پاسخ نمی دهد، ایمن هستند.

غواصان در دو شرایط دچار دریازدگی می شوند؛ نخست زمانی که در قایق هستند و به سوی مکان غوص می روند و دوم زمانی که در آب هستند و به ویژه اگر به قایق متصل باشند (برای مثال در هنگام برداشت فشار).


علائم دریا زدگی

معمولاً اولین نشانة دریا زدگی، رنگ پریدگی است. گهگاهی نیز این نشانه با سیمای برافروختگی، پیشگام می‎گردد. این نشانه با خمیازه کشیدن، بی قراری و عرق سرد که اغلب بر روی پیشانی و لب بالا دیده می شود ادامه می یابد.

بی حالی، تهوع و استفراغ به سوی خستگی مفرط (prostration)، دی هیدراسیون و اختلالات اسید و باز و الکترولیتی ادامه می‎یابد. هنگام سیر در این روند، اغلب افت و خیزی در علائم، به ویژه پیش از وقوع قطعی استفراغ مشاهده می گردد.

احتمال ایجاد مقاومت نسبت به حرکت خاصی وجود دارد و فرد ممکن است تحت شرایط خاص، نسبت به آن حرکت ایمن شود. امّا چنانچه، تغییری در وضعیت یا ماهیت حرکت روی دهد، فرد دوباره مستعد می‎شود.

برخورد مداوم با شرایط ثابت، تولید مقاومت به مدت دو تا سه روز می کند. البته این حالت می تواند در شرایط کوتاه تر که به صورت ممتد باشد نیز روی دهد.

یک وضعیت عادتی سیستم اعصاب مرکزی نیز روی می دهد؛ به این صورت که بعد از اینکه حرکت متوقف می شود، فرد احساس می کند هنوز در حالت نوسان گهواره ای، با همان فرکانس تکان‎های کشتی، قرار دارد.

تنوع گسترده ای در مستعد بودن به دریا زدگی وجود دارد. با افزایش سن، فرد مقاوم می گردد و حداقل یک مطالعه نشان داده است که زنان بیش از مردان مستعد دریا زدگی هستند؛ البته اینگونه تحلیل شده است که زنان به نسبت مردان تجربه کمتری در رویارویی با این شرایط داشته اند.

پرخوری مفرط در غذا و الکل، پیش از رویارویی با شرایط دریا زدگی (به ویژه در شب قبل) فرد را مستعد می کند. موقعیت فرد در روی عرشه کشتی بسیار مهم است و زمانی که فرد در میانه کشتی است و چشم به افق دارد، تکانة کمتری برای ایجاد دریا زدگی دریافت می‎کند.

هر اقدامی برای خواندن نوشته‎ها، موجب تشدید شرایط می گردد. عوامل روحی نیز، پیش از سوار شدن به کشتی، نقش دارند. نکتة جالب آنکه، زمانی که فردی دریا زده می شود، اغلب انتقال دریا زدگی به افراد دیگر نیز مشاهده می گردد.

بیماری حرکت، در نتیجه عدم تطابق یا ایجاد تقابل در اطلاعات عصبی حسی روی می دهد. به صورت طبیعی، تکانه‎های (stimuli) حلزونی گوش با تکانه های بینایی و وضعیت فضایی(proprioceptive) سرو کار دارند که همگی موجب ارسال پیام به مغز در مورد موقعیت بدن می‎شوند و این سیستم هنگامی که فرد در حرکت می باشد نیز در جریان است.

هنگامی که محیط نیز در چرخش باشد، اطلاعات گیج کننده می شوند. در دریا زدگی، هنگام آغاز و توقف، باز سازماندهی حسی روی می دهد (هنگامی که درون داد حاصله از بینایی، بخش حلزونی گوش و موقعیت فضایی در حالت گوناگونی با الگوهای اطلاعات ارسالی اخیر که انبار شده اند در تقابل قرار می گیرد).

دریا زدگی در حقیقت یک واکنش دستگاه اعصاب مرکزی به پیام های حلزونی گوش است.چنین بیان شده است که بعضی از داروها، با ایجاد کاهش پاسخ حلزونی گوش به تکانه ها، اثر درمانی دارند.

گوناگونی در حساسیت دستگاه عصبی فرد به این پیام‎ها ‎‎نیز گوناگونی در مستعد بودن را توجیه می کند. امّا یک هم پوشانی، میان نتایج استعمال دارو درگروه هایی کم یا زیاد مستعد دریا زدگی وجود دارد.


15 روش جهت پیشگیری از دریازدگی

  1. اگر سابقه بروز مشکلات جسمی در حین سفرهای دریایی را دارید، قبل از سفر به پزشک مراجعه کنید کنید و به توصیه های او عمل کنید. درون وسایلی مانند اتومبیل، کشتی و هر وسیله ای که در حال حرکت است، مطالعه نکنید، زیرا این کار حالت تهوع و استفراغ را بیشتر خواهد کرد
  2. می توانید از وسیله ای مانند گوش گیر استفاده کنید. استفاده از این وسیله حساسیت مغز و سیستم عصبی شما را در رابطه با گوش کاهش می دهد و بروز حالات ذکر شده را کمتر خواهد کرد.
  3. حتی المقدور در مکانی مانند وسط قایق و یا کشتی قرار بگیرید. قسمت وسط قایق و یا کشتی در مقایسه با بقیه نقاط آن حرکت کمتری دارد، بنابراین حالت تهوع کمتر ایجاد می شود.
  4. درون وسایلی مانند اتومبیل، کشتی و هر وسیله ای که در حال حرکت است، مطلبی را مطالعه نکنید، زیرا با این کار پیام های اشتباهی به مغز می رسد و حالت تهوع و استفراغ را بیشتر خواهد کرد.
  5. سعی کنید درون قایق و کشتی به نقطه ثابتی در بیرون آنها خیره شوید، مثلا به افق نگاه کنید. این کار سبب می شود تا حرکت قایق یا کشتی را کمتر احساس کنید و کمتر دچار مشکل شوید.
  6. مصرف زنجبیل قبل از سفر دریایی و یا در حین سفرهای دریایی طولانی‌مدت، برای افراد حساس بسیار توصیه می شود.از زمان های قدیم، مصرف زنجبیل به عنوان یکی از راه های دارویی برای غلبه بر مشکلات ایجاد شده در حین مسافرت (بیماری حرکت) به شمار می رود. مصرف زنجبیل 12 تا 24 ساعت قبل از سفر دریایی توصیه می شود.
  7. به مقدار کافی آب بنوشید و از کم آبی بدن در حین سفر جلوگیری کنید. این کار سبب بهبود وضعیت جسمی افراد در حین سفر می شود.
  8. از مصرف غذاهای چرب و سنگین در طول سفرهای دریایی اجتناب کنید. حتی المقدور تا زمانی که مطمئن نشده اید دچار دریازدگی می شوید یا نه، از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید.
  9. از مصرف الکل در طول سفرهای دریایی به شدت اجتناب کنید. مصرف الکل سبب از دست دادن آب بدن می شود و فرد را در طول سفرهای دریایی دچار مشکل می کند.
  10. به زنان بارداری که در سه ماهه اول و اخر حاملگی قرار دارند توصیه می شود، برای جلوگیری از بروز چنین عوارضی، از سفرهای دریایی غیر ضروری اجتناب کنند
  11. هرگز در طول سفرهای دریایی، گرسنه نمانید. معده خالی سبب بروز حالت تهوع می شود. مصرف مقداری نان و غذای سبک و مقوی به مسافران دریایی توصیه می شود.
  12. به محض بروز حالت تهوع، ذهن خود را بر روی زیبایی های دریا متمرکز کنید و نفس عمیق بکشید و با ثابت نگه داشتن نگاه خود بر روی شیئی خارج از کشتی (شی ساکن) سعی کنید بر حالت تهوع خود غلبه کنید.
  13. هنگام شروع حرکت قایق و یا کشتی می توانید آب نبات لیمویی میل کنید. این آبنبات، سبب تنظیم قند خون شما می شود.
  14. می توانید از عینک هایی که مخصوص جلوگیری از دریازدگی است، استفاده کنید.
  15. اگر با در نظر گرفتن تمام موارد گفته شده در بالا، باز هم دچار حالت تهوع و دریازدگی شدید، می توانید به پزشکی که معمولا در کشتی های بزرگ اقامت دارد مراجعه کنید و درمان را شروع کنید. اگر قرار است مدت زمان طولانی با کشتی سفر کنید، باید به بدن خود فرصت دهید تا با شرایط جدید سازگاری پیدا کند. پس از مدتی با رعایت مواردی که گفته شد بهبودی ایجاد می شود.

همچنین بخوانید:

جلوگیری از ماشین گرفتگی با خوراکی های خانگی

درمان سریع تهوع در طول سفر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا