دسته‌بندی نشده

درمان سرپایی با شاک ویو تراپی shock wave therapy

آیا تا به حال در مورد شاک ویو تراپی شنیده اید؟ در این مقاله از دلگرم شما را با شاک ویو تراپی و درمان با شاک ویو تراپی آشنا میکنیم.با مجله ی اینترنتی دلگرم همراه باشید.

عکس شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی

مقدمه ای درمورد شاک ویو تراپی

شوک ویو تراپی Extracorporal shock wave therapy ESWT روش درمانی جدیدی است که در آن با استفاده از امواج صوتی پر قدرت درد ناشی از بعضی بیماری های سیستم حرکتی بدن انسان را کاهش میدهند.

شاک ویو یک دستگاه است که در ارتوپدی، فیزیوتراپی، پزشکی ورزشی، اورولوژی و دامپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. مزایای اصلی این روش، کاهش سریع درد و بازیابی تحرک بدن می باشد. این موارد و همچنین غیر جراحی بودن این روش و عدم نیاز به مسکن، باعث شده است که شاک ویو تراپی به روش درمانی ایده آلی برای تسریع بهبودی و درمان عوارض مختلفی که درد مزمن و حاد ایجاد می کنند، تبدیل شود.

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی چیست؟

شاک ویو تراپی يك فن‌آوري موثر براي درمان ناهنجاري‌هاي اسکلتی – عضلانی و مخصوصا درد مزمن پاشنه پا، فاسياي كف پا، التهاب اپی کندیل داخلی و خارجی آرنج ( تنیس البو و گلفرز البو ) ، التهاب تاندون های مفصل شانه يا كلسيفيكاسيون شانه و شکستگی های جوش نخورده محسوب مي‌شود.

اين روش غيرتهاجمي به‌ هزاران بيماري كه هر روز از دردهای ناشی از صدمات بافت و التهاب های مزمن رنج مي‌كشند كمك مي‌كند تا فعاليت‌هاي طبيعي روزمره خود مانند

راه رفتن، ورزش‌كردن، سركار رفتن يا بلند كردن اشياء را بدون تحمل درد انجام دهند.امواج شاک ویو در واقع امواجی مافوق صوت هستند که دارای انرژی بالایی می باشند و از طریق افزایش خون رسانی به بافت صدمه دیده و تاثیرات میکروترومایی موجب تسریع در روند درمان و بهبودی بافت می شوند.

سالهاست كه از امواج شوكي در پزشكي استفاده مي شود. اولين تحقيقات برروي امواج شوكي هنگامي شروع شدكه در طي جنگ جهاني دوم مشاهده شد كه نجات يافتگان كشتي هاي غرق شده ، بدون وجود ضايعه اي برروي قفسه سينه، از امواج ناشي از انفجار بمب در آب، دچار ضايعات ريوي شده بودند.

در دهه پنجاه ميلادي مطالعات وسيعي براي استفاده از امواج شوكي در طب انجام شد. مثلاً نشان داده كه دستگاه هاي توليدكننده امواج از طريق ژنراتورهاي الكتروهيدروليك، مي توانند صفحات سراميكي را در آب بشكنند. در سال ۱۹۶۶ اثر اين امواج برانسان بطور اتفاقي كشف شد و سالها اثرات امواج شوكي بر روي موجودات زنده و درحيوانات ، در وزارت دفاع آلمان مورد بررسي قرار گرفت.

درسال ۱۹۸۰ اولين بيمار با سنگ كليه، بطور موفقيت آميزي با روشي غير تهاجمي بنام ( ESWL ) یا سنگ شكن برون اندامي با امواج شوكي درمان شد.

اولين نسل سنگ شكن ها براساس اصول الكتروهيدروليك ، امواج شوكي توليد مي كردند كه از طريق تخلیه جرقه در زير آب ايجاد مي شد. اين روش امروزه با كمك دانشمندان ، مهندسان و پزشكان پيشرفت نموده و براي ساير مقاصد نيز استفاده مي شود.

( ESWT ) در واقع به دنبال مطالعات انجام گرفته در مورد اثرات جانبي احتمالي ( ESWL ) بر روي مهره ها و لگن پيشرفت نمود. كشف اثرات سودمند( ESWT ) هنگامي روشن تر شد كه محققان آلماني كوشيدند تعيين كنندكه چه نوع از پالسهایي با فشار بالا قادر هستند سنگ هاي كليه را بدون اينكه به بافتهاي اطراف آسيب برسانند، بشكنند.

در مطالعات انجام شده در حيوانات آزمايشگاهي و انسانها مشاهده شد كه بافت هاي اطراف ، اغلب سريعتر بهبود مي يابند. اين مطالعات توجه جراحان ارتوپد آلماني را بخود جلب كرد ونهايتاً با تحقيقات گسترده استفاده از ( ESWT ) بعنوان جايگزين در جراحي ارتوپدي بكار گرفته شد.

در سال ۱۹۸۵ اولين مطالعات در مورد اثرات امواج شوكي بر روي استخوان انجام شد و در سال ۱۹۸۹ براي اولين بار درمان با امواج شوكي در بعضي از مراكز آزمايشي در بوخوم آلمان ، براي درمان مفصل کاذب و دير جوش خوردگي استخوان مورد استفاده قرار گرفت. موفقيت در اين زمينه ها منجر شد كه پزشكان در مورد ساير تواناييهاي ( ESWT ) بر روي بيماري هاي مزمن از قبيل تاندونيت،‌كلسيفيكاسيون شانه يا خار پاشنه ، مطالعات خود را شروع نمايند.

تا امروز حدود ۵۰٫۰۰۰ عمل ( ESWT ) در آلمان صورت پذيرفته است ، كه در طي آن شواهد باليني افزايش يابنده اي به نفع اثر بخش بودن درمان با امواج شوكي در ارتوپدي ، به دست آمده است. بعنوان يك نشانه از پشتيباني و موفقيت درمان با ( ESWT ) مي توان اين نكته را ذكر كرد كه امروزه برنامه بيمه عمومي آلمان ، هزينه درمان با( ESWT ) را صد در صد پوشش مي دهد.

شاک ویو تراپی

درمان با شاک ویو تراپی

مکانیسم عمل و درمان با شاک ویو تراپی

درمان با مشارکت فعال بیمار و پاسخ وی در مورد قرار داشتن پروب بر روی محل درد موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. انجام یک یا دو جلسه درمان ضروری است.

یک پروب بر روی ناحیه آسیب دیده قرار داده می شود و امواج لیزر از طریق پوست دریافت می شوند ( یک ماده ی ژل مانند نیز به منظور بهبود روند درمان، بر روی ناحیه استفاده می شود). امواج شاک ویو از طریق پوست دریافت می شوند و به صورت امواج رادیویی انحنا دار، درون بافت آسیب دیده گسترش می یابند. این امواج شاک ویو باعث ایجاد یک پاسخ التهاب مانند در بافت آسیب دیده ای که تحت درمان است، می شود و باعث می شود که بدن طی یک پاسخ طبیعی به این وضعیت، جریان خون، تعداد رگ های خونی و در نتیجه متابولیسم بافت آسیب دیده را افزایش دهد.

با تابش این امواج به بدن، کمی احساس ناراحتی خواهید داشت، اما دردناک نیست. فیزیوتراپی که این درمان را بر روی شما انجام می دهد، ابتدا از موج های با شدت کمتر استفاده می کند و سپس آن را تا حدی که احساس راحتی داشته باشید، افزایش می دهد. این روش درمانی در اصل برای درمان سنگ کلیه استفاده می شد و اکنون با ایجاد تغییراتی در آن، برای درمان مشکلات تاندون نیز به کار می رود.

معمولا این روش به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به هیچ گونه بی حسی یا بیهوشی ندارد.

از بیمار خواسته می‌شود تا پس از عمل میزان فعالیت فیزیکی خود را به مدت یک تا دو هفته کاهش دهد. شاک ویو تراپی برای درمان بعضی مشکلات تاندون یا عارضه‌های فرسایشی و تحلیل برنده مزمن، مانند التهاب تاندون آشیل و التهاب آرنگ کف پا (پلانتار فاشیا) مفید است.

شاک ویو تراپی

از شاک ویو تراپی برای درمان چه مواردی استفاده میشود؟

  • فاسئیت پلانتار در خار پاشنه
  • تاندنیت آشیل
  • تاندنیت کلسیفیک در شانه
  • تاندنیت کشکک
  • تنیس البو
  • گلف البو
  • تندینوپاتی مزمن
  • سندرم استرس تیبیال میانی
  • کلسیفیکاسیون
  • درد لگن

شاک ویو تراپی

موارد عدم استعمال شاک ویو تراپی

در صورت وجود تومورهای استخوانی، عارضه‌های استخوانی متابولیک خاص و اختلال‌های عصبی یا گردش خون معین معمولاً از شاک ویو تراپی اسفاده نمی‌شود.

به علاوه این روش احتمالاً برای بانوان باردار و بر روی مواضع استخوان در حال رشد مفید نخواهد بود. در حال حاضر چنانچه عفونت وجود داشته باشد، بهره‌گیری از شاک ویو تراپی مجاز نیست؛ اگرچه بعضی پژوهش‌های اولیه بیانگر سودمند بودن این روش برای رفع عفونت است.

شاک ویو تراپی نباید برای درمان عارضه‌ها یا محل‌هایی استفاده شود که در آنها گاز یا هوا در بدن وجود دارد. در هر حال باید پیش از شروع این درمان حتماً با پزشک مشورت کرد.

شاک ویو تراپی

این روش درمانی دردناک است؟

ممکن است در طول درمان، کمی احساس ناراحتی ایجاد شود که به دردی که بیمار در محل تحت درمان تجربه می کند، بستگی دارد. به هر حال، از آن جا که انجام این روش تنها حدود ۵ دقیقه طول می کشد، اغلب بیماران قادر به تحمل این ناراحتی هستند. علاوه بر این، می توان شدت درمان را در طول جلسه تنظیم کرد.

به چند جلسه درمانی نیاز خواهم داشت؟

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز بسته به علایم بیماری و پاسخ بافتی متفاوت خواهد بود. به طور معمول به بیش از یک جلسه (حدود ۳_۵) درمان نیاز خواهد بود. به هر حال، در اغلب موارد، به محض پایان اولین جلسه ی درمان، احساس بهبودی خواهید داشت.

چند وقت یک بار باید برای درمان مراجعه کنم؟

در اغلب موارد به ۳ تا ۵ جلسه ی درمانی نیاز است، که بسته به تحمل بیمار و پاسخ بافتی وی، با فواصل ۳ تا ۱۰ روز انجام می شوند.

آیا پس از پایان درمان، محدودیت هایی وجود خواهد داشت؟

به بیماران توصیه می شود که به مدت حدود ۴۸ ساعت پس از هر جلسه ی درمانی، از انجام فعالیت های فیزیکی خودداری کنند.

شاک ویو تراپی

ویدئو های مربوط به درمان با شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی

پزشکان مربوط به درمان با شاک ویو تراپی

آدرس :تهران -خیابان شریعتی -20متر مانده به خیابان ظفر بن بست افضل -ساختمان افضل واحد 6

تلفن تماس:021-22923405

شاک ویو تراپی

دكتر دقاق زاده در تهران و اراك:

1: اراكــــــــــ: ميــدان وليـعــصر-خيـابـان امـام خمـيـنـي-جنـب داروخـانـه تخـت جمشـيد-

ساختمان پزشكان455-(ساختمان تيموري)طبقه اول

2:تهران: تهران – خیابان ولیعصر، نرسیده به استاد مطهری، کوچه شهید حسینی راد «کوچه افتخار سابق» ،پلاک 34، طبقه همکف

تلفن:88900434-021

شاک ویو تراپی

دکتر علی فرخانی

آدرس : اصفهان-خیابان شمس آبادی، چهارراه قصر، روبروی بانک ملت،

مجتمع پزشکی قصر، طبقه زیرزمین

تلفن تماس و رزرو وقت: 32367465-031

031-32330382

شاک ویو تراپی

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امنی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا