دسته‌بندی نشده

درمان درد و حس کشیدگی عضلات ران و بغل پا

درد و سوزش ران پا

درد کشاله ران به هرگونه دردو بی حسی و ناراحتی گفته می شود، که روی ناحیه ای از استخوان پلویس که به سمت زانو کشیده شده است تاثیرمیگذارد. ناحیه ران یک ساختارحفاظت کننده است و توانایی حرکت را دارد این ناحیه از ماهیچه، استخوان، تاندون، لیگامنت،عصب و رگ ساخته شده است. ماهیچه ران باعث ایجاد حرکت میشود و تاندون های این قسمت ماهیچه های ران را به استخوان پلویس و ناحیه تحتانی ساق پا متصل کرده است.

لیگامنت ها استخوان های ران را به استخوان پلویس و ناحیه تحتانی ساق پا متصل کرده است و باعث ساخت مفصل لگن و زانو شده است عصب ها هم نقش کنترل احساس و حرکات را برعهده دارند و رگ ها هم برای جاری شدن جریان خون درناحیه ران ساخته شده است.

با دلگرم همراه باشید.

درد و سوزش ران پا

درد کشاله ران و علت آن

درد ران پا در ناحیه کشاله ران ممکن است بر اثر بیماری هایی باشد که در خود کشاله ران، مفصل ران و یا لگن وجود دارد. با این حال در مواردی، منشا درد کشاله ران پا در ارگان های دیگر بوده و درد بطور ثانویه به کشاله ران انتشار میابد. بیماری های سیستم ادراری و تناسلی از دسته مشکلاتی هستند که درد ناشی از آنها میتواند در ناحیه کشاله ران احساس شود.علت پا درد می تواند متفاوت باشد. با این حال، بعضی از دلایل درد پا از لحاظ پزشکی شدید هستند. ناراحتی خفیف اغلب در کوتاه مدت از بین می رود و با درمان های خانگی تسکین می شود.

از دلایل پا درد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گرفتگی عضلات

علت اصلی پا درد گرفتگی یا اسپاسم عضلانی است. خستگی عضلانی، کم شدن آب بدن و بعضی از داروها مثل داروهای ادرار آور و استاتین منجر به گرفتگی عضلانی و درد پا می شوند.

آسیب دیدگی

پادرد همچنین اغلب نشان دهنده نوعی آسیب دیدگی است. این آسیب دیدگی ها از قرار زیر هستند:

کشیدگی عضله و درد ران پاالتهاب تاندوندرد ساق پا (دردی که پس از استفاده بیش از حد در قسمت پایین ساق پای خود تجربه می کنید)

شکستگی تنشی استخوان

شایع‌ترین علت درد ران پا در ناحیه کشاله کشیدگی عضلانی است. کشیدگی های عضلات ناحیه کشاله ران معمولا بدنبال فعالیت های شدید بدنی و فعالیت های ورزشی ایجاد میشوند. این کشیدگی ها و درد ران با مدتی استراحت و کاهش فعالیت ها بهبود میابند.

درمان درد ران پا

علل درد ران پا با منشا لگن و مفصل ران

  • کشاله ران Groin جایی است که شکم شما تمام شده و ران شما شروع می‌شود.
  • علل بسیاری از دردهای ران پا در خود لگن یا مفصل ران است.

شایعترین علل درد ران پا عبارتند از:

  1. شکستگی حاد لگن یا مفصل ران پا یا شکستگی استخوان ران
  2. شکستگی استرسی لگن
  3. آرتریت مفصل ران به هر علتی مانند استئوآرتریت (آرتروز)، روماتیسم مفصلی، اسپوندیلیت انکیلوزان
  4. نکروز یا سیاه شدن سر استخوان ران
  5. پوکی استخوان گذرای مفصل ران
  6. بورسیت
  7. استئیت پوبیس
  8. پارگی لابروم در مفصل ران
  9. التهاب تاندون ایلیوپسواس و بورس آن
  10. گیر یا ایمپینجمنت مفصل ران
  11. التهاب مفصل ساکروایلیاک

ترک خوردن، خرد شدن یا شکستن ران پا را شکستگی فمور (استخوان ران) گویند که گاهی اوقات چنانچه محل شکستگی در بخش بالای استخوان ران نزدیک به ناحیه مفصل ران باشد، “شکستگی مفصل ران (هیپ)” یا “مفصل ران شکسته” نیز نامیده می‌شود. شکستگی ران پا در صورت ساده بودن و وجود ترک‌های کوتاه در استخوان معمولاً نیازی به جراحی ران پا ندارد و از آتل و گچ استفاده می شود و پس از بهبودی به منظور بازگشت عملکرد طبیعی پا از درمان ورزش و فیزیوتراپی درد مفصل لگن و ران پا استفاده می شود. همچنین برای تقویت عضلات چهار سر ران با ورزش یا فیزیوتراپی باید تقویت شود. اما اگر شکستگی پا در سراسر استخوان ران وجود داشته باشد یا استخوان در رفته یا خرد شده باشد، معمولاً برای درمان شکستگی ران پا عمل جراحی بی‌درنگ انجام می‌شود.

علل درد ران پا با منشا سیستم ادراری و تناسلی

مهم ترین علت درد کشاله ران با منشا سیستم ادراری و یا تناسلی عبارتند از:

  1. عفونت سیستم ادراری
  2. سنگ کلیه
  3. بیماری‌های انتقال یابنده از طریق تماس جنسی
  4. علل درد ران پا در آقایان
  5. ضربه به بیضه
  6. التهاب بیضه (اپیدیدیمیت) مانند اوریون
  7. واریکوسل ( متسع شدن وریدهای اطراف بیضه)
  8. چرخش بیضه
  9. سرطان بیضه
  10. اسپرماتوسل
  11. هیدروسل (تجمع مایع در کیسه بیضه)
  12. علل درد ران پا در خانم ها
  13. درد کشاله ران در بارداری
  14. کیست تخمدان
  15. عفونت‌های لگنی در خانم‌ها
  16. حاملگی خارج رحمی
  17. علل دیگر درد ران پا در ناحیه کشاله
  18. علت درد کشاله ران میتواند به علت بیماری های دیگری باشد مانند
  19. هرنی یا فتق کشاله ران
  20. هرنی ورزشی
  21. سیاتیک
  22. التهاب غدد لنفاوی کشاله ران
  23. عفونت‌های سطحی یا عمقی در بافت‌های کشاله ران

درمان درد ران پا

درمان درد و حس کشیدگی در ناحیه ران پا

تشخیص صحیح شرایط و بیماری به انتخاب نوع درمان ها کمک موثری می کند. درمان ها برای کاهش درد کشاله ران به صورت زیر می باشد:

درمان های خانگی

درمان های خانگی متعددی وجود دارد که میتواند در درمان درد کشاله ران موثر باشد.ازگرم کردن مفصل خودداری کنید،گرم کردن مفصل آسیب دیده باعث افزایش توم و ایجاد میوزیت اسیفیکان (در داخل توده عضله ران استخوان ساخته میشود) می شود.این درمان ها در صورتیکه درد بسیار شدید باشد و برای خانمهای باردار بسیار موثر است:

استفاده از روش یخ درمانی

این روش در درمان دردکشاله ران موثر است و شامل موارد زیر است:

استراحت

از انجام هر گونه فعالیتی که باعث تشدید شرایط می شود، خودداری کنید.

به کاربردن یخ

استفاده از یخ باعث از بین بردن التهابات میشود، یخ میتواند در 72 ساعت اولیه بعد از آسیب دیدگی برای کاهش درد و التهابات استفاده شود.

بستن مفصل

بستن مفصل یا بانداژ آن با استفاده از بانداژهای کشی باعث فشرده کردن آن میشود و درد کشاله ران را کاهش میدهد.

بالا نگهداشتن مفصل

بالا نگهداشتن مفصل آسیب دیده تا نزدیکی قلب باعث کاهش درد ران میشود هم چنین زمانیکه میخوابید میتوانید از بالش برای بالا نگهداشتن ساق پا استفاده کنید.

انجام تمرینات استقامتی برای ریکاوری سریع

شما میتوانید تمرینات استقامتی را انجام دهید اما ممکن است بعد از آسیب دیدگی با لمس مفصل، هنگام صبح و با کشش مفصل هنگام انجام تمرینات ورزشی درد ایجاد شود اما این درد به مرور زمان کاهش میابد تمرینات سبک باید در3 مرحله و با 12 تکرارانجام شود، هم چنین میتوانید به مدت 20 تا30 ثانیه تمرین کششی برای بهبود در درد کاشله ران انجام دهید.

درمان های پزشکی

این نوع درمان شامل مصرف داروهای مسکن و اسپری ها برای کاهش درد است. درصورتیکه درد ران ناشی ازعفونت های باکتریایی باشد مصرف آنتی بیوتیک میتواند باعث درمان شود. ممکن است پزشکان برای سرطان ها بدخیم استخوان مانند استئوسارکوم از پرتو درمانی، شیمی درمانی و جراحی برای درمان درد ران استفاده کنند اما جراحی یک روش رایج برای درمان نیست و این روش درصورتی میتواند استفاده شود که ماهیچه ها به صورت کامل پاره شده باشند همچنین زمانیکه درمان های دیگر موفقیت آمیز نباشند و زمانیکه حرکت مفصل، رگ ها وعصب ها تحت تاثیر اختلال میوزیت اسیفیکان (اختلالی که درداخل توده عضله ،استخوان ساخته میشود) پزشک انجام جراحی را به بیماران برای درمان درد کشاله ران توصیه میکند.

از دیگر درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انجام درمان های فیزیوتراپی

زمانیکه تورم و درد به صورت کامل از بین رفت با مشورت پزشک که برای شما یک برنامه توانبخشی را تنظم کرده است تا باعث بازگشت شما به حالت طبیعی شود درمان های فیزیوتراپی را شروع کنید.

بازگشت تدریجی برای انجام فعالیت ها

قبل از اینکه به صورت طبیعی راه بروید از یک چوب دستی وعصا هنگام راه رفتن استفاده کنید. در صوریتکه با ماهیچه های پاره شده به تمرین کردن بپردازید این کار باعث تشدید شرایط شما می شود و روند بهبودی واحیای شما را به تعویق می اندازد. تا زمانیکه درد کشاله ران شما به صورت کامل از بین نرفته است و پزشک اجازه نداده است، نمی توانید هیچ گونه فعالیت یا وزشی راشروع کنید.

درد کشاله ران در باردار

پزشک به خانم های باردار توصیه میکند که به اندازه کافی و در یک موقعیت آرام استراحت کنند و از ایستادن های طولانی مدت خودداری کنند.

ماساژصحیح مفصل

ماساژصحیح مفصل توسط یک متخصص آخرین مرحله است که می تواند به استقامت و انعطاف مفصل کمک کند. اما فراموش نشود که ماساژ آسیب دیدگی های جدید ناحیه چهار سر باعث ایجاد میوزیت اسیفیکان می شود.

درمان درد ران پا

اوزون درمانی

بهبود آسیب دیدگی در بافت های بدن به وجود جریان خون در این بافت ها بستگی دارد. بافت های بدن برای بازسازی و احیا نیاز به ویتامین، مواد معدنی و اکسیژن نیاز دارند که باید توسط خون به این بافت ها منتقل شود. اکسیژن مهم ترین ماده برای ترمیم بافت ها است. وجود تورم و التهاب در ناحیه آسیب دیده موجب کاهش جریان خون،اکسیژن و مواد مغذی در این ناحیه می شود. عدم حضور اکسیژن موجب تجمع اسید لاکتیک و منجر به درد می شود. در روش ازن درمانی، اوزون، دارو های ضد التهابی و ویتامین ها به ناحیه آسیب دیده تزریق می شود.

این روش به ترتیب زیر عمل می کند:

  • با استفاده از بی حسی موضعی عصب ها بی حس می شوند.
  • مواد ضد التهابی موجب کاهش درد، تورم و التهاب و در نتیجه افزایش جریان خون می شوند.
  • با استفاده از ویتامین و مواد معدنی بافت ها تغذیه می شوند و به بازسازی آن ها کمک می شود.
  • اوزون که یک اکسیژن غیر فعال است پس از تزریق به بافت به صورت فعال در آمده و موجب اکسیژن رسانی به ناحیه آسیب دیده می شود.
  • تاثیر درمان یک تا سه روز پس از انجام تزریق آغاز می شود و و تا زمان دستیابی به بهبودی کامل هر یک تا دو هفته تکرار می شود. روند بهبودی در بیماران بسته به شدت آسیب متفاوت است، با این حال اکثر بیماران تنها به سه تا پنج جلسه درمان نیاز دارند. بر خلاف دیگر روش های تزریقی ، تزریق اوزون هیچ عوارض جانبی را برای بیماران به همراه ندارد و نتایج آن دائمی است.
  • در ادامه درمورد درمان کشیدگی ماهیچه با لیزر توضیح خواهیم داد.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب درد و سوزش ران پا

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

————————————————————————————————

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا