دسته‌بندی نشده

درمان بیماری ایدز

روش های درمان بیماری(اچ آی وی) ایدز

آیا بیماری ایدز درمانی هم دارد؟با دلگرم همراه باشید تا در این رابطه بیشتر بدانید.

درمان بیماری ایدز

درمان بیماری ایدز

درمان ویروس HIV

با قدمت سه دهه ای خود مدتهاست به جان برخی از افراد افتاده و گاهی هم آنها را از پا در آورده است. خوشبختانه با روش های درمانی تازه کشف شده امیدهای زیادی به درمان این بیماری حاصل شده است.در روش اول که بر یک گروه ۱۲ نفره انجام شده یک نوع آنتی ویروس را به بدن افرادی که تازه حدود ۱۰ هفته است این عفونت در بدن آنها شروع شده وارد می‌کنند. عمر این آنتی ویروس ۶ سال است و در طی این مدت آنتی ویروس ها مانند یک دروازه عمل می‌کنند و اجازه می دهند.

توسط سلولهای HIV آلوده شوند و هیچ دفاعی از خود در مقابل آنها نشان نمی‌دهند و با جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس ایدز این بیماری را کنترل می کند و این روند تا زمانی ادامه دارد که بدن خود فرد بیمار شروع به دفاع درمقابل آن بکند و پس از ۳ سال از شروع درمان هم سلول های کمتری به این ویروس آلوده می‌شوند و هم این که افراد مریض تر نمی‌شوند. محققان می‌گویند این روش در افرادی که تازه علائم عفونت در آنها ظاهر شده بهتر جواب می‌دهد.

درمان بیماری ایدز

گشایش شبکه تشخیص ویروس اچ‌آی‌وی

در مراسم بامداد امروز در مرکز بهداشتی شهید جعفری در خیابان 17 شهریور تهران، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر مسئولان این وزارتخانه و همچنین نماینده سازمان ملل حضور داشتند و یازده آزمایشگاه منتخب در دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان، اهواز، ایران، بندرعباس، تبریز، زاهدان، ساری، شهیدبهشتی، شیراز، کرمان و کرمانشاه نیز همزمان، راه اندازی شدند.
این آزمایشگاه ها مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات تشخیصی سرولوژیکی شمارش سلول های cd4 که شاخص اصلی ایمنی بیماران هستند، آزمایشات مولکولی برای شناسایی بیشتر و اندازه گیری میزان بار ویروس در بدن بیماران است.

به گفته دکتر گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت هزینه تجهیزات هر آزمایشگاه را صندوق جهانی مبارزه با ایدز سازمان ملل متحد تقبل کرده و برای مراجعه کنندگان و بیماران هزینه ها رایگان است.پیش از این تشخیص آزمایشگاهی اچ آی وی در تمام سطوح برعهده سازمان های انتقال خون بود و امروز با افتتاح این آزمایشگاه ها تمام دانشگاه های علوم پزشکی تحت پوشش نظام تشخیص آزمایشگاهی این بیماری قرار گرفته اند و تشخیص پیشرفته ویروس اچ آی وی در سراسر کشور ممکن شده است.
در این آزمایشگاه ها تمام مراحل تشخیص اچ آی وی اعم از آزمایش تشخیص سریع و به موقع ابتلا به اچ آی وی، آزمون های الایزا، شمارش سلول های سی دی چهار و در نهایت تست های مولکولی صورت می گیرداین فرآیند گام بسیار مهمی در راستای پیشگیری از انتقال اچ آی وی از مادر به نوزاد و همچنین پایش درمان اچ آی وی است.

درمان بیماری ایدز

شمار مبتلایان به ایدز در ایران

دکتر سیاری در سخنانی، با اشاره به این که هم اکنون 4800 نفر در کشور تحت درمان بیماری ویروس اچ آی وی ایدز هستند افزود: برآورد ما این است که در حال حاضر 80 تا 85 هزار نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی داشته باشیم اما آنچه ما شناسایی کردیم 28 هزارو 600 نفر است بنابراین بقیه هنوز شناسایی نشده اند و شبکه11گانه آزمایشگاهی به ما کمک خواهد کرد که افرادی که مبتلا هستند شناسایی شوند.

دکتر سیاری با بیان این که دو گروه در کشور میزان ابتلائشان بالاتر است افزود: یکی معتادان تزریقی است که حدود 15 درصدشان اچ آی وی ایدز دارند و دیگری خانم هایی هستند که رفتار جنسی پرخطر دارند که در این افراد حدود 4 و نیم درصد است.وی گفت: اولویت اولمان شناسایی در این دو گروه است که بتوانیم اول از طریق مشاوره و بعد آزمایش بتوانیم موارد ابتلا را شناسایی کنیم.

درمان بیماری ایدز

راه‌های انتقال ویروس ایدز

وی درباره راه های انتقال ویروس اچ آی وی ایدز گفت: مردم باید اطلاع داشته باشند که کسی با دست دادن، روبوسی، استخر رفتن، استحمام و غذاخوردن از یک ظرف مبتلا به این ویروس نمی شود بلکه عمده راه ابتلا، از طریق تزریق و تماس جنسی است.
دکتر سیاری با بیان اینکه بیشترین موارد ابتلا به ویروس اچ آی وی ایدز در کشور ما از طریق معتادان تزریقی است که سال ها پیش از زندان شروع شد و بعد توسعه پیدا کرد گفت: به همین خاطر ما برنامه کاهش آسیب را در دستور کار داریم.

درمان بیماری ایدز

46 درصد مبتلایان، معتاد تزریقی‌اند

معاون بهداشت وزیر بهداشت افزود: در حال حاضر حدود 46 یا 48 درصد موارد مبتلا از طریق معتادان تزریقی، 36 درصد تماس جنسی، 2 و هشت دهم درصد از طریق مادر به کودک است که خوشبختانه امسال تاکنون مورد جدیدی نداشته ایم و 14 و شش دهم درصد هم نامشخص است.

درمان بیماری ایدز

لزوم حمایت اجتماعی از کارتن خواب‌ها و معتادان

معاون وزیر بهداشت “کاهش آسیب معتادان تزریقی” را از بهترین برنامه های اجرا شده در کشور برشمرد و افزود: این افراد از طریق متادون، مشاوره و درمان و نیز حمایت های اجتماعی تحت کنترل و درمان قرار گرفتند.
دکتر سیاری تاکید کرد این افراد و نیز کارتن خواب ها باید تحت حمایت های اجتماعی قرار بگیرند.متاسفانه حدود ۳۴ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند و حدود ۸ میلیون نفر از آنها با این روش جدید تحت درمان قرار گرفتند.

در روش درمانی دوم از افرادی که مبتلا به سرطان خون و تحت درمان هستند سلول‌های بنیادی از مغز استخوان آنها بر می‌دارند و به بیماران ایدزی پیوند می زنند این روش را در دو مرد مثبت به اچ آی وی تست کردند و پس از ۱۷ ماه DNA آنها هیچ اثری از ویروس ایدز را نشان نداد و در حدود دو تا سه سال و نیم پس از کاشت این سلولها این دو مرد بدون هیچ نشانه ای از بیماری HIV به زندگی تازه خود برگشتند.

محققان معتقدند از طریق روش های سرطان درمانی و آنتی ویروس ها می توان کنترل این بیماری را دردست گرفت البته فعلا به طور دقیق نمی توان گفت در چه مدتی این بیماری طول می‌کشد تا درمان شود ولی با این پیشرفت های اخیر امیدهای جدیدی در درمان این بیماری حاصل شده است.

العالم: روزنامه انگلیسی “ساندی تایمز” نوشت “اولین مورد درمان بیماری ایدز در انگلیس ثبت شد”.
بر اساس این گزارش، آثار بیماری ایدز ازخون مرد 44 ساله مبتلا به این بیماری که توسط دانشمندان انگلیسی درمان شده اند، دیده نمی شود.

اثر ویروس بیماری ایدز به طور کامل از خون این بیمار از بین رفته و اگر وضع به همین شکل پیش برود، این اولین درمان بیماری ایدز در جهان به شمار می رود.”مارك ساموئل” مدیرکل سازمان بین المللی تحقیقات پزشکی گفت: این درمان، اولین تلاش برای بهبود کامل بیمار و رهایی وی از ویروس اچ آی وی به شمار می رود.
تیم هایی از دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کمبریج و تعدادی دیگر از دانشگاه های انگلیس، 50 مورد مبتلا به ایدز را زیر نظر گرفتند و اولین مورد ناپدید شدن اثر ایدز امروز در یک بیمار مشاهده شدعلت دشوار بودن درمان مبتلایان به ویروس اچ آی وی این است که این ویروس سیستم دفاعی بدن را مختل می کند به شکلی که با گلبول های سفید در بدن انسان ادغام می شود و درنتیجه سیستم ایمنی بدن به جای مبارزه با این ویروس، خود به تبدیل کننده آن مبدل می شود.

درمان جدید ایدز که درمان ضد ویروسی anti-retrovial therapies Art نام دارد، به این مجموعه تولید کننده ویروس اچ آی وی دربدن حمله می کند و دیگر نمی توانند با گلبول های مخفی که ممکن است درآینده این ویروس را تولید کنند، به حیات خود ادامه دهند.

این درمان در دو مرحله صورت می گیرد: مرحله اول، به بیمار مبتلا به ایدز، واکسنی تزریق می شود که به کشف گلبول های آلوده به این ویروس کمک می کند و می تواند به از بین بردن این ویروس ها کمک کند.مرحله دوم درمان، داروی جدیدی به نام فورینوستات است که گلبول های مخفی آلوده به این ویروس را کشف می کند تا سیستم ایمنی بدن آن را تشخیص دهد و از آن رهایی یابد.

درمان بیماری ایدز

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا